{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.533 visninger | Oprettet:

Ask H
Ask H
Tilmeldt:
24. jan 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12

`Min hvalp vil ikke sætte sig i respekt {{forumTopicSubject}}

hej, min kæreste og jeg købte en rottweiler hvalp her sidste uge(9 uger nu), hun er jordens dejligeste hund 70% af tiden, og godt igang med lidt lydighedstræning/socalisering og det går super godt.

-der er bare et lille problem, det som om hun ikke vil forstå et nej når det kommer til biderri på hud/ankler/tæpper mm.(huset flyder ellers med bidelegetøj til hende)
vi har været konsekente siden første dag, med et AH! efterfuldt af et lille puf i en anden retning, når hun bliver rigtig slem tager vi fat i halsbånd og kigger hende dybt i øjnene og siger nej, slipper íkke før hun slapper af(som jeg havde læst inde på rottweilerforum at andre havde god erfaring med), men så snart man så slipper "angriber" hun igen.. har læst rigtig meget på emnet så er godt klar over så unge hvalpe ikke er agresive eller dominerende, men bare gør det i leg, men det godt nok ved at være et problem at hun ikke respektere hva vi siger(hun bider jo hårdere dag for dag).
vil jo heller ikke tage for hårdt fat i den lille stakkel, den sq helst adlyde af respekt og ikke af frygt.

-min kærestes mor som har haft meget med hunde at gøre grinte og sagde hun nok skulle blive lidt af en mundfuld efter at ha mødt hende, hun mente at hun var lige selvstændig/selvsikker nok af en hvalp på den alder.

mvh julie og Ask ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  `Min hvalp vil ikke sætte sig i respekt
  • #1   5. feb 2013 I må gå skridtet videre så.
    Hvis hun ikke accepterer jeres irettesættelse, så forlader I hender.
    Den værste straf for en hund, er at blive forladt.
    I kan prøve med få sekunder først.


  • #4   5. feb 2013 Det er jo helt normalt at en hvalp bider...............
    Men at kigge den ind i øjene og tag fat, er den forkerte vej at gå- og iøvrigt grunden til at hvalpen "angriber" igen.
    Hvorfra ved hvalpen hvad "nej" betyder ?
    Er det noget I har trænet ?


  • #8   5. feb 2013 Man forandrer ikke en hunds natur på et splitsekund.

    Det arbejde, I har sat i gang, kommer der til at gå nogle måneder med. Det kan bestemt ikke nås på en uge.

    Lær hunden hvad I ønsker af den og lær den de kommandoer - inklusive AH - som I finder vigtige. Og tag Jer tiden til det, den slags kommer ikke over en nat.

    Tålmodighed...


  • #9   5. feb 2013 Selvfølgelig kan en hund på 9 uger ikke skelne mellem det, den må bide i og det, den ikke må.
    Hvordan skulle den kunne det?

    Det er den slags ting, det første år går med, når man har fået hvalp...


  • #10   5. feb 2013 Kristian: Der er jeg ikke enig. Jo mere legetøj der er, jo større chance er der for at hvalpen finder noget spændende at bide i, som den rent faktisk godt må bide i...
    3 stykker legetøj til en hundehvalp synes jeg godt nok ikke lyder af meget... og må da også være rigtig kedeligt for hvalpen...


  • #11   5. feb 2013 Hvad skal hvalpen med legetøj der ligger og flyder ? Legetøj skal man lege med sin hvalp/hund med........................
    Den kan jo ikke se forskel på om det er forkert at bide i en ankel/et bukseben, eller i legetøjet- Buksebenet/ankel er jo så meget sjover da det er i bevægelse.
    Legetøjet ligger der jo bare.............
    Og skæl ud er ikke vejen frem.


