{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.912 visninger | Oprettet:

Hund med gigt. Erfaringer fra jer. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har googlet og læst en del herinde, men vil stadig gerne høre fra andre herinde.

Elmo har fået foretaget en kikkertundersøgelse i sin venstre albue, og der er forandringer i brusken og det er (begyndende) slidgigt.

Hvad giver i jeres hunde med gigt. Jeg tænker foder, pulver, olie osv. Han får Gourmix nu, og jeg vil allerhelst undgå Hills og RC, men hvis det er det mest optimale for ham, så må jeg jo give ham det.

Hvordan "passer" i på jeres hund. Tænker på motion, korte/lange ture, waterwalk eller andet.

Er der andet jeg skal være opmærksom på, og har det ændret meget i jeres hverdag. Gerne positive oplevelser også.

Det er et slag i ansigtet her, da vi nu har døjet med så meget, at jeg synes det er så uretfærdigt for ham. Han er vant til lange ture, og han springer tosset rundt hver dag. Jeg frygter at dette får al for meget betydning for vores hverdag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund med gigt. Erfaringer fra jer.
  • #1   10. dec 2010 Jeg har Tilli på nu 10 år som har gigt i knæene, og dte vi gør er at hun får foder som er godt imod gigten og så får hun vitamin piller ved siden af Kanavit, mener jeg de hedder.

    Ellers har vi ikke lavet de helt store forandringer, udover at hun ikke får vores lange cykelture mere og super lange gå ture.

    Men efter at hun er kommet på RC's joint care og Kanavit har hun fået det meget bedre smiley Selv her i kulden har hun ikke nogle problemer med at blive stiv i ledene.

    Hun tror stadigvæk at hun nogle gange er en unghund igen smiley


  • #2   10. dec 2010 Eskild har også slidgigt i venstre hofte, og så har han Hd. Han får et specialfoder fra prescripton diet J/D. Og så giver jeg ham lakseolie i maden hver dag Han har gået til waterwalking, men det er nu mest for hans meget løse hofteled. Han må ikke løbe ved cykel eller løbe agility. Og han må ikke gå til gravtræning. Men ellers får han lov til at løbe og lege alt det han vil. Jeg kan ikke tage mere fra ham, så kan jeg lige så godt aflive ham. Han får smertestillende hver dag

  • #3   10. dec 2010 Louise: Vi har haft Emma, som vi måtte sige farvel til igår...:0( Efter et alvorligt brud i albuen har hun haft slidgigt i albuen. Vi har givet hende glykosamin-pulver, som har virket rigtigt godt.

    I en periode fik hun det ikke, og begyndte at halte. Ret hurtigt efter opstart stoppede halteriet igen...

    Hvis du vælger, at prøve med glykosamin, så sig lige til. Vi har en næsten ny bøtte glykosamin og msm billigt til salg... Emma får jo desværre ikke brug for det...


  • #4   10. dec 2010 Ja vi har nået grænsen her både følelsesmæssigt og når det kommer til økonomien... over 7000 kr. i dag, 2000 kr. ved sidste undersøgelse, så jeg er nu langt over 60000 kr på under 2 år, og vi er smidt ud af forsikringen, så alt skal betales af min fyrstelige løn. Det gør ikke ondt at bruge alle mine penge på ham, men jeg ville ønske, at han snart var færdig med at være syg.

    Han hverken løber ved siden af cykel eller går til agility, men han er en lille tonser og han leger vildt når han er løs, og det skal han have lov til. Jeg har ikke forstået det som om, at han skal være fast på smertestillende, men blot her efter OP.

    Mht. til foder, så har jeg hørt meget godt om J/D, men Elmo har døjet meget med sin hud og mave, så det er grunden til, at jeg allerhelst ikke vil skifte, medmindre det er det eneste rigtige.

    Tak for jeres svar.


  • #5   10. dec 2010 Trine L.. puuhhh det er jeg ked af at høre.. ja de dumme dyr.. jeg er alt for glad for min til at holde til, at han ikke har det godt.. han ligger lige nu og piver ved mine fødder pga bedøvelsen osv.. jeg giver lige lyd når jeg ved, hvad jeg skal købe til ham. Tak

  • #6   10. dec 2010 Louise: Ja, det er sgu barskt, når de ikke har det godt... Vi har mistet 2 hunde indenfor 2 mdr., så vi er godt nok lidt hårdt ramt... :o( Begge var allergihunde med div. andre skavanker, så kan alt for godt sætte mig ind i din økonomiske situation også... Men man kæmper jo...

