2.278 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

forskel på australsk shepherd og borde forskel på australsk shepherd og borde

Hej alle bedrevidende smiley

Hvilke temperamentforskelle er der på australsk sheperd og border collie?
Og ja bare generelt hvad er forskellen på de to (udover det jo er to forskellige racer)? smiley

Jeg har nemlig kigget på border collie som næste hund, men den australske er også ved at fange mig, så ville være rart at høre om dem fra nogen som har kendskab til dem smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskel på australsk shepherd og borde
  • #1   18. jan 2010 Det er min opfattelse af BCen har et højere stressniveau en aussien. Det er også min opfattelse at aussien er en anelse hårdere end den ofte meget bløde BC. Og så er der naturligvis en stor forskel i deres størrelse og deres måde at hyrde på.

• #2   18. jan 2010 jeg kan kun sige at en Border er meget lærenem og arbejdsvillig og mega klog. jeg kender ikke den anden race personligt, men når man ser dem sammen er Borderen mindre og virker mere adræt og hurtig, den anden er en større og mere tung race.

• #3   18. jan 2010 Prøv at kigge på (link fjernet)

• #4   18. jan 2010 Efter min mening er der meget stor forskel på de to racer. Udover at de hyrder vidt forskelligt, så er der også temperamentforskelle. Aussien arbejder gerne, men ikke ubetinget. Den kræver at dens ejer samarbejder ellers gider den ikke. Derudover har den langt mere vogterinstinkt end borderen og vil gerne passe på ejendele fx.
    Aussien er kendt for sin on/off knap hvilket betyder at de kan være fuldstændigt rolige indenfor når der ikke sker noget og så snart de kommer ud eller der skal arbejdes er de i den grad på. Aussien er en super kvik hund med en selvstædig mening om tingene og man skal være hurtig for at de ikke løber om hjørner med en.
    Som jeg har oplevet det har aussien nemmere ved at lære at begå sig blandt andre hunde, der oplever jeg borderen som mere problematisk idet den stærke iboende hyrdeinstinkt kan sætte en stopper for den positive kontakt med andre hunde...

• #6   18. jan 2010 Julie- det er vist en meget god beskrivelse - de ser ihvertfald uden tvivl sig selv som bodybuildere.... smiley

Kan iøvrigt tilslutte mig PM udemærkede indlæg om forskellen, specielt pointen om at aussien højst bliver en god kammerat og ikke en "slave".

Men efter min mening gør det også træningen med dem sjovere fordi man skal vise at man også selv er engageret, ellers står de af. Tilgenæld får man fuld opmærksomhed og hele armen hvis man får vist hunden at man selv vil.

Jeg oplever også borderen som mere sensitiv end aussien, og har endnu tilgode at opleve en aussie der var "nervøs/signalfølsom" som jeg har set nogle bordere være det...

• #7   18. jan 2010 NB -du er velkommen til at møde Gaia;o)

Hende vil jeg beskrive som signalfølsom (ikke nervøs). Ikke at hun er sådan en der er ved at dø fordi du læner dig ind over hende e.l. men f.eks. kan hun slet ikke have at folk glor hende i øjnene (det gør mange, fordi de er fascineret af de meget blå øjne),og hun kan dælme gøre mange forsøg på at undvige sådan et blik -bakke, dreje hovedet og sende diverse dæmpende signaler.
    -det er self noget helt andet med øjenkontakt hvis det er mig der går/træner med hende osv. Så tager hun selv kontakten.

Hun reagerede i begyndelsen kraftigt på min far, fordi han har haft brækket en række ryghvirvler og derfor går lidt stift og krumt med overkroppen. Hun er ellers venlig og yderst kælen når først folk er godkendt, men min far har hun haft det meget svært med.

• #8   18. jan 2010 Michelle - så må jeg da møde Gaia smiley

Men synes du så at år hun reagerer at hun så reagerer ud af angst eller frygt, eller reagerer hun bare...?

