1.514 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

Jalousi?? Jalousi??

Min far og jeg sad og diskuteret her forleden om evt en til hund, Men men men... Nu har vi Nala og ja, hun er forkælet, og er hele familiens øjesten. Hun er derfor meget jaloux anlagt, feks. kom min søster forbi med sin nye kat, og vi kunne dårligt nok nusse med den uden Nala skulle komme imellem, og sætte sig på os osv..

Mit spørgsmål er så, ville Nala kunne finde på at "dræbe" den anden hund/kat vi fik hvis det var? fordi hun blev så jaloux?? Det mener min far nemlig, men jeg kan bare ikke forstille mig det....

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jalousi??
  • #2   20. nov 2010 hmmm dræbe den NEJ det tror jeg bestemt ikke. men møve sig ind foran den og vil snakke jo bestemt. hun vil måske knurre af den, til hun finde ud af der er masser af kærlighed og tid til begge.

sådan har min Nala reageret på andre.

• #3   20. nov 2010 En venind af familien passer vores næsten 4-års Golden/Lab., og vi passer hendes to 8Lab. og Ruhåret Grav.)

Når de er på besøg, vil den ene hund have hele opmærksomheden fra min mor. Hun kan ikke kæle for den ene, da de to andre også kommer med det samme. Så ja, vores hund er vildt jaloux for, at hun ikke får al opmærksomheden, da hun er meget forkælet, når hun er alene med os.

- så Maj.Britt, er ikke enig med dig, hunde kan godt blive misundeligt/jaloux. Ved ikke, om din bliver det, men det gør vores altså, og det er ikke til at tage fejl af smiley

• #4   20. nov 2010 Nala er en mastiff. ´

• #6   20. nov 2010 .. så du vil sige, at man heller ikke kan sige, en hund kan blive misundelig så?

• #8   20. nov 2010 En hund bliver ikke jaloux, men forsvarer sine ressourcer og privilegier.

• #11   20. nov 2010 Jeg er ikke enig i, at de forsvarer ressourcer for at undgå at skifte rang.
    Tværtimod er ressourceforsvar noget, der er forbeholdt alle i en flok eftersom det er aldeles uhørt i arten at tage noget andre har i deres besiddelse.

Det har ikke noget at gøre med rang. De forsvarer ressourcer for at forsvare ressourcer.

• #12   20. nov 2010 Ej en medløber - jeg må sige, at jeg er fuldstændig uenig - kamp er IKKE et middel til magt i en naturlig flok. Tværtimod.
    Et blik, en løftet læbe, knurren, markering - og så videre er kommunikation ikke kamp. Det er grænsesætning.

Og den grænsesætning kan også gå fra de øvrige dyr i flokken til forældredyrene som man jo førhen lidt misforstået kaldte alfaparret.

Ressourceforsvar har i øvrigt intet som helst at gøre med magt overhovedet. Det handler ene og alene om at den hund der har fået sit får lov at beholde sit (medmindre man da kan narre det fra den - det er HELT lovligt ;o) )

Monica, han forsvarer ikke hvad han mener er hans - han forsvarer sit privilegie, dit samvær.

• #13   20. nov 2010 Det kommer virkeligt an på hundens sind..

Og JO en hund kan godt blive jaloux.
    Vores er EKSTREMT jaloux på hinanden til tider! Det ses TYDELIGT.

• #14   20. nov 2010 - Hvis jeg sidder på gulvet og nusser med min hund, gør kærestens hund ALT for at afbryde os.. Farer hen og henter legetøj, kommer hen og sætter sig imellem os, og lign.

• #16   20. nov 2010 *Ej en medløber* , Det jeg lige har nævnt.. Hvis de tilfælde ikke skyldes jalouxi, hvordan kan det så forklares? :O)

• #17   20. nov 2010 Maj-Britt *DKK snob *, Om en hund blir agressiv på en anden hund, kommer da i DEN grad an på hundens sind!

