3.795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Lån af hanhund Lån af hanhund

Jeg vil blot hører jeres mening.
Når man søger en hanhund til parring vil jeg da mene det er normen man betaler med det samme.

Mange vil rigtig gerne låne hanhund men først betale når hvalpene skal sælges, og prisen sættes til en hvalps pris, hvilket jo kan være noget svævende.

Jeg har det sådan med min, at skal han udlånes til parring så betales der ved parring, går tæven tom så får man selvfølgelig endnu en parring, går tæven også tom der og jeg ved min hanhund kan lave hvalpe, ja så må det stå for tæveejerens regning.

Jeg vil da mene at hvis man vil have hvalpe så koster det mange penge, både for parring, men sandelig også for dyrlæge og lign, er jeg stird når jeg afregner kontant med det samme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lån af hanhund
  • #1   28. dec 2010 Det er vel op til dig.
    Hvis folk ikke synes om det, kan de vel bare finde en anden hanhund.

Personligt ville jeg ikke betale for en parring, før end tæven var konstateret drægtig.

• #2   28. dec 2010 Da jeg havde hanner tog jeg 600,- for en parring og 600,- pr levende hvalp på 10. dagen......... Så det siger sig selv at pengene ikke kunne falde før efter hvalpene var født:-)

• #3   28. dec 2010 -Min egen -
    Jeg er fuldkommen enig med dig, her skrives også kontrakt, jeg skal ikke ud i en tæve f.eks ikke kan få hvalpe, det er ikke mit problem, min hanhund skal ikke blot hoppe på en tæve før der er betalt.
    Desuden vil jeg ikke ud i at den der har fået en parring ikke betaler, det vil jeg ikke ligge og rode med.
    Så hellere sige nej.
    En parring her ligger heller ikke på 2000 kr, det må være uden tavle, min pris er 6500 og så kan folk sige ja eller nej.

• #4   28. dec 2010 Nej, jeg ville også kræve kontakt afregning. Eller et aftalt beløb kontant ved parringen og et beløb pr. levende hvalp efter x dage.
    Det er lidt for nemt for tæveejeren at "glemme" aftalen, når først man er taget hjem.
    Når det så viser sig, at tæven skal have kejsersnit, og der kun er 1 eller 2 levende hvalpe (eller måske ingen), så kan det jo også godt knibe lidt med hukommelsen.

Ligesom dig siger jeg også, en omparring, hvis tæven går tom. Men kun en gang, da jeg også ved, at min hanhund kan lave hvalpe.

Og du har ret i at det koster at have hvalpe, når jeg har hvalpe, så smider jeg rigtig mange penge til dr. dyr, kvalitetsfoder osv, inden jeg kommer dertil at jeg kan sælge hvalpene.

• #6   28. dec 2010 Jeg har nu ikke haft problemer med at få pengene selvom de først er faldet når hvalpene er 2 uger.

Jeg brugte DKK`s parringskontrakt, da det var DKK hunde, jeg havde/har.

• #8   28. dec 2010 Susanne:

Ååhh,men det kan måske blive svært at få registreret hvalpene hos DKK hvis jeg kontakter dem og siger at jeg ikke har fået penge for parringen:-))

• #9   28. dec 2010 Svejgaard

Så mister man sit kennelmærke.

• #10   28. dec 2010 Svejgaard:

Ja, men det er endnu aldrig sket for mig:-) Og det vil koste opdrætter mere end at betale mig 6-700,- pr. hvalp.

• #12   28. dec 2010 Mit næste spørgsmål, kommer tæven til jer, eller omvendt?

• #13   28. dec 2010 Jeg skal give 10.000 for den parring der er planlagt på Emma til juni. Betalingen vil ske sådan: 5000 før parringen, og når Emma er konstateret drægtig ved dyrlægen falder de sidste 5000.

Får Emma så "kun" op til to hvalpe, er det op til mig, om jeg vil lade Emma få en "ommer" ved hendes næste løb.

• #14   28. dec 2010 Men ja, som spørgsmålet over mig. Kommer hanhunden til jer? eller skal tæven til ham?

• #15   28. dec 2010 Tæven til hannen.

• #16   28. dec 2010 Svejgaard:

Ja, men du får ikke 8-9.000,- for en labhvalp uden tavle....... Og som Søster skriver: Har du kennelmærke, så er det YT.

• #17   28. dec 2010 Tak, det mente jeg nu også, men som sagt altid dejligt med lidt meninger og debat om tingene:)

• #19   28. dec 2010 Jamen så må jeg jo en tur til det mørke *GG*

Må leje en hytte nær Lianna nogle dage, så Emma og Junior kan få hygget :-))

• #20   28. dec 2010 For højt præmierede championhanner giver jeg 80-100 euro pr. levende hvalp når de er 3 uger. Ikke noget for selve parringen. Jeg får parret i Tyskland fordi det er der de bedste hanner er. Der har man åbenbart tillid til andre mennesker for jeg har aldrig betalt anderledes. Jeg tager med min tæve og bliver hos hende. Jeg kunne ikke drømme om at aflevere hende et sted.

