{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

Respekt for erfaring. {{forumTopicSubject}}

nu har jeg set utallige eksempler på dårlig opførsel og folk der opfører sig som det passer dem overfor garvede ældre (ses som ældre end de respektløse) avlere/opdrættere. ser det både i hesteverdenen og hundeverdenen..
og så er det jeg tænker på hvordan man får sig selv til at være sådan. her er nogle mennesker der lever og ånder for hva de laver og har gjort det i mange år og så kommer der nogen ind fra højre og opfører sig som om de ved alt hva der er at vide om det de laver. jeg ville da være på herrens mark hvis jeg ikk havde nogle fantastisk dejlige og kloge mennesker omkring mig der hjælper med lige meget hva det er for nogle spørgsmål jeg har.
jeg synes generelt man ser for lidt respekt for viden.

ja sku bare lige af med det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Respekt for erfaring.
  • #2   2. mar 2011 Ja man gør så Maj-Britt - Hvorfor siger du det dog ironisk ? var ? var ?
    Typisk dig smiley


  • #3   2. mar 2011 Ej Maj-Britt først når man er 21...... det kan ikke passe, det kommer ind med modermælken, det burde du da vide smiley

    Men ja rigtig sørgeligt når man tager noget for givet og ikke vil tage i mod råd og vejledning fra andre.


  • #4   2. mar 2011 hehe ja;-) men har faktisk os mødt en masse 18-19 årig der ved sindsygt meget;-) det blir tidligere og tidligere..
    har os prøvet en 8 årig der blev ved med at rette på hva jeg sagde (jeg sku undervise hende i ridning), så jeg til sidst spurgte om hun ville undervise mig med alt det hun vidste;-) hihi


  • #6   2. mar 2011 Enig - hvor har du ret smiley



  • #7   2. mar 2011 Ja, JEG er da taknemmelig for, at der findes gode opdrættere, ikke kun dem jeg selv har købt hos, som uopfordret ringer til mig og kommer med gode råd i timevis nu hvor de hører, jeg skal til at have første kuld - det er noget, man som ung og uerfaren sætter pris på og takker folk for! Den slags skal man bare ikke rakke ned på og så tro, man selv ved alt.. hold da op mand! Men ja, nogle folk kan man ikke snakke fornuft med, og så er det vist ligemeget med deres alder.

  • #8   2. mar 2011 Iiiih tak smiley :) så er min dag reddet smiley

    Men ja.... enig ! - Det er tit og ofte og næsten hele tiden os unge mangler respekten for livserfaring og viden som de ældre nogen gange har.... *G* Ikke at man skal tage alt for gode vare , meeen.... når man er 16 kan man umuligt vide ALT om pitts og amstaffs bare fordi ens onkel har en farm i USA med dem ... smiley


  • #9   2. mar 2011 ja og hvis man spidser ører og hører efter hva de garvede har at sige får man nogle fantastiske guldkorn som højst sandsynlig ikk står i bøgerne men som de af erfaring har lært.
    jeg ville slet slet ikk undvære mine "livliner".. de er simpelthen guld værd


  • #10   2. mar 2011 Du er så ikke som folk er flest, Dansesmølf smiley

  • #11   2. mar 2011 Hvornår ved man nogensinde alt - Aldrig smiley Hehe

  • #12   2. mar 2011 rullepølsen: dejligt man os redder dage;-) hihi
    men rigtigt man ska ikk ta alt for gode varer.. men for pokker hvor har jeg fået meget erfaring i bagagen ved at hører på de andre snakke.. så sent som igår efter ringtræning sad de og snakkede og slugte hvert et ord, tyggede det igennem og lagde det på hylden "nyttig viden".. og hvor jeg dog glæder mig til næste tirsdag til endnu en omgang viden..
    og dette indlæg var for at der forhåbentlig er en masse der får øjnene op for hvor meget de går glip af ved at ignorerer gode råd.
    at finde en avler/opdrætter (skriver sådan fordi jeg stadig os mener både hest og hunde verden) at hægte sig fast på til feks udstilling og skuer, kåringer, ringtræning you name it er fantastisk.. plus at man så os får alle de sjove røverhistorier;-)


  • #13   2. mar 2011 Jamen vi er helt enige smiley
    Der er den fiiine grænse... Hvor man lytter og tænker "Ja det er sku rigtigt" eller tænker "det er helt fint du gjorde det sådan for 30-40 år siden, men tiderne har ændret sig, og sådan gør vi ikke mere"
    Alt med måde smiley hehe



  • #14   2. mar 2011 stinne: nemlig.. man ka altid lærer.. om man er 16, 21 eller 80.. det er bare med at slå ørerne ud..

    martine: har altid fået af vide af mine forældre at jeg har sprunget teenagealderen over.. har aldrig smækket med døre, råbt af mine forældre eller kaldt dem noget..


