{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

Alfons Å
Alfons Å
Tilmeldt:
9. jan 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 6

Hård start med hvalp... {{forumTopicSubject}}

Vil blot dele min stigende bekymring med Jer.

Vi (2 voksen + 2 børn) har for en uge siden fået en dejlig han Cairn hvalp - 5 mdr. Han er desværre ikke renlig, hvilket jeg har sat denne uge af til at prøve at få ham til....

Så langt så godt. Men allerede nu synes jeg vi har meget at se til - med både at passe hund - og passe vores 2 dejlige drenge på 5 og 9 år. Bare det at få os alle ud af døren om morgenen uden at hunden løber med ud og ind igen med beskidte potter - og skal tørres for 7' gang.... Derefter, spekulere på hvad man kommer hjem til? - et splittet hjem - tis/pølser over det hele. Konen der er trist over vores nye Pergo allerede bære mærker efter hunden. Efter en sådan dag orker vi næsten ikke at kæle med ham - selvom han er rigtig dejlig....

Det skal bemærkes at hunden ikke har splittet noget ad - i den uge vi har haft den - men bare tanken...

Både min kone og jeg er vokset op med hunde - og hele familien er meget glade for dyr.

Giver jeg for hurtigt op - og vil glæden over hunden komme med tiden - eller er vi bare ikke "hundemateriale" ?

Pfht, Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hård start med hvalp...
  • #1   15. mar 2011 vil nærmere sige at i har handlet før i havde tænkt det igennem..

  • #2   15. mar 2011 Tror bare ikke i er hundemateriale..
    Det er jo synd for hvalpen, hvis han bliver afvist, bare fordi, han er der. Han har jo ikke selv valgt at bo hos jer.


  • #6   15. mar 2011 hmm syntes i giver alt for hurtigt op, vælger man hvalp, ved man også at uheld kan ske og det må man tage med. Opdragelse tager sin tid, men at lave et mirakel sker ikke på en uge .

    Så hvis i allerede ikke gider snakke med ham, så find ham et andet hjem , som sætter pris på ham.


  • #7   15. mar 2011 Enig med de andre. Hvis I allerede her efter en uge ikke synes I har tid og overskud - jamen, så får I det heller ikke....

  • #8   15. mar 2011 Det er en joke, ikk?
    Hvis ikke, så send hunden retur til opdrætter.


  • #9   15. mar 2011 Send ham tilbage til opdrætter, så han hurtigt kan få et nyt og forstående hjem der ønsker ham.
    I har tydeligvis ikke sat jer ind i hvad det vil sige at have hvalp og det store arbejde det medfører. Og hvis i tror det er "besværligt" nu, så bare vent et par mdr til han kommer i lømmelalderen.
    Det er synd hvis han skal leve med at blive afvist fordi i ikke har overskud til ham.


  • Alfons Å
    Alfons Å Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 6
    #11   15. mar 2011 Tak for svarene.

    Årsagen til at jeg skriver her, er jo netop også fordi jeg vil sikre at alle parter - både hunden og os - kan få det godt sammen.....

    Men det er en svær beslutning at aflevere ham tilbage, da vores børn nu allerede så småt har vænnet sig til at den er her...


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #12   15. mar 2011 Alfons å... hvis du syntes det er synd for børnene at i sender den tilbage må i jo ofre de penge og tage en ferie og gå igang med noget seriøs træning af den lille... i kan jo os sagtens lærer børnene nogen øvelser de skal træne med hunden efter skole osv så det bliver fordelt.... men i skal regne med et stort arbejde.... næste gang ville jeg nok anbefale jer og læse om ansvaret og have en hund inden i anskaffer jer en... da det er rigtig synd for hunden den skal skifte ejere flere gange..

  • #13   15. mar 2011 At beholde hunden pga. børnene er en rigtig dårlig grund.
    Børn kommer sig hurtigt over savnet, især når i ikke har haft den i længere tid.


