{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.324 visninger | Oprettet:

At blande racer - BANDOG {{forumTopicSubject}}

Jeg må ærligt erkende at jeg i nogle debatter har rystet på hovedet af folk som går så højt op i stamtavle på hunde, seriøs opdræt osv, for har tit følt at de folk med blandinghunde er blevet anset som "unødvendige hunde". Eller så at sige "ukrudtet blandt blomsterne"... Men nu begynder jeg faktisk at kunne forstå deres "budskab" mht avl af blandingsracer....

Jeg sad på nettet og læste om forskellige hunderacer, og faldt så over "Bandog". En blanding af mastiff og pitbull, og sågar også amstaff i nogle af hundene. Jeg var målløs! Hvad er formålet med at blande de racer sammen, og så som i forvejen har et dårligt ry...?? Så vidt jeg kan forstå er det ikke en "ældgammel" race... Men så spørger jeg mig selv : "Hvad i alverden var/er formålet dog med at blande disse racer??" Der findes da mange andre racer som egner sig til at være vagthunde, hvorfor så "overdrive" og fremavle en ( undskyld mit udtryk ) "rædselsspredende krigsmaskine"?? Og da jeg sad med denne tanke tænkte jeg, at det er jo faktisk det samme princip, som hvis man blandede en labrador med en golden retriever... Eller en puddel med en cockerspaniel... ALLE blandinger! Må indrømme at jeg NU forstår hvorfor feks DKK folk går så meget op i at det er racerene hunde med stamtavle... Samme princip gælder for de såkaldte "designer-dogs"... Hvorfor blande en race, som er go som den er??

Jeg læste forleden en tråd om en der ønskede at blande en staffordshire bullterrier med en labrador.. JAMEN HVORFOR?! Tænker jeg jo så...Og tråden udviklede sig noget drastisk fra en forespørgsel, til en glødende debat.

Puham jeg skule lig ud med det... Jeg ved ikke om det er tilladt at linke til en anden tråd, men folk der har læst den ved vist godt hvad jeg snakker om...

Jeg er selv lykkelig ejer af en amstaff, dog uden stamtavle, men jeg vil da klart i fremtiden støtte de seriøse opdrættere og kennler, som avler med stamtavle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blande racer - BANDOG
  • #1   7. jun 2011 Hehe "ukrudtet blandt blomsterne" sød måde at skrive det på ;o) men ukrudt kan også være flot, spørgsmålet er bare hvor mange problemer det kan give med tiden ;o) Man ved hvad man har med en rose ;o)

  • #2   7. jun 2011 ja, de ved hvad de snakker om de "tanter" du hentyder til. De kan lyde skrappe, men deres ord er næsten lov, for de har helt ret og kan deres sager! smiley

  • #4   7. jun 2011 Nu synes jeg altså , der er stor forskel på , at man blander .... Amstaff - Pitbull - Mastiff...... ..........og så en Golden Retriever - Labrador....

  • #5   7. jun 2011 og der er også stor forskel på hvilke typer af hunde du krydser, om det er retrievers, hyrdehunde eller hvilket andet instinkt de nu end har.. smiley

  • #6   7. jun 2011 Cecilie H

    Jeg kan iøvrigt fortælle dig .. at jeg også læste den tråd....... han sagde overhovedet ikke at han ville blande en staffordshire Bullterrier med en Labrador........... han spurgte bare om der var nogen der havde en... ... eller kunne linke til et billede .... :O)
    Og det gentog han 100 gange , men det overhørte folk bare.... :O)


  • #7   7. jun 2011 En " Rose " kan også have sylespidse torne / tænder...... husk det .... :O)

  • #8   7. jun 2011 lagde jeg også mærke til... nu er han banløst på HG *LOL* ej, men næsten synd for ham at folk bare stemplede ham fordi han spurgte efter det smiley

  • #9   7. jun 2011 Det er bare typisk HG..... folk læser det de VIL læse.....

  • #10   7. jun 2011 det er bare gode gamle HG.
    "Hvis du ikke kan lide lugten i bageren, så forsvind" *LOL*


  • #11   7. jun 2011 *NITTIB*

    selvfølgelig er der forskel fra racer til racer, men nu skrev TS altså at princippet var det samme.
    (det er jo faktisk det samme princip, som hvis man blandede en labrador med en golden retriever... Eller en puddel med en cockerspaniel... ALLE blandinger!) Hvad er formålet med det?

