{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.505 visninger | Oprettet:

Må hunden gø ? {{forumTopicSubject}}

Det er en længere historie, men håber i har nogle gode råd..

Min mor har en kæmpe have, 60 meter lang, 24 meter bred, hundene elsker den..

Min mors hund coco, er en bla. af labrador og gravhund, min er nico en dsg.

Min mor har 3 naboer, 1 på hver side smiley
Og så en nede bag i haven..
Problemerne er mange ...

Dem nede bag i haven, har 2 hunde, en schæfer bla. og en lille bitte en ...
De står ude fra kl 06 til 17, da de begge arbejder som dagplejere og derfor (åbenbart) er hundene ikk inde..
Disse hunde gør, lige så snart man åbner have døren, og coco svarer igen ved at flyve ned og gø af dem...

Når coco gør, så henter vi hende med det samme, det kan så godt tage 4-5 min at få fat i hende smiley

Det største problem er min mors nabo til højre, hun er en sur gammel en, og skælder ud over at coco gør ..
Når coco kommer ud, råber hun - uf, din lede køter, hold så din kæft - coco tar det som en leg og gør bare endnu mere ...

Idag vi ordnede græsplæne kom hun hen til hækken, om vi godt vidste at hun var pisse træt af den køter der altid gøede ?
Vi prøvede at forklare at dem nede bagi er ude det meste af dagen, og at det ikke kun er coco - dette mente hun ikk var rigtigt, da hendes nabo mand havde snakket med naboen med hundene, som havde benægtet at det var deres der gøer..

Hun mente vi skulle gi køteren mundkurv på, så den holdt sin kæft (og ja, det er en vældigt sprog hun kan) smiley

Men hvad pokker gør vi - jeg har sku ryddet hendes sne flere gange i vinter - synes jo det var synd for konen - men er sku lidt sur over takken ....

Min mor er helt færdig, frygter at skulle af med vovsen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må hunden gø ?
  • #1   19. apr 2011 såmå i jo invitere hende ind så hun kan opleve at din nabos hund gøer inden din overhovedet kommer ud?

    Utroligt folk kan ha så ondt i røven


  • #2   19. apr 2011 Glemte lige at i sidste uge kastede hun ting efter coco, fordi hun gøede .... smiley

  • #3   19. apr 2011 En mundkurv skal dælme sidde stramt for at hunden ikke kan sige noget;o)

    Nå, men self må hunden sige vov -men hvis den gør det så hyppigt at naboerne generes, så må man gøre noget ved det.

    Mit bud ville være at i tager en snor på Cocco når i lukker hende ud. Så har i mulighed for at hun lige kan "falde ned" og sættes igang med noget mere fornuftigt end at gø af den trælse nabohund, inden snoren pilles af og hun får lov at hygge sig i haven.

    Det vil nok kræve nogen træning, for det kan altså være svært når nabohunden gør, men klø på så skal hun nok få det lært, og så slipper i for sure kommentarer fra naboen:o)


  • #5   19. apr 2011 Det er til enhver tid den enkelte hundeejers pligt at sørge for, at hunden ikke er til gene for andre. Så uanset hvordan man vender og drejer den, ER det din mors ansvar, at hendes hund ikke generer naboen.

    At bagboens hunde også larmer, fritager jo ikke din mor fra at overholde hundeloven. Yderste konsekvens kan jo såmænd også være, at politiet forlanger, at hun skal skille sig af med den, hvis naboen klager.

    Uddrag fra hundeloven:

    <b>Ejeren har pligt til at sørge for, at hans eller hendes hund ikke forstyrrer de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden (LBK nr. 380 af 26/6 1969, § 4). Hvis det ikke hjælper at holde hunden indelukket, eller den allerede holdes inde, kan politiet give besidderen pålæg om at lade hunden fjerne. Der er dog en dispensationsmulighed i forbindelse med erhvervsmæssigt opdræt af hunde, hvis der ved anlæg af hundegårde tages ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene.</b>



  • #6   19. apr 2011 Hvad så når børn vedvarende larmer i haven, findes der ikke lov mod det også ?? smiley



  • #7   19. apr 2011 Marianne -uanset om det er børn, hunde, maskiner eller noget helt 3. så kan man anmelde overdreven larm til politiet.

