{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Hundehold - at holde hund! {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Her et par af mine tanker om hunde og hundeliv, de er bla. affødt af nogle spørgsmål jeg stødte på ang salg og køb af hunde i dagens danmark, og er som sådan ikke nødvendigvis debat, men nogle tanker jeg trængte til at nedfælde.

Jeg synes der generelt er alt for lidt alm. offentlig information, om det at købe hvalp/hund og hvad det indebære af træning og alm. opdragelse.

SÅ mange mennesker finder pluseligt ud af, at NU vil de have en bette sød hundehvalp og ved ikke hvad hvalpe og unghunde tiden indebære, på godt og ondt.

Dette desværre meget ofte, med skrækkelige resultater for hunden.

Lige fortiden køre der en info spot om emnet ny hund på OBS fra DR1, den er lavet af DKK - men den er også den ENESTE jeg overhovedet kan huske jeg har set på TV om det emne. Hunde er efterhånden blevet en så stor del af den almindelige danske husholdning og du kan næsten ikke bevæge dig ud, uden at du i et eller andet omfang, støder på hund(e).

Det har aldrig været lettere at få sig en ny hund/hvalp, bare gå ned og køb en af de store morgenaviser eller den Blå Avis i kiosken og der er spalte op og spalte ned med hunde fra 100 kr. og opefter!

DET synes jeg er et problem - at det er SÅ let, - at der ingen offentlig "opdragelse/information/uddannelse" er om hundehold, andet end den MAN SELV SKAL SØGE og som mange bare ikke søger, - at du kan få hunde og hvalpe "i nakken" for en slik, uden at der bliver stillet spørgsmål til dig og dine evner eller viden ud i hvalpe og hunde hold, - og at der ingen sanktioner er, over for folk der ikke vil behandle deres hund ordentligt og anstændigt i forhold til dens natur og mentalitet.

Så længe der er så stor uvidenhed og ligegyldighed over for at tage eget ansvar og opsøge egen viden om emnet og derefter bruge sin viden til hundens bedste, - og lovgivningsmæssigt nærmest Wild West tilstande herhjemme mht. indkøb af et levende, følende væsener. Så længe vil der desværre være køb af hunde med et, vil jeg mene, fremtidigt tvivlsomt hunde kvalitets liv og livs længde.

Mange af disse mennesker vil deres hund det bedste, men aner intet om hvad det minimum indebære at give hunden gode vilkår – det er IKKE nok, at elske sin hund – det tvivler jeg faktisk ikke på, at flertallet af os gør.

Men har de også et godt hunde liv?

Hvad med hvalpen/hunden, der får hårde slag og råben ind i hovedet når ”far” kommer hjem, fordi den igen-igen har tisset og skidt på gulvet? – eller har ødelagt et par yndlings sko?

Hvad med hunden der aldrig kommer ud fra haven?

Hvad med hunden der skal finde sig i alt fra familiens børn?

Hvad siger loven og hvilke sanktioner er der for at sikre disse dyr, et minimum af livs kvalitet?

Hvad gør jeg, hvis jeg ser disse ting finde sted? – og hvor går jeg hen og beder om hjælp, på den hunds vegne uden at udsætte mig selv for en sikkerheds risiko?

Og hvem kan med loven i hånden, sørge for at misrøgtet, vanrøgtet, mishandlet hunde bliver fjernet og ejer idømt hæfte - og eller bøde og fradømt retten til, fremover at holde hund fx indtil der er taget og bestået et kursus i hundehold?

Ingen!

Så hvad skal der til? – Og hvad skal der gøres?

Ja, jeg spørger bare – og græmmes…

//Karina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundehold - at holde hund!
  • #1   30. mar 2006 Jeg græmmes sammen med dig Karina, syns du ramte sømmet på hovedet med dine "opsevationer".

    Godt skrevet, dejligt der er nogen der kan få ned på skrift hvad andre (jeg) har i hovedet!

    Tanja


  • #2   30. mar 2006 opsevationer = observationer

  • #3   30. mar 2006 Takker Tanja, du kan tro det er dejligt at høre jeg ikke er alene om disse tanker.

  • #4   30. mar 2006 Tror vi er RIGTIG mange, men desværre er der nok lige så mange der er bedøvende ligeglade!!

