{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad mener i om Jan Fennel?
  • #1   29. nov 2009 Jeg er heller ikke ude efter hendes autograf ;o)

Jeg tror, at det hendes metode kan bruges til er at lavet et system for sig selv, så man er i stand til at være konsekvent.
    Selve hendes hundesyn er jeg ikke enig i.

• #2   29. nov 2009 Hvem er hun?

• #3   29. nov 2009 Endnu en i skaren af parnoide hundetrænere der tror at vores hunde prøver at overtage verdensherredømmet.

• #4   29. nov 2009 jeg har haft en ude som er oplært af hende, og var ret rystet over den måde de behandler hundene på.. Nogen af hendes metoder kan jeg dog til dels godt forstå, men bestemt ikke det hele, og det er heller ikke en måde hvorpå jeg mener ens hund har de bedste leve vilkår. Hende vi havde ude, mente fx ikke det var nødvendigt at vi gik ture med vores hunde, fordi vi havde en have, der kunne vi sagtens køre hundene træt i. Men det der med at lukke hunden væk når den er helt vild og der er gæster syntes jeg var okay virksom fordi de lige faldt ned og så kom ud og hilste.. Ja så jeg er i bund og grund både for og i mod.

• #5   29. nov 2009 Tak for en spændende tråd- lige sådan én jeg selv havde tænkt at oprette :-))

Jeg er netop igang med at læse hendes bøger.
    Jeg kan sagtens bruge hendes system, og kan mærke at rollerne min rolle som leder er blevet mere tydelig. Så jeg har virkelig gavn af det.
    For at gøre min rolle som leder tydelig for både mig selv og Tikka bruger jeg: ingen hund i sofa eller seng, og kun kontakt når JEG bestemmer det.
    Jeg har fået en mere rolig hund- på bare 2 uger.

CH
    Hvilken del af hendes hundesyn er du ikke enig i ?

RIP Minnie
    Hvordan behandlede de hundene, som var rystende ?

• #6   29. nov 2009 Jeg havde også adfærd dims ude som gik efter hendes metoder... mig ud og købe bogen og læse løs, imens vi fulgte alle hendes råd... jeg tænker tilbage på det, som det værste jeg kunne tilbyde min hund, eftersom den var vant til et helt andet liv...

Han måtte ALDRIG gå først ud af døren

Han måtte ALDRIG få mad først.

Jeg skulle ved HVERT måltid simuere at jeg spiste af hans madskål, før han fik den.

Han skulle IKKE ud og "læse dagens avis" det var noget fis... en hund er tilfreds med dens flok, så den behøvede faktisk overhovedet ikke lege med andre hunde.

Han måtte IKKE gå efter mig mere... så når jeg f.eks skulle ind i soveværelset osv, skulle jeg lukke døren efter mig så han ikke kunne komme med.

Når jeg sad i sofaen og hunden kom hen måtte jeg IKKE nusse ham.. skulle ignore ham fuldstændig.. også selv kalde ham hen når han ikke længere var interesseret i mig..

Alt dette bundede i, at hun mente vores hund troede han skulle passe på os, og ikke omvendt..

Hans problem var at han var nervøs overfor lyde og nye ting... derfor vi kontaktede hende i første omgang.

• #7   29. nov 2009 Nåh ja.. han måtte som du siger Bella ALDRIG mere komme i hverken sofa eller seng.,

• #8   29. nov 2009 Bella, jeg tror ikke på, at et lederskab etableres som hund beskriver det.

Og jeg tror ikke på, at hundens handlebevæggrund er overherredømme.

Og de to ting er jo hele hendes grundsyn...

• #9   29. nov 2009 -maria-
    "Han skulle IKKE ud og "læse dagens avis" det var noget fis... en hund er tilfreds med dens flok, så den behøvede faktisk overhovedet ikke lege med andre hunde."

Hvordan det ? skulle den så ikke ud at gå tur ?

