730 visninger
|
Oprettet:
lige nogle spørgsmål :) {{forumTopicSubject}}
ja jeg har lige nogle spørgsmål
1: Malou er begyndt at tisse indenfor om natten pga sneen, fordi hun spiser så meget sne. er det normalt?
2: Malou er her på det seneste begyndt at gø om natten, lige når jeg har lukket mine øjne så begynder hun at knurre og gø og det gør hun lidt tid og igen klokken 5 om morgen, det er begyndt at være træls er der noget man kan gøre ?
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 946
2. nu ved jeg ikke hvor gammel malou er?
men zita gjorde det også da hun var et par måneder gammel.
der tager de jo tit en lille middagslur engang imellem, jeg gjorde det at hun ikke fik 'lov' til at sove så meget mere om dagen så var hun træt og klar til at sove om aften, så hun ikke var fuld af energi når jeg gik i seng fordi hun havde sovet 4 timers middagslur
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
Ville personligt ikke lade hende spise sne pga der kan være salt i naturligvis afhængigt af hvor du bor. Hvis det fortsat er ok at hun spiser sne så ville jeg personligt gå flere ture med hende da sne er som vand.
2)
Afhængigt af hendes alder kan det være at hun er kommet i 'spøgelses alderen'?
------------------------------------------------------------------
Fransk bulldog gør, når det er mørkt.
Hej Laila!
Min kæreste og jeg har en rigtig skøn lille fransk bulldog på 6 måneder, som desværre er begyndt at gø, når det bliver mørkt. Han gør som regel mest om natten, når vi er gået i seng, men er også begyndt at gø om aftenen. Det har stået på i cirka en måned nu og har tiltagende hyppighed.
Da vi bor i lejlighed, kan vi ikke undgå at høre naboerne, når de går i trappeopgangen, og det er typisk her, han begynder at gø helt uhæmmet. Andre gange er der ikke nogle på trappen eller andre lyde, men han gør alligevel. Denne adfærd er kun observeret, når vi er hjemme sammen med ham, og det er ikke vores opfattelse, at han gør, når han er alene hjemme.
Vi har forsøgt at sige "nej", give "time out" eller ignorere ham - INTET HJÆLPER!
En sidste ting, som jeg måske burde nævne, er, at han for nyligt er blevet opereret i det ene bagben og derfor skal holdes i ro og ikke må komme ud og gå tur. Problemet er dog startet inden operationen, men er tiltaget væsentligt efterfølgende.
Jeg tænker, at han måske er understimuleret, til trods for at han bliver mentalt aktiveret flere gange dagligt.
Med venlig hilsen Malene
Svar fra Laila (red.)
Hunde i og omkring kønsmodningen kommer ofte, i det man kalder "spøgelsesalderen". I denne periode, kan hunden udvise usikkerhed, og dermed overreagerer på ting eller lyde som den ikke tidligere har reageret på!
Fænomen hænger sandsynligvis sammen med den hormonelle forandring, der sker med hunden i denne periode, og strækker sig ofte over nogle få måneder. Hvis han ligeledes har en overreaktion overfor ting, er det vigtigt, at I forbliver uberørte af situationen - og efterfølgende roser ham, når han slapper af igen. På den måde signalerer du til din hund, at der ikke er noget at være bange for.
Det samme gør sig egentlig gældende med lydende! Når han reagerer, går du blot uanfægtet ind foran ham, hvorefter du leder hans opmærksomhed over på noget andet. Det er ikke nok at sige "nej", der skal samtidig foretages en afledning væk fra hoveddøren (hvis det er den han søger?) - ros ham for at lade sig aflede.
Er der meget støj fra opgangen, når fx folk kommer hjem fra arbejde, er det en god idé at give ham snor på, så kan du nemlig hurtigere lede hans opmærksomhed væk fra lydene. Husk ALTID at rose ham, dels når han lader sig aflede, og dels når han, af sig selv, ikke reagerer på lyde fra opgangen.
Hvis I ikke allerede har ham i soveværelset om natten, bør I tage ham ind nu, og lukke døren. Det vil give ham mere ro at være tæt på jer, og døren begrænser ham i at "patruljere", hvilket vil gøre ham roligere.
Om natten er der generelt stille, og pludselige lyde, kan virke mere fremtrædende. Hvis I selv kan holde det ud, så kan I for en periode, også have radioen tændt på lav volumen. Dette vil tage effekten fra lydende fra gangen. Ligeledes en idé til, når han skal være alene hjemme!
Ud fra din beskrivelse mener jeg heller ikke, at adfærden er kommet pga. understimulering, idet du skriver, at I kompenserer for hans fysiske træning med at tilbyde mental stimulering flere gange dagligt.
Det er dog vigtigt, at disse mentale aktiviteter også bliver udført udenfor lejligheden i nye og skiftende omgivelser, idet han således får flere sanseindtryk. Skal I gå langt for at opnå denne variation, kan det være en fordel at sætte ham i en gammel klapvogn.
Rigtig god træning
Med venlig hilsen
Laila Pedersen
Kilde: BT
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 30
Kunne godt være hun ikke skulle have lov til at spise sne
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
Se evt mere her: www.dinmobiledyrlaege.dk/tema_sne.html
lige nogle spørgsmål :)