hvilken hund?? {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal flyrre sammen med min kæreste til sommer, og vi har valgt at anskaffe os en hund ( -Jeg har haft hund hele mit liv, og han aldrig.)
vi ville rigtig gerne have haft en stor hund, men det kan vi ikke få til at gå op med pladsen i lejligheden. vi tænker på racerne Broholmer, engelsk Mastiff, Grand danois, doberman, eirmaner og boerboel, altså sådan mest nogle store molosser typer.
vi har så benyttet os af de mange forskellige test, ovs der er på internettet til at finde ud af præcis den hund der var perfekt. men blev bare mere forvirret. alle hunde er jo skønne, men nu har nogenlunde fundet ud hvad vi søger efter.
Mellem til mellemstor hund.
Atletisk i kropbygning, muskuløs uden at være for meget.
legesyg og kan bo i en lejlighed. ( den er højst alene hjemme 4 timer om dagen. )
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 65
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
f.eks. er der jo KÆMPE forskel på en GD og en fuldblodsjagthund som weimaraneren.
De fleste hunde kan trives i en lejlighed, hvis man sørger for at de får nok motion og aktivering udendørs
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.216
men som michelle skriver så kig mere på temperament og egenskaber og hvad i ønsker og kan tilbyde. så udelukker i en hel del.
Men ellers så passer en boxer til den sparsomme beskrivelse du kommer med - evt kig mere på den. Har du spørgsmål, så svare jeg gerne på dem.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Vil give jer ret - de nævnte racer er utrolig forskellige!! Og trådstarter skulle nok lige overveje sit og hundens behov.
Mht. til fremtiden, må man jo indrette den efter hunden (lige det med antal alene-hjemme-timer kan jo være noget svært at styre). Synes det er latterligt, når jeg eks. læser indlæg om, at nu er hundeejer flyttet i lejlighed, hvor man ikke må have hund, så Fido skal sælges - undskyld, men man kunne vel finde en anden lejlighed?? Eller kærester er gået fra hinanden, så nu skal hunden væk - øhhh... man kan altså godt have hund som single, ja, det kræver prioriteringer, men dem sagde man vel ja til, da man fik Fido? Eller folk, der har fået børn - nu må I lige... igen et spm. om prioritering, som man burde kunne ordne.
Nu til race - hvor lille skal den være? Har I kigget på boston terrier? Lidt molosse.agtig, men lille, kvik og kærlig.
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.651
Der er kæmpemæssig forskel på de racer du nævner og jeg er næsten 100% sikekr på at der er nogen af dem som passer bedre til dig som person end andre.
Det ville jo være noget lort hvis du gerne vil have en træningsvillig hund og ender med en træningsudfordring.
Derudover er der når man går ind i racen faktisk også forskel i tempermentet om hunden er tæve eller han - hos nogle racer meget udbredt!
Jeg har to racerene malamutter fra samme kennel men de to hunde er vidt forskellige.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Har I prøvet at bo sammen lidt kan I måske også bedre se hvor meget tid og overskud I har til en hund og hvad I dermed kan tilbyde hunden og selvfølgelig også ønsker fra hunden...
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Jeg vil sige at i burde overveje at vente et 6mdr til et år med hundeanskaffelse. Find ud af om i KAN bo sammen, find en daglig rytme og derefter bedøm om der er tid/plads/overskud til en hund i jeres liv.
Når i skal vælge race skal i tænke på hvilken funktion hunden skal have i jeres hjem. Hvad forventer i at dyrke af træning og hvordan skal hunden kunne med fremmede mennesker, dyr og børn. Når i får styr på de ting vil racen mere eller mindre give sig selv. De hunde du lister er MEGET forskellige af sind, så det er svært at finde en rød tråd i jeres ønsker til hunden, og når i ikke selv ved det kan vi andre ikke hjælpe jer.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Nyd det og kunne tage i byen med vennerne og ikke skal tænke på at hunden skal ud, men i er uafhængig af andre end jer selv.
Held og lykke med jeres nye fælles hjem.
mar 2010
Andre jeg har haft:
Schæfer. hun blev 16 år og døde i 2008 (desværre. den skønneste hund jeg nogensinde har ejet.)
