1.109 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvordan skelner i mellem syg og rask? Hvordan skelner i mellem syg og rask?

som tommelfinger regel siger man jo at hvis hunden virker sløj, ikke spiser og drikker så er der noget galt..

Men hvordan vurdere i om hunden rent faktisk er sløj, eller om den er blevet for vant til at der falder noget lækkert af, som klart er en anelse mere delikat end tørfoder (tænker her, menneskemad) eller er det først hvis hunden også takker nej til eksempelvis pøsestykker jeres alarm klokker ringer?
Eller om hunden simpelthen bare er kørt træt i tørfoderet?

En kvinde i Guilin smed ved et uheld et guldarmbånd til over 4.000 dollars ud sammen med affaldet. Overvågningsoptagelser afslørede senere, at hendes kæledyr havde gemt smykket i skraldet, før hun kunne nå at opdage det.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Lagt klikgulv 4kvm 900 kr.
  • Samling af 2 stk. metalreoler 2.000 kr.
  • Klipning af ca. 28 m hæk inkl. bortkørsel 1.950 kr.
  • Stigereol samlet 400 kr.
  • Montering af 2 klædeskab og en sofabord 70x40 1.100 kr.
  • Maling af entre 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan skelner i mellem syg og rask?
  • #1   29. maj 2011 Jeg ser på deres almene tilstand ,væremåde øjne og pels.
    Hunde kan godt have en dårlig dag.
    Hvis det er noget der varer mere end en dag, så er det dyrlægen

• #2   29. maj 2011 Så hvis hunden ikke spiser dens tørfoder, men ellers er glad og frisk, så er det ikke noget du tænker over??

• #3   29. maj 2011 Jeg har aldrig tilbudt menneskemad når hundene har virket sløje. Kan se at deres adfærd ændre sig. Har de lyst til at lege, til at gå tur - til at gøre de ting som de plejer at gøre.

Hvis hundene bare ikke spiser... hmm. Ved Silas ville jeg blive bekymret. Han er altædende. Lilly ville jeg være mere rolig og se på de andre tegn. Hun har nogle gange smerter pga begyndende gigt, så er ved at være klar over hvilke tegn jeg skal se efter.

• #5   29. maj 2011 Tja -hvis mine ikke spiser hvad som helst, så er den gal -de er altædende normalt;o)

Nu er det så ikke ædelyst jeg vurderer mine hundes tilstand efter -de skal godt nok være MEGET syge før de ikke spiser.

Men jeg kan jo mærke på dem om de opfører sig anderledes end sædvanligt -har de feber, gider de lege/løbe/være aktive, bevæger de sig som de plejer osv...

• #6   29. maj 2011 Min hund mistede også madglæden efter en periode på samme tørfodermærke. Efter han er kommet på råt siger han aldrig nej til mad, så det ville jeg klart reagere på.

Men dengang kunne jeg godt fornemme på ham at det bare var maden der var blevet kedelig, for han opførste sig ellers fuldstændigt som han plejede, og havde fin appetit til alt muligt andet mad.

• #7   29. maj 2011 jeg sørger for et godt vareiet kost til min hund.. han kan let gå hen og kede sig med tøkost. desuden falder der lidt godt af fra bordet . takke være mine sviger forældre tsk tsk smiley men ak ja, har han ikke taget skade af, og nyder stadig sin tørkost smiley

• #8   29. maj 2011 Kigger på hele hunden,ændrer den adfærd,pels,mangler den energi,afførring,ja og ikke mindst drikker og spiser den.. Æder mine ikke hvad de får serveret,kan det være tegn på noget er galt.. Med tanke på,at de rydder alt så hurtigt som muligt smiley

• #9   29. maj 2011 Jeg kigger på adfærd - er hunden trist, er den stille, er øjnene sørgmodige osv osv. At en hund ikke vil spise gør ikke noget, hvis den ellers er glad og farer omkring, som den plejer.