• #10   29. nov 2009 Jeg nøjes bare med at stemme i med CH

• #11   29. nov 2009 Skal måske lige siges, at vi stoppede dette efter ca 2 måneder, da vi ingen forandring så hos ham og vi ikke havde en god mavefornemmelse omkring det.. det var ikke den måde vi havde lyst til at holde hund. hunden i dag desværre aflivet grundet slem HD.

• #12   29. nov 2009 CH
    "hundens handlebevæggrund er overherredømme"
    Den sætning forstår jeg simpelthen ikke ? Måske er jeg ikke skarp.

Som jeg forstår hende, mener hun at hunden i en flok, har brug for en leder. Hvis mennesket ikke tager det, vil den- også selvom den ikke har psyke til det- tage lederskabet.

• #13   29. nov 2009 Der er ingen tvivl om, at man vil kunne se en ændring i hundens adfærd, hvis man anvender Fennell's metoder. Mange tolker det som at det "virker". Men det der er interessant er, HVORFOR og HVORDAN det "virker". F.eks. "virker" el-halsbånd (=der kommer en reaktion fra hunden og den ændrer måske også adfærd), men at noget "virker" er i sig selv ikke nogen grund til at vælge en træningsmetode.
    Grunden til, at Fennell's metoder "virker" (=der sker en adfærdsændring) er, at hunden føler sig udstøt fra flokken/familie, når ejeren bruger disse metoder (ikke hilse ved hjemkomst, ikke sove sammen med ejer, ignorering ved kontaktforsøg, lukkes væk i et andet rum osv.) Alle flokdyr vil blive deprimerede og miste selvtilliden, når de bliver behandlet sådan (= de holder unaturlig lav profil). Det tolkes så fejlagtig til, at hunden nu kender sin plads i flokken, og accepterer at ejeren er lederen.

Prøv bare at se hvad der sker i skolegården eller arbejdspladsen, når nogen bliver holdt uden for. De bliver stille og uden initiativ til sociale aktiviteter. Det er samme fænomen, og har naturligvis ikke noget som helst at gøre med lederskab.

Prøv evt. at læse disse artikler om emnet:
    (link fjernet)

De er skrevet at Hanne Hjelmer Jørgensen, biolog med speciale i ulve og hundes adfærd. Hun kalder Fennell's metoder for psykisk tortur, og jeg må sige at jeg er enig med hende...

• #14   29. nov 2009 jeg kunne ikke beskrive det bedre en maria.. Det var det som var en rystende oplevelse.

• #15   29. nov 2009 Jeg tror på, at alene det, at en hundeejer bliver tydelig og forudsigelig, som man jo må sige, man bliver når man følger Fennels metoder slavisk, så vil hunden også blive forudsigelig i sin adfærd.

At jeg så ikke selv vil have en hund, hvor al initiativ er blevet pillet ud er jo en personlig ting - andre ønsker ikke en selvtænkende hund.
    Man bør dog overveje det inden man tager metoden til sig.

Bella, det jeg mener er, at jeg ikke tror på, at hundens motiver for forskellig adfærd er at tage magt eller stige i et hieraki.

• #16   29. nov 2009 Jo han skulle ud og gå tur selvfølgelig smiley

Men min kæreste pointeret at han elskede og tage ham med i parker, på stranden, skov osv.. fordi han gik og snusede og hyggede sig og til tider legede med andre hunde han mødte.. og det var i den forbindelse at hun sagde, at det der med at snuse rundt, det var unødvendigt. og "læse dagens avis" som hun selv formulerede det... kan ikke huske hendes præcise argument, kan bare huske jeg synes det var meget mærkeligt...

Også havde han nok i sin egen flok.. altså os 2 mennesker i hjemmet.. for alt udefra var faktisk kun til forvirring...

• #17   29. nov 2009 Man skulle nærmest tro at det var en anden Jan Fennell jeg tænker på.

• #18   29. nov 2009 Bella, prøv at beskriv det du får ud af hendes metode.

• #19   29. nov 2009 Jeg må også erklære mig enig med CH.

