{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Falsk gravid -hvalpe el. steriliseres? {{forumTopicSubject}}

Hejsa... smiley

Jeg står lidt i et ¨problem¨, min fantastiske Tæve Gina var i norvember i sin 2 løbetid, hviket der skam var fint nok, men efter og under løben tiden begyndte hun at tisse inden for, men aldrig rigtig når hun var alene hjemme kun om natten, selvom vi var ude med hende lige inden vi gik i seng som vi plejede,... men det forsatte til ca, 1 mdr efter løben tid, nu der heldigvis stoppet,...

- Men så der opstået et nyt problem,...
Hun begyndte for 2 dage siden, og rende rundt med hende pive dyr, som hun ikke havde gidet lege med siden hun fik den, den har bare lagt i hende lege tid, ... men nu render hun rundt med den og "græder" og "piver" snakkede så med dyrlægen om det og andre der har haft samme problem, om hva der var bedst og gøre, dyrlægen og andre jeg spurgte sagde at der var 2 valg muligheder og det var endten hed det at hun skulle have hvalpe inden længde eller oz hed at hun skulle steriliseres, ???
vil rigtig gerne høre hva i har erfaring med dette, hvis der er nogle der har det smiley eller bare nogle gode råd...
Vi har nemli kun haft steriliseret hunde og han-hunde i familien... smiley så ville være dejligt lige høre andre folks mening smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Falsk gravid -hvalpe el. steriliseres?
  • #1   21. jan 2011 At få hvalpe vil være en rigtig skidt løsning. Dels fordi det ikke virker og dels fordi det er en alt for tyndt grundlag at sætte hvalpe i verden på.

  • #2   21. jan 2011 Tag en snak med din dyrlæge. Denne ved nok hvad der er bedst. Ofte anbefales sterilisation, men det ville være godt at få dyrlægens mening. Jeg tror ikke en fødsel vil ændre særlig meget på at hun bliver falsk drægtig.

  • #3   21. jan 2011 Hvalpe hjælper ikke en dyt.. det er en skrøne....

    Fjern legetøjet fra hende og hold øje med at hun ikke får mælk i patterne. Bliver hun også falsk drægtig næste gang, i en omfang i ikke finder ok, så ville jeg sterilisere hende


  • #4   21. jan 2011 Anne Julie F - Nu var det planer at skulle have hvalpe med hende og sådan, og hun er oz avls godkendt og det hele....

  • #5   21. jan 2011 * Gitte - Pigernes første udstilling på lørdag * - Takker for svaret smiley - Smiler har snakket med dyrlægen om det , og deres erfaringer med det var at i nogle tilfælde hjælper det andre ikke så det sårn lidt tja.... :S desværre:)


  • #6   21. jan 2011 platugler ; - Tak for svaret... smiley smiler .... Ja det måske en ide at vente til næste løbtid og se tiden an...

  • #7   21. jan 2011 Hvis i har ønsker om at få hvalpe på hende med tiden, så skal i jo ikke sterilisere hende, men gøre hvad i kan for at minimere hendes falske drægtighed. Det gøres bla ved at fjerne legetøj der kan få hende til at tænke på hvalpe og så har jeg hørt at mortion og anden aktivering også kan få dem på "andre tanker "

  • #8   22. jan 2011 I har også mulighed for at give hende noget medicin, der hedder Galastop (mener jeg). Det burde dyrlægen have oplyst jer om. Det mindsker generne ved den falske drægtighed. Når de har haft hvalpe, ender de med at blive falsk drægtige igen, så det tror jeg ikke hjælper, når de først har tendensen til det.

  • #9   22. jan 2011 platugler ; - Smiler vi har ihvertfald planer om at få hvalpe med hende men måtte meget gerne lige vente 1 år til 1 1/2,... Motion, lyder nok som en go ide, der var heller ingen ting onsdag hvor vi havde været til ring træning med hende så kan godt ske hun skal ud og røre sig mere... men syntes hun er meget træt efter den sidste løbe tid...

  • #10   22. jan 2011 *Annette* Lykken: Opdræt af Sort Spids - Tak for svaret, det vil jeg ihvertfald prøve tage en snak med dyrlægen om, for jeg ville være rigtig ked af og skulle sterilisere hende smiley

  • #11   22. jan 2011 Annette: er det ikke kun til at tage evt mælkeproduktion?? det ænder vist ikke på reddebyggerig og forsæg på yngelpleje ?? eller ?