Og så vil jeg da gerne høre en logisk forklaring på hvorfor jeg ikke kan sidde på gulvet hos min hund, uden den anden prøver at afbryde det, hvis ikke det skyldes jalouxi.
    For DE situationer virker for mig ikke som om han forsvarer sin kontakt til mig og de gæster vi får ind af døren.

• #18   20. nov 2010 - Min første sætning var svar til trådstarters spørgsmål. Så læs dog selv efter hvad jeg skriver ;O)

• #20   20. nov 2010 Maj-Britt *DKK snob *, og den tror jeg bare ikke på.
    Så er den egentlig ikke længere. Jeg svarede blot trådstarter.

• #21   20. nov 2010 Han forsvarer sit privilegie, dit samvær. << og hvis det ligger SÅ langt fra jalouxi, så hedder jeg Egon.

• #23   20. nov 2010 Sjov debat at læse smiley
    Desværre har vi mennesker har det med at pålægge vores dyr, nok især hunde, vores følelser og tanker, og det er grund til misforståelser og så kan det også være svært at løse problemer.

Pia N: Jeg vil anbefale dig at finde en god bog om hundes adfærd smiley
    Det er spændene læsning og så tror jeg du vil forstå hvad der menes smiley

• #24   20. nov 2010
    Maj-Britt *DKK snob *, Det jeg finder underligt, er at folk skal have dask over fingrene for at lægge et menneskeligt ord over på hundens adfærd.
    Jeres forklaring ligger jo altså ikke langt fra vores tolkning: jalouxi.

Frygter vi at miste nogen vi holder af, vil vi da få samme følelse: Beskytte det vi ikke vil miste. - Og det ER da jalouxi?....

• #25   20. nov 2010 Mille, jeg har læst masser om hunde, og har haft hunde hele livet..
    Det jeg finder mystisk er at visse ord forbydes at bruge, på trods af de ord beskriver en adfærd meget tydeligt.
    Og de ord og forklaringer der er fremfor man må sige jalouxi, er netop også hvad jeg normalt ville forbinde med jalouxi.

• #27   20. nov 2010 Hunden er jo ekstrem dygtig til at læse ens signaler.. Så den burde jo netop kunne se når der ikke er noget faretruende i den slags situationer?
    Derfor syns jeg disse ting modsiger hinanden fuldstændigt.

• #28   20. nov 2010 - Har hørt de forklaringer før, men de giver ikke mening i mit hoved, når man hører om hvor meget en hund kan fornemme og læse på os.

• #29   20. nov 2010 Pia n: de fleste afbalancerede hunde, hvis man kan kalde dem det, vil jo helmer ikk forsøge at dæmpe i en situation hvor et par holder om hinanden..

• #30   20. nov 2010 Ej en medløber - det er ligegyldigt om det handler om fysisk kamp eller magtkamp.
    Jeg mener ikke der foregår en magtkamp, så det er for mig at se irrelevant.

Pia - om det er jalousi eller ressourceforsvar er ikke ligegyldigt, for udgangspunktet er forskelligt.
    Jalousi er en følelse der er fy - ressourceforsvar er en egenskab hunde er født med og som er naturlig.
    Det udgangspunkt man som ejer tager er helt forskelligt om det er en fy-følelse og dermed en fy-adfærd eller en naturligadfærd der kan blive en problemadfærd.

DERFOR er det vigtigt ikke at tillægge hunden menneskelige egenskaber.

• #31   20. nov 2010 CH: netop, så nemt og kort kunne det også formuleres, så tror jeg alle er med smiley

• #33   20. nov 2010 Mille ., Jeg kan tage min hund som eks.. Hvis jeg står og fjoller og krammer med kæresten, springer han op og blir fuldstændigt fjollet.. - Han blir fjollet når jeg griner. - ALTID. Han ved der intet fare er ved det. Han vil blot være med.. Så det er i hvert fald ikke et dæmpende signal selvom han blander sig i den forbindelse smiley
    Kærestens hund har svært ved at acceptere at nogen snakker med min hund.. Det kan være gæster der lige er kommet ind af døren, eller mig når jeg sidder og hygger med ham på gulvet..

