{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.942 visninger | Oprettet:

Jan Fennel - jeres mening? {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres mening om Jan Fennel og hendes måde at træne sine hunde på?

Har lige læst en artikel i Familie Journalen om en, der sværgede til Jan Fennels råd såsom at spise før hunden får sin mad osv. Synes det virker gammeldags, men hun mente selv at have fået fantastiske resultater.

Hvad kender I til Jan Fennel?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jan Fennel - jeres mening?
  • #1   1. aug 2010 Kender hende ikke men det du beskriver synes jeg er meget gammeldags og ikke noget jeg ville bruge

• #2   1. aug 2010 Vi spiser godt nok før Mille - men det er mere af praktisk hensyn, da hun for det meste får sin mad på græsset (mental stimulering).
    Vi går også ud af hoveddøren før Mille - men det er Mille's valg, da hun ikke vil træde over dørtrinet medmindre Moar står på den anden side smiley

• #4   1. aug 2010 Jeg har en af hendes bøger, og må indrømme at jeg nåede ikke længere end 20 sider ind, så orkede jeg ikke at læse flere af hendes metoder!

Har hørt om en del der synes hendes metoder er fantastiske, men jeg stod bare helt af da jeg begyndte på bogen.

• #5   1. aug 2010 Er bestemt ingen fan af Jan Fennel... Alene hendes skrivemåde giver mig knopper, for da slet ikke at tale om hendes metoder.......

• #6   1. aug 2010 Jeg er heller ikke just begejstret

• #7   1. aug 2010 læste den også og synes det lød lidt sært så søgte her på HG og fandt vist 2-3 stykker der syntes om hende.. resten ville ikke røre hende med en ildtang smiley

• #8   1. aug 2010 På ingen måde begejstret. Hun er meget gammeldags i sit syn på hundetræning synes jeg.

• #9   1. aug 2010 Jeg har kun læst den artikel i Familie Journalen, udover det har jeg ikke hørt om hende. Jeg har godt nok altid fået at vide at menneskerne skal spise før hunden. Men det er egentlig kun noget vi bruger til hans aftensmad.

• #10   1. aug 2010 Jeg får nok hug for det hér smiley

Men jeg er så en af dem, der går til træning hos hende fra ude og hjemme.
    Jeg har også lige læst bogen, kan godt lide at få et indblik i teorien bag,
    og jeg synes nu, at meget af det hun siger lyder ganske fornuftig.

Lige såvel som jeg synes, at meget at det, Monty Roberts("hestehvisker") siger, giver mening.

Jeg har aldrig brugt hans metoder i min omgang med heste, men har set mange, det har virket ganske godt for.
    -Og hvis noget fungerer, hvorfor så kassere det?

det jeg vil frem til er vel egentlig at, det er jo helt op til hver enkelt, at vurdere, hvad de føler, er den rette metode for at opnå det optimale samarbejde med deres dyr....
    Nogle sværger til en måde at gøre tingene på, andre til en anden, og så længe vi alle er glade og tilfredse, ejere som dyr, er det vel ganske underordnet, hvilke teknikker vi bruger smiley

• #11   1. aug 2010 <b>det jeg vil frem til er vel egentlig at, det er jo helt op til hver enkelt, at vurdere, hvad de føler, er den rette metode for at opnå det optimale samarbejde med deres dyr....
    Nogle sværger til en måde at gøre tingene på, andre til en anden, og så længe vi alle er glade og tilfredse, ejere som dyr, er det vel ganske underordnet, hvilke teknikker vi bruger ;)</b>

Helt og aldeles enig smiley

(aner iøvrigt ikke hvem Jan Fennel er, så vil ikke udtale mig om hende, blot spamme tråden fordi der endelig var én, der sagde noget rigtigt klogt smiley

• #12   1. aug 2010 -Alle hunde burde bære mundkurv-

Ja, jeg ved ikke liige, hvad der gik galt for mig dér smiley

• #13   1. aug 2010 Jeg har læst flere af hendes bøger og jeg har prøvet hendes metoder, men jeg er ikke overbevist om det. I en af hendes bøger skriver hun, at man ikke skal gå tur med hunden når den trækker i snoren. Og hvis den vil trække, så skal man gå ind igen, selvom man så ikke går tur i to uger.
    Synes ikke det lyder som en brugbar metode til at vende hunden til at gå pænt. Jeg går meget mere ind for ros og positiv træning, hvis min hund gør noget rigtigt, bliver den bekræftet i det. Bare et eksempel.