Schæfer ChowChow blanding, (schæferen stak af og kom hjem gravid. vi valgte at beholde en hvalp)
vi solgte ham til nogle venner dengang da mine forældre mente at det var for meget med to hunde på det tidspunkt.
så i 2003 fik vi en Broholmer, rigtig skøn hund jeg gerne ville have haft hvis ikke der var udstillingskrav og avlsgodkendelse osv. hun blev solgt da mine forældre blev skilt.
og de hunde jeg har lige nu er en Skotte hos min mor, og en Jack russel terrier, og Belgisk hyrdehund der hos min far. de er alle sammen 3-4 år nu.
mar 2010
Vi vil gerne have at den er rolig indenfor. og en hund jeg kan have med overalt hvis det skulle være.
(Jeg vil ikke have en lille hund af mange grunde. mest fordi der er inde i byen, i forhold til udendørs. Feks igår sad jeg i metroen og en kvinde var på vej ud med sin hund, en meget lille en, og ingen lod til at tage hensyg til hunden og vadede bare ind i den, den blev trådt på, hylede, men ingen gjorde noget..)
Den må også gerne komme når jeg kalder da jeg uden tvivl vil lære den at gå uden snor.
med hensyn til det med at den højst er væk i 4 timer om dagen kommer til at passe fordi jeg er kokkestuderende, når jeg er i praktik er mine arbejdsdage sene, dvs fra klokken 14-17 til klokken 22-02. og min kæreste er pædagogstuderende. og så hvis vi nu skal ud i byen i form af teater, ude at spise osv.
Og så skal den kunne sidde stille i en Christiania cykel :p.
mar 2010
Med hensyn til det du har skrevet om at vi er overfladiske passer iker jeg ikke enig i. vi har det bare sådan at vi kan tilbyde alt hvad hunden har brug for, og at vi tilpasser hundens behov i stedet for hunden skal tilpasse sig os. hvilket gør udbudet en del større. og vi har økonmien til foder hvis det nu skulle være en mollosser hund.
Det eneste der har den store indflydelse efter min mening er at finde den perfekte hund, som kan bo i lejlighed.
mar 2006
Hvad med aktiveringsbehov? Vil i gerne gå til træning? Hvis ja, skal det være 1 eller 5 dage om ugen, og i så fald hvad vil i gerne træne?
Skal hunden være påpasselig over for fremmede, eller er i mere til en imødekommende hund? Hvor meget går i op i om det er en gøende race?
Hvor meget betyder det at hunden kan med andre hunde (evt andre dyr) og børn?
Langhåret/korthåret?
Tager i hensyn til de her ting (plus en masse andet som min tømmermændshjerne ikke kan komme på lige nu) er der ingen der skal tilpasse sig, fordi i vil matche hinanden nogenlunde fra start.
mar 2010
gerne hvalpetræning. men nej ellers ikke. jeg kan træne den selv.
Helst ikke alt for gøende. sådan en der gør hele tiden er for meget for min smag, den må gerne gø hvis der er noget værd at gå af.
Hunden må gerne kunne med de andre 3 hunde der er i familien, den må gerne være på vagt, men bestemt ikke aggresiv. (ligemeget hvilken hund jeg får skal den have taget personlighedprøver.
hunden kommer til at ses med et 3 årigt barn månedligt, (nevø)
vi har taget hensyn til at der er dyrlægeudgifter, mad udgifter (vi bruger Barf i forevejen til alle vores hunde, og det har jeg også tænkt mig at min får.
gerne korthåret.
Vores lejlighed er 85 kvm. og en kæmpe seng med plads til hunden, da den gerne må sove i sengen har vi bestemt. samtidigt med at den får sin egen seng hvis den vil have ro fra os d:
mar 2006
(link fjernet)
Umiddelbart kan en retriever måske også gøre det - men de kræver lidt mere aktivering (og længere ture) end en whippet.
Et lidt andet foreslag kunne være basset hound, fransk bulldog eller mops (hvis ikke de er for små). Disse 3 er også ganske sociale med både dyr og mennesker (basset har nærmest uendelig tålmodighed - men er en jagthund, så der er jeg igen usikker på indkaldet).
hvilken hund??