  • #12   5. feb 2013 Zoe har en stor kurv i stuen fyldt op til randen med legetøj og tyggeben smiley

    Enig - tålmodighed , ro og tydelighed - indlær nej/ah kommandoer og gør det tydeligt for hunden hvad den må og ikke må smiley


  • #13   5. feb 2013 Helt enig med Lea.

    Hvalpe bider i alting, det er deres natur. Det er vores opgave at lære dem at lade være.
    Udfra teorien omkring positiv forstærkning, så ignorer den adfærd du ikke ønsker og beløn den adfærd du ønsker.
    Selv skæld ud, kan få hunden til at fortsætte, da det jo også er at give hunden opmærksomhed på en given adfærd.
    Beting hunden på en klikker ( det tager ikke lang tid ) - ignorer den når den bider og i det sekund den slipper sig greb så klik og beløn. Det tager den ikke lang tid at regne ud, hvad der i dette tilfælde kan betale sig. Nemlig at lade være med at bide.
    Alternativt, så afled den med legetøj eller lign.


  • #14   5. feb 2013 For mig er en grundlæggende opdragelses regel: Ros hunden når den gør det rigtig og ignorere den når den gør noget i ikke vil have...
    Som Malene er inde på, so forlad hvalpen når den bider i jer og ros den/snak med rosende stemme når den leger med sit legetøj - sammen med jer smiley


  • #15   5. feb 2013 Min var storslem i den alder smiley

    At puffe hende væk, havde lige nøjagtig modsat virkning. Det eneste, der virkede på hende var at ignorere hende, når hun begyndte på at bide. Altså ingen øjenkontakt eller fysisk kontakt overhovedet før end hun stoppede med at bide.


  • #17   5. feb 2013 I skal lære hende hvad nej betyder, ellers forstår hun det jo ikke smiley Hvalpe bider, det gør de altså. Husk hun er vant til at "invitere" sine søskende til leg ved at nappe dem. Vores hvalp på 15 uger bider meget mindre end da vi fik hende, men det sker at hun napper i buksebenet/anklen hvis hun rigtig gerne vil lege.
    Istedet for at nedstirre hende når hun har fat i noget hun ikke må, så prøv at afled hende med noget hun må bide i - gør legetøjet levende og spændene, og beløn den ønskede adfærd(når hun leger/bider med sit legetøj)


  • #18   5. feb 2013 Altså lige det der med at ignorere når hunden bider i ledningerne, den ryger jeg ikke på.

    Der er nogle former for adfærd, man kan ignorere og det er efter min bedste overbevisning i træningssammenhæng og ikke i opdragelsessammenhæng.

    Når hunden gør noget uhensigsmæssigt bliver man nødt til at stoppe den i det, give den noget andet at lave - eller endnu bedre, lave noget sammen med hunden.


  • #19   5. feb 2013 Ja, okay. Ledningen skal man nok rede den fra smiley

  • #20   5. feb 2013 Louise - og dørkarmene og skraldespanden og gulvtæpperne og buksebenene og dørkarmen og tapetet.... og så videre...

    Intet af den slags kan man ignorere.

    Man kan ignorere når hunden sætter sig i stedet for at stå under indlæring af den øvelse. Men i forhold til opdragelse, der holder den ikke.


  • #22   5. feb 2013 CH - Ja her er vi så bare ikke enige. Pyt med det.

    Håber Julie og Ask finder en metode som de begge to får gavn af.


  • #23   5. feb 2013 Louise, nej, det er vi bestemt ikke.

    Jeg har virkelig svært ved at forestille mig, hvordan jeg kan lære min hund ikke at bide i gulvtæppet ved at ignorere når den gør det?

    Vil du forklare hvordan det virker?


  • #24   5. feb 2013 Tja.. det var så det eneste, der virkede på min, altså at ignorere hunden og afbryde alt kontakt.
    Og selvfølgelig skal man ikke ignorere alt.


