{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Hvorfor må hunde ikke knurre? {{forumTopicSubject}}

Det lader til at den mest udbredte holdning herinde og ude i den virkelige verden er at hunde under ingen omstændigheder må knurre af mennesker. Men hvordan kan det være?
For mig er knurren en naturlig del af hundens sprog og det er ikke en dødstrussel (som regl). Knurren kan jo betyde mange ting så som "av, jeg har ondt", eller "gå væk, jeg er ikke tryg". Og når hunden prøver at sige noget mener jeg da bestemt man bør lytte.

Desuden kan man vel lære sin hund at bide uden at advare først, hvis man lære den ikke at knurre.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor må hunde ikke knurre?
  • #1   26. okt 2009 Jeg vil give dig ret, min hund har lov til at knurre, hun gør det på forskelige måder.
    Har aldrig hørt hende knurre aggressiv


  • #4   26. okt 2009 Asta har aldrig knurret i andet en leg, mens Sigurt har knurret en hel del især under sin sygdom.

  • #5   26. okt 2009 man skal aldrig skælde en hund ud for at knurre, gør man det fratager man hunden et meget vigtigt signal, nemlig den eneste verbale måde (og vi mennesker er jo verbale) at sige fra på.

    en hunds næste træk kan være at bide


  • #6   26. okt 2009 Iøvrigt har hunden givet ret mange non-verbale signaler inden den knurre. Normal vis altså.

  • #7   26. okt 2009 Hunden knurre vel ikke medmindre dens grænser bliver overskredet... og det synes jeg er okay... hvis det er umotiveret synes jeg ikke det er okay...(er det vel aldrig for hunden) men hvis den knurre af et menneske, som ikke henvender sig, eller er nær den, der går min grænse...

  • #8   26. okt 2009 Når Lanka knurrer, er det i betydning "Ih, hvor jeg synes du er irriterende lige nu", og det synes jeg er helt ok. Når Punktum knurrede i starten, da vi havde hende, var det i betydning "Et skridt mere og jeg æder dig" - Det var så IKKE ok...

  • #9   26. okt 2009 Da Sigurt var omkring 1 år havde han er periode hvor ingen fremmede kunne komme tættere på ham end ca. 2 meter uden at han knurrede og skabte sig åndsvagt. Og der var det klart for meget, men vi fik stille og roligt trænet det væk. Det havde sikkert også noget med hormoner at gøre. Desunde har Sigurt altid været lettere eksentrisk *g*

  • #10   26. okt 2009 mine hunde knurre ikke af os. men jeg tager da en knurren som en overskridelse af grænser og som der efterfølgende måske skal arbejdes på - alt efter i hvilken situation der bliver knurret

  • #11   26. okt 2009 Anne Julie - men jeg tænkte over det samme igår, da jeg læste en tråd. Der blevet skrevet at hund aldrig måtte knurre af et menneske... synes faktisk jeg tit læser holdninger til hundehold, hvor jeg tænker at det måske ikke er så mærkeligt at "adfærdsproblemer" er så udbredt..

  • #12   26. okt 2009 Selvfølgelig må en hund da knurre - det er jo dens måde at fortælle på, at nu er grænsen nået. Jeg forstår godt, at det kan være svært at have en hund, der knurrer konstant og hele tiden. Jeg har hørt min hund knurre én gang i hendes liv, det var da min datters hund for 5. gang ville have det ben, Luna tyggede i (Alba havde selv et). Så var tålmodigheden slut og hun knurrede - og Alba forstod omgående og trak sig væk - lagde sig ned, vred sig og fjollede lidt for at "gyde olie på vandene" (dæmpende signaler). Det er da hundesprog på højeste plan - den ene siger noget, den anden forstår helt og fuldt og forsøger desuden at gøre det godt igen. Foretrækker da bestemt, at hun knurrede, fremfor at hun snappede/bed...
    Hun har så aldrig knurret af et menneske.


  • #13   26. okt 2009 Cody har kun knurret én gang af et menneske, men ham var han åbenbart utrolig utryg ved.
    Jeg skælder ikke Cody ud, hvis han knurrer af mennesker. Det er jo hans måde at advare på - hans måde at sige "Hold dig væk, jeg kan ikke lide dig", og det synes jeg er okay, så længe det ikke er alt og alle og i alle situationer.


  • #15   26. okt 2009 Jeg har aldrig oplevet at Bailey knurrer af folk... Han knurrer når nogen går på opgangen og så får han af vide at han skal tie stille og så gør han det. Men aldrig skældud, da jeg da også tolker det som om at han er opmærksom og 'beskytter' hjemmet...