    Det er klart at fordi hunden 1 gang har gøet 5 min kan politiet altså ikke kræve at man skiller sig af med den, og det samme gælder self med anden støj.
    I første omgang vil man nok få en henstilling om at dæmpe sig/tage hånd om støjproblemet hvis nogen anmelder det.

    Men hvis det er et vedvarende problem KAN poltiet skride ind.

    Det tror jeg nu ikke de gør over en hund der gør et par gange om dagen, og det er jo heller ikke forbudt at der siges vov engang imellem.

    Men når nu det er noget der er til at forudse -hunden gør det når bagboens hund gør -så ville jeg da træne det, så man kan holde sig på god fod med naboerne.
    Hunde der gøer dagen lang er belastende -der er flere her hvor jeg bor, og enkelte gør sågar om natten (de bor i hundegård).

    Og lige i dette tilfælde lyder det til at problemet kunne løses med en snor lige når i går ud, hvis det hun gør er som du beskriver, at hun stormer fra døren og ned til baghaven hvor naboens hund er.
    Med en snor på kan i så aflede og sætte hunden igang med noget andet, så den ikke gør.


  • #8   19. apr 2011 Jamen så fik jeg ikk forklaret mig ordenligt - coco får IKKE lov at gø, vi henter hende ind med det samme ... !

    Baghavens hunde er ude hele dagen, og naboen tror det er coco der gøer hele tiden - SELVOM hun slet ikk har været i haven - derfor har hun set sig sur på hunden, og brokker sig når hun så gøer - fordi hun tror at det er hende der gøer hele dagen ....

    Jeg har bestemt ikke sagt at fordi de gøer så må coco også, nej vi ville skam helst at hun kunne holde sin mund og vil gerne ha nogle forslag til det ....
    michelle - vi har prøvet - i snor siger hun intet - men når hun bliver sluppet løs - såå ..... Men måske skal vi gøre det mere konsekvent - altid i en periode ??


  • #9   19. apr 2011 Gitta - når hun maks gøer i 4-5 min - altså den tid det tar at få sko på, og rende lidt rundt og fange hende - det kan vel ikk kaldes for vedvarende gøen ???

  • #10   19. apr 2011 Gitta mange tak for dit uddrag fra hundeloven. Jeg går direkte ned til politiet i morgen og anmelder naboens 3 gravhunde som gør KONSTANT. De gjorde det også sidste forår/sommer der havde jeg bare mere tålmodighed. Nu har de bidt vores hund to gange, så har MINUS tålmodighed nu og jeg hader dem som pesten! smiley

    Men selvom man anmelder det, kan man så seriøst regne med at politiet virkelig gør noget ved det?


  • #11   19. apr 2011 At, det skal tage 4-5 minutter at indfange og dermed få hunden til at stoppe med at gø, tyder i mine øjne på, at der mangler en masse træning/opdragelse.

    Efter min overbevisning skal hunde have lov at gø af og til, men de skal søreme også kunne stoppes i det, ellers er det netop det bliver til gene for omgivelserne. At vi er nogle, der vælger at have hund, skal jo helst ikke blive et problem for andre.

    Udfra dit indlæg tyder det for mig på at der er flere ting der skal sættes ind overfor.

    * Hunden skal lære hvad et "Nej" betyder. Dermed vil din mor kunne stoppe dens gøen ved et "Nej".

    *Hunden skal lære et sikkert indkald. Derved kan din mor kalde hunden til sig, uanset hvad der er af forstyrrelser og derved undgår hun at skulle genere naboerne i de 4-5 minutter, det nu tager hende at indfange hunden.

    *Sidst men ikke mindst vil det være en god idé at lære hunden, at den IKKE skal fare ned og gø imod de andre hunde.
    Dertil ville jeg sætte en lang line i hunden, inden den lukkes ud. Når den så farer hen imod hegnet ind mod de andre hunde, ville jeg stoppe den vha. linen og hurtigt bevæge mig op af linen og irettesætte hunden, så den forstår, at det er en uønsket adfærd den har.
    Dernæst vil jeg gå ind med hunden igen og efter nogle minutter forsøge forfra. Ovenstående ville jeg gentage indtil hunde kan gå ud af døren uden at styrte mod de andre hunde.
    Den lange line skal på hunden HVER gang den lukkes ud, indtil det ikke længere er nødvendigt at irettesætte.


  • #12   19. apr 2011 Jeg skal ærligt indrømme at jeg synes 4-5 minutter er for længe, at hun får lov til at gø i.. Jeg ville ikke lukke hende alene ud i haven..

