{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.801 visninger | Oprettet:

kan jeg gøre noget??? {{forumTopicSubject}}

hejsa...
Jeg har idag fået af vide at min bulldog hvalp,har skæv kæbe og tænder... det er undermunden her er tale om...
Tager selvfølgelig til dyrlæge og får det undersøgt nærmere og da hun også er ved at udvikle cherry-eye skal det også tjekkes..

Vi har herhjemme godt lagt mærke til, at hun har svært ved at styre en mindre godbid inde i munden... den falder ud mange gange før den ryger ned....
men vi troede det var pga racens underbid...

hvad er der af synlige symptomer på at det er skæv kæbe... mener her hvad der ellers er af tegn som jeg skal holde øje med....

cherry-eye er arveligt, og jeg formoder at skæv kæbe er det samme.... eller?

opdrætter har solgt alle sine bulldog, så ved ikke rigtig hvor jeg står, da hun kun dækker for ting der kan påvises at være medfødt,eller være opstået inden for de 8 uger inden den blev solgt...

men det er jo svært at se på en lille hvalp,hvis kæben har været et par millimeter skæv..det viser sig jo først rigtig når hunden begynder at vokse....

Er der nogen der har nogle gode råd eller lignende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan jeg gøre noget???
  • #1   8. mar 2011 mener hvis der er stambog, kan du læse reglerne der smiley

  • #2   8. mar 2011 der er stambog, men kan ikke læse reglerne der..
    og kan heller ikke læse evt symptomer og behandling


  • #3   8. mar 2011 Hvis hunden er købt hos reg opdrætter, så kan opdrætter ikek stille dig dårligere end købeloven.

    Dvs at det første halve år efter købet, er det faktisk opdrætter der skal bevise at fejlen IKKE er arvelig/opstået hos opdrætter. Herefter er det køber der har bevisbyrden.
    Reklamationsretten gælder ifølge købeliven i 2 år.

    I første omgang skal du kontakte opdrætter så denne overhovedet er bekendt med problemet.

    Tandstilling o.l. er arveligt, men om du har ret til penge retur afhænger lidt af hvilken betydning det vil have for hundens liv.
    LANGT de fleste hunde er jo købt sm familiehunde, hvorfor fejl der udelukkende har kosmetisk betydning, ikke nødvendigvis giver ret til erstatning.

    Hvis det har betydning for hundens trivsel eller f.eks. kommer til at betyde operation e.l. så burde du have ret til en del af købssummen retur


  • #4   8. mar 2011 Hvis det har betydning for hundens evt avlsgodkendelse ;som jo må være et mål iblandt flere; for opdrætterens kuld og et pejlemærke imod korrekt avls-arbejde, er der vel også dispensation at komme efter, eller?????

    JEG ville da ihvertfald mene, at en tavlehund skulle kunne avlsgodkendes som et minimum...om det så er med udstilling/avl for øje eller som tavle-familiehund, den er købt. Det er jo netop en grund til, at man vælger at købe en hund med tavle.

    Men jeg ville da helt sikker ta en snak med min opdrætter om det.


  • #5   8. mar 2011 opdrætteren vil ikke snakke med mig....
    Ved ikke om hun er hæmmet af det, men hun får nok gener på længer sigt, da hun tygger skævt...
    men ja det er en reg opdrætter...


  • #6   8. mar 2011 Øv da. Lyder som en træls situation........

    Men hunden er købt som en "genstand" og er under købelovens regler mht reklamation osv.
    Få dyrlægen til at ta en vurdering, og hør hvad meldingen derfra er.
    Er der ikke en special-klub, du kan gå til???

    Som opdrææter er det selvfølgelig bittert, at få "reklamationer", men der er bare ingen garantier i det her game, og man er forpligtet til at handle efter de gældende regler.

    Håber der findes en løsning....ikke mindst for vapsen ;O)


  • #7   8. mar 2011 Maibritt -hvis hunden er købt som avl- eller udstillingshund, så kan du osse få kompensation for fejl udelukkende af kosmetisk betydning.
    Men det er altså MEGET få opdrættere der vil sælge en hund med garanti om udstilling.

    Har hvalpen fejl der kan ses allerede inden den forlader opdrætter, vil den typisk blive solgt til reduceret pris.

    Men en hund solgt som familiehund, er jo altså ikke dårligere til den funktion blot fordi den f.eks. har en plet hvor den ikke skulle være, har et lille underbid e.l. fejl som udelukkende er af kosmetisk betydning. "Varen" lever dermed op til det den er solgt som.

    Har fejlen betydning for hunden, så er det self en anden sag.

    Bullermor -hvis opdrætter ikke er til at hukke eller stikke i, så kontakt den klub den har tavle i. Send et anbefalet brev til opdrætter med oplysninger om hvad dyrlægen har fundet, sådan at du kan dokumentere at opdrætter er oplyst.
    Så kontakter du klubben, og vil de ikke hjælpe, kan du klage ved forbrugerklagenævnet

    Dette self forudsat at der ER tale om noget arveligt. Jeg aner intet om cherry eye, men det skæve bid, ville jeg mene kan være arveligt


  • #8   8. mar 2011 begge dele er arveligt, men cherry-eye er meget normalt for racen..
    Dog er det ikke normalt at kæben skal være skæv.... men det er svært at få diaglog med en der nægter alt, og hvor kennelens dyrlæge er politianmeldt pga han tog fat i mig da jeg ville ha papir på min hund udleveret... men jeg har jo dengang skrevet under på kennelens kontrakt..


