2.085 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Meget syg hvalp. Meget syg hvalp.

Er der nogen som kender et lignende tilfælde?
Vi har en 11 uger gammel hvalp, som ellers aldrig har fejlet noget. For ca en uge siden startede det sådan: dag 1 små opkastninger, få men lidt tynde afføringer og ingen appetit. Hvalpen fastede og startede på skånekost efter aftale med dyrlæge. Dag to: let bedring hvalpen spiste kogt kylling og lidt ris og fik zoolac. Dag 3: tilbage gang, ingen appetit, han startede i pencilin beh og kvalmestillende, få opkastninger, næsten ingen afføring. Dag 4: Ingen effekt af pencilin beh. Han blev indlagt til observation, der blev konstateret lungebetændelse, der var ingen fremmedlegme. Han startede i ny pencilin beh. Dag 5: Ingen effekt af pencilin kur, stadig ingen spise lyst drikker lidt vand af og til.

Dag 6 Dag der mod forventningen stadig ikke er fremgang, gives der to kombonent pencilin beh+binyrebark hormon.

Dag 7-8-9: Forsat uændret tilstand, han har igennem hele forløbet haft små fremgange og tilbage fald. Indimellem er han nysgerrig og undersøgende, og andre dag sover han hele tiden.

Det er iformentlig kke en virus da ingen af de andre hvalp er ramt, han har ikke feber og har ikke haft det på noget tidspunkt, lever- og nyretal er normale. Vi har igennem hele forløbet, hvor han ikke har ville spise eller drikke, givet ham englevand, havresuppe og hills prescription diet a/d i gennem sprøjte.

Men det er frustrende at se en hvalp svækkes på denne måde, og jeg trænge sådan til at høre om der er nogen som har erfaring fra et lignende sygdomsbillede.

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Meget syg hvalp.
  • #1   24. maj 2011 ja desværre,,havde en poms hvalp dog på 6 ugerder havde det sådan,,,hun døde desværre da vi valgte at få hende aflivet til sidst da hun var meget svag

• #2   24. maj 2011 Har man udelukket parvo?

• #3   24. maj 2011 Han er vaccineret for parvo, kan han få det alligevel? Diarre har egentlig ikke været til stede udover 2-3 gange i gennem hele forløbet, og det var ikke vandtynd diarre, men dog slimet. Han har ingen feber. Jeg syntes det er meget underligt:(

• #4   24. maj 2011 Hvis det ikke er længere tid siden den har fået parvo vaccinen kan det ikke udelukkes at det er parvo. Kender desværre tilfælde hvor de har fået parvo vacc. som små "babyer" (8 uger) og alligevel får parvo.

Afsted til dr. Dyr igen.

• #5   24. maj 2011 Jeanette: Det gør mig ondt det er meget hårdt når det er sådan nogle små størrelser. Men det er også de tanker vi er begyndt at overveje. Men det er svært når han har perioder hvor han står med logrende hale og hilser på vores andre hunde. Og trisser rundt i stuen, kigger ud af terrasse døren, for gerne at ville ud i haven.

• #6   24. maj 2011 Det var 17 dage efter vac at han begyndte at blive dårlig. Vi er i kontakt med vores dyrlæge hver eneste dag, jeg har fået hendes privat nummer. Hun forsøger at få en secund oppinion fra et andet dyrehospital i dag, da hun ikke kan se et sammenhæng i han symptomer.

• #7   24. maj 2011 Er parvo hundesyge? Vores gamle cairn terrie fik hundesyge da han var hvalp, måske 4 mdr. Jeg har jo kun været 9 år gammel, så min erindring er begrænset. Men han var meget syg, men overlevede. Han var så den eneste i kuldet der overlevede det.

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 10
    #8   24. maj 2011 Det kan vel være mange ting.... Parvo er det formentlig ikke hvis hunden er vaccineret, men det kan være en bakterie der er resistent overfor penicilin (så virker det ikke) og det kan også være penicilinen i sig selv. Mennesker kan være allergiske eller af andre grunde reagere meget voldsomt på penicilin men ved ikke om man ser samme problem med hunde.
    Håber det stakkels lille kræ snart får det bedre.

• #9   24. maj 2011 Parvovirus og hundesyge er to forskellige. Men godt han kom sig.

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#10   24. maj 2011 Ja Parvo er det vi kender som lussingesyge på "godt gammelt dansk" smiley

• #11   24. maj 2011 Han reaktion på de forskellige pencilin beh han har været startet i, har ikke givet nogen ændring i hans tilstand hveken værre eller bedre.

• #13   24. maj 2011 Ikke hvad jeg ved af. Men ville en bakterie ikke give feber?