  • #15   2. mar 2011 Dansesmølfen - præcis, jeg har heller aldrig lært så meget, som da jeg begyndte at høre efter de garvede hundefolk! smiley Hvis man synes noget af det er sludder, så smider man det væk og gemmer resten - taler man med forskellige folk får man jo også forskelliges syn på tingene og kan så tage, hvad der virker bedst for en selv. De fleste kommer jo med alle disse råd i den bedste mening!

  • #16   2. mar 2011 rullepølsen: præcis..

  • #17   2. mar 2011 lisbeth: præcis.. og det ville jo blive noget værre rod hvis man sku rette sig efter alt hva alle sagde, men man tager hva man ka bruge...

  • #18   2. mar 2011 Altså, jeg ved ALT??

    I kan kalde mig den nye hundehvisker? smiley :D

    Eller SKAL man være 21?? Jeg er sq da også for gammel til alt mand!


  • #19   2. mar 2011 anja: så er det sku da dig jeg ringer til næste gang jeg støder på et problem;-)

  • #21   2. mar 2011 <i>Der er den fiiine grænse... Hvor man lytter og tænker "Ja det er sku rigtigt" eller tænker "det er helt fint du gjorde det sådan for 30-40 år siden, men tiderne har ændret sig, og sådan gør vi ikke mere"</i>

    God pointe.




  • #22   2. mar 2011 Dansesmølfen,
    jeg er åbenbart for gammel smiley

    Øv øv.. Ville ellers købe mig en cowboyhat, og sælge hvalpe med tre måneders vejledning til...

    Iiiih! Troede lige jeg skulle til at markedsføre mig selv!..


  • #24   2. mar 2011 den brænder jeg lige ikke..........

  • #25   2. mar 2011 haha så vil vi sku os se en hjemmeside med dig med cowboyhat og alle mulige gode råd til hvalpekøb og videoer hvor du "hvisker" hunden;-)

  • #26   2. mar 2011 Dansesmølf,
    jeg har en hjemmeside hvor ejg har cowboyhat, men det er noget heeelt andet smiley hahaha!!!

    F,
    du kan jo gerne lide hans hat! smiley you know it!


  • #27   2. mar 2011 anja nå nå nå nå;-) je tror ikk jeg tør vide mere.. hehe..

  • #28   2. mar 2011 Nej fanme nej...
    Det ryger samme vej som hans utrolig grimme grønne tæppe !!!! UD med det ! *G*

    eller... dvs.. han må da gerne have det, han skal bare ikke tage det på når jeg er der smiley


  • #30   2. mar 2011 Jeg synes at det er et interessant spørgsmål som du rejser. Jeg kan godt huske hvordan det var at være ny og alvidende. Jeg har også fået ørerne i maskinen en del gange, indtil jeg lærte at slå dem ud og lytte.

    Jeg har godt nok lært meget på relativt kort tid ved at spørge og diskutere (ikke skændes) med folk herinde, og har fået vendt op og ned på hvad der er rigtigt og forkert. Jeg er stadig ikke fuldstændigt enig med alle, og der er nogle ting som jeg gør som andre ikke ville (og omvendt), men jeg føler efterhånden at der er plads til lige netop min version af et acceptabelt hundehold. Det udelukker dog heldigvis ikke at man stadig kan lære mere. smiley

    Jeg tror ikke at de folk der uanfægtet altid holder på deres ret rigtigt har forstået hvilken guldgrube af viden der er at finde på HG hvis man giver sig lidt tid til at lytte.


  • #31   2. mar 2011 Det er et grimt tæppe Maj-Britt.... giv mig nu ret ? smiley
    Det skal brænde skal det.... *G*


  • #32   2. mar 2011 Synd at nogen tror de ved alt. Jeg har haft stor gavn af erfarne opdrættere på sidelinien da jeg startede som opdrætter. Og nu er jeg med i en erfagruppe. Vi diskuterer alt vedr. avl og hvalpe og hjælper hinanden. Jeg lytter stadig til andres erfaringer, nu er jeg så også blevet en af dem der hjælper nye.