• #9   18. jan 2010 NB -når hun reagerer, er det typisk pga ubehag. Det er som sagt ikke sådan at hun tror hun skal dø eller noget. Men hun synes det er MEGET ubehageligt hvis folk stirrer på hende. Hendes grænser bliver tydeligt overskredet (hun kunne dog ikke drømme om at gøre andet end at vise det alt hvad hun kan med sit kropssprog og evt "tilkalde hjælp" fra mig).

Ved min far o.l. mennesker, tror jeg det både handler om at hun ikke rigtig kan læse ham og så slår vagtinstinktet ind. Og så at hun er utryg ved ham.

Hun reagerer ligesådan ved min ret "dyre-uvenlige" onkel, som osse har en meget "uhøflig" måde at gå til hunde på.
    Men ved ham er hun tydeligt utryg, fordi truslen jo ikke lægger sig igen. Han blive ved at virke uvenlig, hvor min far jo får sat sig ned e.l. og vist at han ikke er farlig.

Hun har haft en meget dårlig vane med at hoppe op og "bide" mig i armene når hun var overgearet, og vipper jeg verkroppen henover hende når hun gør det, så kaster hun sig ned på jorden, og ser ud som om man havde slået hende i hovedet istedet og er ganske sikker på at man er meget meget sur på hende.

Men som sagt -i værste fald henter hun "forstærkning" ved mig. Hun ved godt at moar nok skal klare ærterne hvis hun ikke selv kan hehe.

Hun er ellers ikke en nervøs hund og hun fungerer godt sammen med både børn og voksne. Ved børn er hun osse blevet god til at se gennem fingre med deres til tider underlige opførsel, og hun har lært at bare fordi sådan en størrelse gør underlige ting, betyder det ikke at de er sure på hende.

Træningsmæssigt synes jeg tilgengæld det er super -hun er SÅ fokuseret på kropssprog, at selv det mindste lille vip med en skulder e.l. kan få hende til at skifte position osv.
    Man kan nemt komme til at presse hende, men er man opmærksom på det, så er hun jo super nem sådan at flytte rundt med:o)

• #10   18. jan 2010 tak for svarene smiley dejligt..

Men heldigvis er der år endnu til jeg skal ha en ny hund smiley så jeg må ud og møde flere bordere og aussier og måske se dem sammen eller ved siden af hinanden..

Lige meget hvad, søger jeg ikke hund af udstillingslinjer, da min erfaring med hunde deraf, er mere nervøse anlagt end arbejdslinjer

• #11   19. jan 2010 Fruit batten .sådan oplever jeg nu ikke aussien. Det er jo en kvik hund, så ja den løber om hjørner med en, hvis ikke man har noget fornuftigt den kan foretage sig.
    Keder den sig, så finder den selv på noget, og det er sjældent noget af det vi gerne vil have jo;o)

Men at hakke ud efter en (går udfra det skal forståes som at den bider/napper/markerer) når den ikke lige får sin vilje o.l. synes jeg ikke lyder som de aussies jeg kender.

At den vogter er vel ikke usædvanligt, når nu man tager i betragtning at det er en af de ting racen er lavet til.

Aussien er/kan være (lidt afhængigt af linier) reserveret og lukker normalt ikke uden videre fremmede ind.
    Men det er nu min oplevelse at en aussie der generelt har et fornuftigt forhold til sin ejer, osse accepterer at når ejer godkender en gæst, så er denne velkommen, og med reserveret skal ikke forståes "finder på at æde gæsten", men blot tilbageholdende og evt får de et par bjæf med på vejen.

• #12   19. jan 2010 Fruitbatten -lige det med vogten af maden osv, tror jeg ikke har det fjerneste med race at gøre. Det er jo et problem rigtig rigtig mange hunde får, hvis ikke de lærer andet/hvis de tidl har haft grund til det.

Generelt lyder problemerne mere som et ejer-problem end som et raceproblem.