Og jeg fatter simpelthen ikke hvor den ide med at hunde KUN er ude på at overtage verdensherredømmet og vælte sin ejer af pinden som "leder" kommer fra???

Jeg har pt. 3 hunde, de ligger i sofaen, vælter ofte først ud af døren, får morgenmad før jeg selv gør, får 8-9 ud af 10 gange respons fra mig når de henvender sig til mig for at få kontakt osv. osv. Og jeg har endnu ikke set det mindste tegn på at de kunne tænke sig at prøve og "tage magten fra mig" og sætte sig på verdensherredømmet, hvad skulle de dog det for??

• #20   29. nov 2009 Jeg forstår heller ikke hvor den der parnoide tankegang kommer af...?

• #21   29. nov 2009 Enig med CH.

Er ikke til Jan Fennel. Tror ikke jeg får en bedre hund af at tvinge hende til at gå sidst ind og ud af døre eller at spise efter os andre. Jan Fennel står for mig for en del af de gammeldags metoder som er bygget på idéen om hiarki og dominans ...

Så hendes metoder er ikke mig :o)

• #22   29. nov 2009 Jeg må erklære mig enig med de fleste her i tråden - det er bestemt heller ikke metoder, der tiltaler mig. Jeg ville faktisk aldrig kunne have hund på den måde.

• #23   29. nov 2009 Jeg tvivler på, at jeg egentlig har noget nyt at bidrage med til debatten, men nu får i mit besyv alligevel smiley

Jeg er ikke fan af JF - om man bryder sig om hendes metoder er op til den enkelte - men hendes påstande om at de er bygget på "hvordan ulve opfører sig i naturen" er jo en lodret løgn. Så ønsker man at bruge disse metoder, så må man - imo - finde andre argumenter for HVORFOR man bruger dem...

Efter min mening, er det eneste du måske kan være heldig at kommunikere til din hund, ved at spise før den, er at der er hungersnød... og jeg tvivler alligevel på at budskabet ville trænge igennem smiley I en flok er der ingen der spiser før andre, med mindre der er knaphed på ressourcer...

At hunde ikke må ligge i seng og sofa - sikke noget pjat. Har man flere hunde sammen vil man opleve, at de ofte sover i "klump", det forstærker fællesskabet og flokfølelsen at sove sammen.

At ignorere hunden når man kommer hjem, er unaturligt. Efter adskillelse vil en flok bruge megen tid på hilseritualer for at styrke fællesskabet.

Ejer skal altid først ud af døren og altid bestemme hvilken retning man går i. Igen, i en flok er det ikke altid forældreparret der bestemmer ruten, det afhænger af hvad flokken skal og hvilke evner den enkelte besidder.

Ideen med at hunden aldrig selv må tage initiativ ville ødelægge ALT jeg har trænet med hende siden hun var 8 uger gammel, så det ville da være at skyde sig selv i foden noget så voldsomt. Min hund er klikkertrænet - så hver gang vi træner kræver jeg af hende, at hun selv skal tage initiativ - så at bremse dette i hverdagen er i mine øjne selvmål.

Det var vist lige de "oplagte" JF metoder jeg kunne komme på.

Hvis man stadig tror på alfa-lederen - så prøv at søge på David Mech på youtube, Han opfandt i sin tid "alfa" begrebet og har nu "aflivet" det igen smiley

• #24   29. nov 2009 Jeg kan enormt godt lide at mine hunde har glimt i øjet, har deres egne meinger samt kan sige til og fra. Så lever jeg gerne med at de ikke altid er enige med mig *s*

• #25   29. nov 2009 ja det var en af de ting som vi ikke brød os om, det var at man tog deres selvstændige handlinger fra dem, og det er ikke sådanne hunde vi vil have.

• #26   29. nov 2009 Jeg har endnu ikke mødt en professsionel hundekyndig, som jeg ikke var enig med i en hel del - men samtidig heller ikke en, som jeg er uenig med på visse punkter.

