{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.784 visninger | Oprettet:

Mislyd ved hjertet {{forumTopicSubject}}

Nogen som kender til mislyd ved hjertet. Hvordan påvirker det hunden? og hvad sker der generelt??

Mine forældre havde Sonja og Linda til årlig sundhedstjek og lægen kunne høre at Sonja havde mislyd ved hjertet, det vil sige at den ene hjerteklap ikke fungere optimalt.
Jeg er helt ude af den, for Sonja er MIN pige og jeg elsker den hund overalt, så sidder her med røde øjne og snotnæse og kan ikke tænke på andet.

Ved godt at hun ikke er død endnu, og der sikkert ikke kommer géner af det, men jeg er bare så nervøs..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mislyd ved hjertet
  • #1   13. apr 2010 sagde dyrelægen ikke noget om det?
    om det havde betydning for hendes levetid eller hvad der ellers kunne gøres?

    Men det rigtig trist at høre, det aldrig rart sådan noget smiley


  • #2   13. apr 2010 Læs lïdt om det her:
    (link fjernet)


  • #3   13. apr 2010 Det kommer meget an på, hvad det er, der er galt. Det skal du have hende ultralydsscannet for at finde ud af med sikkerhed. Her kan man også se (hvis der er colour doppler på scanneren), hvor stor en mængde blod, der løber forkert og dermed bedre sige, hvilken betydning det har.

    En del hunde har mislyd og for langt de fleste, betyder det ikke noget. Andre igen bliver trætte og kan i sidste konsekvens dø af det, men der er de oftest oppe i alderen.

    Cavalieren har mitralklapinsufficiens (arevligt i racen) - her bliver hunde med mislyd ofte både 10 og 12 år og også mere. Min hanhund har haft mislyd i 1½ år og jeg mærker ikke noget endnu (men ved, at jeg kommer til det, da "vores" hjertesygdom udvikler sig med tiden).


  • #4   13. apr 2010 Min veninde havde fået af vide for et år siden at der var mislyd på hunden. Hun har så lige været til tjek igen og de er nu startet op på noget hjertemedicin. Hvis den ikke kan tåle det skal den scannes og måske opereres.
    det er noget med at den fik vand i lungerne fordi den ikke fik ilt nok rundt og sådan. Den er meget doven og kan ikke holde til for lange gåture uden pauser hvor den kan ligge lidt ned (nu siger jeg lange, men vi går ca. 1 km i hundeskoven og der skal den have en pause halvvejs).
    Den har været på pillerne i en lille uge og i dag ville den faktisk lege lidt med Nala, så tror det bliver godt smiley

    Men aner ikke om det er det samme jo. Det er bare lige den eneste jeg har hørt om med mislyd.


  • #5   13. apr 2010 Linket omhandler mitralklapinsufficiens (ofte set hos cavalieren) og det behøver slet ikke være den, der er tale om.

  • #6   13. apr 2010 Godt du er her Maj-Britt smiley

  • #7   13. apr 2010 Du kan tage det helt roligt mange ældre hunde får en mislyd vores schæfer fik det samme konstateret med hjertklappen og dyrlægen sagde at det højst sandsynligt aldrig vil få en betydning så længe hunden er sund og rask og vi har da heller ikke kunne mærke noget

  • #8   13. apr 2010 Ja, så skal det hele nok gå... eller nowet.,.. ;o)

  • #9   13. apr 2010 Nej, det kommer jo helt an på hvad den mislyd kommer af. Det kan jo være forskellige ting, nogle mere farlige end andre. Men det er godt at være på forkant, så i ved nøjagtig hvordan det står til, også så i ved, om det er alvorligt...

  • #10   13. apr 2010 Jeg siger tak for svar.

