{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

kommende første gangs hunde ejer {{forumTopicSubject}}

Hejsa igen

ja så skriver jeg igen :o)
jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du/i mener man skal vide inden man køber hund
hvad skal man være forberet på
hvad skal man have købt af forskellige ting i det hele taget vad ville være godt at sætte sig ind i enden man gå ud og køber en hund?
jeg er fuld i gang med at prøve at finde en race eller racer jeg der vil passe til mig
men sidder og tænker at der må være en del man skal tænke på før man køber hund
har aldrig haft hund har højst gået tur med en to gang så har overhovede ikke nogen som helst vide om hunde
så vær sød og hjælpe mig lidt på vej


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kommende første gangs hunde ejer
  • #1   20. jan 2010 Je gsynes det er allervigtigst, at du køber en hund der passer til dig. En hun som ikke kræver så meget, da du jo ikke har haft hund før og nok heller ikke en stor hund, da jeg kan se du bor i lejlighed. Har du have til lejligheden? Det kan godt være lidt svært at gøre en hvalp renlig, hvis man hele tiden skal have snor på for at komme ud og tisse. Se på hvad du kan tilbyde en hund, find en race der passer her til og sørg for at melde dig til hundetræning, så du kan lære din hund de rigtige ting - smiley

  • #2   20. jan 2010 Se seriøst på om du/I kan opfylde hundens behov. (motion, aktivering, tid, plads og ikke mindst lysten til at bruge sin energi på hunden)

    Så derfor mener jeg at det er super vigtigt at du kigger på hvad du kan tilbyde hunden. Også sætte dig ind i hvilke racer som lever på til hvad du gerne vil have ud af hunden. Så du finder en hund som passer til dig som person. Og på den måde skulle hunden jo også gerne få den ejer som passer til den.


  • #3   20. jan 2010 Åhh der er mange ting... smiley Ja først og fremmest skal finde ud af hvad du ønsker af din hund - 10 km. gå tur hver dag, brugshund, sofahund osv.
    Når du har fundet en race som du synes lige er dig, skal du finde en god kennel, en som har hunde på en måde du godt kan lide.
    Du skal være sikker på at du bor et sted hvor man må have hunde, og det også er tilfældet de næste 10 til 15 år.
    Og sidst men ikke mindst skal du gøre op med dig selv om du er klar til at være så afhængig af ikke at kunne være væk mere end max 8-10 timer af gangen.
    Hvis du er det, er der kun at sige, at der er en rigtig god grund til hunden bliver kaldt menneskets bedste ven - det er fantastisk at have en glad 4 benet i sit hjem.


  • #4   20. jan 2010 Det er en god ide at have et par ugers ferie i forbindelse med at man får hvalpen hjem, så man kan træne renlighed og alene hjemme træning inden den skal være alene i mange timer.

    beslut dig for på forhånd hvad hunden må når den er voksen og især hvad den ikke må..
    Den kan ikke finde ud af det hvis den må komme i sofaen om søndagen men ikke alle de andre dage

    Undersøg hvor du kan gå til hundetræning og meld dig gerne ind i god tid. Der er tit ventelister


  • #5   20. jan 2010 Det er en god ide at have en erfaren person med når man skal kigge på hvalp.. De kan ofte spotte faresignalerne

  • #6   20. jan 2010 Du skal have styr på forsikringer. Om du udover den lovpligtige ansvars forsikring også vil have sygeforsikring ( Rigtig god ide )
    Du skal finde ud af hvilken forsikring der er bedst for din hund ( Race ) Nogle dækker ikke hele livet, nogle dækker ikke racerelaterede sygdomme osv.

    Du skal have styr på om din økonomi kan bærer at have hund. ( Mad, dyrelæge, medicin, guf, træning osv. osv. )
    Du ska huske at din hund skal løbende behandles med loppemiddel ex frontline..

    Du skal vide med dig selv hvor meget træning du vil ligge i din kommende hund. Hvor du vil gå til træning med den, hvor lang tid du vil bruge på at gå tur, og hjemme træne..

    Det vil desuden være en god ide at sørge for at få lukket din hvae af, så hunden bare kan lukkes ud når den ska besørge.