Jeg syns bestemt ikke det er "farligt" at lægge ordet jalouxi over på en hund, for det skal den da bestemt ikke straffes for.. Herhjemme gør vi i hvert fald alt for at begge får lige meget opmærksomhed og ikke bliver skubbet væk.

• #35   20. nov 2010 Nej det gør han ikke.
    I situationer hvor en af os er vrede og lign, gør han intet.

Nej det tror jeg ikke maj britt, men jeg tror heller ikke hunde i naturen går med snor. - Bør vi ikke give dem snor på af den grund?

• #36   20. nov 2010 Pia, der er temmelig stor forskel på, om vi tolker en hund ud fra et menneskespektrum og så at vi tager snor på hunden...

Det sidste handler om sikkerhed. Det første handler om at agere korrekt overfor hunden.

• #37   20. nov 2010 Og hvordan handler man forkert, uanset om man kalder det jalouxi eller at hunden forsvarer sin kontakt til ejeren?

• #39   20. nov 2010 Uanset hvilket af disse ord jeg bruger, vil der da ikke være forskel i min reaktion.
    Der skal være plads til begge hunde, og jeg kan sagtens snakke med begge samtidigt.

Men ber jeg en om at BLIVE, mens jeg snakker med den anden, så er det det der gælder.
    Og sådan vil jeg se på det, uanset hvad jeg kalder den adfærd.

• #41   20. nov 2010 Pia, dette er et af utallige eksempler, hvor man tillægger hunden menneskelige tanker og følelser, som de ikke kommer i nærheden af at have. Og så snart vi gør det, så begynder vi at handle som vi ville gøre, hvis det var et menneske med de følelser, vi stod overfor.

Og så gør vi hunden uret.

• #42   20. nov 2010 Hvis den ene får mere opmærksomhed end den anden, ber man satme da selv om at få en magtsyg hund.

• #44   20. nov 2010 Det der er slet ikke logisk.. Jeg ville aldrig være med til at se på at mine hunde skulle kæmpe for højere rang, og at den ene var højere end den anden. Det er trods alt ikke naturen de lever i her.
    Og det fungerer da herhjemme.

• #45   20. nov 2010 Maj-Britt *DKK snob *, Jalouxi (hvis vi nu kalder det det), er da ikke noget nogen bør straffes for??
    Det er en reaktion der kommer af at beskytte det vi ikke vil miste.
    Det er da vel logik for alle, uanset hvor gammel man er!

• #48   20. nov 2010 Så hvis man har 2 hunde og den ene viser tegn på jalouxi, hvad er så løsningen?
    Jeg syns jo det lyder meget mystisk hvis den hund skal undertrykkes.
    Især når hunden hverken er agressiv eller andet.

• #49   20. nov 2010 Pia N: Du skriver: at det fungere hjemme hos jer, men det gør det jo ikke hvis hunden hopper op når i kysser eller din kærestes hund "forsvare" din? eller hvad smiley

• #50   20. nov 2010 Det er stadig en person du vil ha for dig selv.

• #51   20. nov 2010 Mille, der er jo ingen agressiv adfærd, eller nogen problemmer i det..
    Min hund blir liså fjollet i de forbindelser, som når han ser mig sidde og grine og kommer og vil lege.

Kærestens hund var i sin tid agressiv overfor min i en periode. Er han ikke længere. :)Men han vil meget gerne forstyrre når jeg snakker med min hund.

• #53   20. nov 2010 Pia N: Jeg ville se adfæren som et problem smiley
    Men selvfølgelig er de jo forskelligt hordan vi vælger at holde hund, og det er da okay smiley

• #54   20. nov 2010 Maj britt, det turde jeg satme ikke med kærestens hund..
    Jeg tror virkeligt ikke på det er løsningen for alle.
    Der vælger jeg jo at være neutral imellem dem. Og det har jo hjulpet mod den agressive adfærd..

