{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.235 visninger | Oprettet:

Tæve humper tæve - hvorfor?? {{forumTopicSubject}}

Diva leger med en anden tæve 2 gange i ugen....
Diva er 1 år og Kiwi er 2 år.....
Normalt er de de bedste veninder og tumler rundt....
Sidst i april kom de begge i løb samme dag.....
Siden har tonen været lidt "hård" mellem dem, der er meget lyd på Kiwi og det lyder voldsomt. Hun tryner Diva en del... (Ikke noget de bliver uvenner over, og der er intet ondt i det!!!)
Min vurdering/idè er at Kiwi er i gang med at fortælle Diva at det er hende der bestemmer....en eller anden form for hieraki-leg....??? Kan det passe??? (Det er først startet efter de kom i løb denne gang).
Kiwi snuser Diva bagi og prøver at humpe hende.....HVORFOR??????
Jeg kan forstå hvis det var en hanhund, altså hormoner....Stress kan jeg ike rigtig få passet ind.....
Dominans.....er det helt en by i Rusland??

Så er der nogen der kan forklare mig hvorfor Kiwi gør det???
Og hvis det er hormoner....nogen der så kan forklare mig hvad det er der sker i Kiwis hjerne (altså ikke rent videnskabeligt *ss*)???
(Diva bliver ikke sur over det, det gør hun til gengæld hvis det er en hanhund der gør det, og Kiwis ejer hiver hende ned med det samme og siger nej til hende.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve humper tæve - hvorfor??
  • #1   21. maj 2010 At hoppe på en anden og lave parringsbevægelser betyder som regel én af to ting;
    - dominans
    - kraftig opfordring til leg


  • #2   21. maj 2010 Det kan også skyldes stress eller hormoner.

  • #4   21. maj 2010 Majken og Anne Julie: Det ved jeg godt, og det har jeg også skrevet i det øverste indlæg, men hvorfor???
    Hormonerne flyver vel ikke på tæverne som de gør på hannerne (altså liderlige....)?????


  • #5   21. maj 2010 Og som også skrevet, jeg kan ikke lige se hvordan det skulle være stress.....hun gør det aldrig ellers!!! Ognu har de altså leget sammen hver uge siden november, og hun har aldrig gjort det, før nu altså hvor de har været i løb på samme tid.....

  • #6   21. maj 2010 Maiken T.hvor har du hørt henne at det skulle være en skrøne.....jeg ser ofte min gamle tæve Zif hoppe på (kun hanhunde) og lave parrebevægelser.
    Når hun gør det virker det meget dominant og "bevidst".


  • #8   22. maj 2010 Maiken T......når jeg mener at det kan have noget med dominans at gøre, er det heller ikke specielt parringsadfærden jeg tænker på.
    Det er dominant at være højere end sin modstander, man har overblikket og er den anden overlegen.
    Det er man når man hænger på ryggen af en anden hund!

    Jeg kan se at andre her i tråden (blandt andet en hundetræner og adfærdskonsulent) også siger dominans....derfor undrer det mig.

    Blandt hunde og andre individer der lever i større flokke, er der nødt til at være nogle der tager beslutninger på flokkens vegne. De anses som ledere, og er jo nødt til at markere sig som sådan på en eller anden måde. En af måderne er at være "højere" end artsfælderne.

    Hvis dominans er "umoderne" nu.....kan du så forklare mig hvad der er sat i stedet?


  • #9   22. maj 2010 I vildtlevende hundeflokke er det kun de højst rangerende der parer sig og yngler. Kan det tænkes at den symbolske værdi parringsbevægelserne er udtryk for, er en del af det sprog hunde bruger i deres daglige kommunikation.....?

  • #10   22. maj 2010 Jeg kan ikke rigtig se at hverken stress eller hormoner passer på hvalpe mellem 8 og 16 uger....som du selv beskriver.
    Jeg ser derimod at hvalpe i høj grad "øver" sig på at kommunikere med alle de udtryk de senere skal bruge for at kunne begå sig i flokken.

    At en tæve hopper på en anden tæve der er i løb, tolker jeg sådan at hun overfor en lavere rangerende tæve (igen symbolsk) stadfæster HVEM der parer sig.......


