1.314 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvornår må en hund bide? Hvornår må en hund bide?

For et stykke tid siden havde jeg en diskution med min svigerinde om hvornår en hund må/ ikke må bide. Min svigerinde mente at en hund aldrig nogensinde må snappe/bide. Jeg er af den mening at hvis hunden gentagende gange har vist at den ikke bryder sig om det, og den så snapper/bider at så kan man ikke skælde hunden ud.

Hvis jeg ser at de børn som kommer hos os er f.eks. er for vilde eller for hårdhændet, så siger jeg til dem at de skal lade hunden være, og hvis de tager for hårdt eller andet, så skælder jeg ikke hunden ud. Jeg fortæller dem at det og det bryder han sig ikke om og hvis han bider er det deres egen skyld.

Skal lige sige at min hund ikke sådan snapper eller bider, men som sagt er der grænser for hvad han skal finde sig i. Hvad andre hunde kan lide er jo ikke nødvendigvis det min hund bryder sig om.

Men hvad mener I ?

Hvornår må en hund forsvarre sig, og sige stop?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår må en hund bide?
  • #1   9. maj 2006 Selvfølgelig må hunden sige fra, folk kan bare opdrage deres unger ordentlig med respekt for andre levende væsner og andres ting

• #2   9. maj 2006 Jeg er også en af dem der mener der er grænser for hvad en hund skal finde sig i... Jeg holder selv min Fluffy væk fra børn for hun er panisk for dem og jeg er sikker på at hvis hun følte sig presset/bange nok så ville hun bide fra sig... Og det er ok i mine øjne.. Hun tør ikke engang være i min have hvis naboens datter render og leger i deres... Så sidder hun inde i sofaen med halen mellem benene og ryster!!!!

• #3   9. maj 2006 Jeg er glad for at høre at andre har samme mening som jeg. Jeg har lært mine børn hvordan de skal være overfor hunde, men jeg kan ligsom se at det er ikke en selvfølgelse hos alle andre.
    Som sagt mener min svigerinde at en hund aldrig må bide. Hun har 2 børn i alderen 1 og 3 år, og de har selv hund. Men jeg tænker nu på, hvis nu de var hos os og den på 3 f.eks. bliver ved med at drille min hund og den har advaret flere gange og til sidst snapper/bider hvad så? Kan hun kræve at den bliver aflivet? Som sagt bider og snapper han ikke uden gund.

• #4   9. maj 2006 Nej det kan hun ikke for så må hun holde sine utidige unger hjemme hos sig selv. I dit hjem er det dine regler der skal følges og der er det dig der bestemmer og så vil jeg selvfølgelig anbefale dig at du ikke tager din hund med ud til hende. Bare giv ungerne en skideballe hvis de ikke behandler din hund ordentligt

• #5   9. maj 2006 Det lyder som om jeg hader børn det gør jeg ikke smiley Jeg har selv to. Hvis hun tager sine børn med i dit hjem så må hun sluge den kamel at du har ret til at irettesætte hendes børn smiley

• #6   9. maj 2006 Det var rart at høre. Vi har nemlig en del børn som kommer på besøg, og ikke alle har lært at omgås hunde, set i mine øjne. I de situationer er jeg på stilkene for jeg troede faktisk at folk kunne kræve at hunden blev aflivet hvis den bed uanset hvad barnet/personen havde gjort.

• #7   9. maj 2006 Nej den skal have gjort det flere gange og forøvrigt bliver hunden lagt under en test hos politiet og der kan de bedømme om hunden er farlig hvilket de som regel ikke er men mange venskaber bliver ødelagt pga at folk tror at deres børn ejer hele verden og det er træls

• #8   9. maj 2006 nå jeg har en hund der trænger for at komme ud jeg er lige kommet hjem fra job så vi må hellere gå Hygge til dig vi snakkes nok lige pludselig igen smiley

• #9   9. maj 2006 Ja, og børnene tror at fordi deres hund, eller en hund de kender kan lide det og det, så kan alle andre hunde også. Jeg har lært vores børn at hvis hunden ligger i en af dens kurve eller under sofabordet er det fordi den vil være sig selv, og det respekterer de, men nogle af de andre børn har lidt svært ved at forstå det, og så må man tale med store ord nogle gange.

• #10   9. maj 2006 Jeg kan komme med et eks. Mine siverforældre havde over nogle gange besøg af nogle bekendte som havde en søn på ca. 8-9 år. Han havde drillet mine svigerforældres hund gentagne gange. En gang havde han enda taget en havestol og kastet efter den, fortalte min datter. Næse gang de var på besøg, sad han under sofabordet og gentagne gange knurrede hunden, og få minutter efter bed den ham. Hunden havde advaret og oplevet gentagende gange at drengen havde været ond ved den og til sidst bed den ham. I mine øjne helt i orden, hunden havde advaret og til sidst forsvarret sig.