• #14   1. aug 2010 Jeg synes hendes metoder/syn på hunde er meget forældede. Hele hendes teori om hund og lederskab -at de skal spise sidst, at de aldrig må gå forrest på en gåtur osv, er jo ting man for længst har fundet ud af ikke har relevans for lederskabet.

Det den slags metoder kan gøre, er at give folk noget de kan forholde sig til.
    De får et sæt reglæer de skal efterleve, og på den måde bliver hverdagen mere forudsigelig for hunden. Det samme gør ejers opførsel, og hunden ved nøjagtigt hvad der forventes af den.
    Så på den måde kan det hjælpe hundeejeren til at få kontrol med situationer der ellers har virket uoverskuelige.

Men i princippet kunne man vende det meste på hovedet og sige at hunden SKAL spise først, hunden SKAL være i sofaen osv, og få samme resultat. Det er nemlig ikke reglernes indhold, men derimod det at der er klare regler/grænser, der gør at det virker

• #15   1. aug 2010 Anja - "Og hvis noget fungerer, hvorfor så kassere det?"

Fordi det osse har relavns HVORFOR noget fungerer. Jeg kan osse banke min hund dagligt, hvis bare jeg gør det konsekvent hver gang hunden fejler. Det virker -jeg vil få en lydig hund. Men den vil være lydig fordi den ganske enkelt ikke tør andet.

Reglerne omkring at hunden spiser sidst osv, er jo ingen skade til. Og hvis det virker for nogen, så lad dem da gøre det.

MEN hun bruger osse meget isolation som straf og det synes jeg faktisk er voldsomt, når det bruges i det omfang.

I det hele taget bryder jeg mig ikke om at man tænker så meget straf ind i træningen.
    Forstå mig ret, jeg går ikke i baglås over at man sætter grænser og siger nej når nok er nok.
    Men at bruge straf under indlæring mm. synes jeg er fuldstænidgt unødvendigt. Osse selvom man kan straffe sig til en top-lydig hund, hvis bare man er god til at straffe på de rette tidspunkter.

Ligesom jeg synes det er at spænde ben for sig selv, når ens tilgang til hunden, er at den vil overtage magten.
    Det giver anledning til en masse unødvendige konflikter, fordi man tillægger hunden hensigter den reelt ikke har

• #16   1. aug 2010 Jeg giver ikke en hat for JF, hendes metoder er dybt forældede! Desuden kan jeg heller ikke snuppe hendes skrive stil og jeg kan slet ikke magte det der negative og meget parnoide holdning hun har til hunde.

Vores hunde er ikke ude på at overtage verdensherredømmet!

• #17   1. aug 2010 puha: hende Jan lyder godt nok ikke som en person jeg ville bryde mig om kan da slet ikke klare ideen om at lære hunden at gå pænt i snor ved at gå hjem og så den måske ikke kommer ud i flere uger det lærer den da ikke noget af men trækker da bare endnu mere når den så kommer ud? Kan slet ikke forestille mig en metode kan virke?

• #18   2. aug 2010 Synes hun er gammeldags men udover positiv straf tager hun stærk afstand fra den voldsomme måde som fx. Cesar Milan mener man skal træne hunde på ==> vold og frygt ..

Og er ellers ret enig med Michelle i at en del af hendes metoder er uskadelige omend unødvendige ...

• #19   2. aug 2010 Sanne: Cesar Milans metoder burde forbydes! Synes det helt forfærdlig det han gør især når han kvæler hundene til de besvimer og så kalder han det calm and submissive!

• #20   2. aug 2010 Trine: Enig!

• #21   2. aug 2010 Jan Fennel og Cesar Milan tænker i samme baner men deres metoder er forskellige for det meste ...