    Men gøre som Michelle foreslår.. Snor i hende, så I har hende tæt på og kan stoppe hende med det samme


  • #13   19. apr 2011 okay - vi må igang med snoren igen ....
    4 - 5 min, jamen det tror jeg passer - inden man kommer ned i bunden af haven - og der står træsko ved døren .......

    gitta - vi er slet ikk uenige om at der skal træning til, vi ved bare ikk helt hvordan - men vi har kontaktet en hunde adfærds konsulent der kommer lige efter påske ...


  • #14   19. apr 2011 <b>Men selvom man anmelder det, kan man så seriøst regne med at politiet virkelig gør noget ved det?</b>
    Har ikke den fjerneste idé om det. Men skal jeg være helt ærlig så håber jeg på, at der skal mere end én anmeldelse til - i hvert fald før der bliver skredet ind med fjernelse.
    En god idé er nok at få andre naboer til også at klage over hundene....selvfølgelig kun hvis de har noget at klage over i forhold til hundene. At man har set sig gal på en nabo af andre årsager skal helst ikke gå ud over hundene.


  • #15   19. apr 2011 Gitta tro mig, det har vi og andre naboer al mulig grund til. Jeg mener selvfølgelig heller ikke at hundene skal fjernes, men om politiet virkelig går til dem og siger at de skal gøre noget ved problemet, eller om det bare er noget der måske lige bliver klaret over telefonen...
    Men vi går helt sikkert derned i morgen og hører hvad de siger.


  • #16   19. apr 2011 <b>gitta - vi er slet ikk uenige om at der skal træning til, vi ved bare ikk helt hvordan - men vi har kontaktet en hunde adfærds konsulent der kommer lige efter påske ... </b>

    Held og lykke med den fremtidige træning.
    Tro mig - når din Mor begynder at få styr hunden, vil hun nyde den endnu mere, end hun allerede gør nu. Hverdagen <b>bliver</b> nemmere og sjovere når hunden lystrer ens kommandoer. smiley


  • #17   19. apr 2011 Christina, Thomas....

    Har I forsøgt at tale med hundenes ejere og fortalt dem, hvor meget hundene generer? Hvis ikke mener jeg, at det er der, man skal starte.
    Hvis de nægter at gøre noget ved problemet, kan I jo fortælle, at I så er nødt til at blande politiet ind i sagen.


  • #18   19. apr 2011 Jeg ville tage en snak med de andre hundeejere om problemet - de må jo også skulle arbejde på at deres hunde IKKE gør når jeres kommer ud?
    Hvis de ikke kan eller vil se problemet, så er din mor jo også i sin gode ret til at klage over dem - mens hun arbejder med egen hund.




  • #19   19. apr 2011 hvulket hegn har i ?

    det hjalp hos mig at hegne ind så tæve ikke kunne se ud , så nu er hun ikke stresset osv...

    men min tæve voffet kun hvis hun så mennesker / hunder og nu hvor huni kke kan se ud er hun helt stille og bare hygger sig i hundegården...

    men nu hadde jeg heller ikke problem hvis andrer hunder voffer ( har 2 nabohunder som voffer meget , men mine hunde bryr sig ikke når de larmer )


  • #20   19. apr 2011 Ja det skal gøres HVER gang, ellers er det lidt omsonst. Hvis hunden halvdelen af gangene har mulighed for at rende ned og gø, så hjælper det ikke noget med de gange den så har snor på.

    Så igang med træningen, og vær konsekvente med det, så det ikke lige smutter engang imellem.
    Så skal der nok ske fremskridt:o)


  • #21   19. apr 2011 Interessant tråd, der er meget at lære - når man sådan læser grundigt hvad folk skriver. Det springer mig dog lidt i øjene at der måske ikke er så meget fokus på hvilke racer det drejer sig om..?

    Jeg har selv en boxer, som er en meget stille hund - da den ikke skal alarmere nogen, men kan være at der er nogen som ønsker at byde mere ind med hvilke hunde der næsten ikke kan lade være med at gø, samt hvordan man håndterer det.


  • #22   19. apr 2011 Gravhunden og gårdhunde er jo to gøende racer, og hvis ikke de lærer det fra starten, skal der strammes op om det, mine gø'r lige når jeg lukker dem ud, fuglene skal lige ha en vise, det varer højst 2 sekunder så 5 minutter er lang tid, og selv om andre hunde gør i området gø'r mine da ikke, ellers må haven gøres mindre, så de ikke har så stort område at løbe og hidse sig op på.