  • #5   30. mar 2006 som der så ofte er blevet snakket om herinde sker der alt for lidt fra myndighedernes side når det handler om dyr tror desværre det har lange udsigter før vi får nogle forbedrede forhold på det område men er da også helt klart tilhænger af at vi får et dyrepoliti herhjemme men tror at der skal gå mange år inden at man ville kunne få ret mange penge fra der offenlige til det formål så hvis der skal ske noget tror jeg at der skal ske med hjælp fra private donationer som der sker i USA men danmark er jo et lille land og det er mange penge der skal til!!!

  • #6   30. mar 2006 Hvad der gør mig allermest fortvivlet er, at jeg føler mig så gudsjammerligt hjælpeløs.

  • #7   30. mar 2006 Som nu her i min opgang, her er et par der lige har købt hvalp og bare igår aftes fik den høvl så den skreg da "far" kom hjem - og ja, det ku høres.

    Normalt er jeg ikke hverken en kryster eller bange af mig - men ham er jeg bange for.

    Hvor helvede går jeg/man så hen og beder om hjælp, - OG får den - på den hvalps vegne?


  • #8   30. mar 2006 Man er hjælpeløs...

    Jeg kom til (for maaange år siden) at gi en gut et slag i ansigtet fordi han stod og slog løs på sin stakkels hund... jeg fik så besøg af politiet fordi "man må ikke slå på mennesker" FLOT tænkte jeg!!


  • #9   30. mar 2006 MP - det er jo ikke kun der problemet ligger, i forhold til hundehold og hunde livskvalitet. Men er det, at det bare er for nemt og for billigt at anskaffe sig - og skaffe sig af med igen.... Og INTET krav om oplysning/uddannelse der skal sørge for, at du i den mellemliggende tid, behandler hunden ordenligt..

  • #10   30. mar 2006 Jeg tror at det først og fremmest skyldes uvidenhed når nogen køber hvalpe fra hvalpefaberikker.

    Min egen hund er et resultat af det man kalder køkkenopdræt.


  • #11   30. mar 2006 Tenna - det tror jeg også, men jeg tror det er sådan generalt ved hunde køb.

    Det er alt for let og alt for billigt.



  • #12   30. mar 2006 Uh, jeg får sgu helt kuldegysninger når jeg læser dit indlæg :o(

  • #13   30. mar 2006 Hvorfor det Belinda?

  • #14   30. mar 2006 Vi havde engang en nabo, fatisk var de 7, mor,far+børn i alle aldre. De fik en schæffer hvalp, den hylede og skreg i døgnets 24timer, efter 2 dage gik min far ind til dem for at høre hvordan og hvorledes... den var et lille pjok der ikke forstod at indrette sig!!!! fik han at vide, så den fik nogle velfortjente slag, spark og hvad de frygtelige mennesker ellers kunne finde på. 4timer senere kommer min far hjem og siger at de ikke længere har hund hos naboen, den var afleveret hos min fars kolega der selv havde schæffere. Naboerne ville pludselig ikke længere se eller tale med os... so what??

    Nogle mennesker er bare ikke egnede til at ha dyr og jeg syns det er for grælt at der intet er at gøre, medmindre man som min far, har meeeget gode overtalelsesevner!!


  • #15   30. mar 2006 Min egen hund, var også et impulskøb... MEN inden da havde jeg brugt et halvt år at læse næsten alt hvad jeg kunne komme i nærheden af, omkring det at holde hund.

    Jeg kunne ikke overskue alle annoncerne i den blå avis, så jeg indrykkede selv en, hvor jeg skrev at jeg søgte en lille hund, gerne en foxterrier. Så blev jeg ringet op af en dame, hvis tæve havde fået hvalpe og hun fortalte mig noget om både tæve og hvalpe.
    Den tyggede jeg lidt på og i mellemtiden sendte hun nogle billeder. Min interesse blev dog ikke mindre da jeg så billederne. Jeg besluttede mig for at tage op til hende og se hvalpene og så var jeg altså NØDT til at have Sille med hjem.
    Senere har det vist sig at Sille nok ikke er ren foxterrier, men det er jeg egentlig ligeglad med. For mig er hun bare Sille og alt det med papirer har jeg ikke noget at bruge til alligevel. Hun er ind i mellem en lille ulykkesfugl, fordi det ikke kan blive vildt nok når hun løber gennem en busk, men sådan er det jo, det tager jeg da med, med et smil smiley


  • #16   30. mar 2006 Tanja - godt for den lille hund, at den fik din far som nabo.

    Men det BURDE sku (undskyld mit franske) ikke være nødvendigt, at man skal være en stor stærk mand, for at kunne komme igennem hos sådanne mennesker, uden at være i overhængende fare for at miste tænderne eller det der er værrere...