Derfor har Jan Fennel gjort en hel del for at tage afstand fra Cesar Milan da deres tankegang ligger så tæt at de er blevet sammenlignet.

Cesar Milan burde straffes for dyremishandl.

Jan Fennel er slet ikke i samme liga da hun ikke tror på disse metoder, heldigvis !!

• #22   2. aug 2010 Viser bare at samme tankesæt kan udmønstre sig vidt forskelligt ...

• #23   2. aug 2010 Sanne: Forstår ikke at alt det dyrepoliti der nu er ikke kan stoppe ham? for det er dyremishandling

• #24   2. aug 2010 Trine: De sværger til ham i USA. Oprah, Dr. Phil alle de kendte og ikke specielt hundekyndige, bruger ham og udråber ham til den førende inden for hundeadfærd så han er fredet ... Desværre

De er vist stadig meget gammeldags mange steder derovre. Men man kan jo håbe det ændrer sig ...

• #25   2. aug 2010 Sanne: okay det vidste jeg ikke: det da forfærdligt! stakkels amerikaner hunde! De er sku da også lidt dumme derovre!

• #26   2. aug 2010 Trine: Gælder nok ikke flertallet. Men de kendte har nu engang en masse at sige ...

• #27   2. aug 2010 Sanne: ja det jo det. Men der må da være nogen hunde der bliver hjerneskadet hvis folk kvæler deres hunde

• #28   2. aug 2010 Jep. Og mange hunde er er bange. Han bruger også stødhalsbånd etc.

• #29   2. aug 2010 Sanne: puha. Får det sku helt dårligt kan ikke forstå folk ikke kan se det dyremishandling han laver. Kunne være man kunne tjene kassen på at få nye bedre træningsmetoder frem derovre

• #30   2. aug 2010 Du er velkommen til at prøve :o)

Man kunne slå sig sammen med dem der har indset at dominans ikke er svaret på ethvert problem og straf ikke er løsningen ...

Er sikker på der er en del. Desværre er de bare ikke kommet igennem endnu.

Derovre har kendte etc. meget mere at sige end herhjemme.

Når Oprah og Dr. Phil på verdensdækkende TV har Cesar Milan til at opdrage på deres hunde og roser ham og siger hvor fantastisk han er med jævne mellemrum så batter det helt vildt i befolkningen der sluger det rådt (måske fordi de ikke kender til alternativer i den almene befolkning?)

Prøv at se hvor mange herhjemme der udelukkende kender de gamle metoder. Det er MANGE !!
    Victoria Stillwell (staves?) og lign. hjælper lidt (igen er medierne meget betydningsfulde) men vi har langt igen ...

Tror mange har lært en del herinde.
    Indrømmer blankt at jeg havde meget meget lidt erfaring omkring træning af hund da jeg kom herind da jeg blev 1. gangs hundeejer for 3 år siden ...
    Fik interessen og begyndte at sætte mig ind i det og læse om det. Men havde jeg ikke hørt om det ville det være de gamle metoder jeg kendte udelukkende ...

Jeg er vokset op i et hjem hvor der var hunde men begge hunde blev trænet efter de gammeldagsmetoder hvor der blev brugt direkte vold i flere sammenhænge :o(

Har altid taget afstand fra dette men kunne intet gøre, vidste bare jeg ville gøre det anderledes, kendte dog ikke alternativerne men volden ville jeg aldrig bruge ...

• #31   2. aug 2010 Sanne: Kan undre mig dr. phil går ind for det han er da ellers mod vold. Ja der er mange uvidende. Jeg har en tante det opdrager på gammeldags maner heldigvis har mine forældre aldrig gjort sådan for vil dælme ikke kunne leve med den metode! Har det nok lidt ligesom dig jeg lærte først rigtig træning hvis man kan sige sådan da jeg fik min hund kashmir da jeg var 15 og begyndte til træning med ham

• #32   2. aug 2010 Trine: Enig. Og der er skrevet til ham (Dr. Phil) og også (Oprah) om at de måske skulle kigge lidt på de nyere metoder da Cesar Milans er gammeldags og blandt mange hundeelskere betragtes som dyremishandling etc. men deres redaktioner har ikke svaret.

