Alene hjemme {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Min kæreste og jeg er ved at træne alene hjemme med Santos, da han jo har været vant til at være alene med Loke og nu skal han jo være helt alene hjemme. Santos har altid haft en tendens til at gø meget.
Vi har startet ud ud med at gå ud af døren og ind igen+godbid og ros, og det har vi gjort en del gange. Nu er vi nået til der hvor vi går ud af døren og går ned til postkassen. Han begynder allerede at gø når vi går ud af døren, og han gør rigtig meget. Vi gør det på den måde at vi står ved postkassen og venter, til han er færdig med at gø - hvor vi derefter går ind og giver godbid+ros. Det har vi også gjort en del gange efterhånden, men han bliver ved at gø og gø og gø, og det starter hver gang vi går ud af døren. Jeg selv synes at han gøen bliver mindre (meget meget lidt), imens min kæreste slet ikke kan høre forskel.
Griber vi det helt forkert an? Vil han stoppe med at gø, når han finder ud af at det ikke hjælper? (hvis han altså gør det?)
På forhånd tak :O)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
I skal gå ud og ind af dørene i huset et utal af gange. Gå ud på toilettet,, luk døren, vend rundt, åben døren og gå ind igen. Ignorer ham totalt!! Gå ud i køkken, luk døren, gå en runde, åbn døren og kom ind igen. Hele tiden uden at tale til ham eller noget.
Han skal vænne sig til at døre bliver åbnet lukket i en sådan grad at han til sidst er fløjtende ligeglad fordi han VED at I kommer igen-)
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
"I skal ikke give ham godbid når I kommer ind af døren. Han lærer jo at han skal gø og når han stopper, får han en godbid...... Hvis han IKKE gør, får han ingen godbid."
Så vi skal slet ikke rose eller give godbidder overhovedet? Og du skriver at han lære at han skal gø... Jeg er slet ikke med. Bær over med mig, klokken er mange *GG*
maj 2007
Jeg gik til klikkertræning med Kaido........ Hun er slem til at hoppe op ad folk i ren begejstring. Og jeg har "konfliktet" en del med hende om dette.
Til klikkertræning fik jeg en AHAoplevelse (må med skam meddele at jeg selv har været instruktør i retrieverklubben i 15 år, så gamle cirkusheste kan altså også lære....*G*). Træneren agerede "figurant" og gik forbi Kaido...... Hun hoppede op, jeg fik hende ned og klikkede når hun stod på jorden........ STOR fejl!!! Jeg lærte hende jo faktisk at HVIS hun hoppede op og kom ned igen, fik hun godbid...... I hundens logiske hjerne betyder det: Hop op, bliv hevet ned = Godbid. Så det gjorde hun selvfølgelig hver gang!! Det jeg SKAL gøre at er klikke/give godbid INDEN hun hopper op. Aaha, tænker hunden så........ Jeg får en godbid for at blive ved min mor. Hvis jeg hopper op af damen og bliver hevet ned igen, får jeg INGEN godbid.
Derfor tænker jeg at I skal gå ud opg ind af dørene, også fordøren, mange mange gange. Faktisk state forfra med alenehjemmetræningen.
Hvis I vil bruge godbidder, stikker I ham bare en godbid, så snart I kommer indenfor døren, når han IKKE har sagt noget. Ikke sige noget til ham, bare stik ham en godbid. "Afvænningen" må så komme senere.
maj 2007
aug 2009
Men vi skal gå ud af døren og hvis han gør, skal vi vente med at gå ind til at stopper, og når vi går ind skal vi ikke gøre noget som helst? Eller skal vi sige hej til ham og gå så ind og så ud igen? Uden godbid..
Jeg synes ikke du vrøvler, men jeg har svært ved at forstå billedet lige nu
maj 2007
aug 2009
maj 2007
JEG ville gå ind og ignorere ham totalt som altid når jeg kommer ind ad døren. HVIS han begynder at gø, er I gået for hurtigt til værks.
I skal hele tiden tænke på at han gør det jo ikke for at være fræk eller noget. Han gør det fordi han er utryg og usikker.
aug 2009
Jeg ved godt at han er utryg, han har aldrig haft det nemt ved at være alene hjemme, men han har aldrig gøet før nu.
Skal jeg bare gå ud af døren og så ind igen, ignorere ham, gå ind i stuen og så ud af døren igen, er det dét rette at gøre så? :O)
maj 2007
aug 2009
maj 2007
aug 2009
Jeg må sige at din metode har hjulpet, jeg har idag kunnet gå rundt om vores ejendom uden at han sagde et pip, han lagde bare ved hoveddøren og kiggede, så vi fortsætter træningen imorgen!! Tak for hjælpen :O))
maj 2007
aug 2009
maj 2007
Alene hjemme