    Ting jeg har i min hundetingskasse:
    Shampoo
    Ko ben ( til at fjerne flåter med )
    Negle klipper
    Tygggeben
    Guffer
    Jakke til Avalee
    Seler ( Pt er Hurtra den bedste herhjemme )
    Halsbånd
    Dækner
    Skåle
    Klikker
    træningsbold
    Potevoks
    Tandpasta til hunde

    Derudover skal du selvfølgelig også have:
    Vægt
    Legetøj
    Kurv ( e )
    Hundetegn
    evt. et tæppe
    evt. Hundetaske

    Og sikkert mange flere ting end jeg lige kan komme på.. =)

    Husk at stille hundens kurv ET bestemt sted, som er dens trygge område. Man kan godt både have en kurv til hunden i stue, køkken, soveværelse eller hvad man nu lige har lyst til..
    Det samme gælder madskål, der skal være ro omkring hunden når den skal spise, så madskålen skal stå et bestemt sted...

    Køb gerne nogle bøger om det at have hund. Det gjorde jeg =)

    Det var bare lidt af det jeg kunne komme på =)


  • #7   20. jan 2010 Man skal over veje hvilken type hund man gerne vil have,og hvad der passer til en. Om man vil anskafffe sig en arbejdshund skal man sætte sig grundig ind i den race,man nu vælger og om man kan give den hund det den har behov for.Så skal man finde ud af og man vil købe ved en DKK opdrætter elller en fra et dyreinternat af. Så skal man sætte sig godt ind i det,Tager man kontakt tii en DKK opdrætter skal man vide noget om forældre dyrerne hvordan de er og om der er nogle former af arvelige sygedomme og de er mentale og psykiske stærke hunde o.s.v. tager man til et dyreinternat skal man finde ud af hvorrfor hunden er blevet afleveret der, er det fordi den tidligere ejer er blevet syg eller om det er en problemhund. Så skal man finde ud af om det skal være ne stor hund,eller en lille hund man gerne vil have. Og så skal man diverse ting hjem til hunden. Når man så finder den type hund der passer til en, kan man tage kontakt til hunde ejer der har den hund. Og høre nærmere om den.Og tage ud på de hundeklubber der har dem og få en god snak med de hundefolk, der kender racen bedst.

  • #8   20. jan 2010 tak skal du have Kirstine
    jeg prøver på at finde en race der passer godt til mig men syndtes nu det er noget svært
    jeg er i gang med at søge lejlig hed enden i stue etagsen hvor der er en mini have/trasse til og ellers på førstesal,
    jeg bor nemlig nu inde i byen på 4 sal og her må man ikke have hund
    jeg har tænkt lidt på at det måske ikke skal være en hvalp nedt op fordi jeg er første gang hunde ejer og jeg er ikke sikker på at jeg kan finde ud af at få den gjort renlig og få den lært at være alene hjemme
    så har tænkt på et hund der er omkring et års tid måske lidt minere eller mere
    og så ved jeg at det skal være en lille hund, da det er vigtig for mig at jeg kan tage den med mig i bussen når vi skal nogen steder hen, hvor det er for langt at gåe eller cykle

    jeg syndte at jeg har gørt noget om en ansvar forsikring eller noget i den stil hvad går det ud på
    og så syndtes jeg også at jeg har hørt noget om en sygforsikring men det aner jeg heller ikke hvad er for noget
    så er der noget med et hundetegn men vad er det prasis og hvad skal der stå på det
    og feks. ting der er vigtig at have købt
    vilken ting er vigtig ?
    kan gætte mig til ¨
    snor og sele eller halsbond
    mad og vand skål
    seng
    mad
    lejetøg men vilken noget ?
    kaviterings lejetøj men vilken?


  • #9   20. jan 2010 Hundetegn er lovpligtigt. Der skal stå ejers navn, adresse og tlf. nr.
    Hunden skal mærkes med chip eller tettovering og registreres i dansk hunderegister
    Der skal tegnes en lovpligtig hundeansvars forsikring, der dækker hvis hunden forvolder skade på andre mennesker eller andres ejendele