  • #14   15. mar 2011 jamen så er der jo ikke andre udveje end at kæmpe for det og få en skøn hund ud af det. Men det tager tid og det skal i indstille jer på.

    Igang med hvalpetræning og træning derhjemme så i kan nyde jeres hund alt andet ville være synd for hunden.


  • #15   15. mar 2011 Iiih altså jeg har både ondt af hunden og menneskerne. Hunden kan jo ikke mere end den har lært og menneskerne må være frustrerede da forventningerne klart har været at hunden allerede havde styr på disse ting. Jeg vil vove at påstå at i som ejere skulle have læst en masse mere om hvordan det er at få en hvalp hjem og søgt viden om hvor længe det tager med alene hjemme træning og renlighedstræning. Jeg forstår hvor hårdt det er når ens forventninger ikke bliver mødt, men omvendt så burde i som andre har skrevet tænkt jer lidt bedre om før anskaffelsen, da en hünd altså er komplet ligeglad med hvor fine gulve i har..

    I har 2 muligheder som ville være fornuftige i mine øjne.. Enten at sende hvalpen tilbage, eller skynde jer at søge den viden som i ikke har gjort forinden, så i kan starte forfra. Det er svært når man har anksaffet hunden for frustrationen er der over ens egne bristede drømme om idyl. Tilgengæld kan I bedre forstå hvad der skal til for at have hunden så i ikke misforstår den og dens signaler. Har i slet ikke taget fri for at være sammen med den? Jeg er noget paf og trist over at læse om at forventningerne er så høje til en lille hvalp. Det er jo lidt som at forvente at et 2 årigigt barn selv kan gå på wc og godt ved hvad man må eller ej.

    For mig lyder det som om i er gået alt for hurtigt frem mht både renligheds (forventninger) og alene hjemme træning (mangler) så i kan jo ikke undgå at blive skuffede over hele linien hvis i troede at det hele ville være på plads efter en enkelt uge. Hunden skal jo først lære jer at kende derefter skal den være tryg og sidst men ikke mindst skal den være gammel nok til at kunne holde sig. (og nogle er langsomme om at få det hele på plads) Men mest af alt så er jeres forventninger forkerte så i stedet for at skyde skylden i skoene på hunden så kig på hvad i selv gør der kunne ændres så i kan blive glade for hunden igen.

    I skal simpelthen starte på "trin 1 vi har fået hund hjem i dag" for det grundlæggende er ikke på plads og det er alfa og omega så både hund og mennesker er glade.

    Jeg synes at hvis i er trætte af hunden så send den tilbage til opdrætter, men hav med i tankerne at grunden til i er trætte af den er pga jeres egen manglende viden om at opdrage hunden, så det vil ikke hjælpe "bare" at skifte ham ud med en anden. Hvis i sender den tilbage så håber jeg inderligt at i stikker næsen langt og dybt ned i bøger og internet sider så i kan blive super hundeejere før i inskaffer jer hund igen.Og beholder i ham så råder jeg meget kraftigt til i gør det samme. Det er nemt at komme med kloge ord når jeg ikke selv står i situationen men iih altså hvor jeg håber i finder ud af det meget hurtigt for det er synd at hunden skal leve op til "forventninger" og at den bliver fritaget for de gode tillids stunder som netop gør den finder sammenhold med familien. En lille hvalp har brug for rigtig meget omsorg og samhørighed med resten af "flokken" så bestem jer hurtigt for hundens skyld. smiley



  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #16   15. mar 2011 Line det er så godt sagt... ville lave en thumbs up hvis jeg ku;)

  • #17   15. mar 2011 ja, det er hårdt med en hvalp... der er stort arbejde i... jeg har selv en hvalp og ingen børn. og jeg synes det er hårdt men jeg nyder også tiden med min hvalp, for han er kun hvalp en gang... og der er maget træning med en hvalp..
    jeg synes i skal gøre op med jer selv om i har den tid som en hvalp skal have.. og i har kun haft den en uge, måske i giver for hurtigt op og man kan heller ik forvente at en hvalp kan holde sig i 8 timer uden der sker uheld, prøv at lære den at tisse på aviser og i skal træne alene hjemme med den, og i skal også give den tid dvs. den skal have opmærksomhed det er jo et lille barn


  • #18   15. mar 2011 I skulle ha' tænkt alt igennem inden i anskaffede jer en hvalp! Det er hårdt arbejde!
    Jeg sys det er syndt for hunden hvis i ikke gider snakke med den bare fordi den har lavet ballade, det er jo en hvalp altså.

