8.419 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

slidgigt og aflivning? slidgigt og aflivning?

Hej.

Jeg har netop været til dyrlægen fordi min hund halter. Jeg ved jo godt at han har noget slidgigt, men dyrlægen sagde at dette så var en forværring som kun er midlertidig.
Han får nu nogle smertestillende piller som hedder "Previcox". Nogle som kender dem?

Egentlig opretter jeg emne fordi jeg havde en snak med dyrlægen om aflivning. Ikke at det er aktuelt lige nu. Men jeg spurgte hende til det fordi jeg er bange for at jeg måske er for følelsesmæssigt bundet til at kunne vurdere hvornår han skal aflives.
Egentlig blev vi enige om at Oscar er en hund som af sind altid vil være 2 år og derfor skal aflives når hans krop ikke kan følge med mere. Det synes jeg er mega svært for han har jo så meget livslyst.

Hvad er jeres erfaringer med slidgigt og aflivning? Hvornår er det for meget? og har jeres hunde været trætte af livet og klar til at sove ind, eller som jeg frygter med oscar, blive nød til det fordi kroppen ikke kan mere?

Jeg har aldrig aflivet en hund, så jeg tænker ofte over det, fordi jeg ikke ønsker at lade min hund leve i smerte, men er bange for ikke at kunne vurdere det fordi jeg ikke vil miste ham.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  slidgigt og aflivning?
  • #1   24. jun 2010 min gamle Nanna havde slidgigt i 4 år og havde rigtigt mange gode dage. men også dage hvor det blev svært at komme på benene. sidste år i i August blev de t slemt, hun ville ikke længere gå "lange" ture max 500m. hun rejste sig tikke når der kom gæster og så bare træt ud. så vi valgte at sige farvel. ejg har aldrig tudet så meget som den dag. men ved i dag det var det bedste.

hun fik ingen medicin for hendes gigt

• #2   24. jun 2010 Prøv og læs min Ronja's historie ;o)

• #3   24. jun 2010 Prøv at købe hybenpulver. Det har stor effekt på slidgigt.

• #4   24. jun 2010 Nala:
    Jeg er bare bange for at oscar aldrig rigtig bliver træt af livet og klar til at sove ind. Jeg kommer også til at tude frygtelig meget.

Hulebjørnen
    Det vil jeg lige prøve.

Sarah:
    Hybenpulver? har jeg aldrig hørt om hvordan man bruger det. Hvor kan man købe sådan noget?

• #5   24. jun 2010 Hulebjørnen

Så fik jeg læst om Ronja. Hvad er glucosamin og Msm? Det har jeg ikke hørt om.
    Som jeg har skrevet er de smerter oscar har i hoften lige nu som gør at han halter meget på det ene ben, forhåbentlig kun midlertidige. Det siger min dyrlæge. Men jeg skal holde ham i ro, for det kan han ikke selv finde ud af at gøre. Han vil ikke rigtig acceptere at hans krop ikke tillader ham at opføre sig som han altid har gjort.
    Men selvom han forhåbentlig kun er halt midlertidig, har han slidgigt i hofte og knæ og sikkert også andre steder. Men det er ikke noget som genere ham til daglig.

• #6   24. jun 2010 Æv det var da trist, men kan også se at han ikke er en helt ung fyr længere. Det er dejligt at have en hund der altid vil være ung af sind, men det kan være svært når de bliver gamle. Det er svært at sige hvornår nok er nok, jeg havde nogle rigtig gode hundeveninder og vi har en aftale om at når det er ved at være tid er det okay at vi minder hinanden på det, det kan være rigtig svært for en selv at se, måske du har nogle venner hvor i kunne lave samme ordning?

• #7   24. jun 2010 Hybenpulver bruges i stor stil til gigt patienter både mennesker og dyr med stor effekt. Nova har slidgigt og får hybenpulver hvilket gør hun overhovedet ikke halter og om vinteren går hun med Back-on-Track bandage. Og siden da har vi ikke set gigten.

Hybenpulver fra naturdrogeriet fåes i alle helsekostforretninger og i f.eks føtex.