    Men til TS så kan jeg fortælle dig at F.eks. så bruger man Bandogs til WP (weight pulling) Hvor man bruger generne fra Mastiffes enorme kraft samt udholdenheden fra pitten til at trække enorme vægte. Og andre bruger Mastiff typerne med pit og amstaff til Show dogs, som er avlet udelukkende til shows. ingen andre mål er til hensigten med disse type hunde.


  • #12   7. jun 2011 Formålet med bandog er at lave en brugshund - bla. som ramin skriver, til Weightpull, men også til personligbeskyttelsesarbejde - som jo er en del brugt i staterne.

    Bandog er en stærk race, med gode kvaliteter - hos de rette ejere vel at mærke.

    Går man ind i et målrettet, kontrolleret arbejde med at lave en racer der opfylder de ønskede krav - så er det vel ikke så meget anderledes end at avle på en allerede eksisterende race.

    Jeg kan godt se grunden til denne race. Der er et udtalt ønske om specifikke kvaliteter fra alle de indblandede racer.

    Hvor en blanding af eks lab og golden ikke giver noget nyt under solen.




  • #13   7. jun 2011 Der findes et par eksperter på bandogs herinde - mit foreslag er at kontakte disse, og få et par gode svar.

    /Jakob


  • #14   7. jun 2011 Google kan være din ven

    (link fjernet)

    Mener at Martin Thomsen herinde er velinformeret på området. Ville være skønt hvis der blev indsamlet mere empiri inden "diverse" undren bliver "smidt" ud i åbent forum.


  • #16   8. jun 2011 ***Krumme***

    "Synes godt om"


  • #17   8. jun 2011 Hvor er det fedt at se endnu et eksempel på en der åbnet øjnene og har forstået budskabet. Fedt at visse personers indlæg virker på folk!

  • #18   8. jun 2011 hej alle sammen jeg kunne da godt tænke mig at sige et par ting her, da jeg jo trods alt har lidt afaring angående den her type hund..

    allerførst så vil jeg give folk ret i at en bandog er en skarp hund og ikke er for alle og en værd slet ikke..

    men jeg vil også lige rette et par ting inde vi køre vider,
    1 en bandog er ikke bare et mix mellem en mastiff og en feks pitbull fordi man har disse 2 racer og krydser dem får du ikke en bandog så får du bare en blandigs hund melllem mastiff og pitbull, en bandog er en brugs hund og kan komme komme til verden ved at bruge brugshunde i avlen altså når du starter op så finder man en brugs mastiff (brugs testet og vist sig meget egnet til den enskab man søger for nogle er det PP andre er det storvilds jagt og igen weightpull, psa, SchH osv osv det er jo forskelligt fra avler til avler alt efter hvor i verden de befinder sig) men tilbage til mastiffen, at finde så en sag er i sig selv meget meget svært, da de udstillings modeller vi i dag har faktisk i 999 ud af 1000 tilfælde slet ikke viser sig egnet entet pga brugs enskaber mangler eller sundhed, det samme skal du så igennem med bull og terrien (behøver ikke være pitbull kan være alt lige fra patterdale terrier til standart bulldog) men når du så endelig har fundet dine 2 rigtige gode hunde (som næsten er umuligt) så skal du i gang med avls arbejdet det først kul du laver mellem mastiff og bull and terrier det er stadig ikke en bandog det er et F1 kul de hunde skal så igen brugs testes når de bliver gamle nok og kun de hunde som har 100 de enskaber men søger går vider i avlen, ved en parring af 2 F1 hunde får du så et F2 kul og historien gentager sig igen så kommer F3 kullet her kan man så begynde at mene man har en tidlig bandog men den er stadig meget tidlig i gennerationerne du skal over 5 gennerationer før du begynder at have noget stabilt, og så igen hvis du starter med at købe 2 bandogs fra testede linier men at du intet brugs arbejde laver med din hunde og du laver en parring ja så er du igen tilbage til at det bare er en blanding mellem mastiff og bull og terrier, når det var lidt om hvordan den kommer tilverden så en bandog og meningen med det var faktisk bare at fortelle det avlsarbejde der lgges i det kan på ingen måde samlignes med feks en der spørg om en blanding mellem en lab og en sbt eller andre former for blandinger, der bliver genneralt langt flere timer, penge og krav i bandog avl ind der gør i det meste tavle avl..