  • #11   22. maj 2010 Maiken T

    At lave parringsbevægelser kan selvfølgelig også handle om sexualadfærd.

    Desuden har jeg også skrevet, at parringsbevægelser kan være en (stærk ) opfordring til leg.

    Du skriver: "man ser også tit tæver hoppe på andre tæver, men kun når de er i løb... "

    Hvem i al verden har dog bildt dig det ind?

    Jeg kommer netop fra træning i dag, hvor temaet var hundemøder. To golden retriever tæver mødte her hinanden og den ene spragn meget målrettet på den anden, låste forbenene og lavede parringsbevægelse.
    Ingen af dem er i løbetid.

    Og lige et spørgsmål til dig Maiken.
    Hvordan vil du lære en madglad hund ikka at tage fra bordet, hvis der står en lækker steg på det?


  • #12   23. maj 2010 Maiken T

    Jeg ser stadig frem til at du svarer på mine spørgsmål, da jeg oprigtigt gerne vil have at vide, hvad dine svar er?


  • #13   23. maj 2010 Ja, jeg ser også frem til svar på mine...

  • #14   23. maj 2010 Hva så når en tævehund humper mennesker??

  • #15   23. maj 2010 Jeg synes at vi mennesker har en tendens til at fortolke for meget.

    Hvad skal vi lige i denne forbindelse bruge årsagen til at hunden humper til noget?

    Vi ved, det er normal adfærd for både hvalpe, tæver og hanner. Vi kan se, at der foregår en kommunikation mellem hundene, men vi har ikke en jordisk chance for at vide, hvad denne kommunikation går ud på.

    Vi kan lave en observation, og vi kan lave en vurdering. Er dette problemadfærd i forhold til et liv blandt mennesker, eller kan det udvikle sig til det.
    Synes man det, så kan man få det stoppet, synes man ikke det ser så problematisk ud, så kan man lade det være.
    Længere er den jo i princippet ikke - og årsagen til adfærden får vi aldrig at vide, så den enes gætværk er ligeså god som den andens..

    Vi skal observere og handle, ikke fortolke.


  • #16   23. maj 2010 *CH* !.......du kan jo gøre som du syneds bedst.......
    Jeg kan godt lide at finde forklaringen på en bestemt adfærd. Igennem forståelse er man i stand til at tilpasse sin forventning og opgaveløsning i forhold til hunden.
    Sådan ser jeg det.


  • #17   23. maj 2010 Lise Ø - det er menneskelig natur at ville finde en forklaring. Og tro mig, jeg søger og søger også hele tiden efter forkarlinger.

    Men jeg har fundet ud af, at i forhold til hunde, der får jeg ikke forklaringen. Jeg kan fortsætte med at søge den, men jeg skal hele tiden erkende, at det som jeg konkludere meget vel kan være helt forkert.

    Og så står jeg tilbage med adfærden - og hvis jeg udelukkende handler ud fra fortolkninger og ikke de bare observationer, så kan jeg sagtens konstruere et problem, hvor der ingen problemer er.

    Jeg synes bestemt ikke man skal lade være med at tænke over forklaringer på adfærd, det er jo superspændende - men jeg mener at man gør sig selv og hunden en tjeneste ved at handle ud fra observationerne udelukkende.


  • #18   23. maj 2010 *CH* !......rigtig mange af de adfærdsmønstre vi ser hos hunde er nøjagtig de samme som eksisterer blandt mennesker. De hænger nemlig sammen med det faktum at vi er flokdyr, og vi er nødt til indrette os med "spilleregler" så flokken kan fungere.
    Vi kan derfor oversætte hundenes sprog til et vi kender, nemlig det vi selv bruger som mennesker.
    Det viser sig gang på gang, at vi gennem tolkning kan se grunden til en bestemt adfærd, og derefter indrette vores adfærd hensigtsmæssigt herefter.


  • #19   23. maj 2010 Ja, jeg skal ihvertfald ikke ud i at tolke hunde ud fra menneskelige præmisser.

    Dertil synes jeg nok arterne ligger for langt fra hinanden - også i deres flokstruktur. Måske ISÆR i deres flokstruktur.