    Samtidig vil jeg sige til dig, at til trods for den enorme sorg, der rammer en, når man skal tage den tunge beslutning, så føler man altså også en eller anden form for lettelse... Alle bekymringerne om hunden nu også har det godt nok koster utroligt mange kræfter...


  • #7   10. dec 2010 Trine.. ja det kan jeg godt forstå.. Elmo bliver heller ikke holdt i live kun for min skyld.. dyrlægen bestemmer også, og hvis Elmo ikke er frisk og glad, så skal han ikke være her mere, men han er normalt en glad hund, som heldigvis ikke er voldsomt præget af al den sygdom. Det er nok mere mig, som synes det er lidt unfair og hårdt, og man bliver lidt paranoid med tiden.

  • #8   10. dec 2010 og lige et spørgsmål mere.. kan man give for meget...

    Jeg tænker.. Glukusaminpulver.. så skulle REvet være godt mod ledproblemer.. så skulle hybenpulver være godt.. olie.... kan man give alt dette... eller er det for meget???


  • #9   10. dec 2010 Vi fodre vores gig plagede hund (han har det i albuen) med J/D fra Hills og er rigtig tilfredse med det! Han halter ikke når han får det foder. Men hvis vi skifter begynder det igen, (vi har prøvet at skifte) men kom dog hurtigt tilbage
    så kan helt klart anbefale det foder.


  • #10   10. dec 2010 Emma og Freja, som jo begge var allergihunde og også begge havde ledproblemer, kunne ikke tåle REvet... Så vi har udelukkende råfodret og suppleret med vitamin og glykosamin...

  • #11   10. dec 2010 Ozetta får glucosamin - som rent stof og ikke i pulver og ikke foder med tilsat glucosamin - efter min dyrlæges anbefaling.
    Derudover får hun vital animin som hjælper fantastisk meget.
    Hun er en gammel dame (13år) så hun leger og løber det hun lyster og orker. Hun har løbet agility i 11år, og jeg har erfaret at det værste man kan gøre, er helt at holde op med at bruge hunden. Så vi laver en masse øvelser hvor hun bruger hendes muskler - det hjælper også meget på hende. Og ellers sørg for et godt dækken så du holder hunden varm - kulde og gigt er ikke en god kombi.


  • #12   10. dec 2010 Black: Hvordan giver du glykosamin som rent stof og ikke pulver?

  • #13   10. dec 2010 altså som piller - min dyrlæge anbefalede at give det sådan istedet for at give det foder hvor det findes i.

  • #14   10. dec 2010 det med ikke i pulver var vist lige lidt vrøvl fra min side - undskyld - er vist lidt træt smiley

  • #15   10. dec 2010 Black
    godt du selv siger det er vrøvl. For sad lige og tænkte om ikke piller bare var hårdt presset pulver

    Trine
    Jeg er meget interesseret i din glocosamin. bor i Odense


  • #16   10. dec 2010 Så forstår jeg bedre...;o) Det vi har givet hundene er nemlig også rent, men pulver...;o)))

  • #17   10. dec 2010 Glucosamin !!
    Glucosamin er rigtig godt.. Jeg giver min hund en pille om dagen, og tager dem også selv. Der er intet skadeligt ved dem.
    Meeko har godt nok ikke tegn på gigt, men er en rigtig aktiv hund.
    og glucosaminen går ind og styrker brusken. smiley


  • #18   10. dec 2010 Jeg har en Golden R på 11 år. Han har slidgigt i begge bagben, men efter jeg er begyndt, at give ham Flex Vital er han blevet som en unghund igen. Så det kan jeg varmt anbefale.

  • #19   10. dec 2010 ok .. tak for svar.. jeg tænker vital animal.. Flex vital... og så tænker jeg hybenpulver.. som skal afprøves...

  • #20   10. dec 2010 Vital Animin.. skulle der stå..

  • #21   10. dec 2010 Jeg kan varmt anbefale vital animin - jeg bruger det på alle mine hunde. Et fantastisk produkt. Vil tro du kan se forskel på 7-10 dage...

  • #22   10. dec 2010 Water walker
    j/d foder fra hills
    evt. massage
    Motion der træner/vedligeholder musklerne


  • #23   10. dec 2010 Efter et godt råd herindefra, afprøvede min far, et Back on Track dækken, der gik hel ned over bagpartiet. Plus gamacherne. Hans gamle RR har gigt i hele bagpartier og ned i bagbenene. Den lever på to smetestillende piller om dagen (Prædasol). Men efter han har købt Back on Track, er han nede på en pille om dagen til ham. Og det er kun ca et halvt år siden han startede. Hunden er 13 år, og levet med to smertestillende om dagen, de sidste fem år.