    Så skulle i måske ha' fået jer en voksen hund i stedet...


  • #19   15. mar 2011 jeg får sådan lyst til at spørge -- hvad havde i forventet..


    ved godt det lyder negativt. men sådan som du forklarer - så virker det lidt som om i regnede med at få en tøjbamse... en hund sviner - den render i røven af folk - den forsøger at følge sin flok - de kan også være længe om at blive renlige. og de er besværlige ind i mellem...


  • #20   15. mar 2011 Det lyder mere som om, i anser hunden for en ting end et familiemedlem, synes jeg.
    Hunden skal jo lige være tryg i sit nye hjem, før man kan forvente noget som helst der minder om renlighed ;o)


  • #21   15. mar 2011 og jeg kan ikke lade være med at smile lidt ved tanken om at du nu har sat en uge af til at få styr på renligheden.. men hvad så i næste uge hvis det ikke lykkedes..

  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #22   15. mar 2011 En ting jeg føler jeg bare må sige er... Husk nu træningen slutter ikke bare fordi hunden er renlig og alene hjemme trænet... træningen stopper aldrig.. det er selvfølgelig sværrest at have en hvalp... men så kommer lømmelalderen og så skal der prøves grænser.... og så alle de særheder hver enkelt hund har... min hund har feks en vane med at klø bisserne på mine strømper(altså kun når mor ikke kigger). og sådan nogen ting skal man hele tiden arbejde på... min hund er snart 4 år gammel, og har vendt ham af med at bide i alt andet men strømperne arbejder vi stadig på:) så det er et arbejde ligesom det er at blive forældre.... og det stopper aldrig, men bliver nemmere med tiden..

  • #23   15. mar 2011 Undskyld men jeg synes jeres hvalp lyder som et mønster eksemplar. HVis i allerede nu synes det har været en hård uge, så tør jeg ikke tænke på hvad i kan føle, når hunden kommer i lømmelalder og bliver teenager. Det lyder til i har fået en skøn hvalp, med mod på livet og et sundt temperament, som er glad for jer og ungerne. Som er alene i løbet af dagen uden at ødelægge noget (det lyder til i end ikke har gjort noget for dette resultat). I er hammer heldige med den skønne vaps!!!
    Læg et tæppe frem på gulvet som i lader ligge fast til at hunden får tørret poterne på. Brug et tæppe i bilen. Disse ting er materielle - jeres hund er et nyt familiemedlem!!! Ikke et stykke tilbehør som en ny bil, rene gulve eller lignende - det er en personlighed. Hver gang i vælger ham fra vil det påvirke ham fremover!
    Min kæreste og jeg har for 1 måned siden hentet en omplaceringshund på 1 år, der var i en familie som jeres. Uønsket, stresset over at være lukket alene og ikke måtte være sammen med familien, fordi hun var beskidt og snavset efter tur i haven. Hun ødelage alt sagde de, kunne ikke slappe af m.m. Men i virkeligheden var hunden bare hammer frusteret over ikke at være en del af familien!!! Hun var så stresset hun havde tabt sig og man kunne tælle alle ribben på hende, hun har udviklet en adfærd hvor hun løber og løber og løber og aldrig står stille - hun havde lavet desideret spor i deres have... Rendyrket stress over at være uønsket!
    I ender med en hund som bliver netop det i ikke ønsker, hvis i ikke får endret jeres forventninger og indstilling til hvalpen...

    Mit råd er at hvis i ikke kan lukke jeres hvalp ind i familien som et fuld og helt familiemedlem, så giv den tilbage nu... For et liv som uønsket hund - det er der ingen hund der har fortjent!