Lige det med at skulle være der, hvis jeg kæler med andre hunde, kan jeg godt nikke genkendende til (men det afsluttes lynhurtigt, hvis jeg beder hende gå hen og lægge sig).
    Generelt er Gaia meget "på", og har osse lidt stress-problemer (hvilket kan undgåes ved at vælge de rette linier. Gaia er på nogen punkter lidt atypisk for en aussie), men det er jo altsammen noget man i vid udstrækning kan opdrage sig ud af, og jeg tror netop det er det der mangler ved den du kender (opdragelse altså).
    Og en uopdragen hund giver jo problemer uanset race.

Det er ikke for at forsvare racen som sådan -synes bare osse man skal skille "race-tendenser" fra "ejer-problem"

• #13   19. jan 2010 Jeg vil nu vove at påstå at aussien i HØJ grad har pleaser-gen. Den vil gøre ALT for at gøre dig tilpas. Gaia vil nærmest hoppe på tungen og slå koldbøtter, hvis blot hun kan se det gør mig glad;o)
    Forskellen på de BC'er jeg kender, og på aussien, er i mine øjne at BC'en gør det nærmest ubetinget. Forstå mig ret, den har da sikkert osse et punkt hvor nok er nok. Men mit indtryk er at du nærmest kan behandle den som du lyster, og alligevel vil den gøre ALT i verden for at stille dig tilfreds.
    Det kan man ikke med aussien -den vil gå MEGET langt for at behage dig, og den er aldrig så lykkelig som når du viser din tilfredshed over vel udført arbejde. Men hvis du ikke selv viser den samme fokus og arbejdslyst bliver den frustreret og gør endten hvad den kan for at få dit fokus tilbage på den, eller finder selv på narrestreger (her tænker jeg self i træningssituationer. Den kan altså fint slappe af uden at få opmærksomhed hele tiden hjemme;o))
    Det er i hvert fald hvad jeg oplever både ved Gaia og ved de øvrige aussier jeg har mødt.

Og så er det i øvrigt ikke mit indtryk at de gør noget for at "tage magten"/tage røven på dig. Men når ingen fortæller den hvordan verden skal fungere og hvilke regler der gælder, så er den sådan indrettet at den selv prøver at finde ud af det, og det kan godt give problemer
    -det er ganske normalt for "arbejdshunde"/hunde der har en smule hjerne

• #14   19. jan 2010 Fruit batten -igen mener jeg det handler MEGET om linier (og self træning/opdragelse).
    Jeg har jo selv en EKSTREM pleaser. Nu vil jeg ikke vove den påstand at de alle er sådan, for det er da heller ikke hvad jeg ser. Men hele Gaia's verden drejer sig om at gøre mig tilfreds. Sommetider til en grad så jeg må stoppe hende, fordi hun bare begynder at finde på ting at gøre, som måske kunne gøre mig tilfreds og udløse lidt kontakt og et "dygtig".
    Bl.a. har jeg lært hende at hente en børste til hesten for mig, med det resultat at jeg de næste uger havde hele striglekassens indhold liggende for mine fødder, og Gaia siddende foran, brummende og logrende og med et blik der siger "er jeg ikke dygtig moar, er jeg ikke dygtig hva hva hva" *G*
    -så jo absolut en pleaser... som osse kan tænke en smule selv og ikke blot afventer ordre;o)

Jeg ved ikke hvor du bor, men du er mere end velkommen til at møde hende., hvis du skulle have lyst.

Mine opevelse af aussien er at de alle er pleasere, hvis man giver dem muligheden for at være det (ok -undtagelser findes jo til begge sider inden for alle racer).
    De er det ikke betingelsesløst, men hvis du giver dem muligheden og en grund til det (og grunden behøver altså ikke være SÅ kommer der en kikser -det kan godt bare være et godt bånd til hunden) så gør de ALT for at gøre dig tilfreds.

Kommentér på:
forskel på australsk shepherd og borde

Annonce