{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

forskellige klubber {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt der har været mange tråde ang. forskel på de forskellige klubber, men jeg har stadig væk ikke fundet ud af hvad der gør at folk er medlem af de forskellige klubber.

Jeg har hørt nogle gange herinde at opdrættere i andre klubber køber DKK hunde og bruger dem i deres klub, jeg har også hørt flere sige at de bruger DKKs racestandarder og købskontrakter.
Jeg forstår ikke at man er medlem af en klub, som jeg formoder man synes dækker ens behov, men bruger en anden klubs "produkter" i mine øjne er det underligt.
Der må være en grund til at man ikke er medlem af DKK, men man udnytter de ting som DKK (eller FCI) har lavet så man ikke selv skal bruge tid til at udarbejde ens eget??

Hvorfor danne en klub, hvis man ikke gider udarbejde egne racestandarder, købskontrakter og selv lave sine avlsdyr?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forskellige klubber
  • #1   10. apr 2011 sunshine: ja det er et mysterie:-) Jeg synes også bare det er lidt dobbelt moralsk ikke at ville ha noget med DKK at gøre, men de bruger jo DKK hunde, DKK/FCI race standarder mm. hvorfor når man ikke synes at DKK er en god klub, jeg ville da aldrig bruge noget materiale fra en klub jeg ikke kunne stå inden for.

  • #2   10. apr 2011 mon ikke de fleste hvis de svarer ærligt synes DKK/FCI er den bedste at være med i, og måske har de været eller har villet være, men er mødt med nogle krav man ikke har kunnet eller villet leve op til.

    Ved da at der også er opdrættere der er blevet smidt ud af DKK med tiden hvis de ikke har levet op til standarden, hvilket viser at der bliver holdt øje med og fulgt mere op i DKK, det er der nok også nogle opdrættere der ikke bryder sig om.

    Ved også indenfor den race jeg kigger meget på er der opdrættere der kæmper for at komme ud af deres DRU opdræt, og skifter deres avlsmateriale helt ud for at kunne komme i DKK.

    Så uanset at DKK ikke er helt fejlfri er det nok den gængse opfattelse også blandt hunde-købere at der er her man er bedst sikret som hvalpekøber og at der er her man finder hvalpe opdrættet under mest opsyn med indavl og med flest krav til omtanke på raceegenskaber osv.
    I min race er hundene også en del dyrere end hunde med DRU tavle eller uden tavle, det er der jo nok en grund til.

    Prisforskellen mlm en DRU og en uden tavle er til gengæld ikke stor, hvilket igen indikerer at en DRU tavle her ihvertfald ikke regnes højt.

    Nu har jeg igennem nogen tid læst om forskellige racer og deres svagheder og sundhedsproblemer osv og ved at er i fx DRU regi er avlet videre på linier med arvelige sygdomme, hundene er da søde og skønne, men det er linier man i DKK regi forlængst er stoppet med, da man har villet rydde op og ud i de sygdomme for at racen skal blive sundere. så jeg ved at jeg aldrig kommer til at købe hund andet end den er opdrættet under de krav der rejses til DKK/FCI hunde.


  • #3   10. apr 2011 Hanne M: rigtig godt skrevet, jeg er helt enig. Det er underligt der ikke er nogle fra de andre klubber der kommer ind og forsvarer deres valg de plejer jo ikke at holde sig tilbage.

  • #4   10. apr 2011 @Maya, nej det er jo det.
    Men det reelt sørgelige er jo at så længe vi købere hellere vil spare lidt penge alt efter race, så er der jo markede for både alternative klubber med løsere krav, hvor købere tænker en stambog er en stambog og avlere der avler helt uden tavler.

    Men må også sige at det er en jungle, nu undersøger jeg meget og læser osv om de ting jeg skal give mig i kast med, men kan da sagtens forestille mig at skulle fx min bror som er i 60´erne købe hund så ville han aldrig opdage denne problematik, han ville bare finde en annonce der passede til hans ønske om hund og så tænke at er der stambog så er alt vel iorden, og for sådan en som ham ville det ikke være pengene, det er bare sådan var det i "gl" dage så han ville aldrig drømme om at det i dag kunne være anderledes, så han ville aldrig få tanken at der var noget der skulle checkes.


  • #5   10. apr 2011 Kan det tænkes at de måske avler under DRU og falder for f.eks en hanhund som er DKK og køber denne til avl?

    DRU godtager jo FCI stambøger i deres avl, hvorimod DKK ikke godkender DRU hunde.

    Så at man falder for en DKK hund og måske får lov til at købe denne til DRU avl kan jo være årssagen ?


  • #6   10. apr 2011 men de kan stadig ikke få DKK tavle, og de kan heller ikke få de samme penge for havlpen så.
    Tror primært de køber DKK hunde til avl for trods alt at få andet blod ind af og til og fordi de ved at der er større chance for at en DKK hund kommer fra en linie hvor der efterhånden er avlet væk fra dårlige gener.


  • #7   10. apr 2011 Maya- er det underligt vi andre ikke forsvarer? jeg har været ude hele dagen med min hund, kan så kun synes det er underligt at du vil sidde foran pceren sådan en dag.. jeg gider ikke forsvare- da jeg kan blive ved, og ved, der kommer hele tiden nye uvidende.. se bare nu.. ingen tvivl om at dkk er en god klub, JEG personligt har aldrig haft noget dårligt at sige herom.. for min race s vedkommende, gælder der de samme avlsregler i D HL som i DKK...

  • #8   10. apr 2011 Og god aften foresten, jeg smutter i skoven smiley

  • #11   11. apr 2011 Monica: lige præcist min pointe, hvorfor laver de så ikke nogle hunde de gider købe. Der er da ingen DKK opdrætter der køber DRU hunde ind fordi de lige falder for den hund.

    Sam W: Jeg forstår ikke hvad du mener, jeg sidder jo ikke og glor på denne tråd hele dagen, bare rolig min hund har været ude i det gode vejr både i går og i dag. At du ikke har tid til at forklare dit klub valg er din sag.

    Palle: jeg har skrevet længere oppe hvilket materiale det er jeg mener, men f.eks. købskontrakt og racestandarderne og at opdrættere i de mindre klubber gerne køber DKK hunde til avl.


  • #12   11. apr 2011 Maya: nej selvfølgelig køber DKK avlerne ikke DRU hunde ind... for de MÅ ganske enkelt ikke bruge dem. En DRU hund kan ikke overgå til avl i DKK, men en DKK hund kan godt overgå til avl i DRU.

    Sådan har jeg ihvertfald forstået det smiley


  • #13   11. apr 2011 Monica : det er rigtigt, kan bare ikke forstå at hvis man avler i en anden klub end DKK, at man så ikke bruger det avlsmateriale der er i klubben, det ved jeg godt mange gør, men der er nogle der køber DKK hunde og om registrere dem til f.eks. DRU for at bruge dem og så kunne man jo lige så godt opdrætte i DKK.

  • #14   11. apr 2011 @ maya, som jeg har forstået det købes der af og til hunde i DKK til DRU avl for at tilføje nyt blod fra linier der ikke bruges i DRU i forvejen, og fordi avls matarialet i DRU indenfor visse racer er så smalt at man nærmer sig indavl hvis ikke man henter nye hunde ind fra andre lande eller andre forbund af og til.


  • #15   11. apr 2011 Oftest købes de, desværre, også DKK hunde til DRU avl/udstilling af stråmænd:-(

Kommentér på:
forskellige klubber

Annonce