I DK har vi jo sørget for at Cesar Milans programmer ikke er velkommen på licensbetalte kanaler og TV 2 er gået med da de ikke ønsker at miste seere ...

Viasat har dog valgt fortsat at støtte op om hans programmer

• #33   2. aug 2010 Sanne: okay kan godt huske de sendte hans programmer i en kort periode men så kom jarnvid i stedet for og så stilwell hende er jeg helt vild med synes det fantastisk så lidt man kan gøre for at ændre en adfærd nogen gange

• #34   2. aug 2010 Anja: hvordan kan du mene at det er ok at ignorer en hund, når du som flokleder kommer hjem?? det er da helt hen i hegnet ... hunde er flokdyr og medlemmer der vender tilbage til flokken, bliver set og budt velkommen.
    Jeg har været til foredrag med Fennel og har flere af hendes bøger. Jeg må sige, at jeg totalt tabte alt for hende, da hun bekendtegjorde, at havde man en hunde der fulgte efter en på toilet, så var det fordi man ikke var en synlig leder og hunden derfor troede at man var en hvalp, som den skulle passe på. Den samme forklaring havde hun på seperationsangst - ejeren er hvalpen der er blevet væk og som hunden skal ud at lede efter ... derfor ødelægger den hjemmelt ...... hmmmm, not

• #35   2. aug 2010 Platugler: det fandme da langt ude!

• #36   2. aug 2010 Michelle-strid kælling og med i tavlemafiaen

Nu er det for mig en selvfølge, at når noget skal fungere, så skal alle parter være glade og tilfredse.
    Ked af, at du ikke kunne læse det mellem linierne, men skal nok prøve at udtrykke mig tydeligere en anden gang smiley

Jeg kunne aldrig finde på at slå på, råbe af, eller på anden måde straffe min hund. Og til træningen fx bliver der lagt stor vægt på at man bruger ros og godbidder til at motivere hunden til at arbejde med én, og ikke tvinger den til at lystre ved brug af tvang…

Derfor undrer det mig da også lidt, at du forbinder hendes metoder med isolation og straf?

Hvad jeg kan læse mig frem til i hendes bog. Så er de eksempler, hun kommer med, baseret på hunde (og ejere) med så store problemer, at hundene er meget tæt på en aflivning, og i sådanne tilfælde tror jeg (som du?), at ejerne får stor glæde af nogle få, simple måder at kommunikere med deres hunde, så alle i den sidste ende får et harmonisk forhold til hinanden… Correct me if I’m wrong .

Jeg siger absolut ikke, at hun har fundet den endegyldige sandhed omkring hundetræning.
    Det er jeg slet ikke erfaren nok til at udtale mig om…. Jeg tager det jeg kan bruge, og resten ryger ud til højre. Nøjagtig samme fremgangsmåde jeg i mange år har brugt i min omgang med heste J

Så hvis I har nogle guldkorn, eller noget interessant læsning I mener jeg vil få glæde af, jamen så er jeg da ganske åben smiley

• #37   2. aug 2010 platugler

Hvor er det helt nøjagtigt i min tekst, at du læser, at jeg mener det er helt iorden, at ignorere sin hund?

• #38   2. aug 2010 Anja: hvis man træner efter hendes metoder, så må man jo synes hendes vikel på tingene er ok - hendes vinkel er meget ofte at ignorere hunden og det mener jeg ikke er ok at byde et flokdyr.
    Jeg mener at hun gennemgribende har misforstået rigtig mange ting omklring hunde - men ja en del af det hun gør, virker helt sikkert, men det betyder ikke at det er på den gode måde for hunden.

• #39   2. aug 2010 Platugler

Så fordi jeg mener at noget af det hun siger, lyder fornuftig, - er jeg enig i alt hvad hun siger?
    Så sort/hvid er min verden heldigvis ikke J

Læs venligst hvad jeg har skrevet i forrige indlæg:

”Jeg kunne aldrig finde på at slå på, råbe af, eller på anden måde straffe min hund. Og til træningen fx bliver der lagt stor vægt på at man bruger ros og godbidder til at motivere hunden til at arbejde med én, og ikke tvinger den til at lystre ved brug af tvang…”

Hvor i ovenstående står der, at man skal ignorere hunden?