• #11   9. maj 2006 Nej vel. Det blev den så heller ikke, men moderen var noget sur og forrarget, enda selv om faderen sagde at det var helt i orden når sønnen opførte sig sådan.

• #12   9. maj 2006 Ja, giver dig ret.

• #13   9. maj 2006 Men havad så i denne situation: Min datters veninde sider på gulvet, min hund (Teddy) er kravlet op på hende, hun holder ham fast, selv om han viser at han gerne vil fri. Jeg beder hende om at slippe ham , og han kommer så fri samtidig med at jeg siger det. Men han sår at komme med et piv, som om det har gjort ondt på ham.
    Hvad nu hvis han havde bidt/snappet i den situation?

Vil lige sige at han ikke gjorde det.

• #14   9. maj 2006 Jeg er enig i, at en hunden har også sine grænser. Der er en dreng vi omgås, han forstår IKKE når hans mor, eller jeg, sir at han ikke må hive eller nappe dem, han blir ved og ved, kaster sten også (han er godt nok kun 3 år, men stadig skal han altså lære det). Rasmus reagerer bare ved at gå væk fra ham (så langt han kan i snor), men Olsen snapper altså, når han blir ved.

Jeg forstår godt mine hunde i den situation, ellers skal hunde ikke bide/snappe

• #15   9. maj 2006 Pia............alderen er INGEN undskyldning.
    Jeg har været dagplejer, og har haft små helt med til 6 mdr. gammel - og når de når de 8-9 mdr. så er de allerede der nogenlunde klar over hvad de må, og hvad de ikke må mht. hundene her hos mig, og forældrene har også stilt store spøgsmåltegn ved hvordan jeg dog har lært deres unger det i en så tidlig alder, og det kan jeg sgi ikke engang svare på, det er kommet helt af sig selv, også mine egne unger har været gode til at hjælpe de små på vej.
    Og det handler udelukkende om gensidig respekt, og opdragelse fra forældrenes side - for børnene har ingen grundlag for at vide hvordan de skal omgås dyr hvis ikke de for det lært, børn fødes ikke som dyrevenner, det skal læres som alt andet.

Og Godmorgen til jer smiley

• #16   9. maj 2006 Godmorgen! smiley
    Selvf. skal ungerne lære at omgås dyr korrekt og respektere dem..! Ganske enig!
    Men hvad så når et lille barn, eller en anden, ved et uheld kommer til at prikke hunden et sted den ikke kan li' det, eller træder på dens hale ved et uheld, er det så ok at den bider fra sig, og det vil den måske, fordi det har den jo lært er ok fra tidligere tilfælde? Hunden kan vel ikke altid se forskel på uheld og drilleri..?
    Min nuværende vaps, og vores gamle hunde må og måtte ALDRIG i (mere eller mindre) aggresiv adfærd, sætte tænderne i noget menneske.
    I stedet forsøger vi at børnsikre hunden, dvs. lære den at hiv i halen og pillen i øre og næse ikke er så farligt. Og så holder vi uopdragende børn væk! Og det har virket og forhindret bid so far! smiley

• #17   9. maj 2006 er det ikke de voksne´s ansvar ikke at bringe vores hunde i situationer med børn der gør hundene utrygge?

Mener det er vel vores ansvar som ansvars bevidste hunde-ejere at være på forkant med både børnene og hunden......

Nu ved jeg godt hvor hurtige børn kan være *G*, men stadigvæk er det jo i bund og grund opdragelse af både børn og hunde der gælder her.

• #18   9. maj 2006 René:

Jeg er ret ening med dig, du påpeger det jeg mener er det vigtigste i denne debat, nemlig at ansvaret ligger hos os voksne!

Jeg mener ikke en hund må bide -ALDRIG. Ikke forstået på den måde at jeg ikke godt kan forstå at nogle hunde vælger det som sidste udvej og pga gentagende ubehag. Men det må være vores ansvar som hundeejre at kende vores hund så godt, og vide hvor dens grænser er at den ALDRIG kommet til at bide!

Jeg er dog enig i alle jer andre at Børn skal opdrages, og lære at omgås hunde, derfor bør man heller ikke lade børn være alene med hunde! Ansvaret ligger her hos forældrene!

Håber i forstår hvad jeg mener!

Kommentér på:
Hvornår må en hund bide?

Annonce