{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For og imod Kastration.
  • #1   2. mar 2010 Hvis det bare er "for sjov" eller hvad man nu skal sige, så ville jeg ikke gøre det.
    Kender én som fik sin han-hund kastereret fordi den ikke var så god med andre hanhunde. Han stressede lidt når der var andre hanhunde i nærheden, så hun gjorde hvad hun mente var det bedste for ham.
    Desværre gik der infektion i det, og hunden døede.
    Dette er selvfølgelig kun et enkelt tilfælde ud af mange, men hvis jeg ikke havde en god grund til det, ville jeg ikke gøre det.

• #3   2. mar 2010 Der er forskellige meninger om dette emne, nu har jeg aldrig gjordt brug af kastestration.
    Selv om min hanhunde har været dominerne..

• #4   2. mar 2010 Jeg har det sådan med kastration, at det er et kirurgisk indgreb, som man skal foretage, når det er nødvendigt - ligesom alle andre kirurgiske indgreb.

Det giver sig selv, at kastrationer har konsekvenser i det man piller ved hundens hormonsystem.
    Vi kvinder ved fra os selv, hvor meget hormoner betyder for ens måde at være og at have det på, og man ville være meget ignorant, hvis man ikke så i øjnene, at der naturligvis også er konsekvenser for hunde, når man roder med det hormonelle system - selvom man må sige, at det bliver malet temmelig rosenrødt blandt almindelige hundeejere.

Mit motto i denne forbindelse er: Don't fix what ain't broken.

• #5   2. mar 2010 Synes det kommmer meget an på hvad grunden er.

Fik kastereret min første hanhund, da vi boede i en lansby med rigtig mange tæver tæt på. Det betød at han konstant var stesset, da han konatant kunne lugte når de var i løbetid. Samt fik jeg han kastereret for at han skulle blive mere rolig.

Det virkede på begge ting, og han blev en fantastisk rolig og velafbalanseret hund...

• #6   2. mar 2010 Der er vel for og imod----Først det samme som ch skriver, men hvis man har fået en hund som ikke kan klare lugten af tæver i løb, uden at stresser super meget-----og man samtidig er så uheldig at bo i et område med en masse tæver i lø, ja så-------
    Men for mit eget vedkommende, så vil jeg med mine hunde helst møde andre hunde som har kønnet i behold-------
    Katsr og steriliserede hunde er meget svære at aflæse for ens egne hunde, og nogen gange faktisk ofte, så bliver de lidt underlige med tiden---
    Så under ingen omstændigheder ville jeg vælge kastr. før min hund var kønsmoden, og jeg kunne se hvilken personlighed den nu havde fået----

• #7   2. mar 2010 Ville aldrig syntes det er "sjovt" at kastrere en hund smiley
    Ved godt at lige pt er han en unghund med egne meninger, hvor han kikker på en og tænker. "ved da godt hvad du vil ha mig til, men gider da ikke lige nu", men slet ikke derfor jeg overvejer det. Sådan er alle unghunde jo.

Har for nogle år tilbage haft en Sankt Bernhard han, hvor han ved 1 års alderen begyndte at blive Aggressiv når han mødte andre hanhunde.

• #8   2. mar 2010 Min hanhund var 2 år, før han blev kastereret.
    Jeg havde min dyrlæge på besøg, for at hun kunne se ham i eget hjem, før jeg "bare" fik ham kastereret.

Han savlede, løb rundt i haven med næsen i sky. Og når jeg siger løb, så var han i konstant løb. Altså han kunne lige finde tid til at tisse og lave lort. Men ellers foregik alt i løb der ud over. Sådan var det også indenfor når jeg luftede ud, hvilket jeg gør ofte.

• #9   2. mar 2010 Ja men det er vel også meget normalt----Det kan du afhjælpe ved træning----

• #10   2. mar 2010 Kan se, det bliver til ,at jeg venter med at tænke over det til han er lidt ældre.

Tak for jeres svar og meninger.

• #11   2. mar 2010 Jeg vil nu også sige, at det bedste er at vente og se, hvad han bliver for en.
    Det er jo ikke størsteparten af hanhunde, der får hormonelle problemer ;o)
    De fleste er helt afbalancerede og de små udsving der er, kan man opdrage sig ud af.

• #12   2. mar 2010 MIn den store var 2 da han blev kastreret, han stressede helt afsindigt bår der var tæver i løb, og spiste ikke i mange mange dage. Desuden stressede han bare generelt rigtig meget.

Min den lille er græker, og skal absolut og på ingen måde risikere at han lavede et ups-kuld, så han blev kastreret da han var 7 måneder, det er jeg meget glad for da han var meget dameglad allerede ved den alder.

Jeg har personsligt kun oplevet positive ændringer vedr. kastration.

• #13   2. mar 2010 min Baluo blev også kastreret da han ca. 7 mdr og det har vi bestemt heller ikke fortrudt og jeg ville ike tøve med at gøre det en anden gang

• #14   2. mar 2010 Det er i øvrigt ikke kun mi erfaring med mine egne hunde, også med alle dem i vores omgangskreds. Ingen negative ting efter kastration overhovedet.