  • #20   23. maj 2010 I både hundeflokken og hos mennesker er der nogen der skal træffe beslutning på flokkens vegne....det må du give mig ret i...så sammenligne synes jeg godt man kan.
    Lederen skal også på en eller anden måde markere sig som leder....der har vi igen noget vi har tilfælles med hundene (og andre flokdyr).
    Nogle af de måder floklederen markerer sig, blandt andet ved at være højst, lade "undersåtterne" komme til sig og ikke omvendt, gå med løftet hoved etc.........er også noget vi se som fællestræk....

    Det er ikke et spørgsmål om at tolke ud fra menneskelige præmisser....men at se ligheder og så har vi som regel svaret på hvorfor hunden gør som den gør.....for vi ved hvorfor vi selv gør som vi gør...


  • #21   23. maj 2010 Jeg ANER ikke, om der er en leder der træffer beslutninger på gruppens vegne i en hundeflok.

    Der har været forskere, der har konkluderet forskellige ting, men igen - dybest set, ved vi det ikke.

    Og i forhold til at markere sig som leder, så er jeg uenig i din konklusion. Praksis ligner noget andet - det ser ud til, at det der foregår i en hundeflok ikke er aktiv dominans men deriomd aktiv underkastelse. Og dette er de rene observationer.
    Denne aktive underkastelse foregår på tværs af hele hundeflokken.

    Spørgsmålet er, om der er en flokleder eller der bare er det, vi kan se - et par, der yngler.

    http://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU


  • #22   23. maj 2010 Denne her er måske mere relevant:

    http://www.youtube.com/watch?v=c4i1UuRsWqg&feature=related


  • #23   23. maj 2010 Jeg ser en mand der tilsyneladende er lukket og usikker (se hans kropssprog).

    Jeg hører at han sige at vi ikke skal tillægge hunde menneseklige egenskaber, men til gengæld vil han gerne have os til at kalde alfa-dyrene for "mor" og "far"?


  • #24   23. maj 2010 Ok - du kan fortolke som du vil....

    Kender du David Mech og hans meritter?


  • #25   23. maj 2010 Jeg er helt enig med dig i at man ikke kan overføre menneskelige følelser på hunde (eller nogen anden dyreart), men adfærd er for mig ikke et spørgsmål om følelser...

  • #26   23. maj 2010 Nej.....jeg kan ikke sige at jeg kender ham....men det undrer mig at hans kropssprog er så lukket hvis han er forsker....

  • #27   23. maj 2010 At man er forsker og at man ved, hvad man taler om står jo ikke i modsætning til at være indelukket - hvis det da er det, han er.

    David Mech er ham - som han selv siger i klippet - der udbredte alpha-begrebet og som han nu selv undsiger. Han erkender at flokstrukturen netop ikke er bygget hierakisk op, selvom det var hans egen konklusion i 70'erne.

    Der findes meget godt læsestof på nettet fra hans hånd.


  • #28   23. maj 2010
    *CH* !...jeg tror du misforstår mig. Jeg er ikke tilhænger eller har mit afsæt i en bestemt teori eller forskerteori.
    Jeg har selv "studeret" adfærd hos dyr og mennesker.....det er min egen viden og mine egne observationer jeg bygger min holdning på.....ikke noget andet.
    Mit udgangspunkt er simpelthen OVERLEVELSE....hvordan indretter forskellige arter sig for bedst at kunne overleve....hvor er succesraten størst.
    Jeg elsker så at være "fluen på væggen".....sammenligne med hvad jeg ser andre dyrearter gøre....se ligheder og forskelle og tænke over hvorfor det netop giver en speciel art større overlevelseschancer (enten som individ eller flok) når den gør som den gør.


  • #29   23. maj 2010 Hm - Maiken T, - hvor bliver du af?

  • #30   23. maj 2010 Vil da lige tilføje, at man jo får en pæn fornemmelse af, hvad et givent signal betyder, såfremt man ser på den huns reaktion, som er modtager for signalet.

    Og mht at der bliver lavet parringsbevægelser på en hund, har jeg set stort set alle responser fra total ligegyldighed til lynangreb.


Kommentér på:
Tæve humper tæve - hvorfor??

Annonce