  • #11   20. jan 2010 mange tak alle sammen :o)
    jeg har prøvet at tænke på hvad jeg kan give en hund og så vider
    men syndtes det er lidt svært da jeg ikke har nogen som helt ide om hvad jeg kan eller vil
    feks. pels plage eller ikke pelsplage
    jeg er førtidspansioneret så hunde vil ikke være alene hjemme mere en aller højst 5 timer 4 dage i ugen, jeg er ikke typen der går meget i byen
    det gider jeg ikke er mere tiil bare at hygge der hjemme eller hjemme ved vennerne og der regner jeg med at tage hunde med
    motions messigt syndtes jeg er svært at sige hvor meget eller hvor lidt hunde skal have brug for men jeg tror at for at være på den sikre side skal det være en der krever det mindste af det meniste men at den helst skal kunne holde til en lidt længer tur en gang i mellem for kunne forstille mig at det ville være dejliget med en gå tur omkring en times tid om sommeren og det ville være rigtig træls at men skal ud og gå en time hver gang hunde skal ud når det er vinter,
    og ellers tænker jeg at det skal være en sofahygge hund selvskabshund


  • #12   20. jan 2010 Jeg synes du skal få dig en lille hund, en du kan hygge med i sofaen, og som ikke kræver det vilde motion. Lhasa Apso har min veninde, der er en del pelspleje, men virkelig en sød lille kæle hund, der egentlig ikke kræver så meget andet end kærlighed. Men der findes sikkert også mange andre gode racer.

  • #13   20. jan 2010 menge takker :o)

  • #14   20. jan 2010 jeg har faktis også tænkt lidt på en lhasa apso men jeg er ikke sikker på om jeg gider pelsplagen
    selvføglig er en hund et fuldtidsarbejde og selvfølgelig skal den ud at gå lige meget hvordan væjrt er
    men det er også der for jeg tænker at det skal være en lille hunde der ikke kræver det helt vilde motions mæssigt jeg tro ikke at jeg ville have noget i mod at gå en halv times tid selv om det er noegt rigtig møj vejr

    jeg ved ikke hvad jeg skal bruge en hund til andet ind at det skal være en huggesofa hund og selvskabshund
    tænker at jeg skal gå til noget amindelig hunde træning


  • #15   20. jan 2010 kan lige se at der er kommet en tråd med udstatinering af hund
    ville det vare noget for en første gang hunde ejer
    eller ville det være dumt


  • #16   20. jan 2010 Du skrev tidligere at du måske ville have en på omkring 1 år...
    Jeg vil bare lige tilføje, at en hund på et år, kan være en stor mundfuld, da det er lige i "lømmel-alderen". I den alder kan den have glemt alt hvad den har lært, gøre ting den normalt ikke gør, og gider ikke komme når man kalder.
    hvis det er fordi du gerne vil have en "voksen" hund, børe du vælge en på omkring 3 år. Først der er en hund voksen.
    Held og lykke - Håber du finder den rigtige :o)


  • #17   20. jan 2010 Tanja okey tak skal du have
    jeg havede faktis ikke lige tænkt på det med lømmelalderen
    havede mere tænk på at jeg kan risikere at få en poblemhund hvis ejeren ikke er ærlig omkring hunde
    har meget overvejet omm det skal være en enternat hund har hørt at dem fra dyrnes beskydtelse er rigtig godt til at mache ny ejer med hund


  • #18   20. jan 2010 Hvad man bør tænke på , inden man køber hund.
    Har man råd: Regn med 5-700 kr pr mdr alt efter størelse på hunden.
    Til forsikring, træning, mad,udskiftning af tilbehør og alm dyrlægetjek.
    Har man tid. Har man fuldtidsjob bør man så vidt muligt ikke køre fra hunden igen om aftenen. Alt efter race skal hunden aktiveres 1-3 timer dagligt.
    Ferie: Pension eller tager man hunden med. Pension koster også penge.
    Vedr. udstrationeringshund. Jeg selv ville ikke have en udstationeringshund, hvis ikke ejg kender opdrætter godt. Jeg er selv blevet tilbudt nogle stykker men sagt nej indtil videre. Jeg ønsker bl.a. ikke langhårshunde, og ønsker selv og kunne tage alle beslutninger om hunden. Men dog har jeg overvejet og sige ja til en korthåret, hvis mulighederne byder sig og jeg kender opdrætter godt.


  • #19   20. jan 2010 Omkring alder, så enten en hvalp på 8-10 uger eller en på min 2 år.
    Netop for og undgå den værste lømmelalder.
    Anskaf eller lån bogen, Fra hvalp til hund. Af Irene jernved.
    Kanon bog for alle hundeejere , ikke mindst for hvalpekøbere.