  • #25   5. feb 2013 Helle, jeg har skam også rigtig mange gode ting, som jeg kan ignorere mig ud af. Men der er også mange ting, man ikke kan - BATDOG nævner årsagen dertil smiley



  • #27   5. feb 2013 Betty, det virker ganske givet på mange hunde. Det stopper adfærden og forhindrer hunden at finde på streger igen.
    Her taler vi om en rottweiler. Den kyser man ikke bare lige til lydighed, man skal være rigtig rigtig hård ved den før det virker.

    Det er de færreste (heldigvis) villige til.

    En anden ting - ja, din metode virker på mange hunde. Men argumentationen om, at det er det en hundemor gør, den holder altså ikke smiley
    Leder og underhund er et forhold, der på ingen måde er relevant i forholdet mellem en hvalp og et menneske.


  • #28   5. feb 2013 CH

    Enig. Taler her KUN om, når de sætter tænderne i en selv smiley

    betty s

    Det var da det mest langt ude, jeg længe har hørt.


  • #29   5. feb 2013 betty s

    Det virker ikke på en Rotte. Det kører den tværtimod mere op.


  • #31   5. feb 2013 Jeg har endnu ikke haft en hvalp der respekterede et højt hyl og så det at blive ignoreret. Jeg bruger dog metoden, men med den forskel at hvis hvalpen bliver ved med at angribe mig, så forlader jeg rummet i 10-30 sekunder eller også stiller jeg mig på en stol eller et andet sted hvor den ikke kan nå mig (jeg stod meget på trappen da Lia var hvalp).

    Havde jeg taget fat i Lia ville det have været alt for voldsom en irettesættelse for hende.

    Ved min første tæve, hjalp det intet at tage fat i hende, det gjorde kun det hele endnu mere SJOVT! - og som I siger, så er der jo en grænse for hvor hård man bør være ved sådan en størrelse.

    Mht. at bide i ting og ikke mennesker, der har mine heldigvis ikke været slemme overhovedet (det er meget sjovere at bide og hyrdenappe i mig), men jeg synes "nej" er guld værd at indlære. Det lærer ikke blot hvalpen betydningen af ordet "nej", det hjælper den også med at lære selvkontrol, hvilket hvalpe generelt ikke har ret meget af.

    Derudover, når hvalpen har lært "nej" og har lært at styre sig selv så nogenlunde, så er det meeeeget nemmere lige at sige "nej" end at skulle rejse sig fra sofaen.

    Så frem med gufferne eller legetøjet og i gang med "nej" træningen. Husk at det som enhver anden træning skal være sjovt og spændende og ikke træn i mere end en 3-5 mnutter ad gangen.


  • #32   5. feb 2013 Nej, det er det ikke. Hvis man generelt tager sådanne metoder i brug, så går det galt en dag. En rotte reagerer før eller siden på urimelig behandling.

  • #33   5. feb 2013 Betty, ja det er forsøget værd, hvis man er villig til at være rigtig hård mod sin hund. Og at man i øvrigt ikke ønsker en hund, der tager selvstændigt initiativ.

    Det er der nogen, der vælger. De fleste vælger heldigvis andre måder at have hund på.



  • #34   5. feb 2013 M.I - jeg tror det er forskelligt fra race til race, fra hund til hund, om sådan et hyl gør en positiv forskel.

    Mine egne tre hunde har kun fundet det endnu mere sjovt og har bidt hårdere og hurtigere som følge deraf.
    Så jeg kan slet ikke anbefale det til den type hund jeg selv har ihvertfald smiley
    De synes det er skidesjovt, når man hyler op og bliver bare vildere smiley


  • #35   5. feb 2013 Jamen vi er helt enige, som sagt jeg har endnu IKKE haft en hvalp der respekterede hylet i sig selv. smiley

    Så jeg tror helt klart at det kommer an på den efterfølgende reaktion.

    Nu skriger jeg heller ikke op, jeg lyder ikke anderledes end en hund eller en hvalp under leg hvor den ene lige har fået forkert fat, og det er jo sjældent ret højt.

