{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. hundens syn!!!! {{forumTopicSubject}}

Har lige et par ting jeg vil sopoørge om i forhold til hvad jeg har oplevet med Felix.

Jeg mener at jeg har læst at hunde er farveblinde, men undrer mig pga. Felix. Jeg har mørkt gulv i mit køkken og lyst gulv i stuen som ligger i åben forbindelse med mit køkken.
Når jeg så siger " Stuen" til Felix så sætter han sig i stuen lige ved siden af hvor det lyse gulv skærrer over til det mørke køkkengulv, der er ikke mange millimeter at tage af.

En anden ting er at jeg har købt en vinterjakke med hætte til Felix til når det bliver koldt. Hvis han får den på uden hætte går han rundt som han plejer, men får han så hætten på også så flader huan fuldstændigt ud. Han ligger sig fuldstændigt flad og bevæger sig ikke ud af flækken og hovedet er lige ned i gulvet. Det får mig til at spekulere, hvordan er det med en hunds øjne???? Kan den kun se lige ud?? Kan den ikke se til højre/ venstre??? Peliv virker helt paralyseret når han får hætten på. Hvordan virker en hunds øjne egentligt?? Kan de kun se lige ud eller hvad???

Nogen som ved det????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. hundens syn!!!!
  • #1   15. nov 2009 Hunde er ikke farveblinde, der er bare nogle farver de ikke kan skælne fra hinanden (rød, grøn og orange) mens de godt kan se se blå, gule, grå og hvide farver.
    Vores synsvinkel er 180 grader mens en hunds er 240 grader, så nej de ser ikke kun ligeud smiley

    Desuden tror jeg at det med hætten bare har noget at gøre med at den synes det er vildt ubehageligt at have sådan en siddende i nakken, da det jo også hæmmer bevægelserne, så mit råd er, af med hætten.


  • #2   15. nov 2009 Sakset fra netdyredoktor:
    Hvad kan min hund se om dagen?
    Synet er en kombination af flere faktorer, der alle afhænger af et normalt fungerende øje: Lys-opfattelse, bevægelses-opfattelse, synsfelt, dybdeskarphed og farvesyn. Hundens øje er anatomisk opbygget som menneskets, hvor nethinden er det inderste lag af øjet med encellede fotoreceptorer, stavceller og tapceller. Cellerne modtager impulser af lys og farver, der via synsnerven sendes videre til hjernen. Der er hos hund en stor overvægt af stavceller, som er de mest lysfølsomme. Synsfeltet afhænger af øjnenes placering, f. eks. kan hesten se 357 grader uden at dreje hovedet, medens hunden kan se 200-240 grader.

    Hvad kan min hund se om natten?
    Hundens syn er indrettet til at fungere optimalt ved svag belysning som følge af overvægten af stavceller. Hundens øje har en stor hornhinde og en pupil, der samler mere lys i en svag belysning. Hunde har også, i modsætning til mennesket, et lysende tapet (tapetum lucidum) i nethinden, som reflekterer lyset tilbage. På den måde opfanges lyset to gange. Derfor ser vi om natten, hvor pupillen er stor, at hundens øje ved belysning skinner tilbage med nethindens farve, der f. eks. kan være grøn eller blå.

    Kan min hund se farver?
    Tapcellerne har betydning for synet ved dagslys og kan registrere forskellige farver, men i modsætning til mennesker, der har tre typer af tapceller, har hunden kun to typer af tapceller.

    Muligvis har hunden et syn, der minder om synet hos et menneske, der er farveblind og ikke kan skelne mellem rødt og grønt, men til gengæld opfatter utroligt mange forskellige nuancer af naturfarver som sandfarvet og khaki.
    Hvad normaltseende mennesker opfatter som rødt, er mørkt for hunden, og grønt opfattes som lyst eller som en grålig skygge. Hunden ser ud til at opfatte blåt og gult bedst, og grønt og rødt mindre godt.*

    *


  • #4   15. nov 2009 La vær med at vise tænder- Hvis de har svært ved at skælne mellem nogen farver er hunde da også farveblinde?

  • #5   15. nov 2009 Hvordan finder man egentlig ud af hvad hunde og andre dyr, for den sags skyld, ser, hører, fornemmer, føler o.lign. Altså det er virkelig noget jeg har tænkt over...vi kan jo ha' nogle teorier, men...
    Så engang en udsendelse om hvordan løver ser og jeg har spekuleret over det siden...kan man måle sådan noget eller er det baseret på forestillinger?


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. hundens syn!!!!

Annonce