    Dog.....kendte jeg en som turde, så ville jeg ikke betænke mig for at bede om hjælp her...... selvom det ikke får mig til at føle mig skide stolt - nok bare nærmere, som en kryster der ikke tør selv..


  • #17   30. mar 2006 Tanja,

    Fornuftig mand ham din far smiley


  • #18   30. mar 2006 Tenna - jammen det er vel også sådan det skal være, når man får sig en hund - at "det tager man man da med", uanset hvad "det" er, - og uanset, om det er en hund med eller uden papire smiley

  • #19   30. mar 2006 Fordi man kommer til at tænke på de tusindvis af vovser, der kommer ud i hjem, der ikke har gidet sætte sig ind i selv den allermest basale viden om hunde..

    <i>"En hund er jo bare sådan en, der lægger sig hen i hjørnet og hygger lidt"</i> tænker de tit, når de ser familie og venner, der har en velopdragen veltilpas hund..
    Og så futter de ud og køber en tilfældig hvalp, og regner da seriøst med at vovse da opdrager sig selv.
    <i>"Den er jo en hund, så den må jo selv vide hvordan en hund skal opføre sig"</i>

    Og når det så går op for dem, at det gør den ikke, når den bider ud efter ungerne, fordi de ikke får besked på at også unden har ret til fred og ro, samt at blive bahandlet ordentligt, så aner de ikke hvad de så skal. Hunden får skideballe efter skideballe, måske en på låget, og når det så ikke bærer frugt, ja så ryger den ud..
    Ligesom katten gjorde da den pssede på gilvtæppet, og ligesom marsvinet og kaninerne gjorde, da ungerne blev trætte af dem........


  • #20   30. mar 2006 Ja jeg er også selv ret stolt af ham... min farmand!!

    Han har både hjertet og musklerne (ha-ha) på rette sted!


  • #21   30. mar 2006 Ja det synes jeg da. Man tager sgu da også sit barn på skadestuen, hvis det er nødvendigt, når det kommer til skade?

    Men jeg har da kendskab til nogen der skaffede sig af med deres hund, fordi den ikke lige havde den "rigtige" race. *GRRRR* Nu ved jeg godt at det altså ER en hund vi snakker om, men mon de også havde skaffet sig af med deres barn, hvis det havde haft en "forkert" hårfarve?


  • #22   30. mar 2006 Det er egentlig "sjovt", de personer jeg kender der ikke har styr på deres hund(e) har heller ikke "styr" på deres børn...hmmmm... gad vide hvorfor???

  • #23   30. mar 2006 Belinda,

    Jeg ser sådan på det at det med hunde som med børn...

    De kan kun finde ud af det, de er blevet "programmeret" til. Altså hvis man ikke lærer sine hunde og sine børn hvordan de skal opføre sig, har de jo ikke en ærlig chance for at vide det.

    Jeg vil gerne lige understrege at med lære, mener jeg selvfølgelig UDEN vold smiley


  • #24   30. mar 2006 Fuldstændig rigtigt Belinda, folk har set et hyggetæppe med 4 poter og tror hunden fødes sådan, eller bare bliver sådan helt af sig selv inde for de føste 2 uger!

    Jeg kan sågar acceptere have-hunde og gård-hunde, hvis hunden trives med det.

    Men at se hunde få slag og spark på åben gade, eller høre det i sin opgang igen og igen, - og ikke at kunne stille noget op, uden selv at "få nogen på lampen" og lige lidt ændre det for hunden - det kan jeg ikke og det efterlader mig med en varm og væmmelig knude i maven.

    hustruvold og børnevold, DER ved jeg hvor jeg skal gå hen........ men dyrevold, der er ingen steder som kan eller vil tage det så alvorligt, at det gør en væsentlig forskel for dyret det går udover.


  • #25   30. mar 2006 Tenna, Jeg har det på samme måde..

    Vi har jo en hvalp i huset for tiden, og selvom vi har haft flere hunde brugte vi lang tid på at sætte os ordentligt ind i tingene igen.

    Jeg tror de skideballer Binka har fået kan tælles på en hånd. Man får ikke en skid ud af at råbe og skrige af en hund.. Tværtimod....


  • #26   30. mar 2006 Karina, Præcis...