• #8   24. jun 2010 Jeg bruger previcox til Fie og det er det bedste jeg har prøvet af smertestillende til hende, har endnu ikke oplevet nogen bivirkninger ved det og hun har vel været på det 2 år efterhånden

• #9   24. jun 2010 Kan godt være det mere eller mindre er det samme, men har ikke hørt nogen fa mine dyrlæger nævne det præperat

• #10   24. jun 2010 Jeg vil også anbefale dig hybenpulver og glucosamin, vi brugte dele til min hest pga slidgigt i benene og det holdte ham altså kørrende i nogen flere år uden halthed smiley

• #11   24. jun 2010 vi står i samme situation med asta, hun får J/D hills med glucosamin og metacam som er smertestillende, men vi giver hende en måned, da hendes fysik er skidt og blevet MEGET iaktiv, ellers får hun fred

• #12   24. jun 2010 Okay.
    Mange tak for alle jeres svar. Jeg vil rigtig gerne prøve noget med det hybenpulver.

Sarah: Hvordan dosere du det så? og hvad er en back-on-Track bandage? Oscar var også mærket af sin gigt her i vinters synes jeg, men ikke meget slemt.

Susanne: Oscar er heldigvis ikke spor sart med maven, og jeg tænker ikke at det bliver et problem for ham at få medicin. Det håber jeg i hvert fald ikke.

Charlotte: Ja, det er en god ordning. Jeg har heldigvis også en god vennekreds og familie, særligt min mor som kender oscar rigtig godt og kan hjælpe mig med at sige stop når det bliver tid. Derudover har jeg en fantastisk dyrlæge som jeg har en god kontakt med.

• #13   24. jun 2010 Sofia, vær opmærksom på at en del hunde ikke reagere på metacam

Så hvis hunden har været på det et stykke tid og der ingen ændring er, så ville jeg prøve et andet smertestillende, blot for at se om der var en ændring

• #14   24. jun 2010 Fie har meget sart mave og tåler kun 2 slags foder, der ødelægger previcox ikke noget hos hende

• #15   24. jun 2010 Oscar er stadig meget aktiv. Altså han vil rigtig gerne hoppe rund, og gør det også hvis han får lov. Men dyrlægen siger at jeg skal holde ro på ham og ikke gå timelange ture hvor han får lov at løbe for meget rund mere.

• #19   25. jun 2010 pia
    puha, det har været en ubehagelig tur til dyrlægen.

Jeg ved ikke om oscar skal have smertestillende medicin resten af sit liv. Men han skal i hvert fald have det til at komme over hans bagben lige nu, og det kommer i hvert fald til at handle om 20 dage ifølge dyrlægen.
    Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med at give ham smertestillende permanent. Hvis det gør at han har det godt og ikke har smerter er det vel fint nok. Jeg ved det ikke. Der er helt sikkert en grænse et sted for hvornår det er for meget, og jeg har ikke lyst til at krydse den fordi jeg ikke vil miste min hund.
    Jeg har heldigvis en sød familie og dyrlæge som kan hjælpe mig. Men det bliver frygtelig svært at skulle aflive ham. Men som det er nævnt fra en tidligere i tråden er det jo et ansvar man tager på sig når man vælger at få hund.
    Aflivning er ikke aktuelt lige nu, men jeg må nok afinde mig med at der ikke går så lang tid før det bliver aktuelt.

• #20   25. jun 2010 Susanne

Ja det lyder da som om jeres hund er ved at være træt af dage. Det må være frygtelig hårdt for jer at stå og seriøst overveje om aflivning måske ikke er ved at være den rette løsning. Jeg føler med jer.

Oscar er slet ikke kommet dertil endnu. Men det kan jo komme meget snart, eller måske kommer han slet ikke dertil, men bare til at han fysisk bare ikke kan mere selvom han har lysten. Jeg ved det ikke.

• #21   25. jun 2010 ***René** *
    vi har prøvet metacam, reumacam, rimadyl og har stadig ikke den ønskede virkning, men hun har også voldsom gigt i tærene, skulder og albuer.
    hun er som sagt på J/D hills, vi har sågar også prøvet guldakupunktur i smertepunkterne.
    derfor giver vi hende en måned for hun har ændret sig meget i sin desværre fysik de sidste 6 mdr, til det meget dårlige og er også blevet til han hun skridter meget langsomt og sakker bagud, går stikkende på poterne, vi håber på mirakler og ellers fred, for det er ikke et hundeliv at bare ligge og være meget inaktiv.

• #22   25. jun 2010 Sofia, nej det er ikke et hundeliv hvis hunden kun kan ligge ned, det er vi helt enige om *S*

Håber det bedste for jer

• #23   25. jun 2010 tak det gør vi også, men har også bare sagt max en måned for at vi forbereder os mest muligt, men vi kender næsten godt svaret.
    puha smiley

Kommentér på:
slidgigt og aflivning?

Annonce