  • #24   15. mar 2011 Jeg har den holdning når vi får ny hvalp i hjemmet, at de første 2 år den er her kan være en prøvelse, men med rigtig mange gode og sjove stunder, men også fortvivelse, frustration, MEN ALDRIG opgivenhed. Fordi jeg ved at om 2 år så har vi en skøøøn hund, i nogle tilfælde er vi heldige at der ikke behøver at gå 2 hele år - kommer meget an på hundens temprament og sind.
    Når det er surt, så ser jeg frem mod den tid hvor hunden og familien er i harmoni med hinanden, urenlighed er slut, lømmelalder er slut, hvalpe-tiden er slut (selv om den også er rigtig sjov).

    Hvis man ikke er 100% indstillet på at gå igennem den tid og få det bedste ud af den, tage det sure med det søde, så aflever hunden tilbage. Der er med garanti andre som gerne vil gå igennem den tid med hunden.

    Og så ellers hvad der foreslåes ovenfor, søg viden NU, comit jer til at få det bedste ud af hunden, men vid at det tager tid.


  • #25   15. mar 2011 Har i et mudderhul foran jeres hoveddør?

    At tørre poter på hunden hver gang den har rendt udenfor døren lyder en smule hysterisk.

    Hiv støvsugeren frem en ekstra gang hver uge istedet. Inden trædepuderne er slidt op smiley ggggggg og inden i begge to har fået hekseskud


  • #26   15. mar 2011 Jeg tror egentlig bare ikke I er hundemennesker.

    Det kan være, I kan blive det, men det betyder en hel masse kompromisser fra jeres side.

    Dem skal i overveje med det samme, om I er villige til at indgå. Er I ikke det - så må i komme af med hunden så hurtigt som overhovedet muligt.

    Det valg, skal træffes nu. Beholder I den, så er det 100% - inklusive slidt pergo og skidt på gulvene.


  • #27   15. mar 2011 Alfons Å- Din historie bekræftiger mig i min holdning, at jeg ikke sælger hvalpe til familier med børn under 10 år. Jeg har i sidste måned sagt nej til 2 familier der ville reservere en hvalp fra det kuld jeg lige har fået...Jeg har lært lektien for mange år siden, det er næsten umuligt for de fleste 1. gangs hundeejere med fuldtidsjob og børn at få det il at fungere så alle er tilfredse. Der findes selvfølgelig undtagelser. Jeg har så endnu dette tilgode at opleve sådan en familie.
    Skynd dig at returnere hvaqlpen.


  • #28   15. mar 2011 Snow K
    Er det generelt til børnefamilier under 10 år eller er det kun 1. gangs hundeejere børnefamilier under 10 år ?


  • #29   15. mar 2011 Anne R. De bliver inviteret med børn til en snak her hos mig...Der kigger jeg meget på børnenes håndtering af hundene, og forældrenes håndtering af børnene...
    Som sagt, så har jeg endnu ikke mødt en familie med mindre børn og 1- gangs ejere af hvalp som jeg ville sælge eller reservere til... Jeg ønsker det bedste af det bedste for mine hvalpe, og når der er købere nok, uden småbørn, ja så er det jo nemt nok.
    Det er bedre at finde ud af det inden hvalpen er afleveret...


  • Alfons Å
    Alfons Å Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 6
    #30   15. mar 2011 Jeg har nok sat sagen lidt på spidsen for at forklare det bedst muligt - og samtidig er jeg dybt påvirket af situationen.

    Vi er nu blevet enige om at vi beholder hunden - både for dens skyld og for ungernes.

    Når vi har vænnet os til hinanden - så tror jeg egentligt også den kan få det godt her. Vi er en meget aktiv familie - hvor hunden sagtens kan være med på gå/løbe/cykel ture...

    Det er en fantastisk dejlig hund - som både er til spas - og er rolig.

    Jeg takker for jeres indlæg, også dem der "går mig imod" - alle meninger er velkomne.