  • #12   22. jan 2011 Jeg forstår bestemt godt, du helst ikke vil sterilisere hende. Det har vi også undgået indtil nu, og den medicin har hjulpet helt godt de par gange, vi har fundet det nødvendigt at hjælpe mere. Men mange gange så går det hurtigt over. Jeg synes bare, det faktisk er værre på de tæver, der HAR fået hvalpe. Som om deres system husker, hvordan kroppen og alt skal reagere.... hvis du forstår, hvad jeg mener.

  • #13   22. jan 2011 Jeg synes faktisk, at det tog toppen af alle symptomer, ikke kun mælkeproduktionen. Men det ene hænger vel sammen med det andet?

  • #14   22. jan 2011 *Annette* Lykken: Opdræt af Sort Spids - Jeg takker rigtig mange gange , og forstår godt hva du mener , tror ihvertfald jeg vil spørge dyrlægen omkring det imorgen eller mandag:)
    - Tak...


  • #15   22. jan 2011 Jeg synes det ville være trist at avle på en tæve der har anlæg for falsk drægtighed, da det er en hormon-forstyrrelse, som man risikere nedarvet til hvalpene... Men se tiden an - viser det sig at være en engangsforestilling, så er det selvfølgelig hverken grund til at sterilisere eller udelukke hende fra avl :O)

  • #16   22. jan 2011 Har ikke læst de andre svar og har ingen personlig erfaring på området, , men MIN overbevisning er, at man vel nærmere kan FORSTÆRKE moderfølelsen hos tæven ved at "give" hende et kuld hvalpe.
    Og jeg kunne da forestille mig, at de fremtidige løbetider EFTER et evt kuld ville gøre hende bims igen. ????

    Ville IKKE overveje at lave et kuld hvalpe på dén baggrund. Så hellere sterilisere hende og give hende fred for hormonerne.

    Vores tæve har lige været i løbetid og var frygteligt falsk drægtig. Kæmpe babser, cæsar og børnene blev vasket, der var specielt én bamse der for alvor blev forfremmet til favorit-baby, hun spiste intet og var i det hele taget bare slet ikke sig selv. Det tog nogle uger, hvor vi hjalp hende lidt på vej ved at ta bamser væk, fik hende "distraheret" lidt ved nogle hyggelige gåture, hvor hun blev kørt mentalt træt med øvelser, så hun sov sig fra det og ikke skulle gå for meget rundt og grave og lede.

    Vi planlægger hvalpe på hende om et års tid, så her er sterilisation ingen mulighed.

    Jeg har læst en artikel om, at man kan sætte tæven betydeligt ned i foder og dermed "bryde" den falske drægtighed.
    Det er noget med, at hvis hunden i vild, fri tilstand i naturen VAR drægtig men ikke fik tilstrækkeligt med mad, så ville drægtigheden blive reabsorberet af tæven.
    Og ved at "sulte" tæven (altså selvfølgelig ikke sulte-sulte til skind og ben) skulle man kunne "tricke" tæven og bryde hende falske drægtighed.

    Har luret lidt rundt på nettet, men kan IKKE finde artiklen. Og har bladret et par HUNDEN-eksemplarer igennem uden held.....
    Så jeg kan desværre ikke dokumentere min "påstand"....men artiklen må være "derude et sted".....

    Det er slet slet ikke sjovt for de stakkels piger, når de går rundt og leder og graver og pusler og plejer. Men VI har som sagt kunne redde den uden medicin, som ellers også er rigtig godt til at gi et skub i den rigtige retning.


  • #17   22. jan 2011 Mine erfaringer siger at hvalpe på tæven kun gør hende mere falsk drægtig. Jeg oplevede det med Lilly. Hun har altid været falsk drægtig efter løbetider. Men efter hun havde haft et kuld hvalpe, blev den efterfølgende falske drægtighed rigtig slem - og hun troede virkelig hun igen skulle have hvalpe.
    Så et kuld hvalpe er hvertfald ikke svaret.

    Lilly blev steriliseret og det hjalp smiley


  • #18   22. jan 2011 *Michélle aka Fie *: Hvis du ikke vil avle på tæver der bliver falsk drægtige skal du udelukke 87% af alle tæver. Det holder altså ingen steder.

  • #19   22. jan 2011 1: Hvis du vil have hvalpe på din tæve, skal du nok ikke vente meget mere end 1 år, da det med alderen bliver sværere for tæven at føde samt at yde optimal yngelpleje.