  • #20   20. jan 2010 jeg er førtidspansionist så penge er der
    jeg vil også mene at der er tid da jeg kun er af sted mandag tirsdag og torsdag fra kl 9 til kl 12 så skal der lige regnes noget tid med som det tage at tage bussen fra og tilbage også der for jeg skrev aller højst fem timer, jeg er stortset alt tid hjemme om aften og hvis jeg skulle noget regner jeg med at hunde skal med.
    og 1-3 timer aktivern vil jeg godt mener at jeg kan finde ud af
    har ikke været på ferie de sidste 3-4 år og hvis jeg skulle gå hen og komme på ferie har jeg familie eller vener der kan passe hunde og ellers må men jo bare spar op til at hunde kan komme på en hunde pension i mens
    og andgående udstrationeringshund syndtes jeg bare det var en lidt smart måde at gøre det på men som sagt ved jeg ikke om det er en dum ide når man er førstegang hunde ejer :o)
    mange tak for alle jers svar :o)


  • #22   20. jan 2010 som skrevt for er jeg fortidspansionist så indkomsten er sikret
    så om jeg arbejder eller ikke arbejder er lige meget
    jeg er 26 så jo jeg kunne godt tænke mig børn en gang
    om jeg er hammer syg eller er vild træt af dårligt vejr så har jeg ansvarfølelse nok til at hunde selvfølgelig komer ud at gå
    men fordi jeg kan regne ud at det ville være træls at skulle gå en time tre gange om dage eller mere så skal det netop være en hund er ikke kræver særlig meget motion, jeg har ikke noget i mod at dens hjerne skal akviteres så længe jeg bare ved hvordan jeg kan gøre dette :o)


  • #23   20. jan 2010 Annonce?
    jeg har siden jeg kan huske altid ønsket mig en hund er opvosket med en kat
    katte er jo meget deres ejen herre
    jeg kunne godt tinge mig en følgesven en jeg kan hygge og nusse om


  • #24   20. jan 2010 Nej, ikke hvis du selv ønsker der. ( Udstationering) men prøv og snak med en opdætter der udstationere hunde. De vil kunne fortælle mere om hvad krav de har til en hundeejer, omkring udstationering. Opdrætter vil kunne hjælpe dig med mange ting omkring hunden, som pelspleje mm.


  • #25   20. jan 2010 okey det vil jeg så lige have i tanker
    og få under søgt noget mere om det :o)


  • #26   20. jan 2010 Nogle kenneler sælger også ældre hunde der ikke indgår i avlen mere, men som trænger til et hjem. Det var også en mulighed. Men kun hvis hunden er vant til og være i huset og ikke i en boks.

  • #27   20. jan 2010 hejsa brug jerne den mulighed har jeg faktis også tænkt lidt på og tror måske at jeg helder mest til en ældre hund fra kennel som er vandt til huslige omgivelser eller en hund fra et enternat feks. igennem dyrnes beskydelse man ja jeg ved det ikke

  • #28   20. jan 2010 Mange er kommet med guldkorn, vil bare lige sige at alene-hjemme træning kommer du ikke udenom uanset alder - den skal jo lære at være alene et nyt sted.

    Ellers vil jeg foreslå en mops - en mere tro følgesvend får du vist ikke.


  • #29   20. jan 2010 okey det tænkte jeg nok at jeg jeg ikke helt kunne
    jeg har faktis også haft lidt kig på en mops
    men syndtes at jeg kunne få stå på det jeg ind til vider så krever de en del motion det ved jeg så ikke om er rigtig
    jeg kender en der har en blaning af en mops og en cavalie og den er simpelhen bare så søde og kærlig og hund siger at den ikke kræver det ville motion og ellers har jeg tænkt på en chi og en tibbie, og ellers at det skal være en blaning hund fra et internat igennem dyrnes beskydelse


  • #30   20. jan 2010 Jeg har alle steder læst at en time om dagen er nok. Samson får i forår og efterår længere tid og hvis det er dårligt vejr mindre tid for så er han ikke til at hive udenfor. Så du skal ikke fravælge en mops fordi du er bekymret for motionen,

  • #31   21. jan 2010 okey det er jeg glad for at høre :o)

Kommentér på:
kommende første gangs hunde ejer

Annonce