    men igen vider der er flere her i tråden der maner at den her type hund slet ikke skal,laves mere fordi de hunde der feks bliver brugt er ulovlige, hmmmmmmmmmm siger jeg så hvor er de ulovlige henne ??? ja i dk men nu er der ALDRIG og jeg genteger ALDRIG lavet en eneste rigtig bandog parring i dk, der er nogle få parringer der er lavet hvor man har brugt navnet for at kunne sælge sin hvalpe til en højre pris, men det gør det stadig ikke til en bandog hvis jeg nu feks parre en schæferhund med en pitbull så er det lige meget hvor mange gange jeg klader hvalpene for Malinois og lige meget hvor meget de kommer til at ligne en Malinois så bliver de det stadig ikke....

    de steder hvor bandogs bliver avlet der er hundene jo ikke forbudte samt at der jo faktisk stadig er masser af lande rundt om i verden hvor der jo stadig kan være brug for så en slags hund, og faktisk med den udviikling vi desværre har haft i dk med meget voldelige hjemme røverier hvor folk enten bliver slået til plupfisk eller nogle dør, ja så skal den udvikling da ikke udvikle sig serlig meget mere før vi også i dk ville kunne have gavn af så en hund....

    og selv i den store vide verden er bandogs et meget lille land tror måske der bliver lavet 3-4 kul rigtige bandogs i hele den vestlige verden (hvis vi ikke tager australien med, der bliver de flitigt brugt og avlet til både PP og vildtsvin jagt) og at de rigtige avler som er til jo faktisk har lange ventelister så risikoen er nok pæn lille for at der kommer serlig mange af dem til dk ....

    når men tilbage til TS grunden til at at man i sin tid jo begyndte på de her hunde var jo fordi de vagt hunde racer vi har i dag, ikke rigtig virker mere de fleste af dem vil helt vildt gerne gø men hvis de bliver udsat for en rigtig trussel så kunne de aldrig finde på at bide, det man jo ville var at have en mastino som de var for bare 50 år siden, man kan godt finde en mastion med det rigtige temperamang og vilje til at beskytte, men problemet er jo at de er blevet så vildt overdon og bliver værre og værre for vær år næsten at de jo for det første er fuld af sygdom men de kan jo ikke løbe fra huset og ud til havelågen uden næsten at hoste sine lunger op, og hvis det er over 25 grader varmt ja så gelm alt om at får den til at bevære sig, og det er så den bedste mastiff vi har til det formål, nu er der så folk der vil komme og sige hvad så med en presa eller en boerboel osv disse hunde er jo bare bandogs med et andet navn og en anden stamtavle, det er jo ikke mange år siden deres stamtavler blev lukket og var for 30 år siden ikke meget andet ind bare blandingshunde, og selv der så er de jo også de sidste mange år igen kun blevt avlet til udstilling så der går ikke mange år mere før de også er ødelangt...
    så det nemme svar til dit spørgsmål " Hvad i alverden var/er formålet dog med at blande disse racer??" er meget nemt pga udstillings folket jo desværre piller de enskaber ud af hundene som brugs folk kan lide, den mand i verden som har avlet disse hunde i længest tid og som laver noget af det bedste er Joseph Lucero III, han startede nede midt i 80érne med hans bandogs inde der hade han Rottweiler og Americanske bulldogs, men efter at han i flere år så standarten falde og at det blev sværre og sværre for ham at finde rigtig gode exempler af disse racer, gik han igang med at søge efter andre racer og han gik alt igennem og fandt ikke hvad han søgte i nogle af de annerkendte racer, det der kom tættest var netop en backyaed dårlig avlet mastino/pitbull mix og så tænkte han at hvis et så dårligt avlet exempel kunne gøre det så godt så ville et godt seriøst avlsprogram kunne gøre det rigtig godt og derfor gik han igang med at avle disse hunde ....

    når man jeg kunne jo blive ved og ved men må jo stoppe på et tidspunkt og da rigtig mange af jer jo allerde nu ikke har gidet at læse vider i det jeg skriver er det vel et meget godt tidspunkt at stoppe på...
    men hvis der er nogle som har nogle seriøse og oprigtige spørgsmål angående bandogs så svare jeg gerne på dem ...