    2: At få hvalpe på din tæve hjælpe ikke på den falske drægtighed, der nok nærmere vil blive værre efter et kuld hvalpe

    3: Tag pivedyr og bamser fra hende og afled hende med noget andet.

    4: Spørg evt. din dyrlæge om Galastop.

    5: Hvis du vælger, at få et kuld hvalpe, så få tæven steriliseret efter kuldet er fravænnet.



  • #20   22. jan 2011 Falsk drægtighed er ikke en hormon-"forstyrrelse", men derimod en helt normal ting. I hundeflokken, skal der være flere, til at tage sig af hvalpene og derfor lægger også de hunde, der ikke har fået hvalpe mælk ned.

    For det første er det ikke en sygdom og for det andet, er der ret mange andre ting, at tage hensyn til, når man vælger, om en tæve skal indgå i avl.


  • #21   22. jan 2011 Tinna - den statistik vil jeg gerne se...

    Jeg ved godt det ikke er eneste ting at tage hensyn til - synes bare dette argument ofte bruges for at retfærdiggøre at man bevidst avler på fejl og andre uhensigtsmæssige ting... Fx er det jo blevet helt normalt at avle på chi'er der ikke selv kan skifte mælketænder... Jeg ser også flere herinde der intet problem har med at avle på en patella grad 1...

    Jeg bliver aldrig en der skal lave mange kuld, og derfor ville sådanne hunde blive udelukket.... Chi'en er næppe så lille antalsmæssigt at det ikke er muligt at avle sig ud af..

    Maj-britt - nu bliver vores domesticerede hunde jo ikke falsk drægtige fordi en anden tæve i flokken har fået hvalpe som de skal hjælpe med at passe... Det sker jo også for de tæver der lever livet som ene-hund..
    Jeg er ret sikker på at det er det ord min dyrlæge har brugt om det - men skal da prøve at høre hende ad næste gang..


  • #22   22. jan 2011 Michelle. sikke en omgang vrøvl.... i en flok vil alle tæver komme i løb på cirka samme tid, men det er kun alfatæven der får lov at blive parret. De andre tæver vi så blive falsk drægtige på ca samme tid som alfatæven nedkommer. Derved kan de hjælpe med at passe og ernære hvalpene, så alfatæven kan komme med på jagt.
    Det vil sige at det at blive falsk drægtig faktisk er en ganske normal og faktisk vigtig ting i en flok, som er med til at sikre flokkens overleven.

    Nej vores hunde lever ikke længere frit - MEN de er stadig produktet af deres uinstinkter og falsk drægtighed er ikke en hormonforstyrelse, men en praktisk anordning.
    Selv følgelig sker det også for alene tæver - for det sker jo når hun har været i løb - have hun så været i en flok ville denne løbetid have været tilpasset alfatæven og dermed passede ind og kunne bruges i flokken.

    Må sige at du fuldstændig har misforstået hvad dette faktisk er og hvordan det hænger sammen.


  • #23   22. jan 2011 Michelle: Ja, det sker også for enehunde, men det er noget, der ligger i deres gener. Ikke afhængig af, om der nu lige er hvalpe eller ej, men rent genetisk indstillet.

    At man så kan ønske, at avle væk fra dette, er en anden sag, men det er ikke en fejl i hunden og langt de fleste tæver har ingen problemer med deres falske graviditet og kommer over den ganske uproblematisk.

    Hundes cyklus forløber på sammen måde efter en løbetid, uanset om de er blevet parrede eller ej. Hormonerne i kroppen er de samme og derfor ender det efter nogle måneder med en eller anden form for reaktion på de hvalpe, der skulle have været der.

    Jeg har ingen statistik på det, men noget tyder faktisk på, at falsk drægtighed og gode moderegenskaber hænger sammen. Så ja, lad os udelukke alle de falsk drægtige fra avl og så kan vi give os til, at flaske hvalpe op.


  • #24   22. jan 2011 (link fjernet) - jeg har taget tallene fra denne side - men det er ikke første gang jeg ser disse tal. Og jeg er helt enig med de andre. Det er ikke en ting som bør udelukke avl - det er helt naturligt.

    Jeg tror også på at falsk drægtighed kan hænge sammen med gode moderegenskaber. Kender en tæve som aldrig har været falsk drægtig, hun fik et kuld hvalp og ville ikke have noget med dem at gøre overhovedet.


  • #25   23. jan 2011 Jeg takker mange gange for jeres råd alle sammen...:)

Kommentér på:
Falsk gravid -hvalpe el. steriliseres?

Annonce