    Det er jo bare en hund, og ikke et menneske, så vi har da ikke tid til at tage os af, at hen lille hund bliver sparket og slået.. Hvis manden slår sin hund ihjel og nogen anmelder det, så kan han da allernødigst få en lille bøde....
    Og ja, der findes da hunde, der ikke kommer udenfor matriklen, men har det fint alligevel.
    Meeeeeen jeg synes jo stadig at vovserne skal ud og læse hundeavisen hver dag ;o)



  • #27   30. mar 2006 uhhh Karina, dit indlæg giver enorm meget stof til eftertanke.... Det med at have tilladelse til hund/dyr i det hele taget syntes jeg man skal lave lovpligtigt...
    Især hvis man en gang er stemplet som dårlig dyreejer, skal man blacklistes for mulighed en at skaffe sig dyr. I Danmark er det uhygggeligt nemt at skaffe et dyr, "det gør min bror for mig".. men folk burde snakke mere sammen, ligesom inkasso firmaer gør. Skylder du penge i vest kan du ikke låne i øst, det ville være nemmere hvis dem som er stemplet, forbliver stemplet til de som du foreslår tager og består et kursus og får "kørekort" til dyr! Tak for indlægget, og jeg er glad for jeres respons på det! Vi skal kommunikere noget mere!!!!!!


  • #28   30. mar 2006 hen = den

  • #29   30. mar 2006 Belinda - det skal de da også, altså læse hundeavisen hver dag smiley

    - men jeg kan acceptere det som et minimum, hvis hunden trives........ og som du siger, det er der hunde som gør.


  • #30   30. mar 2006 Det er egentlig underligt.. jeg har ikke og har aldrig haft meget tålmodighed, bortset fra med dyr... og mine egne børn selvfølgelig... de er jo engle..hmmm nå ikke!

    Syns det er fantastisk den ro jeg får indeni ved at ha et dyr i hænderne, omkring mig! voksne mennesker derimod, så skal der ikke mange forkerte handlinger, udtalelser før jeg tænder (nok fordi jeg mener de burde vide bedre)

    Kan slet ikke forstå hvordan man kan være ond, ligeglad og modbydelig mod et dyr (eller barn) og kan SLET ikke forstå hvordan man i et samfund som vores ikke har nogle retningslinier ang. det at have hund, kæledyr i det hele taget!! Frygteligt...


  • #31   30. mar 2006 Maria - tak for din respons, den er jeg glad for smiley

    Hvis det blev gjort til en kriminel handling, ville de komme til at stå i strafferegisteret i henhold til den dom de måtte have modtaget - og så er det bare at kræve at se en ren straffeattest, før man sælger sin hund til vedkommende.

    SÅ enkelt vil jeg jo mene, at det kunne gøres - hvis dyr liv og dyre rettigheder blev taget alvorligt af lovgiverne.


  • #32   30. mar 2006 dyr liv = dyreliv

  • #33   30. mar 2006 Jeg synes jo generelt at man bliver så glad nogengange (og samtidig trist) når man ser de amerikanske dyrepoliti-programmer.. Og der at de folk, der ikke behandler hundene ordentligt rent faktisk bliver straffet, så de kan mærke det...

  • #34   30. mar 2006 Tanya - Det kender jeg godt, det med tålmodiged og langmodighed *S*

  • #35   30. mar 2006 Heeeeeeeeej Bebe :o)

  • #36   30. mar 2006 *SMIIIIIIIIIIIIIIIIIL*

  • #37   30. mar 2006 Bodil - hvor er jeg GLAD for at se dig herinde :-))

    ......og mange tak *S*


  • #38   30. mar 2006 Belinda - den føelse kender jeg godt, jeg ser det også ret ofte og jeg bliver også ked, når det ikke lykkedes for dem at retsforfølge. Men ofte får de dog dyret overdraget og det er bedre end ingenting - og mere end vi kan prale af herhjemme.

  • #39   30. mar 2006 MP - jammen hvis det virkeligt er sådan et loven ER der, så må det være det domstolene der ikke laver en retspraksis som tager hensynet til dyrernes velfærd og sikkerhed, over hensynet til menneskets ejendomsret.

    Eller hvad?


  • #40   30. mar 2006 det glæder mig Bodil - og bliv her nu, okaj søde..

  • #41   30. mar 2006 Jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi jubi

    Og GODT skrevet Karina


  • #42   30. mar 2006 Godt så Bodil *S*

    .....og mange takker "Fod".


  • #43   30. mar 2006 Hunde luftningen kalder nu, jeg vender tilbage senere idag og følger op, hvis der er flere der har noget at skrive smiley



  • #44   31. mar 2006 Godt skrevet Karina :o) Det vil jeg sige ;o)

Kommentér på:
Hundehold - at holde hund!

Annonce