• #21   28. dec 2010 Jeg har de fleste gange betalt et beløb ved parringen, og et beløb pr. levedygtig hvalp, ved 3 uger, selve beløbet kan variere, men ofte har vi lavet en aftale om at det ikke er nødvendigt at betale før der er hvalpe til salg, jeg parrer, så som regel kun hos folk jeg kender, og stoler på, og som kender mig.

Jeg kommer altid med min tæve til hanhunden.

• #22   28. dec 2010 hehe min egen: jeg vil da os gerne vide hvilken hanhund du har..
    hvilke linjer,
    hvilke resultater.. ??

iih jeg tror os jeg vil begynde at tage topdollar for min hanhund hehe-. ;P
    (ironi kan forekomme)

lige præcis ved chihuahua sys jeg ikk det er tit man tager 12000 for en parring, da tæven jo tit "kun" får 1-2 hvalpe.. ???? er det bare mig??
    man ser da herre mange,, ja de fleste tager da kun 1000-3000 for parringer.. ??

• #23   28. dec 2010 charlotte: skriver også at de tit kun får 1-2 styk's.. min fik da også 5 da hun havde hvalpe.. men der er mange der kun får 1 til 2 styk's.. og så er 12000 for en parring for meget i mione øjne.. men der er vi jo så forskellige.. smiley

• #24   28. dec 2010 nej.. det er rigtigt.. men kom ikk at sige at mange også ser på det økonomiske..!!!!
    jeg personligt har samme holdning som dig.. men øsnker heller ikk at skulle lave lån og have underskud.. forstår du hvad jeg mener.. smiley ??

underskud er ok hvis man laver en parring for at beholde selv.. det er jo ligesom at købe en hvalp..

men ellers vil jeg sq gerne at det går i nul.-. eller at der kommer lidt på kontoen så der kan blive til en masse ekstra godt til vovserne..

mine hunde er "indbygget" i mit budget.. så hvalpe ser jeg også som lidt ekstra..

men ser jeg intet negativt i.. ved hvad jeg selv står for.. :O)

• #25   28. dec 2010 meeen.. mange serr sq hvalpe som at det er nogle nemme penge.. og det er sørgeligt.. for de glemmer de mange udgifter der også er..

• #26   28. dec 2010 Får spring penge og et beløb pr. levende hvalp.. Har aldrig oplevet at jeg ikke fik pengene.. Selv fra udlandet er pengene kommet... Man kan ikke stambogsregistrerer hvalpene uden min underskrift og den falder først når alle pengene er betalt

• #27   28. dec 2010 Jeg stemmer for at man ikke laver "discount-kuld" bare fordi man går udenom de få der tager dobbelt så meget som gennemsnittet for gode hunde.

Det skal skam ikke komme an på prisen, men der må gerne være en mening med galskaben, og kan man finde en god hund til "normal" pris, så ser jeg ikke fornuften i at give ublu priser. Dyrere er dælme da ikke altid lig med bedre, men ER hunden noget særligt kan jeg godt forstå at man tager mere for den.

Jeg ved ikke om man for min race tager engangsbetaling eller parring+levende hvalps pris, men jeg ville ikke ud og give noget der sprænger rammerne medmindre hanhunden virkeligt er noget værd i forhold til hvad man kan få for "normal" prisen på fornuftige udgaver af racen.

• #28   28. dec 2010 søster: enig!!!!

sunshine og charlotte i læser hvad i vil læse... !!! jesus crist man skal skære alt ud i pap..

hvis jeg parrer med min egen hanhund vil jeg ikke beholde selv.. sådan er det..

hvis jeg bruger en anden han hvis jeg for eksempel sys han er et bedre match til tæven.. jamen så bruger jeg den... det betyder ikk at jeg hver gang VIL beholde selv ... !!!

så kald det discount kuld eller hvad i vil.. det rager mig en høstblomst.. !! er lidt træt af man ikk kan skrive hvad man mener uden at folk pisker en stemning op...

men er der 2 hanner jeg sys har de samme kvaliteter, hvor den ene koster 120000 for en parring og den anden koster 3000.. jamen så tager jeg den til 3000 uden tvivl..!!!

jeg laver ikke hvalpe for at få minus.. men heller ikk for at score topdollar... for der er sq ikk meget profit i et kuld hvalpe hvis vi endelig skal begynde at regne.. !!!!

jeg har haft 1 kuld hvalpe i de 3½ år jeg har haft chihuahua skal det lige siges.. så nej jeg laver ikke bare en masse kuld hele tiden for at tjene kassen, hvis det var det der blev hentydet til!!

sunshine:
    Så du laver altså "discount-kuld" som du sælger og får overskud på, så du har råd til en dyr parring du selv kan behole afkom fra?

Eller?

+++ hvor kommer det ind henne??? hvor læser du det her henne i det jeg skriver??
    man skal jo gå på listefødder herinde for at folk ikk skal begynde at digte.. !! : /

som sagt.. ved hvad jeg selv står for... hvad i kommer frem til. er jeres sag..