Spiser den ikke igennem flere dage vil jeg dog reagere, men så tror jeg de tidligere nævnte symptomer har gjort mig opmærksom på at hunden har det skidt noget før,

Jeg har en hund der kører træt i tørfoder, hvis den får det for lang tid af gangen, så jeg skifter jævnligt mærke eller produkt indenfor samme mærke (eks fra foder med fisk, til foder med lam osv)

• #10   29. maj 2011 Jeg tror der er meget intuition ind over her.. ren og skær mavefornemmelse.

Mine hunde fravælger ofte deres foder en enkelt dag uden at være syge, men hvis de er syge så er det som om jeg kan fornemme det

• #11   29. maj 2011 Ja, vil også sige at vi er opmærksomme på deres alemene tilstand. Hvis de undviger fra den, så holder vi også ekstra øje. Men synes nu også jeg hurtigt kan se, hvis de ikke har det så godt. Hunde kan jo også have dårlige dage, ligesom vi mennesker :o)

• #12   29. maj 2011 Hvis Balkto en dag ikke ville spise ville jeg blive alvorligt bekymret, han er altædende, så det ville slet ikke ligne ham.

Med Meegò er det lidt sværer. Han spiser som udgangspunkt alt han får serveret, men hvis han til eksemple får et stykke pølse første og derefter en gulerod, så ville han som udgangspunkt ikke spise gulerodden men vente på mere pølse. Fik han gulrod først, ville han spise begge dele med velbehag.

Men ellers kigger jeg på mine hunde. Balto ændrer markant adfærd når han er dårlig, og Meegò har endnu ikke være skidt så med ham ved jeg det endnu ikke.

• #13   29. maj 2011 Jeg tror såmænd også nala bare er blevet for vant til at der ryger noget lækkert af, fra os alle sammen i løbet af en dag, og vil derfor ikke spise sin egen kedelige tørkost, for andet mad spiser hun med stor velbehag.
    Der går tit 1-3 dage hvor hun ikke har rørt sit tørfoder men ellers virker glad og frisk…

Læser bare ofte spørgsmålet "spiser hun?" hvis en hund er sløj, også kom jeg bare til at tænke over hvordan i skelnede på sygdom, træt af foderet, eller for vant til at der faldet godter af, og venter på dem i stedet for at spise deres mad. Men som jeg kan forstå på jer, så er det resten af hunden i vurdere det efter.

Hvad så hvis hunden er glad og frisk men stadig ikke spiser? Ville i så skifte foder eller vente på hunden spiste?
    *jeg undskylder eventuelle stavefejl, men jeg sidder på min iPhone :-)*

• #14   29. maj 2011 Hvis det er fordi hun nu er blevet vant til at få menneskemad af jer, så ville jeg droppe det helt og aldeles. Ingen undtagelser! Drop alle godbidder i løbet af dagen, og giv hende mad to gange dagligt. Lad det stå i ca. 15 minutter og fjern det igen hvis hun ikke spiser.

• #15   29. maj 2011 Pernille - det har vi prøvet, men hun ville stadig ikke spise...
    Vi har dog fundet den løsning at proppe hendes foder i hendes aktivitets bold, og der spiser hun gerne :o)

• #16   29. maj 2011 Hvor længe gjorde i det? For det kan godt tage flere dage før hun vil spise sin almindelige tørfoder.

Men ellers så er det da bare det med foderbolden i gør. *S*

• #17   29. maj 2011 Jeg kan ikke huske det helt præcist da det er for et lille stykke tid siden, men et 3-4 dage vil jeg tro.
    Så prøvede vi at smide det i haven, men det gider hun ikke...

Jeps, så længe hun får spist noget, så er det jo godt. mærkelige kræ

• #18   29. maj 2011 Måske hun bare synes det skal være sjovt at spise. *g*

• #19   29. maj 2011 Hehe ja, jeg ville nu hellere ha maden serveret på et guldfad end at skulle løbe rundt efter en bold.... men så forbrænder hun da samtidig med at hun spiser!

Kommentér på:
Hvordan skelner i mellem syg og rask?

Annonce