  • #9   8. mar 2011 Jeg ville altså sende et anbefalet brev fremfor mails. På den måde har man bevis for at det er modtaget

  • #10   9. mar 2011 Michelle; Fik ikke lige formuleret mig så klart....;o)

    Nej jeg ved godt, at eksteriør-mæssige fejl ikke har nogen betydning; eller det vil sige, det HAR de jo så, da disse hunde ofte sælges til nedsat pris og evt/forhåbentligt med et punkt i kontrakten der siger NUL AVL.

    Men familiehund eller udstillingshund, så vil et tilfælde som dette med en skæv kæbe vel have/kunne få betydning for hundens velvære. Jeg er ikke dyrlæge, men kan da forestille mig, at der nemt kan opstå gigt og slidskader i kæben....?

    Kender ganske få opdrættere der sælger hunde som deciderede udstillingshunde, hvilket selvfølgelig forpligter mere hvad angår fejl og mangler.
    Men det er mit klare indtryk, at opdrætternes overordnede mål, er at deres afkom som minimum følger racestandarden og kan avlsgodkendes (ved GD´en kræver det "kun" 2 GOOD under 2 forskellige dommere og ingen HD/AD, hjertescanning etc.) OGSÅ selvom den "kun" er solgt som familiehund.

    Ses det tydeligt allerede ved 8 ugers alderen, at det IKKE lader sig gør med "grove" ekseriør-fejl, gives der afslag i prisen, og så ryger den pågældende hvalp til et hjem, der IKKE har nogen intentioner om at skulle dufte til udstillingslivet og hunden nyder livet på sofaen med alle 4 stænger i vejret som alle andre GD´er ;o)


  • #12   9. mar 2011 et skævt bid behøver ikke være arveligt og kan kan godt rettes hos hundekiropraktor!!!! Det har vi ihvert fald fået gjort hos vores da han var hvalp og vupti så kunne han spise uden at maden flød over hele gulvet ;o)


  • #13   9. mar 2011 har været ved dyrlægen idag... og fået det på skrift...det er ikke skævt bid...det er selve kæben der er skæv, og hun mangler 11 blivende tænder.... havde hun haft de tænder, ville hun ikke ha kunne lukke munden... synes sgu 11 manglende voksentænder er meget..

    Er desværre nød til at slette denne tråd, da jeg er anmeldt af en herinde fra for at hænge klubben og opdrætteren ud?????????????????????
    men hvor jeg gør det ved jeg ikke, men jeg er blevet bedt om at slette mine indlæg...

    HVIS NOGEN HAR LYST OG TID TIL AT HJÆLPE MIG MED HVAD JEG SKAL GØRE ,SÅ VENLIGST LÆG EN PB......JEG VIL MODTAGE ALT HJÆLP/STØTTE MED STOR TAK....
    DENNE TRÅD BLIVER SLETTET IMORGEN TORSDAG.


  • #14   9. mar 2011 Medmindre en HA'er beder om det, behøver du ikke slette tråden. For mig at se er det da ikke udhængning, der er jo ikke nøvnt navne eller noget.
    -ellers er der i hvert fald et hav af andre tråde der osse skal slettes.

    Så igen -medmindre det er en HA'er der insisterer på at du skal slette, så synes jeg da du skal lade tråden stå. Der kan jo osse være andre der får glæde af den:o)


  • #15   9. mar 2011 det er den klub både mig og personen er medlem af,der har bedt mig slette denne tråd......og også den anden jeg har omkring hunden med skæv kæbe fra selvsamme sted.... hmm...
    der er sendt en mail til klubbens formand fra en person ...vel og mærke en lang mail.... så jeg vil egentlig gerne ha vedkommende til at stå frem og skrive til mig hvad hun mener jeg har gjort galt....


  • #16   9. mar 2011 kan jeg mon be om en kopi af den mail.. når nu den omhandler mig personligt? altså fra klubben

  • #17   10. mar 2011 Det var da sært... Jeg kan ikke se hvordan klubben kan føle sig udhængt. Der er da ingen her der bebrejder klubben noget...

    Om du kan få mailen tvivler jeg noget på -det er jo nok en anonym henvendelse, så den slags videregiver de nok ikke.

    Jeg synes det er ærgerligt, hvis man ikke engang må skrive og spørge om råd på et forum, uden at skulle have klubben på nakken. Jeg tror jeg ville prøve at henvende mig til klubben og forhøre mig om hvad det lige går ud på.

    Tråden er holdt i en ordentlig toe, og ingen har jo skrevet at det er en skod-opdrætter eller -klub, og ingen navne er nævnt, så hvordan det skulle kunne være udhængning kan jeg ikke se.

    Det er self hammerærgerligt når man får en hund med en fejl der kan betyde ekstra dyrlægeregninger.
    Men det KAN ske for selv den bedste opdrætter at der osse er sådan en hvalp med i kuldet. Det afgørende er jo så at opdrætter tackler det på en ordentlig måde.
    Og det burde klubben da støtte op om.


  • #18   10. mar 2011 HVis din klub reagere sådan, så synes jeg du skal gå direkte til forbrugerrådet.. De kan hjælpe dig med at køre din sag og rådgive om hvordan du er stillet.
    Håber for din hund, den får et tåleligt hundeliv på trods!


  • #19   10. mar 2011 nej klubben har ikke sendt mig en mail...
    Det er en person herinde fra der har sendt en mail til klubben......
    Og jeg har bare fået det af vide af klubben via en tlf samtale...
    Klubben har på ingen måde opført sig upassende, men derimod har den person som har taget kontakt til klubben med en mail,en evne til at se gennem linjerne....


  • #20   10. mar 2011 Jamen så ville jeg da ikke slette trådene

Kommentér på:
kan jeg gøre noget???

Annonce