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#14   24. maj 2011 ikke nødvendigvis.... behøver ikke være multiresistente bakterier men bare penicilinresistente.
    De fleste infektioner hos mennesker kan ikke behandles med penicilin men med andre antibiotika. Det skyldes at man har "blind-behandlet" i mange år hvorfor bakterierne har udviklet resistens overfor penicilin. Kan forestille mig samme scenarie i dyreverdenen.
    Lyder dog også lidt voldsomt at skulle tage prøver fra hundens lunger for at dyrke.
    Hvad med at prøve en anden dyrelæge?? Ikke at den der har tilset nødvendigvis er dårlig men flere øjne ser mere...

• #15   24. maj 2011 Det kan sagtens være Parvo - da den kan være smittet lige inden den er blevet vaccineret og så når den ikke at danne antivirus, den skal jo så vaccineres igen efter 4 uger for at være vaccineret ordentligt mod Parvo.

Vores pudel var vaccineret mod parvo og fik alligevel Parvo , så det kan sagtens lade sig gøre, han var tæt på at dø, men overlevede alligevel.

Håber det bedste for jeres hvalp. men gør jer selv den tjeneste at få den testet, det tager kun en halv time og koster ikke ret meget, så er i på den sikre side.

• #16   24. maj 2011 og skal siges at vores også "havde noget på lungerne", men det var altså reaktion på Parvo virus.

• #17   24. maj 2011 Jeg håber ikke det er super bakterier så!!!
    Vores dyrlæge vil konferere med dyrlæger fra et andet hospital i dag, for at se om det kan give noget klarhed.

• #18   24. maj 2011 Linda: Jeg vender det med vores dyrlæge når vi skal snakke sammen kl 13. Jeg troede bare ikke at de kunne få det når deres mor er vaccineret og hvalpen blev vaccineret da den var knap 8 uger. Men ville han ikke have feber og voldsom diarre/opkastninger. Han har dage hvor han overhovedet ikke kaster op og som sagt er diarre ikke være et problem. Hvordan var det med jeres hund?

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#20   24. maj 2011 Lyder som en fornuftig dyrelæge

• #21   24. maj 2011 jep sådan var hun også det ene øjeblik rendte hun rundt og legede og var glad det andet faldt hun sammen og ku ikke stå på benenen
    det virkede som hun gik sukkerkold og hvis hun fik lidt honning gik der kort tid så var hun frisk igen.
    Må jeg spøgre hvad tørkost i giver nu?
    jeg fik af videe ddet er vígtig de får meget fedt indholdigt foder hvis de er små.

Jeg gav hende mad hver anden time både ad og noget andet på tube fra dyrlægen

det stod på i 14 dage,,,op hver 2 time nat også.
    Da hun en morgen var så dårlig igen kunne jeg ikke mere,,,jeg havde også nogen som have betalt depositum på hende og de var med på råd hele forløbet.....jeg valgte at lade hende få fred for ingen af os var tjente med det
    held og lykke

• #22   24. maj 2011 nej ikke nødvendigvis, vores hun havde lagt syg ude ved avler i en uges tid, da vi tager ham med os har han kun kastet op den dag. Vi tog ham med ad medlidenhed for avler ville ikke bruge penge på den. Så symptomerne kan komme efter så lang tid og vil blive værre og værre.

Da vi tog ham hjem kørte vi ham ud på dyrehospitalet og der blev han lagt i drop og fik antibiotika, da de kunne høre noget på lungerne.
    Han kom med hjem igen, men de troede ikke han overlevede natten.

Dagen efter om formiddagen af sted igen og igen drop og div sprøjter.

Han bliver indlagt om mandagen og først der finder de ud af at det er Parvo, der kastede han ikke op ude og han havde heller ikke dierre.

Men han var meget meget svækket.
    Han blev lagt i isolation og så fik han drop.

Han var indlagt i 8 dage før vi fik en rask hund med hjem.

Parvo kan ødelægge deres tarmsystem og deres hjerte, men vores gik heldigvis fri for efterfølgende komplikationer.
    Han er i dag en rask hund.

• #23   24. maj 2011 Undskyld men har aldrig hørt en hund har parvo uden den har diaree og blodig diarre???

• #24   24. maj 2011 det kommer helt an på hvor langt den er henne i forløbet, vores havde kun dierre en gang med blod i . og det var inden han blev kørt til dyrehospitalet.

Det var alt. og i følge dyrlægen er det ikke unormalt, det kommer helt an på hvor meget deres system er svækket.

De kan også få blodig opkast og har det det er det bevæget sig op i mavesækken og så er chancerne minimale for den overlever.