  • #20   8. jun 2011 Martin:¨
    Ret interessant læsning :o)


  • #21   8. jun 2011 Martin:

    Nu har jeg læst hele dit indlæg smiley Men jeg vil stadig påstå Bandogs høre til de færreste. Og derfor er det ikke et ønske for mig, den skulle komme til DK. Den race er for de færreste, faktisk lidt som Bully Kuttaen. Den kan være ganske nyttig i få tilfælde, men det skal være specielle og dygtige mennesker der erhverver sig den og med et formål der ikke bare hedder, jeg skal have en ekstrem vogter, da jeg har rodet mig ud noget lort, og nu behøver en beskytter (potensforlænger). Derfor jeg altid vil sige, den ikke høre til i DK. De mennesker der så vælger sådan en hund, ved hvor de skal anskaffe sig den, og vil ikke gøre det åbenlyst. På den måde vil det ikke blive racer vi vil "døje" med. Har man et specielt formål man skal bruge disse skarpe racer til, kan jeg da godt forstå ønsket.

    Udviklingen i DK på den voldelige side, behøver i mine øjne ikke at godtgøre man skal erhverve sig en Bandog eller for den sags skyld en Bully Kutta. Vi har dygtige vogter racer, såsom Rotten, Cao de Castro Laboreiro og vogtende mastiffer der ikke er på forbudslisten.

    Jeg ville være bange for, at hvis der pludselig blev interesse for Bandogs, de ville falde i de forkerte hænder. Og det vil jeg mene kan blive farligt.
    Men er overbevist om, kommer de i rette hænder, er det en super arbejdshund og følgesvend smiley


  • #22   8. jun 2011 ***Krumme***

    når nu der aldrig er blevet avlet en bandog i dk og nok heller aldrig kommer til det, så kan jeg ikke se hvordan hun kan hentyde til at det skulle være angående dansk avl....

    og ud over det spørg hun jo om hvad foremålet var (den gang den blev lavet) med at lave så en hund og igen da den aldrig er blevet lavet i dk og slet ikke opfundet i dk, kan det ikke vare dansk avl hun her tænker på....


  • #25   8. jun 2011 Ina T
    jamen giver dig helt ret i at det ikke er en hund som egner sig til det alm danske markede, der bliver vi aldrig uenige, det er jo også derfor jeg bla skriver det her "allerførst så vil jeg give folk ret i at en bandog er en skarp hund og ikke er for alle og en værd slet ikke.." det er jo noget af det først jeg skriver...

    desværre så er vi ikke enige i vi har de her gode vogter hunde i dk,
    hvis jeg nu feks var så en hjemme røver så ville jeg godt nok ikke være bange for at gå ind til en rotte eller engelskmastiff, dogo canario, bullmastiff osv, der er ikke mange af dem i dk der er serlig gode, som jeg skriver de vil gerne gø, men der er stor foreskell på en hund der gør og hvad den så gør når der komme en trussel ind i hjemmet, eller for den sags skyld en ind som lade som om den ikke er en trussel og så sætte hund ud af spil...
    ja der er stadig noge få hunde som kan men der bliver længer og længer i mellem dem..

    men igen det meste af det jeg har svaret på er ikke tiltænkt danmark da vi jo ikke har avl af dem her i danmark og nok heller aldrig få det, og da TS bla hentyder til den gang de blev lavet må man jo gå ud fra der er tænkt på det store udland


  • #27   8. jun 2011 ***Krumme***
    hvor skriver jeg at det ville være godt hvis bandogs kommer ud til alle og en værd mand i dk ??????

    jeg starter jo faktisk med at skrive det her "allerførst så vil jeg give folk ret i at en bandog er en skarp hund og ikke er for alle og en værd slet ikke.." det må vel betyde at jeg ikke mener de skal ud til alle og enværd i dk eller hvordan tolker du det ????

    du siger så at fordi der er folk som laver nogle blandinger og kalder dem et bestem navn uden de ved hvad der er rigtig og forkert så skal det negative sidde på det navn ???

    så vis vi tager mit exempel på hvordan jeg kunne lave en malle så hvis folk laver den blanding og kalders deres hvalpe for maller eller for den sags skyld et andet hunde navn så må man ikke gå ind og rette folk og fortelle dem at det de siger er forkert????
    lad nu vær med at blive sur over du bliver rette...