Dette gælder også Jan Fennel, som jeg har mødt ved et par forskellige lejligheder.

Jeg er bl.a. ikke enig i hendes påstand om, at man ikke kan efterligne hundens korrigerende signaler og derved altid skal vælge konflikter fra og bruge "udsmidning af flokken" som eneste form for straf.

Jeg finder denne non-konflikt-pollitik for barsk i det lange løb for hundene.

• #27   29. nov 2009 Camilla R

Der er da masser af kvinder, som får succes selvom de ikke kan træne hunde - se dog bare her hjemme.

• #28   29. nov 2009 Lise, mener du, at et menneske kan overtage en kommunikationsform, som hundene bruger imellem sig (eller den menneskelige version af den)?

Jeg selv er ikke tilhænger af, at vi mennesker forsøger at kopiere hundesprog, men derimod at vi derimod finder en form for common ground, hvor vi ganske enkelt observerer hvad der virker inden for vores eget menneskelige repetoire.
    Jeg får kuldegysninger, når jeg ser og hører mennesker, der ikke vil smile i nærheden af hunden fordi de tænker at hunden tolker det, som den ville tolke den samme adfærd hos en hund.

Jeg er enig med dig i, at udstødelse fra flokken er for voldsom en straf i det lange løb. Hunden er et flokdyr og kan den ikke stole på sin flok, bliver den drønusikker - med de konsekvenser det nu måtte have.

• #29   29. nov 2009 CH

Du skriver:"Lise, mener du, at et menneske kan overtage en kommunikationsform, som hundene bruger imellem sig "

Ja, bestemt!

• #30   29. nov 2009 Ch

Vil lige tilføje - at jeg ikke mener, at SAMTLIGE af hundens signaler kan efterlignes, - men en del kan vi.

Det er præcist noget af det, som jeg underviser i - og man er ikke i tvivl om, at det virker, for man får umiddelbar den rette respons fra hunden, såfremt man kan det.

• #31   29. nov 2009 Det er en spændende tråd det her. . .
    Som hundeelsker - er jeg generelt imod hendes metoder - da jeg grundlæggende ikke mener at hundene vil forsøge at overtage magten.
    Men men men men så mødte jeg Bufas (vores Rottweiler fra et internat).
    Han var i STOR grad blevet svigtet, og var derfor blevet sin egen herre - det var så slemt at når han var kravlet i sofaen, så kunne vi ikke få ham ned - han knurrede af os m.v. Vi lod det stå på lidt, da det jo kunne være at han lige skulle lære os at kende, samt falde til hos os - men med tiden blev det meget meget værre.
    Så jeg søgte efter metoder - og jeg var åben for alt! Jeg læser så Hundelytteren af JF - og en masse andre bøger og metoder. Jeg valgte så at kombinere nogle metoder fra JF, og andre. Eksempelvis valgte vi at praktisere følgende:
    - han skulle gå sidst ud af døren
    - han måtte ikke komme i møblerne uden "invitation"
    - vi ignorerede ham i små 5 min når vi kom hjem fra arb
    - han spiste efter os

I løbet af 14 dage mærkede vi en stor forandring (nogle vil måske mene at vi tog hans selvtillid fra ham) - men den hund vi fik ind ad døren var i forsvarsposition konstant - og den hund han blev til var en hund, som virker meget velbalanceret. Han var rolig ved hjemkomster, vi kunne få ham ned fra sofaen/sengen m.m.
    Det skal lige siges at jeg jo kombinerede metoderne med andre "opdragelsesmetoder", og i den periode brugte jeg nok 300g godbidder dagligt. . .
    Men det korte af det lange (som blev lidt længere end planlagt :)) er at jeg ikke mener at metoden fra JF kan stå alene OG jeg mener ikke at man skal bruge dem uden videre. Noget har ihvertfald virket med Bufas - og i bund og grund tror jeg det handlede om for ham - at finde ud af om han kunne stole på os - og ved at vi begge gjorde det samme, og det var det samme hver dag ved hver situation, så lærte han at stole på os. . .