• #25   24. maj 2011 Ej hvor må det være hårdt smiley Jeg bliver ked af det bare Luna kaster op smiley

• #26   24. maj 2011 Der er ingen blod hverken fra den ene eller anden ende. Men jeg spørger dyrlægen i dag.

• #27   24. maj 2011 Det er utrolig hårdt:(....men jeg bare håber og håber.

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#28   24. maj 2011 Skriv endelig hvad dyrlægen siger til det hele idag. Håber han har en idé til hvad der er galt.

• #29   24. maj 2011 nej men som sagt varierer det , alt afhænig hvor hårdt den er angrebet.

men håber da for dig det ikke er det, for det ønsker jeg ikke for nogen.

held og lykke med dit lille pus, håber den snart bliver bedre.

• #30   24. maj 2011 Tak skal i have, jeg skal nok melde tilbage.

• #31   24. maj 2011 Hej
    har i have han går fri i og evt spiser noget der er giftigt ? vores spiste valnødder fra træet og blev meget syg vi kunne heller ikke finde ud af hvad det var men efter det var væk skete det aldrig mere. og vores dyrlæge mente det sagtens kunne være forklaringen må lige sige at vores var 6mdr.

• #32   24. maj 2011 kan det måske være et fremmedlegme der sidder og genere?
    har dyrlægen scannet eller taget røngten af din hund?

• #33   24. maj 2011 Ja han har været ude i haven. Han har normal temp og så vidt jeg har kunnet finde ud af så får de lavere temp end normalt ved forgiftning. Men jeg ved ikke om det er rigtigt.

Der skulle ikke være noget fremmedlegme, han har været i røngten uden fund.

• #34   24. maj 2011 Majbrit L.....Spiserørsforsnævring. Ja det var det første som faldt mig ind....Der jkommer altid lungebetændelse, fordi maden presses ud i lungerne....
    Så prøv at spørge din dyrlæge om det....Der er ingen feber men on end of opkastn. og lungebetændelser.

• #35   24. maj 2011 åh det er da fustrerende, når der ikke er et gyldigt svar.
    Håber snart de finder en løsning til jer.

Har du prøvet canikur pro? det er ret godt til at stailisere maven.

Vores tæve havde tynd afføring som var slimet, hvilket jo bestemt ikke er godt. 3 dage på canikur pro så var alt godt igen.

• #36   24. maj 2011 Det vil jeg spørge hende om, det havde jeg ikke selv tænkt på.
    Jeg har ikke prøvet canikur pro, er det bedre end zoolac?

• #37   24. maj 2011 Majbrit L....Intet af den slags hjælper på et forsnævret spiserør....
    Men snak med dr.dyr.
    Den kan leve med det flere måneder, men tilbagevendende lungebetændelser og opkast...
    Jeg hjåber virkelig ikke det er det...Held og lykke

• #38   24. maj 2011 Det gør jeg.
    canikur el zoolac, var nu heller ikke tænkt ift spiserørs forsnævring;o) Men til et andet indlæg, jeg er nok bare ikke tydelig nok;o)

• #39   24. maj 2011 Så er jeg kommet hjem med en ny omgang medicin, så skal virkningen vurderes sidst på ugen. Der er enighed imellem dyrlægerne om at det er en fejlsynknings lungebetændelse. Jeg blev modtaget i døren af en lille hvalp med logrende hale, han er ikke til at blive klog på den lille mand. Det ene øjeblik tror man at han er ved dø og det næste øjeblik er der fremgang. Håber det sidst varer ved.

• #40   24. maj 2011 En sjælden gang, kan vaccinationer give meningitis -er det undersøgt?
    Evt. spørg Karin H, herinde (med Weimaranere) hun har oplevet det, og kan give info, vedr. symptomer.

God bedring til hvalpen! *s*

• #41   24. maj 2011 Nej. Det er ikke undersøgt, men ville centralnervesystemet så ikke være påvirket. Jeg ser om jeg kan finde Karin. Tak for hjælpen og de gode ønsker.

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#42   24. maj 2011 så håber vi det gode humør holder !
    Vil de gøre noget fejlsynkning-tingen?
    Held og lykke med det.

• #43   24. maj 2011 Ja det håber vi.
    De mener at det er fejlsynkning af evt opkast og at det har været et uheld. Altså ikke en defekt som kan få det til at gentage sig. Så jeg er spændt på hvad der sker de næste dage.

• signe j
    signe j Tilmeldt:
    mar 2011

#44   24. maj 2011 Ja de næste dage må jo vise om de har ret. Godt den i hvert fald virker bedre

• #45   24. maj 2011 Karin er her:

http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=587

• #46   24. maj 2011 Hej - svarer dig på PB

• #47   24. maj 2011 Tak skal du ha.

Kommentér på:
Meget syg hvalp.

Annonce