    Fortat god dag til Jer alle...


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #31   15. mar 2011 Må jeg spørge hvad det gjorde i mener i har mere tid og overskud nu?


  • #32   15. mar 2011 Snow K
    Okay, jeg skulle bare vide om du definitivt bare sagde nej, fordi der var børn under 10. Men godt at du studere familien som helhed - opførsel og handling i forhold til hinanden og hunden. For klart man helst vil sende sine hvalpe de bedste steder hen.


  • #33   15. mar 2011 Henrik, vil du fortælle lidt om de reflektioner, der har ført Jer frem til beslutningen?

  • #34   15. mar 2011 Alfons Å
    Hvad har specifikt gjort, at I vælger at beholde hunden ?
    Er I blevet enige om at gøre det stykke arbejde der skal til ?
    Også selv om det betyder at pergo'en må lidt lidt ?

    Held og lykke med det. Husk at lade de positive overskygge de negative ting ved at have hvalp.


  • #38   15. mar 2011 Pia H
    Skal en kat ikke også kattebakke-trænes ?
    Spørger fordi jeg ikke ved det - er IKKE kattemenneske !


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #39   15. mar 2011 anne jo det skal de men de lærer vidst ofte at bruge bakke af opdrætter:)

  • #40   15. mar 2011 Nina P
    Okay tak smiley


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 123
    #41   15. mar 2011 Hehe så lidt:) er ikke helt 100:D men har jeg engang hørt... er ikke lige selv det vilde katte menneske:D

  • #42   15. mar 2011 De fleste killinger lære at bruge bakke af deres morkat, fra den dag de kan gå hvis morkatten har kattebække, men ellers kommer det meget nuturligt og let for katte at blive renlige. Tror også en kat ville egne sig bedre til Alfons Å´s familie, da katte ikke er flok dyr på samme måde som hunde og bedre kan håndtere at blive ladt alene og ikke bliver bekræftigt.
    Syntes bestemt ikke at i skal beholde hvalpen, det er synd for den. Den rigtige ting at gøre her det er at indse at man har taget munden for fuld og indrømme det og aflevere hvalpen tilbage. Man skal ALDRIG have en hund for børnens skyld.


  • #43   15. mar 2011 Forstår slet ikke hvordan han kan kalde det han beskriver som "hård opstart med hvalp" den lyder jo aldeles nem som om det eneste er renligheden hvilket jo kun er naturligt med en hvalp.
    Vores den sidste havde 3 rimeligt store rum at gå i, og specielt i det ene kostede alene hjemme træningen nogle afgnavne fodlister og lidt dørkarm, og hvad så, det ordner man når hunden er holdt op.
    @snow k, vi har haft 3 skotter samtidig med 3 børn i årene fra 84 til i dag, uden problemer og de har elsket hinanden, men børnene har også fået opdragelse i omgang med hund, og fået af vide hvornår hunden signalere at den vil have ro, at de skal lade den spise i fred og de har lært hvordan den løftes som hvalp osv. Har også lært mine hunde fx at kunne tage deres mad mens de spiste, bare sådan hvis et barn skulle komme for tæt, så her har både børn og hunde fået trænet nogle enkle spilleregler med gensidig respekt og vi har aldrig haft problemer. Tværtimod har de elsket hinanden og haft timevis af gensidig glæde, vores børn ønsker alle at få hund når de kan som voksne og jeg er sikker på de ved hvordan den skal behandles og respekteres og at den er et nyt familiemedlem og ikke en ting,
    Du må, desværre, have mødt nogle uansvarlige voksne, men jeg er enig med dig heldigt for dine hunde at du går så grundigt til værks


  • #46   15. mar 2011 Jeg bliver nu trist af og læse en sådan tråd, og , ja jeg havde virkelig håbet den var en joke.
    Hvorfor nu beholde en hund, der skider indendørs, ødelægger gulvet, render med ud når man skal hjemmefra, kræver end tid til opdragelse og kærtegn, en tid man ikke har.
    Sikkert kun fordi ens børn bliver kede af det.
    Og vist desværre minder fordi man ønsker en hund i sit hjem.