    Nu var det ikke mig men min far som var afsted med pigerne. Dyrelægen sagde ikke noget om det, hvad det indebar, så min far fik ikke rigtig noget afvide. Hun skal afsted næste år og så se hvordan det er på det tidspunkt. Jeg vil dog have hende afsted til dyrelægen om 3 mdrs tid inden vi skal afsted på ferie, og så se om det er det samme eller om det er blevet værrere.

    Hun er frisk nok og er sig selv. Hun kan godt gå 3-4km og hun løber og går kun det hun vil pga dårlige hofter, og det har jeg ikke indtrykket af at genere hende, men at hun så også skal rammes af dårlig hjerte, det går ud over min forstand.!

    Jeg elsker hende over alt, men hvis der er tale om operation om nogle år så bliver hun aflivet. snøft snøft.

    Iben; hun er ikke med i avl, da hun har fået konstateret D hofter. Jeg ved dog at de ofte fejlplacerer hundene når de fotograferes så hun kan sagtens have B hofter, men nu er det sådan her. Vil ikke have hende tjekket igen.

    Jeg håber det går, men det hjælper når I siger at de sagtens kan leve uden gene. synes bare det er underligt at de lige pludselig kan få det.


  • #11   13. apr 2010 Jeg var også fræde færdig da min Gizmo fik konstateret mislyd på hjertet sidste år, men efter en scanning på KVL fik jeg langt mere ro på, han er cavalier og har den fejl som Maj-Britt skriver om, han er endnu ikke på medicin og er overhoved ikke påvirket af den i hverdagen, jeg ved at når det bliver varmt i vejret skal jeg til at tage lidt hensyn til ham og gemme de lange ture til om aften hvor det er lidt køligere i vejret og så huske at have vand med på turene, men han kan jo stadig leve mange år endnu og bliver det værre kan han få medicin imod det så det ikke går så hurtigt med udviklingen af sygdommen.

    Så jeg kan kun anbefale at i får hende scannet så i finder ud af hvor slemt det er.


  • #12   13. apr 2010 Og hvad koster sådan en scanning??

  • #13   13. apr 2010 Christina: Hun kan sagtens have haft den mislyd hele tiden. De kan være rigtig svære at høre - specielt, hvis man ikke har stor erfaring i at høre mislyde. At lytte på hjertet, er ikke altid det dyrlægen bruger mest tid og energi på, på en sund og rask hund, så det kan nemt være overset flere gange - særligt hvis det bare er en lille mislyd.

    Slap du bare helt af!! Hvis hun begynder at virke mere træt, kan du få lyttet ige for at se, om det er blevet værre og så kan hun medicineres. Det er meget få hjertefejl/-problemer man begynder at operere på, så det skal du ikke bekymre dig om. Og når din hund i en alder af 4 år ikke har nogen problemer, får hun det heller ikke bare "sådan lige". Koldt vand i blodet :o)


  • #14   13. apr 2010 Koldt vand i blodet.! Tak for hjælpen Maj-britt, det var dejligt at du kan berolige mig sådan! Var helt oppe at gøre, det er min første hund og jeg har bare knyttet mig så meget til hende, at min verden går under når hun går bort da det er min første hund og har ikke prøvet at miste en hund før...

    Jeg siger mange tak. Jeg VIL have hende tjekket til juli og så tager jeg den derfra... Pyhhh


  • #15   13. apr 2010 En scanning koster 12-1500, så det er ikke nogen hel herregård :o)

    Og glad for at jeg kunne hjælpe lidt :o) Jeg var også rigtig ked af det, da Canis (min "gamle" hund, som flder 5 i dag) fik konstateret dårligt hjerte. Han er min rigtige hund og helt speciel for mig. Jeg har vænnet mig til tanken om, at han nok får et par år mindre end han ellers ville have haft og nyder bare at have ham. Indtil nu er han helt fin og frisk, så det nyder jeg.