• #55   20. nov 2010 Skal så også lige siges min hund er den mest kærlige og kontaktsøgende.. Den slags må man da ikke ignorere og skubbe fra sig?

• #57   20. nov 2010 Maj britt, jeg har læst masser, og hvad man vælger at tro, er jo op til hver enkelt.

for mig giver det ganske enkelt ikke mening at en skal undertrykkes.
    - Vil den så ikke kæmpe mod den anden og sætte sig imellem lige pludselig?

• #59   20. nov 2010 Det lyder slet ikke logisk, når jeg tænker tilbage på den adfærd der var fra kærestens hund. Vi gjorde netop rigtigt meget for at han i hvert fald fik mindst liså meget opmærksomhed som min.
    - Han blev agressiv.

• #60   20. nov 2010 Vi gjorde netop rigtigt meget for at han i hvert fald fik mindst liså meget opmærksomhed som min.
    << og det gjorde vi kun fordi han var der først.

Det underlige er, at han er den lille hjemme hos min svigermor.. Hendes hund bestemmer over ham.
    (Der har han boet i sin tid).

• #62   20. nov 2010 Det med afstanden?
    Hmm den kender vi kun til på 2 af punkterne mht kærestens hund.. Katte dræber han. Og alle hunde han ser gør han af og blir helt vild. - Dog ikke agressivt på sidstnævnte.

• #63   20. nov 2010 Jeg forstår bare ikke hvordan han kan affinde sig med at være den lille ét sted, men et andet sted vil han være den største..
    Hvad kan det skyldes?

• #65   20. nov 2010 Maj britt, de gange der har været problemmer har han faret i hovedet på min hund, fordi den har snust på gulvet f.eks?
    Min hund har disse gange ikke engang stået i nærheden af ham..

• #66   20. nov 2010 Og somregel er det sket i min hunds seng..

• #68   20. nov 2010 Medløber, nej men det skrev JEG til trådstarter, da hun spørger om hendes hund kan finde på at blive agressiv af jalouxi.
    Er da bestemt ikke alle hunde der blir agressive. Min hund er det da ikke.

• #69   20. nov 2010 Hmm. Det er jo så bare lidt underligt, når han ved han ikke hører til hos mig?
    Er godt klar over vi er en "flok" nu, men kæresten har jo haft ham, inden vi overhovedet mødtes..

Men dvs jeg skal tage mig skiftevis af begge hunde, hver for sig?
    Altså det plejer jo at være sådan at vi laver ting med dem sammen, og når det er hver for sig, træner jeg f.eks med min hund, mens kæresten træner med sin...

• #71   20. nov 2010 Lidt spøjst, min hund har også lige blandet sig da jeg sad og snakkede med kærestens hund.
    Så sætter han sig ved siden af og giver pote. - Han afbryder det ikke ligesom kærestens hund gør, men han blander sig og vil være med.

• #72   20. nov 2010 vi er ikke i samme rum når vi træner med hundene hver for sig.. Så det er jo ikke noget de ser.
    Vi er nødt til at træne med dem hver for sig, da de bliver fuldstændigt kørt op af hinanden, hvis vi prøver at gøre det sammen..
    Og alene-tid med sin hund, skulle jo være godt.
    -Men er vi i samme rum, giver jeg dem lige meget opmærksomhed.. Jeg udelukker ikke den ene, mens jeg snakker med den anden.

• #73   20. nov 2010 Men skulle løsningen virkeligt være at jeg også havde alene-tid med kærestens hund?

• #74   20. nov 2010 Hvor bliver jeg trist, når hundeejere ikke sætter sig ind i hundens sprog.
    At de så synes, at de gør det, men helt har misforstået det, ja, så er det svært at komme igennem.

Jeg tror det er lidt skræmmende for nogle mennesker, at se hunden som en hund, et dyr med instinkter i behold. Nu troede man jo lige, at de tænkte ligesom os, og så er det fis i en hornlygte.