  • #24   10. dec 2010 Ejj nej... havde da slet ikke regnet med at det var begyndende slidgigt at Elmo havde. Kan der slet ikke gøres noget ved det operativt eller hvad ?? er det så kun foder og smertestillende man behandler med..

  • #26   11. dec 2010 Elmo er heldigvis ikke så mærket af det her.. og har kun haltet lidt on and off.. der er intet at gøre nu ud over tilskud/foder, og ja guld kunne være en mulighed, hvis det bliver værre, men slet ikke som det ser ud nu, og ja det er pengene slet ikke til.

    Jeg må håbe at hans forløb ikke er så slemt, og han har mange år endnu.


  • #27   11. dec 2010 Eskild har også et back on track netdækken.Og det virker. Eskild var til kontrol i torsdas hos kiropraktoren, og der skulle ikke gøres mere ved ham nu. Jeg skal prøve at trappe hans medicin ned og se hvordan det så går. Men træning, massage og gåtur i sand, vand og sne er godt.
    Har du overvejet at prøve en kiropraktor? Hun kan måske hjælpe, da Elmo højst sandsynlig spænder i andre dele af kroppen. Det gjorde Eskild og han blev løsnet, det var især hans lille bækken, og det er bare som det skal være nu


  • #28   11. dec 2010 Maj-Britt:

    Jep den gamle får også massage, udover sit Back on Track dækken. Og må indrømme jeg synes det er lidt af et mirakel, at den gamle dreng, der har de sidste fem år, levet på to smertestillende om dagen, for han overhovedet kunne rejse sig. Efter et halvt år, med Back on track, er han nede på en pille, og virker meget mere livlig. Han kan endda finde på nu, lige at brumme lidt af de unge hanner på vejen, bare lige for at fortælle, han stadig er vejens konge *GG* Som han gjorde i sine smertefrie dage. Men efter gigten, stoppede også alt kommunikation med andre hunde. Han ville simpelthen ikke. Men nu, ja den gamle er ski stadig konge smiley


  • #29   11. dec 2010 Louise
    Min Basse fik konstateret gigt i albuen allerede da han var et år, og det levede han fint med i fem år, han kunne stadig hoppe over sofabordet.
    Han fik j/d og trivedes rigtig fint på det.


  • #30   11. dec 2010 Jeg tænker dog om Back on Track kan hjælpe når det er albuen??

    Kiopraktor skal så også overvejes kan jeg se.

    Stine... blev Basse aflivet pga gigt??


  • #31   11. dec 2010 min den ene har gigt i samtlige led og spondylose i ryggen
    jeg har brugt guld til et knæ og hofterne og en masse kosttilskud til leddene som har forsinket processerne betydeligt og brugen af smertestilliende er vi så begyndt på for ca 1 år siden med previcoxen som er den bedste til led

    bedste bud til forsinkning
    er god gammeldags rå foder til hunden som indeholder alle de stoffer af vitaminer mineraler og enzymer og aminosyrer kroppen har behov

    derefter en god fiskeolie
    og derefter gode kosttilskud til knogler og led
    og så er man rimelig godt dækket ind min ældre han er idag 12 år gammel


  • #33   12. dec 2010 Louise
    Nej, han døde ikke af sin gigt.
    Jeg kan godt forstå du er fortvivlet over at Elmo (oven i alt det andet) har fået gigt, men min erfaring er at det er noget han kan leve rigtig længe med uden at være det mindste generet.
    Min Holger har også døjet med både det ene og det andet, jeg ved hvor hårdt det er både økonomisk og følelsesmæssigt at der hele tiden er et eller andet man bekymrer sig over.
    Jeg krydser fingre for den flotte fyr.


  • #34   12. dec 2010 Stine.. ja må indrømme, at jeg havde sagt at næste sygdom, så blev han aflivet... jeg har ikke flere penge, og selvom jeg kan låne, så kan jeg ikke betale dem tilbage, da jeg ikke kommer til at tjene mere fremover.

    Det her kostede 9000 kr. og når man ikke er forsikret længere, så er det lige lovligt mange penge på en gang.

    Ud over økonomien, så er der også det følelsesmæssige...og det har været 2 hårde år, og jeg holder øje med den stakkels hund konstant og frygter hele tiden ny sygdom.

    Vital animin er bestilt plus fiskeolie, så det prøver vi nu sammen med hybenpulver, som vi har i forvejen.

    Tak for svar...


  • #36   13. dec 2010 tak..

Kommentér på:
Hund med gigt. Erfaringer fra jer.

Annonce