  • #29   8. jun 2011 Alt avl der har et formål, er vel bedre end tilfældigt avl, også selvom formålet er at lave en "farlig" hund.
    Selvom der er mange hunde racer, så skal man huske at alle er kommet fordi man har ønsket noget nyt, og det kan være pga egenskaber, udseende eller andet, og derfor har man blandet noget, for at lave noget nyt.
    Der hvor problemet er, er nok at finde kompetente ejere til dem.
    For min skyld kunne der være 10.000 kangal i Danmark, hvis der bare var 10.000 kompetente og ansvarlige ejere.


  • #30   8. jun 2011 hvis jeg har misforstået må du meget undskylde, for ja det var ikke sådan jeg opfattede dit svar


  • #32   8. jun 2011 ***Krumme***
    der er noget jeg ikke forstå i mine øjne modsiger du jo dig selv
    du siger "Personlig beskyttelse har jeg selv svært ved at forestille mig hvad det skal bruges til medmindre man er kriminel eller rocker..
    Hvorfor jeg så også synes det burde være unødvendigt.. "

    men så skriver du længer nede "Men mit hjem er MIT, og bryder nogle ind må de tage konsekvensen af at møde en Fila.." det forstår jeg så som om det er ok hvis de er så dumme at bryde ind i dit hjem med så en sag gående rundt der inde???
    så må du jo være rocker eller kriminel for det er jo netop det som er Personlig beskyttelse de beskytter dig, din familie og dit hjem = personlig beskyttelse,


  • #33   8. jun 2011 Martin:

    Tror du misforstår Krumme.
    Jeg går ud fra at Krumme mener at det ikke er i orden at have hunde med det formål at beskytte sig selv eller de uheldige typer der bruger dem som potensforlænger og ikke ved hvad de har med at gøre.
    Men at det er okay at hunden forsvare sit hjem og at eventuelle indbudstyve kan holde sig væk.


  • #35   8. jun 2011 Maria Dilling ( Petphoto )
    giver dig ret, der er heldigvis ikke i dk brug for en hund som er så extream, heldigvis ...


  • #38   8. jun 2011 Mette J

    jamen så er det jo jer som er udtrykker jeg forkert, for når du læser om hunde som er avlet til personlig beskyttelse så er det en hund som er alvet til at beskytte dig og din familie hvis der feks kommer en trussel (tyv, overfands mand osv) ind i dit hjem, eller hvis feks en voldtægsmand prøver at overfalde dig når du er ude på din aften tur, de ting er personlig beskyttelse intet andet
    og som jeg læser det siger hun er hun ikke forstår personlig beskyttelse med mindere men er rocker eller kriminel men at hendes hund godt må forsvare hende og hendes hjem hvis der kommer en tyv, og det er jo netop personlig beskyttelse, men jeg vil da godt vide hvad i så tror personlig beskyttelse er ???


  • #39   8. jun 2011 Maria Dilling ( Petphoto )

    det er helt ok du er langsom det er jeg også tit smiley
    men ja giver dig ret og det er jo også i så nogle steder at man finder flertallet af de slags hunde, det er jo i meget kriminel belastede områder at almendelige folk mere og mere vælger så en hund..

    det er jo meget sjældent at hr og fru hansen tager den fordi den ser sød ud


  • #42   8. jun 2011 Altså jeg vil mene man sagtens kan træne en hund op til at vogte. Mange af de her hjemmerøverrier, er personerne jo blevet truet med en pistol. Og sådan en, kan de færreste hunde stille noget op imod smiley
    Jeg tror ikke at en Bandog ville afskrække de to hjemmerøvere, der ved at hr. jensen har et pengeskab med en million liggende i. Det er en pistol, og så er der ingen hund, bandog eller rotte smiley

    Nææ nej boede jeg på landet, og havde mange penge *gg*, havde jeg en pistol under hovedpuden og tre larmende Chi´s der kunne vække mig smiley


  • #43   8. jun 2011 At en hund beskytter dens hjem / territorie er vel ren og skær instinkt, der findes i alle racer...?? Eller det er hvertfald naturligt. Og mener da bestemt også, efter at have læst Martins indlæg, at bandoggen sikkert nok skal være til nytte til det den er avlet til, og i de rigtige hænder selvfølgelig. Så mange tak for din uddybelse Martin, jeg blev da hvertfald meget klogere! :o)

    Men ja, en sådan "skarp" hund burde virkelig ikke ende i de forkrte hænder. Mange hunde vil jo kunne gøres "farlige" hvis de havnede hos de forkerte folk, men nogle racer, som feks pitbull, amstaff, er racer der har en "tænding" som ikke mange andre har...