Men kan man se hunden for det den er, ja, så åbner der sig en helt ny verden. Nogle gange kan det tage rigtig lang tid, at se det og forstå det, men det er det værd.

En "hundevisker" er simpelthen en person, der forstår hunden, og kan bruge hundens sprog smiley

• #75   20. nov 2010 Charlotte, uanset hvor meget man sætter sig ind i, kan man umuligt vide ALT.
    Det syns jeg virkeligt ikke man skal disse folk for!
    Så længe man har kendskab til de vigtigste ting og opdragelse.

At folk ikke bruger samme ord for jalouxi, og samme metoder til deres hunde, behøver ikke betyde at hundene ikke trives, eller at man får en problem hund.

Vi har haft problemmer med vores, men de er blevet MEGET bedre, og det skyldes da bestemt ikke at vi har gjort forskel på hundene. Så hvor nødvendig den metode er, kan for mig virke en anelse mystisk, hvis det kun er ENESTE måde at løse tingene på.

• #76   20. nov 2010 Og at folk som trådstarter ber om råd og vejledning burde da bestemt ikke være et skidt tegn!

• #77   20. nov 2010 Og så vil jeg lige sige til trådstarter, er de har så godt af at være to eller flere. Hvis de ikke er vant til andre dyr, ja, så skal det læres smiley

• #78   22. nov 2010 Tak tak. Har fået svar fra et par stykker af jer, og det er også fint.

- ville nu ikke skabe en kæmpedebat om det smiley
    Efter denne debat har jeg fattet det. Synes det går lidt for vidt. Det føles lidt som om, det skal skæres ud i pap (synes jeg). Ligesom jeg ikke kan/vil fatte det. Bryder jeg mig bestemt ikke om.

Sorry, men kunne ikke lade være med at sige det. Selvom jeg ikke vidste det, har jeg stadig en del forstand på hunde, da jeg bl.a. har haft hund hele mit liv smiley

• #79   22. nov 2010 Vil bare lige sige tll alle dem at hunde ikke kan var jalou at det kan de godt for har lige haft en træner her hjemme fordi at Silas gjorder det samme smiley

• #80   22. nov 2010 Her et uddrag fra en behandler, i en brevkasse:

"Begrebet "jalousi" bruges ikke indenfor hundepsykologien. Men hundens evne til at kommunikere med sit kropssprog, bliver desværre ofte mistolket og menneskeliggjort af hundeejere. Jeg hører fx ofte hundeejere sige "min hund er flov over...", "min hund straffer os ved...." eller "min hund er meget jaloux".

Lad mig her slå fast, at hunde ikke besidder nævnte sindstilstande! Dette er vigtig viden i forhold til, hvordan vi vælger at takle problematikkerne! Hunden er fx ikke flov over at have tisset på gulvet - den dæmper blot sin ejers aggressive adfærd, og aner i øvrigt ikke hvorfor. Hunden straffer heller ikke sin ejer, ved at ødelægge ting, når den er alene - den keder sig bare, eller måske er den bange.

Det samme gør sig gældende, når vi tolker en hunds given adfærd som jalousi. Din hund piver, og blander sig ikke fordi han er jaloux - det er jeg ret sikker på! Han er blot glad og meget kontaktsøgende eller måske lidt usikker, hvilket stresser ham?"

• #81   22. nov 2010 anne-
    ja vi fik at vide vi skulle gå først en af døren og spise først, og gå den anden vej når vi gik tur og det har hjulpet os

• #82   22. nov 2010 Rikke, når den slags virker så er det fordi I har fået hjælp til at være tydelige overfor hunden. I har fået taget noget væk fra jeres samvær, der forvirrede hunden.
    Respekt for det - det er jo skønt, når man føler man har succes.

Man skal bare ikke snyde sig selv og tro, at det er fordi man gør først ind af døren, spiser først - og så videre... Det er ikke det, det handler om, men derimod konsekvens og målrettethed fra ejerens side.

• #83   22. nov 2010 Okay men det har hjulpet så det må være noget om det smiley

Kommentér på:
Jalousi??

Annonce