  • #16   13. apr 2010 Det sammen her når sonja har fået "konstateret" dårlig hofter. Jeg har det sådan inden i mig selv at jeg kan bare "føle" at Sonja ikke bliver ældre en 9 år. Hvordan jeg kan mærke det ved jeg ikke, men det kan jeg bare. Men håber ikke at det er hjertet som kommer til at tage nogle år fra hende! Jeg tager en dag afgangen og prøver at tænke positivt. Dejligt at jeg skal passe dem begge to i næste weeken smiley

  • #17   13. apr 2010 nu ved jeg godt at man ikke skal male fanden på væggen...
    og jeg ved udemærket godt, at jeg nok ikke trøster med min historie.

    Men jeg synes alligevel jeg vil dele min erfaring med mislyd på hjertet.

    Min Nikki var 8 år, da han fik konstateret mislyd på hjertet.
    Vi tog ham til dyrlægen, fordi han sad og halsede lidt efter vejret.
    Dette var ca. ½ år efter hans sidste årlige sundhedstjek.

    det er noget med at mitralprolaps kan de have i 5 forskellige grader...
    og dyrlægen vurderede at Nikki lå på 2-3 stykker...

    Han kom straks i behandling med hjertemedicin.. og min dyrlæge sagde, at han sagtens kunne blive gammel med den lidelse... hans egen labbe var 14 og havde haft det i mange år.
    Så jeg var meget optimistisk, da jeg så at medicinen gjorde, at han blev sååå frisk, som jeg lige pludselig ikk synes han havde været længe.

    men ca. 1½ mdr. efter faldt han lige pludselig om... bare sådan lige uden advarsel....på sin godnat-gåtur.
    han vågnede om igen... og vi fløj straks afsted til vagtdyrlægen med fulde fart.
    Han havde fået vand i lungerne... men pulsen var normal...temperatur var normal... det eneste man kunne mærke var, at han trak vejret lidt besværligt.
    han fik 3 forskellige slags medicin og vagtdyrlægen havde også lyttet på ham. og hun sagde at han lå på grad 3....Vand i lungerne sker tit i forbindelse med hjerteproblemer fik jeg forklaret.
    så jeg kunne være ganske rolig. Han ville komme sig i løbet af et par timer...

    det gjorde han bare ikke... han kunne ikke ligge ned eller noget. Sad bare og hev efter vejret. Var oppe med ham hele natten... 8 timer efter vi kom hjem fra dyrlæge, blev han aflivet

    hvis jeg var dig, så ville jeg helt sikkert få tjekket det nøjere...

    og måske er jeg pessimistisk - men jeg har oplevet en meget syg hund, som jeg faktisk troede klarede skærene kort tid forinden.

    Lidelsen var for øvrigt endocardiose


  • #18   14. apr 2010 mine forældres gamle hund bonnie, havde også mislyde ved hjertet, og det var en hjerteklap der ikke virkede som den skulle. det blev opdaget da hun var omkring 8 år (dengang gik man ikke så meget til dyrlæge) hun blev 14 år, de sidste 2-3 år på medicin, men hun havde et godt liv, på sine gamle dage blev hun dog lidt hurtigere træt.

  • #19   14. apr 2010 Den rette til at spørge er Jørgen Koch indefra landbohøjskolen, han vil kunne fortaælle dig alt omkring hjertescanning, mislyd ect.

  • #20   14. apr 2010 min hund har sådan en suse lyd ved hjertet, men er ikke påvirket, fik bare at vide at dyrlægen jeg skulle holde øje, og det er snart 4 år siden, hvis ikke mere.
    Hun ved det heldigvis ikke selv.
    Håber på det ikke er så slemt med Sonja, sender dig stort knus her fra.


  • #21   15. apr 2010 Tak skal du have Camilla.

    Når vi tager til dyrelægen før ferien vil jeg selv lige snakke med dyrlægen og høre hvad hun siger til det..

    Jeg er optimistisk..


Kommentér på:
Mislyd ved hjertet

Annonce