• #29   28. dec 2010 og jeg beholder ikk fra min egen han da jeg ikke vil have far og datter gående sammen..

beholder fra min egen han den dag han tages ud af avl.. !!

• #30   28. dec 2010 sunshine: jeg kan ikke beholde alt... ikke fordi min tæve ikk er interresant nok...
    beholder du fra alle kuld du laver???

lad os sige jeg beholdte alle tæver fra alle de kuld jeg lavede...
    jamen til sidst vil jeg jo være en hundehandler big time..

der er begrænsninger for hvor mange man kan have..
    det mener jeg i hvert fald.!!!
    ved ikke med jer andre. ??

• #31   28. dec 2010 Sunshine

Det er godt at du går efter hunden og ikke prisen. Det kan jeg slet ikke se noget problem med, men jeg er lidt undrende overfor at det skal være discount bare fordi man måske fravælger ekstremt prissatte hunde.

Hvis man mener at de er det værd, så betaler man vel også det de koster, men det er efter min mening ikke discount at man er uenig med hanhundens pris i forhold til kvali og vælger en anden. Men jeg har altså også en antalsmæssigt stor race med mange gode hanhunde at vælge imellem, så mit udgangspunkt kan evt være en anden.

Hvis man finder flere hanhunde der besidder de kvaliteter som man ønsker - hvilket nok også vil afhænge af hvor antalsmæssigt stor racen er og hvordan gennemsnitskvaliteten er - så forstår jeg slet ikke hvad problemet er at man fravælger den dyreste. Den er jo ikke bedre bare fordi ejeren synes at den skal koste 3 gange mere end alle de andre. Det er han hundeejeren velkommen til, men det behøver tæveejerne jo ikke at være enige i.

Det er straks noget andet hvis vi snakker om at man udelukkende går efter prisen, og kun vil have den allerbilligste uafhængigt af kvalitet, men det synes jeg ikke at bolette giver udtryk for er hendes fremgangsmåde.

• #32   29. dec 2010 Man behøver vel ikke skulle beholde en hvalp fra de kuld man laver??
    Generelt vil man gerne lave gode linier til andre, det betyder da ikke de er dårlige fordi de sælges, det er lidt langt ude tænkning synes jeg.

• #33   29. dec 2010 godt i kan blive enige... læs hvad i vil læse og lad være med at blande mig ind i jeres tanker.. ok. ha en go dag.. i da ikk til at føre en samtale med.. tsk tsk.. haha

• #34   29. dec 2010 og det mener jeg... !!

men det er ikk på nogen negativ måde.. ved ikk hvad i forstår med det..

men hvis jeg vælger at beholde en hvalp fra et af mine kuld.. må jeg jo affinde mig med at der bliver mere underskud end hvis jeg valgte at sælge den fx..

det betyder da ikke at der bliver fed overskud lige til min lomme.. bestemt ikke..

men når jeg køber mig til en parring er det primært med tanken at beholde..

men vil da stadig sige at alle mine hunde inkl hvalpe og alle udgifter er indberegnet i mit budget.. så jeg vil altid føle at der er overskud..
    gjorde jeg også sidst..
    men da jeg regnede efter var der ikke overskud.. overhovedet..

mange laver hvalpe med tanken.. YES så skal der scores kassen.. senest. en af mine veninders veninder har lavet et blandingskuld.. og hvalpene er 7 uger og har aldrig set en ormekur.. da jeg hørte det, sendte jeg fluks 3 ormepiller afsted.. for hvalpenes skyld.. fordi der ikke er tænkt på uforudsete udgifter..

men det er ikk det jeg er..
    mit eneste kuld.. ville jeg gerne have beholdt fra.. og det var tanken..!
    men der var ikk nogen af dem der sagde wow i mit hovede.. og derfor valgte jeg at sælge..

• #35   29. dec 2010 Typisk kommer tæven hjem til mig i et par dage til en uge - typisk til at de ikke gider mere. Jeg vælger at holde tæven herhjemme, da jeg ikke kan garantere for hvad min hanhund vil gøre i fremmedes hjem, når han skal være macho - det plejer at få de fleste til at vælge at tæven kommer her. Ved ankomsten kræver jeg aftalen underskrevet og halvdelen af det faste beløb. Ikke noget med betaling pr. hvalp, da de typisk får mange hvalpe og jeg ønsker at de kommer igen. I vores klub skal hanhundejeren underskrive en attest for at tavlerne kan udstedes, og den underskriver jeg først når resten af beløbet er indbetalt. Har endnu ikke oplevet at folk ikke betaler.
    Hvis en tæveejer insisterer på at betale en hvalps pris, så vil jeg selv bestemme hvilken hvalp og selv stå for salget. På den måde vil jeg være sikker på at få den korrekte pris for den kombination.

• #36   30. dec 2010 Tak for alle jeres input, jeg vil jo helst gøre det rigtige for alle så ingen snydes eller bliver uvenner:)

Min Han skal nu ikke i avl endnu, han skal først bruges til damen her hjemme for at se hvilket afkom han laver.

Kommentér på:
Lån af hanhund

Annonce