    Jeg kan rigtig godt lide hvad Krumme skriver, du kommer mig sq lig i forkøbet med nogle af de ting jeg selv ville have skrevet. ;o)


  • #44   8. jun 2011 Ina - Ja der er ingen der kan hamle op mod en pistol, uanset hvor vogtende / skræmmende hunden er. Så er løbet sq kørt. :oP

    Men en pistol er jo kun farlig, hvis den kommer i de forkerte hænder, og det samme gælder jo egentlig med hunde?? :o)


  • #45   8. jun 2011 ***Krumme***

    nu er det jo desværee også langt fra alle filaer som beskytter efterhånden, men ja en god fila gør hvad der skal til,
    hvis men vil lave avl hvos du skal være sikker på at største delene af hvalpene vil beskytte dens hjem hvis en trussel kommer ind, så er man nød til at teste for det hos forælderne, lige som med alle andre enskaber, skal man være sikker på de bliver ved med at være der skal man teste for de er der hos forælderne, det er meget simpelt..
    det er jo netop den anden tro der har gjordt at vors brugs racer har mistet så meget og at bla mindst værd 2 rotte du ser i dag aldrig ville kunne bestå en IPO prøve, pga man avler på hunde der ikke har bevist den kan det man mener den skal kunne..
    og da det jo heldigvis ikke er alle hjem der bliver overfaldet så ens hund på den måde kan bevise den kan beskytte, ja så er man jo som avler nød til at teste for det på enden vis og det er jo så med en træner..
    der er så nogle mennesker som går skridet vider og feks begynder at træne PSA (Protection Sports Association) det er en sport lidt i stil med IPO men med hvor men mere tænker på hundens naturlige reaktioner ind at det i IPO skal se flot og pænt ud, men igen det behøver vi ikke være bange for i dk for 1 sports som PSA findes ikke i dk, og ud over det så må du ikke i dk træne med skjult ærmer og lære hunde at angripe en civil på komando med mindre du er fra politi eller millitær, men ude i den store verden er sports grene som PSA fuld ud lovlige sportsgrene,

    der hvos jeg ser en foredel i en feks trænet PSA hund i forehold til en skarp fila, det er jo at lydigheds delen i feks PSA også er ret stor lige som i feks IPO, så hunde reager kontroleret og reager kun så længe det er ok af sin ejer,
    en skarp Fila er skide ligeglad med om det er ok for ejeren den tager truslen hvis den syntes den skal og så kan du som ejer stå og råbe og skrige lige så meget du vil...
    hvor en rigtig avlet og trænet bandog vil slippe på første komando..
    en bandog er meget mere træne bar ind hvad feks en Fila eller mastino er og er derfro meget nemmer at kontroler ind de andre vogtene mastiffer


  • #46   8. jun 2011 Krumme.. Hvis hunden bare skal virke skræmmende,hvorfor så en Fila som netop ikke kun skræmmer ? Så kunne en rotte eller CC,jo opfylde ønsket ?

  • #50   8. jun 2011 Krumme.. Så en hver anden race,der ligger i den kategori.. For mig er Fila en ekstrem race og ikke bare en skræmme race.. En rigtig Fila tar jo over,som Martin ganske rigtigt skriver.. De filaer jeg har mødt,har ikke bare nøjes med at skræmme og de havde da uden tøven angrebet havde der ikke været et godt solidt hegn..

  • #54   8. jun 2011 Cecilie H
    det er helt sikkert ikke en hund der skal i forkerte hænder, men i de rigtige hænder så opfylder den nogle krav som ikke kan findes i andre racer, lige meget hvor meget man tror det,

    nej det er langt fra alle hunde der vil beskytte deres hjem, jeg ved godt det er noget folk tror men nej, selv rotten som mange folk tror er en god beskytter, prøv at tage ud på trænings pladsen og se hvor mange af dem der har problemer med bare at skulle tage en ipo prøve, hvor mange hunde der kryper ud af skjulet bare fordi der står en figurant, så prøv at forestille jer hvad de ville gør hvis figuranten prøvede at gøre den ondt, de ville løbe skrigenede ud af banen og aldrig gåder ind igen, desværre, så nej det foremål kan desværre ikke findes ret mange andre steder..