    Hylet er måske en smule mere effektivt fordi det er nemmere at forstå, men man kunne jo i teorien sige "kiksekage" og herefter afbryde al kontakt, for det man indlærer er jo at "bider du" = "det sjove stopper og der er ingen der gider dig".

    Vi tumler stadigvæk når jeg inviterer til det, og Lia har lært at hylet betyder det gør ondt og så slipper hun med det samme.


  • #36   5. feb 2013 Har vidst formuleret mig dårligt.
    Nej man hiver og flår ikke en hund i kinderne bare fordi den ikke gider lystre, det er vi helt enige om! Og man råber heller ikke af den, det er vi vel også alle enige om?
    Det jeg mente i min andet indlæg var iKKE at man skulle huve og flå den i kinderne! Har formuleret mig skidt, men må ærligt indrømme at jeg da blev noget øv ovar alle de sure hoveder der kunne angribe mig på et halvt minut! Men ja, jeg ville nok også blive øv over at læse mig indlæg hvis jeg misforstod det, så fair nok. Men nu skriver jeg at jeg har formuleret mig dårligt, så nu hader i min forhåbentligt ikke alle sammen mere?! Ihvertfald, så undskyld at jeg fik formuleret mig dårligt


  • #37   5. feb 2013 Mit*

  • #39   5. feb 2013 Birgitta L: Jeg synes så ikke at en hvalp skal underholdes hele tiden, det gjorde jeg med min første hund og det var virkelig ris til egen røv senere. Naturligvis skal den underholdes, men den skal også lære stilletid.

    Ulvetimen har jeg dog aldrig kæmpet imod. Det kan simpelthen ikke betale sig. Her har jeg taget hvalpen udenfor så vi kunne få løbet og leget flippet ud af kroppen. smiley


  • Ask H
    Ask H Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #41   5. feb 2013 hold da op en masse svar..:)

    -der er godt nok mange forskellige meninger, tror selv på at der er forskel på hvad virker på en lab og en meget selvstændig rotte.

    -vi har skam prøvet at distrahere med legetøj, og ignorere men som tidligere nævnt er det begrænset hva man kan lade den køre sig selv træt i, altså julie er jo ret træt af alle hendes bukser ligner en si efterhånden, og ja ledninger gulvtæpper mm, duer jo heller ikke, når vi ignorere hende bliver hun bare ved og hun bliver ved længe, hun er pænt ligeglad med om vi ignorere hende, hun tonser bare rundt og bider i alting.

    -det med at forlade hende er vi lidt usikre på vil være så godt nu i forbindelse med alenehjemme træning, hun sq jo nødig se det som en straf at være alene.

    -vi som sagt godt klar over det er helt almindeligt hvalpeadfær at være lidt gak nogle gange smiley
    det jeg bliver frusteret over er bare hun er så svær at stoppe..

    - M.I, ulvetime? smiley

    - når i siger nej træning, er det så måske det vi kalder "det min" holder en godbid i knyttet næve hun så ikke får før hun stopper med at bide/slikke så hun dermed lærer hun ikke skal pille når vi siger "det min"

    tak for den store interesse for at hjælpe mvh Julie og Ask smiley


  • Ask H
    Ask H Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #42   5. feb 2013 hov glemte lige at sige at når vi leger med hende med legetøj osv. går der ikke længe før hun synes det er sjovere at bide i hænder

  • #43   5. feb 2013 Birgitta L.: Nu er jeg så en af dem der stort set altid er hjemme 24 timer i døgnet, så vi er nok ikke så uenige alligevel. smiley

    Ask A: Ulvetime er når hvalpen får et flip. Det sker som regel 1-2 gange om dagen på nogenlunde faste tidspunkter. Ved mine har det altid været først på aftenen.

