{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

LIge nogle spørgsmål... {{forumTopicSubject}}

Angående avl, med hensyn til den blodprøve man kan få taget ved dyrlægen om hvornår tæven er klar, hvornår får man svar på den er det med det samme eller en uge???

Hvornår skal man begynde at give hvalpene andet end mælk fra moren af???

Håber der er nogen som kan hjælpe mig...
på forhånd tak..

De bedste jule hilsner fra Spidsbanden

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  LIge nogle spørgsmål...
  • #1   11. dec 2008 Blodprøven burde du få svar på meget hurtigt efter prøven. Ellers kan du ikke bruge den til så meget.

Vi starter forsigtigt op med fuldfoder, når hvalpene er 3 uger gamle. Bare en lille portion første dag, og så øger vi stille og roligt.

• #2   11. dec 2008 okay mange tak for svarene...

Men Connie J: hvorfor har du ik så gode erfaringer med den???

• #3   11. dec 2008 okay, kan jeg godt forstå så... det er da træls at betale for noget man ikke får noget ud af.,..

• #4   11. dec 2008 Angående mad, så bløder vi det også op i kogt, let afkølet vand. Evt. med lidt A-38 på.

• #5   11. dec 2008 okay takker....

Og tak endnu engang for hjælpen alle sammen..

• #6   12. dec 2008 Som Anja siger, er der forskel på hvilket udstyr de forskellige dyrlæger har.. Min egen dyrlæge har ikke udstyret til at give de præcise tal man egentlig går efter, men efter den, indtil videre, ene erfaring jeg har med dem på det område, har de været super dygtige til at 'læse' sig frem til det rigtige tidspunkt ud fra boldprøven...

Jeg skulle have parret en tæve i Belgien i sommers valgt derfor at få taget boldprøver og skedesvab. Det fik vi gjort 3 gange, en gang hver anden dag og 3. gange sagde de at hun burde være klar dagen efter, eller aller seneste den næste igen.. Vi kørte til Belgien den efterfølgende morgen og klokken lidt over 19 den aften, fik vi den første parring ud af tre og 64 dage senere havde vi 5 skønne hvalpe. Så jeg var bestemt tilfreds! :o)

Med hensyn til mad, så begynder man som regel på fast (opblødt) føde når de bliver 3 uger (husk at de også skal have deres første ormekur når de bliver 3 uger). Med det kuld jeg lige har haft (mit første), blødte jeg fodret op i kogende vand, uden nogen andre tilsætninger.. Nogen vælger at bløde det op i modermælkserstatning, men det var der helt ærligt ingen grund til med mine hvalpe, der alle var utroligt store og velnærede ;o) Men havde de været mindre og måske lidt 'skravlede' havde jeg også blødt det op i modermælkserstatning, det må efter min mening komme an på det enklte kuld...
    Bare et par opblødte foderkugler per hvalp, 1-2 gange om dagen de første 2-3 dage og så stille og roligt øge mængeden og antallet af måltider.

• #7   12. dec 2008 Kan kun tilslutte mig Anja og Anne. Det kommer meget an på hvilken prøve dyrlægen bruger og om han er erfaren i at aflæse den. Der er prøver som overhovedet intet viser - man skal bruge den som Birgitte schøtz(staves) forhandler.
    Som Anja skriver, så starter jeg også på 8 dagen, for at få en ide om hvor tæven er og hvor hurtigt det stiger - men jeg gør der hver gang, for nogle tæver kan svinge fra gang til gang, med hvornår de er højløbsk.

Alt efter størrelset på kuldet, så starter jeg med fast mad, helt så sent som 5 uger. Hvis jeg ser at tæven passer dem godt og de trives, ser jeg ingen grund til at starter for tidligt - personligt synes jeg at 3 uger er tidligt, men i en ulveflok starter de på det tidspunkt, så der er intet i vejen for det - men husk at når de får fast føde, så er der ikke mange tæver der giver at gøre reng efter hvalpenen længere - så hænger det på dig ;O)
    Jeg starter med havregrød med A-38, men blander hurtig mere og mere opblødt babyfoder i

Anne: jeg tror ikke det er en god ide at bløde det op i kogende vang - det kogende vand, tror jeg vil ødelæge noget af indholdet i foderet.

• #8   12. dec 2008 Vi har så haft meget store kuld med 9 og 10 hvalpe, derfor har vi hjulpet lidt på vej med et lille måltid hvalpefoder fra 3 ugers-alderen.

• #9   14. dec 2008 okay takker mange gange... det er rart at man kan spørge nogen som har prøvet det før... dejligt... 1000 tak...

• #10   14. dec 2008 Velbekomme :O) Og rigtigt meget held og lykke med det hele.

• #11   20. dec 2008 Jo tak.. vi glæder os......

Rigtig glædlig jul til jer alle...

Kommentér på:
LIge nogle spørgsmål...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce