1.203 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Border Collie og Collie, Border Collie og Collie,
+ Australsk Hyrdehund. Er der nogen der ved hvilken forskel der er på disse hunde - andet end selvfølgelig udseende?
Jeg har set mig lidt lun på disse tre racer og vil gerne vide mere om dem. Jeg skal dog ikke have en hund lige foreløbig da jeg har Buller endu og ham håber jeg på at have i nogle år endnu
Jeg spørger af ren nysgerrighed
0 synes godt om
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Uden self at have haft alle 3 racer, vil jeg sige at collien er lidt mere "laid back" end de to andre, og oftest (lidt afhængig af linier vil jeg tro) er knapt så meget hyrdehund -forstået på den måde at den self har hyrdeinstinktet endnu, men da racen ikke har været avlet i brugsretning i en del år sådan generelt set, så er en del af instinkt og egenskaber forsvundet/lidt mere gemt.
Om forskellen på borde og aussie, synes jeg jeg kan huske man kan læse noget om på "painted magic"'s hjemmeside (google er din ven, har ikke lige et link her og nu)
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
Er i øvrig ening, mener det er de færreste collier der har så stort aktivitets niveau som de to andre racer. Det hele kommer selvfølgelig an på linierne, du kan få udstilling/brugslinier i alle 3 racer.
Det er jo 3 meget forskellig racer, har forskellig stress niveau, vogterinstinkt, dominans og arbejdsevner.
Har selv aussie og sheltie (som intet har med collie sind at gøre) og har selv været i din situation hvor jeg skulle finde ud af om jeg skulle have aussie eller border (-;
jan 2007
jul 2007
De har alle tre haft/har et meget udpræget jagt instinkt. . . og derfor tænkte jeg på om hvis man vælger en hyrdehund, om de så bedre kan trænes til at de skal blive i nærheden af en - og ikke lukke for alt hørelse når de får færd. Det må dog gerne være en man kan arbejde med - men den skal heller ikke være alt for hyperaktiv. Og så har jeg heller ikke noget imod pelspleje
jan 2007
-om så buller er atypisk kan jeg self ikke udtale mig om hehe.
Hyrdehundene har skam jagtinstinkt -det er bl.a. det der bruges når de hyrder. De har bare ikke "den sidste del", nemlig at slå ihjel. Eller dvs, det gælder mange af hyrdehundene i hvert fald.
Ofte jager de gerne dyr de kan se (tror det ofte er hyrdeinstinktet der træder til her), men de fleste af dem er osse glade for at arbejde, og forholdsvis nemme at lære kontakt (men igen, det er en jagthund som f.eks labrador eller golden osse).
jul 2007
Buller har utrolig meget jagtinstinkt. . . om det så er en blanding af hyrd og jagt - det ved jeg ikke. Men han har ikke mere jagtinstinkt end Basse havde - han var ligesådan.
Men hvis man f.eks. ser på Buller og Gandalf. Gandalf er en toller som godt kan løbe frit uden at skulle ud og have færd. Han vil helst blive i nærheden, og kan ikke lide at blive væk. I den retning er Buller meget mere selvstændig. Så nu her mens vildtet er ved at få deres unger har han snorarrest.
jul 2007
jan 2007
Jeg er ikke ekspert i retrievere, men labberne er jo bl.a. kendte for at have et meget stærkt "eager to please" gen (det kan jo så self være mere eller mindre udtalt afhængig af linier)
-dvs at de gerne vil samarbejde, og gerne vil gøre deres menneske tilpas.
Self skal der trænes, men der er altså rigtig god grobund for at få en hund der er meget lydig, og ikke render nogen steder, for de lever og ånder jo nærmest for at gøre deres ejer tilpas.
jul 2007
jan 2007
Border Collie og Collie,