    Og ja, nej træning det er den med godbidden. smiley


  • #44   5. feb 2013 Vi gjorde det med Balou, at vi pev når han bed i hænder eller os. Et højt hvin, ligesom søskende ville gøre, og den dag i dag, bider han ikke, eller napper for den sags skyld smiley
    Derudover kan du lære hende "spis pænt" metoden. Det kræver så at man er lidt hårdhudet, for i starten vil hun med garanti bide, men man holder godbidden godt lukket inde, og lader først hunden få den, når den slikker sig frem...


    Nu ved jeg ikke om det er første gang du/I har ansvaret for en hund, men det virker som noget af et projekt hvis i er førstegangs hvalpe ejere og har kastet jer ud i rotten...


  • #45   5. feb 2013 Ask A

    Det du beskriver er ikke konsekvens... I har jo afvekslet i metoder, og i har kun haft hvalpen i en uge.... Hold jer nu til én metode som i finder bedst... (læs gerne CH´s indlæg) smiley Og så vogt jer med tålmodighed...

    Og en sidste ting

    Velkommen til livet med en hvalp... Uanset race....


  • #46   5. feb 2013 Min rottweiler hvalp var præcis lige sådan, jeg var vildt frustreret. Man kunne sidde og lege med hende eller rende rundt ude i haven, så kunne hun komme snigende med et bagholdsangreb bagfra og "jorde" en, det gjorde ikke ondt, men så ikke så godt ud når naboen stod og kiggede og de i forvejen var skeptiske for den lille hvalp. Intet virkede, hverken at ignorere hende eller stoppe legen, vi prøvede også at sige højt av eller pive, men det gearede hende endnu mere op... Så vi begyndte at sætte hende på badeværelset når hun ikke stoppede efter første gang vi havde stoppet legen eller ignoreret hende. Hun plejede kun at sidde derude i MAKS! 30 sek. Det var mere end rigeligt for hende. Nu gør hun det ikke mere. Det er forfædeligt for hende at være adskilt fra os. Det er vildt hårdt for mig at sætte hende i "karantæne" selvom det ikke er mere end et halvt minut, men det virker, og det er det vigtigste..

  • Ask H
    Ask H Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #47   5. feb 2013 det vel konsekvent i den forstand at den er blevet afledet eller fået et nej hver gang, selv når vi har ignoret hende har hun jo fået et nej først.
    hvis man ikke er konsekvent lader man den slippe afsted med at bide i fx ledning den ene gang men ellers ikke....

    - tror godt man kunne kategorisere hende under det der ulvetime når hun er værst så, passer med en 2-3 gange om dagen hvor hun er umulig...


    -men vi prøver nu at fokusere rigtig meget på nej træning.
    også må vi sq bare tage hende ud og tonse lidt rundt i haven når hun er værst..


  • #48   5. feb 2013 Prøv at købe en godbidde bold og giv hende når I kan se hun er ved at blive træls.. Vi har også lavet en masse hjerne spil til vores herhjemme:-) hun sover så dejligt bagefter smiley

  • #49   5. feb 2013 Og jo mere I tonser jo mere overgearet bliver hun. Og jo hårdere bider hun.

    Prøv at gemme tomme toiletruller og køkkenruller (få familie, venner og naboer til det samme). Luk den ene ende ved at folden den sammen. smid nogle lækre guffer ned i og luk den anden side på samme måde. Sæt jer på gulvet og smid nogle stykker rundt omkring. I skal IKKE sige noget. Bare lade hunden selv finde løsningen på at få de lækre guffer ud.

    Der er gang i Kaido i øjeblikket. Så når vi har gået tur og de skal have mad, får hun nogle af de hundespil, som hun ikke har brugt et stykke tid. Så skal hun VIRKELIG tænke igen, for hun har jo glemt "løsningen" på dem. Så nu har jeg en hund som snorker dejligt hver gang de har gået tur og fået mad.


Kommentér på:
`Min hvalp vil ikke sætte sig i respekt

Annonce