Men jeg er uenig i JF's grundtanke - kunne dog godt bruge nogle af hendes metoder til Bufas!!!

• #32   30. nov 2009 Anne Julie F: Du er altså "skyld" i, at jeg først kom i seng 02.15 i nat!!!

At du tillader dig, at linke til et yderst spændende emne....tsk tsk;)

Jeg downloadede Hanne Jørgensens bog "hund eller ulv" igår aftes og læste og læste og læste!! Yderst spændende læsning og hvor har hun dog bare ret!!
    Skøn skøn læsning og forskning - Tak fordi du oplyste om dette.....vil videresende hendes bog til de hundefolk jeg kender:)

• #34   30. nov 2009 May salomon: Undskyld! Det var ik mæ vanilje..... *g* Det er nemlig et rigtig spændende emne.

• #35   3. jun 2010 Skriver lige i denne meget gamle tråd da jeg er igang med at læse 'hundelytteren' og selv ville have oprettet et emne hvor i kloge hundefolk kunne komme med for og imod denne træningsmetode.

var blevet anbefalet bogen af flere forskellige så den skulle altså prøves smiley Det første jeg læser er at hun anvender samme principper som Monty Roberts.. Allerede der går det lidt galt for mig smiley
    Synes det er utrolig svært at beslutte sig for om det er godt eller RIGTIG dårligt det hun gør.. Ummidbart er jeg helt enig med jer i at man ikke skal fratage hunden dens selvstændighed og jeg bliver dårlig hver gang man bruger isolation som straf, lige meget hvilket dyr det er (ligesom Monty Roberts bruger).
    Ligeledes beskriver hun hestemandens Join Up som en fysik og psykisk smertefri metode hvilket fortæller mig at hun har svært ved at aflæse et dyr smiley
    Men synes det er interessant at hun har så stor succes med det hvis hundene bliver ulykkelige og slukkede...
    Nårh! Måtte bare lige blande mig. tror jeg afleverer bogen tilbage på biblioteket og begynder på Anders Hallgren's *problemhund og hundeproblemer* istedet!

• #36   3. jun 2010 Katrine -Det er vel ikke så modstridende at have succes, og at lave "slukkede" hunde.

Rigtig rigtig mange mennesker, er jo glade og tilfredse bare hunden hører efter. Så gør det ikke så meget at den er initiativløs og uselvstændig.
    For en del mennesker er initiativløs og uselvstændig nærmest = velopdragen. Den gør jo intet andet end hvad den får besked på.

At vi så er en del der netop ønsker en glad hund der gerne selv tager initiativ og viser noget arbejdsiver osv, er jo en anden sag;o)

• #37   4. jun 2010 Michelle

Det er jo også derfor at vi i årevis har måtte lægge ører til, at de fleste adfærdsbehandlere/adfærdsterapeuter har prædiket " ikke trækkelege, - ikke boldlege osv."

De mennesker ANER jo ikke, hvad man skal gøre ved en "!RIGTIG" hund, som tænder på harer, rådyr, bolde, motionister, andre hunde osv.

• #38   4. jun 2010 Helt enig men det er utrolig trist at tænke på! Hvis Coda ikke tog noget initiativ var der da intet ved at have hende!!

• #39   4. jun 2010 Lise -netop. Jeg har da osse fundet ud af efter jeg fik Gaia, hvor meget nemmere nogen ting er at træne, når man har en hund der er super nem at motivere, fordi den både er et madøre, tænder på bolde, trække lege osv.

Jeg vil , som de fleste tror jeg, gerne have en lydig og velopdragen hund. Og det kan altså (heldigvis) godt lade sig gøre, uden at pille alle initiativer ud af den.

Men jeg kender da flere der foretrækker en "maskine" der gør det man siger "fordi jeg har sagt det", og så er det egentlig ligemeget om den gør det med en logrende hale eller som en sur pligt.

Kommentér på:
Hvad mener i om Jan Fennel?

Annonce