  • #33   2. mar 2011 Enig! Jeg mener ikk at man kan læse sig til fx hundetræning jeg lytter på dem der har trænet hund i mange år og har bevist en masse med sin hund..:) Jeg hader dem der ikk engang har hund og fortæller at man gør noget forkert

  • #34   2. mar 2011 Jeg er bare glad for at man kan spørge til råds herinde generelt hvad hundehold angår...

  • #35   2. mar 2011 Jeg er 21 og ved ingenting (host) - men det kan jo være fordi jeg bliver 22 om 8 dage XD

    - jeg synes ikke man ubetinget bør have respekt for "erfaring" - det er ligesom at sige at bare fordi en har trænet hunde i 25 år så skal man lytte til denne - hvis der f.eks. er tale om de gamle metoder..

    Men jeg synes nu ikke generelt jeg er respektløs - heldigvis - og når/hvis jeg kommer til at opdrætte hunde (det er da en drøm og min hund er købt med bagtanken at hun bør blive egnet) så har jeg da helt sikkert tænkt mig at finde mig en eller flere "mentor(ere)" (min egen opdrætter er self. en start men eftersom hun bor i et andet land kunne det være noget mere praktisk med nogen mere lokal haha)


  • #37   2. mar 2011 jeg synes nu også desværre at man ofte får smidt den der i hovedet at man ikke ved noget fordi man ikke er særligt gammel..

    og det på trods af at jeg flere gange faktisk HAR været mere erfaren og været inde i "stoffet" længere tid end den "ældre" der har sagt det.. :S


  • #38   2. mar 2011 nej det er heller ikk sådan ment at man ska lytte til alt hva en ældre siger, men synes bare at jeg nu har set så mange tilfælde af unge der ikk har forfærdelig meget forstand på hva de laver og bitcher op hvis der er nogen der kommer med et råd. og det samme i hesteverdenen..
    og man ka sagtens ha forstand og erfaring som yngre, så det er ikk for at ramme de forkerte..
    men bare noget galde jeg sku ud med fordi jeg ser så mange der "beder om råd" og hvis de så ikk lige hører hva de vil så blir de så kællingesur og himler op om at man ikk ska komme her og dømme dem osv osv og så er man en kælling, en kost you name it..
    det er simpelthen uacceptabelt at opfører sig sådan overfor nogen der vil hjælpe. og ja, man får ikk altid det svar man vil ha, men det er stadig et svar.
    og dem jeg mener som seriøse avler/opdrættere er os dem der fornyer sig og følger med i ny viden.. hvis man kun holder sig til det gamle fordi det er det man kender og det har virket for dem og det ska ikk laves om, så tvivler jeg sku på hvor seriøs man er.
    dem jeg har som livliner/mentorer følger konstant med i hva der sker, holder sig orienteret og gennemtænker det de laver for at få det bedst mulige ud af det de laver.


  • #39   2. mar 2011 Det gode ved at have gamle garvede rotter i baghånden, og som man altid bør huske på, er at mange af deres påstande og viden bakkes op af deres praktiske erfaringer. Det kan man aldrig læse eller studere sig til, (selvom mange opfatter sig selv som de rene genier så snart de har læst én bog, fået ét kuld hvalpe, eller trænet én hest). Træk på skuldrene og håb de bliver klogere:o) JEG var i hvertfald aldrig nået dertil hvor jeg er (i hesteverdenen) uden nogle gode "gamle" og erfarne mentorer som livliner, og hænger stadig fast i dem som en igle. JEG har også haft gjort mig klogere på ting, hvor man skulle have holdt sin mund, men sådan er ungdommen nu engang. Og JEG har også oplevet at forny horisonten for et par gamle garvede med nye teknikker. Nye ungkloge, og gamle forstokkede er for mig at se lige slemme, og til lige stor skade, men forenet og med respekt for hinanden, så kan man komme utroligt langt:o)

  • #40   2. mar 2011 charlies moar: ih altså der fik du sagt det som jeg havde på hjernen.. dejligt. jeg er bare ikk så god til at forklarer mig (men det lyder fantastisk godt inde i mit hoved.. hihi)


  • #41   3. mar 2011 Charlies

    Yes. Det har du ret i.


  • #42   3. mar 2011 <i>Det gode ved at have gamle garvede rotter i baghånden, og som man altid bør huske på, er at mange af deres påstande og viden bakkes op af deres praktiske erfaringer. Det kan man aldrig læse eller studere sig til</i>

    Enig !


Kommentér på:
Respekt for erfaring.

Annonce