{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

Løbetid - dominans? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg brug for noget ekspertviden ;o) Jeg har en hund - Luna - der er lige er startet på sin 3. løbetid. Min datter har en hund på næsten 6 mdr. Her i sidste uge - fra søndag og til mandag - sov den lille her hos os. Hun er renlig, MEN hun tissede på gulvet 2 gange, inden vi gik i seng - trods hyppig luftning, og det var ikke bare 3 dråber, hun kom med. Jeg havde begge hunde med i seng og dælme om ikke også hun tissede i min seng smiley Mindre end tre timer efter vi gik i seng, var jeg oppe på toilet - her tissede hun på gulvet igen. Og næste dag skete der også et par uheld.

Nu er min datters hundetræners teori så, at Alba er ved at være kønsmoden (hvilket jeg ikke kan være uenig i), OG at hun protesterer imod, at Luna "bestemmer" - den del er jeg så ikke helt enig i. Har I oplevet, at en hund tisser på gulvet for at "bestemme"? Det skal siges, at efter Alba kom hjem, har hun IKKE tisset på gulvet - heller ikke efter at have været alene hjemme. MIN teori er, at Alba har kunnet lugte løbetiden, inden vi mennesker kunne se og mærke noget og pga sine egne hormoner, der jo garanteret ræser rundt i kroppen og har derfor reageret med at tisse ekstra meget. Ligesom hunde i løb ofte gør.

Vil rigtig gerne høre jeres mening - mener I - i lighed med trænerne, at der er tale om dominans? Alba udfordrede i øvrigt ikke Luna mere end hun plejer. Luna har sat hende på plads et par gange - og efterfølgende er Alba meget underdanig og slikker ivrigt Lunas mundvige.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løbetid - dominans?
  • #1   7. feb 2010 Hold da op, er lille Alba snart ½ år - Hold k''' tiden går hurtigt!

    Bente, jeg har ikke noget ekspertsvar på jeres problem, men jeg er også tilbøjelig til at tro, at Alba oplever noget uvant p.g.a. Lunas løbetid og hendes egen kønsmodning, og hun derfor ikke helt har styr på sin egen trang og drifter. Hun nærmer sig jo selv 1. løbetid.
    Jeg tror IKKE det har en døjt med dominans at gøre, men nok nærmere utryghed over at der er dufte og andre ting som hun ikke har oplevet før, og at Luna sikkert også ændrer lidt adfærd p.g.a. løbetid. Jeg tror (og det er altså kun noget jeg tror) at det er en kombination af lidt usikkerhed, opmærksomhedssøgning og frustration over de forandringer der sker, men ikke dominans.


  • #2   7. feb 2010 Ville nok få en urinprøve checket af dyrlægen. Kan være en infektion. Med alt den sne vi har i øjeblikket, kan vi ikke helt undgå at at vores tæver bliver lidt kolde
    når de sidder og tisser


  • #3   7. feb 2010 Hunde har IKKE menneskelige egenskaber og protesterer imod en anden artsfælle. Jeg tror simpelthen at hunden har en urinvejsinfektion og ville opsøge dyrlæge hurtigst muligt..

  • #4   7. feb 2010 Altså den der med at bestemme og protester over, at andre har magten, den kan jeg ikke helt tage for gode varer ;o)

    Klart, som andre siger, kan det være en urinvejsinfektion, eller noget så banalt som territorialadfærd som jo sætter i gang omkring kønsmodningsperioden.


  • #5   7. feb 2010 Tusind tak for jeres svar, jeg tror som sagt heller ikke på dominansteorien, men hælder til territorialadfærden. Vi har været meget OBS på den med urinvejsinfektion, men da Alba havde helt normalt adfærd og var renlig igen, da hun vendte hjem, har vi ikke opsøgt dyrlægen, hvilket vi ellers naturligvis ville have gjort ;o)

Kommentér på:
Løbetid - dominans?

Annonce