2.134 visninger
|
Oprettet:
For og imod Kastration. {{forumTopicSubject}}
jeg har en Hvid Schæfer på et halvt år. Jeg går og overvejer om han skal kastreres om nogle måneder.
Hvad er jeres efaringer og meninger om Kastration?
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Kender én som fik sin han-hund kastereret fordi den ikke var så god med andre hanhunde. Han stressede lidt når der var andre hanhunde i nærheden, så hun gjorde hvad hun mente var det bedste for ham.
Desværre gik der infektion i det, og hunden døede.
Dette er selvfølgelig kun et enkelt tilfælde ud af mange, men hvis jeg ikke havde en god grund til det, ville jeg ikke gøre det.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Selv om min hanhunde har været dominerne..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Det giver sig selv, at kastrationer har konsekvenser i det man piller ved hundens hormonsystem.
Vi kvinder ved fra os selv, hvor meget hormoner betyder for ens måde at være og at have det på, og man ville være meget ignorant, hvis man ikke så i øjnene, at der naturligvis også er konsekvenser for hunde, når man roder med det hormonelle system - selvom man må sige, at det bliver malet temmelig rosenrødt blandt almindelige hundeejere.
Mit motto i denne forbindelse er: Don't fix what ain't broken.
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.515
Fik kastereret min første hanhund, da vi boede i en lansby med rigtig mange tæver tæt på. Det betød at han konstant var stesset, da han konatant kunne lugte når de var i løbetid. Samt fik jeg han kastereret for at han skulle blive mere rolig.
Det virkede på begge ting, og han blev en fantastisk rolig og velafbalanseret hund...
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Men for mit eget vedkommende, så vil jeg med mine hunde helst møde andre hunde som har kønnet i behold-------
Katsr og steriliserede hunde er meget svære at aflæse for ens egne hunde, og nogen gange faktisk ofte, så bliver de lidt underlige med tiden---
Så under ingen omstændigheder ville jeg vælge kastr. før min hund var kønsmoden, og jeg kunne se hvilken personlighed den nu havde fået----
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 48
Ved godt at lige pt er han en unghund med egne meninger, hvor han kikker på en og tænker. "ved da godt hvad du vil ha mig til, men gider da ikke lige nu", men slet ikke derfor jeg overvejer det. Sådan er alle unghunde jo.
Har for nogle år tilbage haft en Sankt Bernhard han, hvor han ved 1 års alderen begyndte at blive Aggressiv når han mødte andre hanhunde.
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.515
Jeg havde min dyrlæge på besøg, for at hun kunne se ham i eget hjem, før jeg "bare" fik ham kastereret.
Han savlede, løb rundt i haven med næsen i sky. Og når jeg siger løb, så var han i konstant løb. Altså han kunne lige finde tid til at tisse og lave lort. Men ellers foregik alt i løb der ud over. Sådan var det også indenfor når jeg luftede ud, hvilket jeg gør ofte.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 48
Tak for jeres svar og meninger.
aug 2006
Det er jo ikke størsteparten af hanhunde, der får hormonelle problemer ;o)
De fleste er helt afbalancerede og de små udsving der er, kan man opdrage sig ud af.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.207
Min den lille er græker, og skal absolut og på ingen måde risikere at han lavede et ups-kuld, så han blev kastreret da han var 7 måneder, det er jeg meget glad for da han var meget dameglad allerede ved den alder.
Jeg har personsligt kun oplevet positive ændringer vedr. kastration.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
jun 2008
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.107
Jeg har både en intakt og en, der ikke er.
Mickey, som er kasteret, blev det pga. han var meget tæveglad (virkelig slemt - han humpede ud i luften, når han så en tæve på afstand). Havde vi folk på besøg med en tæve, humpede han hende konstant - alle steder på den arme tæve fik en tur og man kunne hive ham af lige så tosset, 4 sek senere, var han på igen.
Han begyndte at udvise kønsaggressiv overfor andre hanhunde.
Jeg har ikke et sekund fortrydt at han er blevet kastereret. Han blev meget roligere, kan lege med tæver og hanhunde går det bedre. Dog kan han stadig ikke med intakte hanner altid, men er de kastereret, går det godt.
Laddie, som er intakt, humper desværre også, når han kan komme til det.
Han stress'er nemt og lige nu er der en tæve i løb et sted - han hyler, klynker, sover ikke... Det er simpetlhen ulideligt!
Derfor får han også klippet løgene, lige så snart pengene er til det.
aug 2006
Jeg vil henvise til en artikel i magasinet Hund & Træning, februar 2009, hvor samles en række undersøgelser, der dokumenterer, at kastrationer kan have alvorlige adfærdsmæssige konsekvenser. Herunder aggression og angst.
Danskerne (og andre) er totalt blåøjede når det kommer til kastration. Det er enormt nemt for en hanhundeejer, der har fået, hvad han har betalt for - en hanhund - at kappe bollerne, så arbejdet bliver lettere.
Og så er det jo komfortabelt ikke at kigge på, hvilke konsekvenser det kan have for hunden.
Kastration er malet rosenrødt - det er det dogme, som ingen har lyst til at kigge nærmere på, da det jo vil gøre livet med hanhund og valget af kastration en smule sværere.
Kastration synes jeg bør benyttes, når der er en helbredsmæssig indikation for det. Dælme ikke pr. automatik.
jun 2008
Folk kommer med personlige erfaringer, også kan en artikel jo komme med nok så mange forklaringer på hvorfor det er forkert. Jeg lytter personligt mere til erfaringer end til artikler.
aug 2006
Det er jo interessant, at når tingene bliver samlet, at billedet ser temmelig meget anderledes ud, end folk selv går og oplever. Det BURDE da skabe en smule undren?
Så forvent kun, at jeg bliver ved med at bringe det frem - for træffer man et valg synes jeg, man bør være oplyst om både godt og skidt. Og lige nu er informationen temmelig ensidig ;o)
jun 2008
aug 2006
Hvad angår hundeadfærd er der i den grad en bragende mangel på evidens - så når der er noget, så skal jeg være den første til at hilse det velkommen og udbrede budskabet.
Egne erfaringer er subjektive og afhængig af øjnene, der ser. Vi har en tendens til at skabe sammenhænge, huske et, glemme noget andet. Så vi har brug for evidens - og så handler resten om, om man så har lyst til at se det i øjnene, når resultaterne så er anderledes end forventet ;o)
jun 2008
Men du har med garanti ret i de ting du skriver. Jeg tvivler heller ikke på at der er negative effekter, og at mange hundeejere er blinde for dem. Jeg har bare aldrig oplevet dem.
aug 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 132
aug 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 132
Er enig med dig i at man skal vente til man kender sin hunds personlighed, min var først 3 år da han blev kastereret, da jeg blev ved med at HÅBE,men han kunne ikke klare alle de damer i vores område, det blev bare værer og værer:)
For og imod Kastration.