• #15   2. mar 2010 Jeg går helt klart ind for kastering.

Jeg har både en intakt og en, der ikke er.

Mickey, som er kasteret, blev det pga. han var meget tæveglad (virkelig slemt - han humpede ud i luften, når han så en tæve på afstand). Havde vi folk på besøg med en tæve, humpede han hende konstant - alle steder på den arme tæve fik en tur og man kunne hive ham af lige så tosset, 4 sek senere, var han på igen.
    Han begyndte at udvise kønsaggressiv overfor andre hanhunde.

Jeg har ikke et sekund fortrydt at han er blevet kastereret. Han blev meget roligere, kan lege med tæver og hanhunde går det bedre. Dog kan han stadig ikke med intakte hanner altid, men er de kastereret, går det godt.

Laddie, som er intakt, humper desværre også, når han kan komme til det.
    Han stress'er nemt og lige nu er der en tæve i løb et sted - han hyler, klynker, sover ikke... Det er simpetlhen ulideligt!

Derfor får han også klippet løgene, lige så snart pengene er til det.

• #16   2. mar 2010 Det var da uhyggeligt.

Jeg vil henvise til en artikel i magasinet Hund & Træning, februar 2009, hvor samles en række undersøgelser, der dokumenterer, at kastrationer kan have alvorlige adfærdsmæssige konsekvenser. Herunder aggression og angst.

Danskerne (og andre) er totalt blåøjede når det kommer til kastration. Det er enormt nemt for en hanhundeejer, der har fået, hvad han har betalt for - en hanhund - at kappe bollerne, så arbejdet bliver lettere.
    Og så er det jo komfortabelt ikke at kigge på, hvilke konsekvenser det kan have for hunden.

Kastration er malet rosenrødt - det er det dogme, som ingen har lyst til at kigge nærmere på, da det jo vil gøre livet med hanhund og valget af kastration en smule sværere.

Kastration synes jeg bør benyttes, når der er en helbredsmæssig indikation for det. Dælme ikke pr. automatik.

• #17   2. mar 2010 CH-- Den kommer du jo med hver gang der er tale om kastration. *S*

Folk kommer med personlige erfaringer, også kan en artikel jo komme med nok så mange forklaringer på hvorfor det er forkert. Jeg lytter personligt mere til erfaringer end til artikler.

• #18   2. mar 2010 Pernille, ja det kan du tro jeg gør. For det er så vidt jeg ved den eneste mulighed vi har for at få noget objektiv forskning på banen i forhold til folks fuldstændig personlige og subjektive oplevelser.

Det er jo interessant, at når tingene bliver samlet, at billedet ser temmelig meget anderledes ud, end folk selv går og oplever. Det BURDE da skabe en smule undren?

Så forvent kun, at jeg bliver ved med at bringe det frem - for træffer man et valg synes jeg, man bør være oplyst om både godt og skidt. Og lige nu er informationen temmelig ensidig ;o)

• #19   2. mar 2010 CH__ Jeg synes også kun det er fint at folk får oplysninger fra alle sider. *S* Enig i at det burde skabe undren, men jeg dømmer som sagt udelukkende fordi jeg aldrig har oplevet noget negativt ved en kastration. Dermed ikke sagt at det aldrig forekommer. Men mit evidensgrundlag er immervæk en del hunde efterhånden, også selvom jeg ikke selv har haft så mange hunde endnu og ikke har 20 års erfaring på bagen. ;o)

• #20   2. mar 2010 Pernille - pointen er at dine oplevelser IKKE er evidens, men empiri ;o)

Hvad angår hundeadfærd er der i den grad en bragende mangel på evidens - så når der er noget, så skal jeg være den første til at hilse det velkommen og udbrede budskabet.

Egne erfaringer er subjektive og afhængig af øjnene, der ser. Vi har en tendens til at skabe sammenhænge, huske et, glemme noget andet. Så vi har brug for evidens - og så handler resten om, om man så har lyst til at se det i øjnene, når resultaterne så er anderledes end forventet ;o)

• #21   2. mar 2010 CH-- Hehe..... Ja så er det empiri, menm jeg vil stadig vove den påstand at jeg aldrig har oplevet en negativ effekt på en hanhund efter en kastration.

Men du har med garanti ret i de ting du skriver. Jeg tvivler heller ikke på at der er negative effekter, og at mange hundeejere er blinde for dem. Jeg har bare aldrig oplevet dem.

• #22   2. mar 2010 Kommer meget an på situationen. Jeg har fået min kastereret, han var konstant stresset, spiste ingenting, savlede, tænkte kun på damer, som der er rigtig mange af i vores område. Han er bare faldet til ro nu, en helt anden hund, han er bare så glad og tilfreds, men pas på med maden, før var han kræsen, nu er ALT lækker:)

• #23   2. mar 2010 snow K.
    Er enig med dig i at man skal vente til man kender sin hunds personlighed, min var først 3 år da han blev kastereret, da jeg blev ved med at HÅBE,men han kunne ikke klare alle de damer i vores område, det blev bare værer og værer:)

Kommentér på:
For og imod Kastration.

Annonce