Jeg er af den mening, at hvis man fra start af, når man får sin lille nye hvalp, opdrager med kærlighed, konsekvens og en ”nede på jorden” tilgang til tingene , så er man godt på vej til at få en glad og harmonisk hund smiley
    Er vi uenige?

Jeg ignorere ikke min hund, når jeg kommer ind ad døren, føler intet behov for det, Mickey byder mig glad velkommen hjem, uden at være overgearet…

Men jeg må indrømme, at hvis han hjernede rundt om mig, hoppede op og gøede. Jamen så ville jeg puffe ham væk, vente på at han var faldet til ro, og så sætte mig ned i hans højde.
    Er jeg galt på den, hvis jeg gør sådan?

-For det er vel egentlig det samme som at ignorere hunden…

Nåh jeg kunne fortsætte i det uendelige, tror jeg, men må vidst hellere slutte hér.

God aften til jer alle smiley

• #40   2. aug 2010 Anja: hvad er det så lige præcist du kan bruge, af de holdninger og tilgang til hunde, hun har?

• #41   7. aug 2010 Anja -du har absolut fat i noget, når du skriver at man ikke behøver være enig i ALT hvad en træner siger, for at kunne bruge noget af det.

Men det eneste jeg reelt synes jeg kan bruge af JF's metoder, er hendes konsekvens (altså en bestemt adfærd giver samme respons fra ejer HVER gang).
    For jeg synes hele hendes tilgang til hunden, er så fjernt fra min egen, at jeg ikke synes der er ret meget at hente.

Hele hendes syn på hunde, er jo bygget op på et stærkt hieraki, og på at hunden ved enhver given lejlighed, vil forsøge at overtage magten (sådan lidt groft stillet op). Og det giver efter min mening anledning til en helt masse unødvendige konflikter, når man begynder at tillægge hunden motiver som at ville overtage magten.

Og self bruger hun da osse positiv forstærkning -det tror jeg de fleste er ved at have fanget er en god ting. Selv Milan kan jo finde ud af at sige dygtig når hunden gør det rigtige -og alligevel er jeg jo uenig i hele hans tilgang til hunde og træning.

Når jeg skriver straf, så er jeg slet ikke (nødvendigvis) ude i at slå hunde, råbe af den, tage fat i den e.l.
    Det er osse en straf at ignorere den -nogengange kan det være en fordel at ignorere en given adfærd og det er som sådan ikke noget jeg tager afstand fra.
    Men når ens udgangspunkt er at det hunden gør, er et forsøg på at få magten, hvorfor man så vælger at isolere den fra flokken, ja så synes jeg man er ude på et sidespor.
    For hun har jo så efter min mening slet ikke fundet årsagen til at hunden gør som den gør -men det er self nemt at tilskrive al uønsket adfærd hundens ønske om magt.

• #42   7. aug 2010 Nyeste forskning viser jo også netop at hunde ikke har noget ønske om snarlig overtagelse af verdensherredømmet.

• #43   7. aug 2010 Anne-Julie: Det tror jeg ikke på. Tror hundene har grumme grumme planer. Muhaha

• #44   7. aug 2010 Trine K: Altså jeg har helt opgivet. Mine hunde har overtaget helt og aldeles, så Hr. kæreste og jeg er nu degraderet til hundenes slaver.....

• #45   7. aug 2010 Anne-julie: puha. lyder ikke godt. frygter mine overtager snart! De har allerede fået mig til at servere mad for dem hver dag!

• #46   7. aug 2010 Nej, det er skrækkeligt! De kræver jo alt muligt :(Dyrt)mad, gåture, klap&kæl, ture på hundestranden osv. osv. Asta sover enda i sengen, under dynen.

• #47   7. aug 2010 Anne-Julie: puha. vores har også overtaget sofaerne. det ikke godt!

Kommentér på:
Jan Fennel - jeres mening?

Annonce