  • #23   19. apr 2011 Hold da op hvor skal man da åbenbart prise sig lykkelige for at man har tolerante naboer. Vores naboer har heldigvis ikke noget imod Cooper selvom han giver lyd fra sig indimellem. Han er en poms som i de fleste tilfælde næsten ikke kan lade være med at reagere hvis posten eller nogle andre biler kommer når han er ude i haven.
    Mon ikke man bare burde sige til damen at det nok skal gå? Synes det er sørgeligt at man skal ha' så dårligt et forhold naboer imellem.


  • #24   19. apr 2011 Ja eller stik hende et par ørepropper.

  • #25   19. apr 2011 Evi: Den var god, den hopper jeg med på. Måske et høreværn med musik? smiley

  • #26   19. apr 2011 <b>Hold da op hvor skal man da åbenbart prise sig lykkelige for at man har tolerante naboer.</b>

    Ja.....i hvert fald hvis man ikke gider opdrage på sin hund!!


  • #27   19. apr 2011 Jeg har på intet tidspunkt sagt at det var i orden at hunden gøer i 4-5 ad gangen. Men jeg var bare overrasket over at mange farer op og får det til at lyde som om at hunden ikke må sige noget. For det synes jeg egentligt er rart at Cooper gør når jeg er alene hjemme f.eks. Han får ikke lov til at gø mere end et par gange inden jeg kalder på ham.
    Derudover var jeg egentligt mest overrasket over at man har så lidt respekt for sine medmennesker at man taler sådan til dem som damen der gør.
    Var der en dame der talte sådan til mig, om hun havde ret eller ej, ville jeg slet ikke gide at tale med hende om det. Så ville jeg bare bede hende om at komme igen når hun kunne finde ud af at snakke ordentligt til folk.


  • #28   19. apr 2011 - Og det er egentligt mest derfor jeg priser mig lykkelig over at mine naboer er så søde (og i forhold til selskabet her) meget tolerante og enige med mig i at en hund godt må sige vov. Og ikke mindst, at de kan finde ud af at tale pænt smiley

  • #29   19. apr 2011 Jon & Sidsel - hvad er det jeg har overset??

    Jeg har aldrig sagt at en hund aldrig må sige noget. Derimod har jeg sagt:

    <b>Efter min overbevisning skal hunde have lov at gø af og til, men de skal søreme også kunne stoppes i det, ellers er det netop det bliver til gene for omgivelserne. At vi er nogle, der vælger at have hund, skal jo helst ikke blive et problem for andre.</b>


  • #30   19. apr 2011 Jon & Sidsel -
    Nå ja, der fik jeg så indirekte svar på, hvad jeg havde overset (som du skrev i det indlæg du nu har slettet!)....eller rettere så fik jeg svar på, at jeg IKKE havde overset noget. smiley

    I dit første indlæg er der nemlig intet der indikerer, at der er grænser for hvor meget og hvor længe, du synes en hund skal have lov at gø, før man sætter en stopper for det. smiley


  • #32   20. apr 2011 Det er egentlig utroligt hvis politiet gider at gøre noget ved gøende hunde, når de ikke engang gider komme ud til larmende overboer.

  • #33   20. apr 2011 Anne P præcis. Det har jeg nemlig også prøvet hvor vores underbo havde mistet job og derfor mente at han skulle skrue sit anlæg op på max kl 4 om natten i hverdagene. Han åbnede ikke når vi bankede på og skruede mere op når vi bankede i gulvene. Ringede til politiet og fik at vide at det kunne de ikke gøre noget ved fordi det skete mellem husets fire vægge.. Og det synes jeg var et meget mærkeligt svar, så kunne derfor forstille mig at jeg ville få det samme svar igen smiley

  • #34   20. apr 2011 Nå men vi har idag haft coco i snor hver gang hun skulle i haven, og vupti, ingen gøen ....
    Den ene nabo vi er gode venner med - spurgte med et smil på læben om vi havde givet den en pille, siden den ikk gøede ?? smiley

    Så vi fortsætter påsken over med snoren, og håber så adfærds terapeuten har gode råd , så hun engang kan løbe frit igen.....


Kommentér på:
Må hunden gø ?

Annonce