  • #47   15. mar 2011 Brug hjernen..

    Enig!


  • #50   16. mar 2011 Jeg synes, det ville være mere sørgeligt, at overtale familien til at beholde hunden.Det kan hverken familien eller hunden være tjent med.

    At beholde den for børnenes skyld er en rigtig dårlig ide. Jeg håber da, at de bliver mere glade for hunden, end de tilsyneladende er nu.


  • #51   16. mar 2011 Louise - TS spørger: "Giver jeg for hurtigt op - og vil glæden over hunden komme med tiden - eller er vi bare ikke "hundemateriale" ?"

    Og det svares der på.

    Han søger ikke råd og vejledning til, hvordan han skal tackle hunden...


  • #54   16. mar 2011 Louise - vil du være ordstyrer?

    TS stiller et spørgsmål, som folk svarer på. Og så vil du gerne lige sætte linjen for, hvordan tråden ellers skal forløbe?

    I min verden er det TS, der helt og holdent står for at styre en tråd i den retning den ønskes.

    Og så vil jeg da lige minde om det paradoksale i, at du kritiserer folk for at gøre nøjagtig det samme som du gør mod dem - hakker.


  • #56   16. mar 2011 Jeg synes I skal starte med at stå en en halv time før op om morgenen - så kan du eller konen gå en lille tur med hunden i mens den anden får børnene op og i tøjet.
    Når den kommer hjem fra gå tur så giv den dens mad spredt ud på græsplænen i haven i mens i spiser morgenmad (kun over 2x2 mtr) i starten indtil den finder ud af hvad det går ud på smiley
    Bagefter har i så lidt tid til at nusse/lege lidt med den inden i skal af sted og så er den nok også træt igen smiley
    Og meld jer til noget hundetræning med den - det er kun 1 time om ugen - det burde i have tid til smiley
    Held og lykke med jeres nye hund


  • #57   16. mar 2011 husk at han skal ud hver gang han har sovet, spist, leget eller går søgende rundt smiley
    Ros ham når han gør det ude


  • #58   23. mar 2011 ...synes det er åbenlyst hvad det bedste råd er i denne situation... Levér hunden tilbage, og erkend at det bare ikke er lige nu i skal have hund. Måske når børnene er ældre og i har sat jer mere ind i tingene....
    I virker til at i slet ikke har tiden til en hund; og dét at bruge "for børnene og hundens skyld beholder vi den"... Det er et ret skidt argument at bruge.
    Jeg har selv haft dyr hele mit liv; dette inkluderer også hvalpe. Og i starten er det lidt/meget tidskrævende, men jeg har ALDRIG(!) forventet noget af en lille hvalp. Jeg har startet ud med at stille forventningerne til mig selv. Og fra dag 1 har jeg elsket mine dyrebørn. Ægte kærlighed!!!
    Jeres er vist mere sådan naboen-har-fået-hund-så-skal-vi-også-agtigt.

    Og at tro at én sølle uge er nok til at gøre hvalpen renlig?! TSK siger jeg bare!!!

    Og til dig stakkels Louise; dette har intet med hakkeri at gøre, det er realisme!
    Desuden er det ikke en dyt synd for familien; det er deres eget valg! Det er IKKE hundens valg at ende et sted hvor kærlighed, omsorg og tid ikke er tilstrækkeligt til stede! Husk dét!

    (Jeg var iøvrigt ude og hente en problemhund igår; både jeg og min veninde blev bidt til blods af en hund der ikke havde fået kærlighed, tid og omsorg nok)


  • #59   23. mar 2011 ...Når det så er sagt, synes jeg det er FEDT at Alfons Å henvender sig til Hundegalleri. Og håber så inderligt at der bliver læst hvad folk skriver, folk der ved hvad det vil sige at have hund. smiley

Kommentér på:
Hård start med hvalp...

Annonce