    Han er jo ret stor og farlig sys han selv smiley


  • #16   26. okt 2009 Jeg synes bestemt at hunden skal hav lov til at knurre.

    Men ejeren skal tage til efterretning, at hunden fandt det nødvendigt og finde et alternativ til det, hunden sætter grænser overfor - eller træne den til at acceptere situationen.

    Jeg kan ikke komme på en situation, hvor det ikke er ok, at hunden knurrer - men mange, hvor ejeren reagerer uhensigtmæssigt på hundens kommunikation.


  • #17   26. okt 2009 Anyway, så gælder det mig at jeg ikke er den enste der ikke ser knurren som noget helt uhørt.

  • #18   26. okt 2009 Groggy markere uden skade... men han fortæller først de skal dampe af... medmindre det er en løs hund der drøner på ham..

  • #20   26. okt 2009 Jeg har det med markering som med knurren og i øvrigt også bid. Det er ikke hunden, der er gal på den, den gør kun det, der er muligt for den.

    Problemet er dens ejer, der ikke forstår at holde hunden væk fra situationer, den ikke kan kapere.


  • #21   26. okt 2009 Filippa knurre hvis der kommer fremmede ind i huset, uden vi selv har åbnet. og det synes jeg er ok. Hun gør ikke andet, og lige så snart hun finder ud af hvem det er, er det væk.

  • #22   26. okt 2009 selvfølgelig må hunde knurre det jo den eneste måde de kan sige fra på, jeg mener at hvis man skælder ud når hunden knurrer jamen så får man helt sikkert problemer senere med dårlig adfærd...

  • #23   26. okt 2009 Tilde knurre, men det når det for det meste er mænd der har givet en forskrælse. (Tilde er desvære blivet slået og spaket på under er hjemme røveri )= derfor opfrøelsen)
    men skælder ikke ud, jeg prøver tale hen igennem det, tror ikke at råbe af hen hjælper på hendes usikkerhed, så jo hun får tildelvis lov til det.


  • #25   26. okt 2009 Jeg går meget op i at vores katte og hunde kommunikerer, så når knurren, hvæsen og brummen bruges som konfliktløsende kommunikation eller berettigede advarsler, har de min fulde opbakning og de får ros hver gang de får løst en konflikt stille og roligt.

    Det samme gælder markeringer, så længe de er kontrolleret og ikke forårsager skader. Herhjemme bruges de faktisk kun, når alle de andre advarsler er blevet let og elegant overhørt og jeg er så som regel også selv inde og irettesætte fjolset, som valgte ikke at fatte de første 2-3 vink med en vognstang.

    Min holdning er den samme uanset om det er et andet dyr eller et menneske, der er genstand for advarslen, men jeg kræver dog, at advarsler mod et mennesker er mere afdæmpet (hvilket de også er) og så forsøger jeg naturligvis at gå imellem inden at de føler, at det er nødvendigt at advare.

    Det at vores dyr er blevet opdraget og opmuntret til at kommunikere, betyder også at vi aldrig har haft situationer, der lige pludseligt eskalerer ud af kontrol og det giver os også meget længere tid til at reagere. Derudover, så er det sjovt at se de her nogle gange lange diskussioner mellem hund og kat nu hvor de er så vant til hinanden, at de altid selv finder ud af det.

    Vil til sidst sige, at det virker for os. Lia har aldrig markeret på et menneske, de få gange hun har følt sig presset har hun altid valgt at knurre eller vise tænder, bakke væk og løbe hen til moaaar. smiley

    Min første hund markerede 2 gange. Begge gange var der en meget god grund og hendes markeringerne var så afdæmpede og kontrollerede, at der ikke skete nogen skader - ikke engang blå mærker.


  • #26   26. okt 2009 Pia, det er jo nok den største udfordring - at få andre til at fatte, når man siger fra på ens hunds vegne ;o)

  • #27   26. okt 2009 Pia K, det er fuldstændig Groggy som din hund er... han er så ligeglad på træningspladsen, men går vi tur er han også som din.. Nu går vi jo også sammen med Bufas, så er de lidt smartere.. He he.. Går jeg med ham alene, er han anderledes..

  • #29   26. okt 2009 Jeg går heller ikke med begge hunde alene, men vi (mig og gemalen) går sammen på de dage hvor jeg ikke er på aftenvagt.. De andre dage går jeg med dem hver for sig.. Gemalen går dog der med begge hundene., men han har ingen problemer med, at holde dem eller at de skaber sig.

Kommentér på:
Hvorfor må hunde ikke knurre?

Annonce