hund/hvalp m på ferie hund/hvalp m på ferie
Hej, vi har i mange år haft hund, men nu her i januar mistede vi desværre familiens guldklump.
Nu har vi så besluttet at vi skal have hund igen, og det skal som de forrige være en skotsk terrier, vi regner med at få hende midt i maj og havde egentlig så droppet tanken om sommerferie sydpå. Vi har altid tidligere fået passet hunden hjemme, men vores hidtige dyrepasser er blevet for gammel og hundepensioner skal en hvalp ikke.
Men det trækker en del og nu vil jeg så høre om nogle har nogle erfaringer med hund/hvalp og ferie i varmen.
Det der i givet fald kan blive aktuelt er en tur til sydfrankrig hvor vi lejer et mobilhome i 2 uger, det er en camping plads vi kender i forvejen og der må selvfølge være hund så det er ikke noget problem. Det er også et hundevenligt land, og vi vil ikke drøne rundt til en masse ting, så det bekymrer mig ikke.
Men 4 ting som jeg søger erfaring fra andre omkring er:
1.
Hunden vil nok være 4-4½ måned på det tidpunkt, hvordan med det at tage så ung en hund med ud af det miljø den så lige er ved at vænne sig til.
2.
Den lange køretur, ca 1800 km hver vej. Kører som regel i et stræk med indlagte pauser, ingen overnatning.
3.
Varmen dernede, kan jo sagtens være over 30 grader på den tid. Der er air-condotion i den mobilhome vi i givet fald kan leje.
4.
Drikkevandet, giver man bare hunden vand fra hanen i de lande man nu kører igennem, eller kan de reagere med ferie-mave som os andre ?? Vi køber jo altid vand på flaske når vi er sydpå.
Ser frem til at læse jeres erfaringer og andre gode ideer.
Hanne
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.909
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 959 Svar: 18.138
Med hensyn til næste sommer skal det siges, at da vi tidligere har haft 2 hunde og gerne vil det igen da børnene er store nu, så vi regner faktisk med at vi skal have hvalp i sommerferien næste år, da det er den tid det passer med den anbefalede aldersforskel mlm hundene, så næste år er det helt sikkert ferie i haven, derfor er det også fristende at komme afsted i år.
Og så har jeg googlet rundt og læst om det og folk der har prøvet der er tilsyneladende meget glade for at have haft deres hunde med. Men dette er jo ikke en "hund" men en hvalp og det er nok der jeg er meget i tvivl om hvordan det kan gå.
Hanne
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Årsag , som de ander skriver.
Hvad med et sommerhus herhjemme?
Og så afsted sydpå når hunden er blevet lidt ældre og kan kapere en sådan stor omvæltning.
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 15
Jeg kan da på det varmeste anbefale, at I tager jeres hvalp med på ferie. Den elsker jo at være sammen med jer, og så er det ligemeget hvor I befinder jer.
Jeg har selv stået med spørgsmålet - skal - skal ikke - og det endte med at vi tog til Østrig på camping, hvor der var mulighed for at hunden kunne bade.
Hvis du træner med din nye hvalp fra den første dag du får den hjem, at den skal være i bur i bilen, så bliver det absolut intet problem med køreturen. Selvfølgelig skal der være mange stop undervejs og måske også en overnatning. I Østrig er vandet i søer og vandhaner kategoriseret som klasse A, hvilket vil sige at du også kan drikke det, uden at få problemer. Og så er landet usædvanlig hendevenligt og kan varmt anbefales.
Bliver det for varmt, så har du en balje med, som du fylder med vand og lader hunden lege med vandlegetøj i, så får den afkølet sine poter, og dermed også kroppen.
Så bare se at få booket plads og kom afsted med den nye baby og rigtig go´ tur !
Mange hilsener Pia
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 15
Jeg syntes i skal tage den med, Min gamle lab. var 3 mdr. første gang den var med på ferie og det var i telt. Begge mine lab'er har været i Slovenien, Østrig, Frankrig og Tyskland med telt og campningvogn. Selvfølgelig har der været ting vi ikke kunne når de var med, men hvis man planlægger det er der ingen problemer. Den store fordel ved at de har været med fra hvalp er at de nemt begår sig på en campingplads mv.
Jeg håber i får en god ferie med jers nye hund lige meget hvad i vælger...
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 959 Svar: 18.138
Men som skrevet vil vi helt sikker planlægge efter at vi har hund med, hvis det ender med det. Vi har været i området flere gange og skal ikke se en helt masse, og vil vil aldrig foretage os noget der vil indebære at hunden skal være alene tilbage.
Mht leje af sommerhus i dk, tænker jeg at det kan være det samme om det er i dk eller andet sted for hvalpen vil stadig så være et andet sted end i det hjem den jo er ved at vænne sig til. Så enten er det en ferie i hjemmet og haven, eller en ferie der hvor vi gerne vil hen.
Har også læst om hunde og varme, så vil helt sikkert have en stor balje med vand den kan boltre sig i når det er varmt. '
Med hensyn til køreturen har vi også kørt til Spanien, og det var for langt, her er lige 500-600 kortere og vi synes det er hyggeligt, men det er selvf ikke sikkert hunden vil synes det samme,
Men ja i sidste ende bliver det jo et spørgsmål om at beslutte sig og få det bedste ud af enten ferien herhjemme, eller en tur sydpå.
Har sendt en mail til den opdrætter vi regner med at få hund fra så er spændt på hvad hun svarer.
Men igen tak, tager alt og alle erfaringer med i mine tanker når beslutningen skal træffes
hund/hvalp m på ferie