    Ina igen der er vi ikke enige LANGT fra alle hunde kan lære at beskytte, det er jo nettop derfor brugs folk har så SVÆRT ved at finde egnet brugshunde at selv inde for vores rigtige brugs racer må folk tag til udlandet og søge hunde og stadig have svært ved at finde det rigtige, de racer vi har i dag er tæt på at være helt ødelagt af udstillings avl når du tænker brugs enskaber, ja man kan godt finde nogle der kan begge dele klart man kan, men det bliver sværre og sværre og foresætte udviklingen så går der ikke mange år før man ikke kan, fordi en hund gør betyder det slet ikke at den vil bide langt fra, jeg har set TONSVIS af brugs racer rotter, dobber osv samt masser af mastiffer og bulldogs som ikke en gang tør at bide i et ærme bare fordi det er en fremede mand som står med det, og lige meget hvor meget du træner med den hund så vil den ALDRIG beskytte når det gælder, og der ervores brugs racer så tænk på hvordan vores ikke brugs racer er ;-(

    nej tit vil en hund ikke kunne gøre noget imod en pistol men det er da sket, menen godt avlet bandog ville prøve og den ville i rigtig mange tilfælde når at gøre stor skade på den overfaldsmand og derfor ville mange af overfaldene blive stoppe så der ikke kommer skade på dig eller din familie..
    men ja den skudsikkere hund er ikke opfundet i nu så der er der ikke så meget at gøre, men mange hjemme røverier sker jo selv om de ikke har en million i deres penge skab, men bare er hjemme røverier fordi de bor ude på landet eller fordi de ser forsvarsløse ud og så tager man chancen i håb om de har noget, og hvis der ligger en bandog inde i stuen der så er hr og fru hansen ikke forsvarsløse over for såen røver.


  • #56   8. jun 2011 ***Krumme***
    jjamen en rigtig Fila er ikke mere mid in en bandog tævrdigmod den er værre, der vor bandogen er beder er at den er trænbar, altså du får den noget nemmer til at lyster dine komandoer, du skal godt nok være en heldvedes god lydigheds træner hvis du skal have en Fila til at slippe indbrudstyven, der er den ligeglad med hvad du siger og hvor mange godbider du har i lommen..
    hvor der kan bandogen meget nemmer trænes til at slippe på komando og kan noget nemmer trænes til at ignoraer trusler/fremmede ind en feks Fila kan, en rigtig Fila er meget farliger for et dansk samfund ind hvad en Bandog er..

    nej jeg har aldrig trænet PSA her hjemme, her hjemme har jeg trænet IPO og PH startede op i K9PS men det lukkede hurtigt ned her i dk igen, men så har jeg trænet en del i tyskland


  • #57   8. jun 2011 ***Krumme***
    de fleste trænings pladser om det er rotter, bokser dobber osv er vel mere eller mindre åbene for du kan komme og se hvad det er,
    men hunde som Fila, bulldogs, bandogs osv er jo noget sværre at finde da der jo for det første ikke er så mange af dem i dk, samt at det også er svært for de folk der er at finde trænings plader, hvor de må være bla pga vores gode hundelov


  • #58   8. jun 2011 ***Krumme***
    jo mere rigtig træning du gør med din hund om det er PSA, IPO, eller hvad fanden det er jo mere kontrol får du over din hund, og med hunde som jo netop ikke er glade for fremmede er det da helt sikkert en meget vigtig faktor i min verden, og derfor syntes jeg da det er vigtigt at træne noget..
    psa, ipo osv har jo ikke kun noget at gøre med at bide, der ligger en stor lydigheds del i det inde alt andet..


  • #62   8. jun 2011 om en bandog er ulovlig eller ej ??? tja det kommer nok an på om man ser på den som en race eller en blanding,
    hvis det er en blanding så er den jo ulovlig, men hvis man vælger en med en 5 gennerations stamtavle så er den jo ikke rigtig da det jo så ikke er en blanding mere, men en race..

    jeg syntes jå så ikke at der burde være nogle hunde på den forbuds liste, jeg er ikke tilhænger af forbud..


  • #63   8. jun 2011 Maria Dilling ( Petphoto )
    som jeg skriver i mit først indlæg så behøver der på ingen måde være pitbull i en bandog


  • #67   8. jun 2011 ***Krumme***

    i mine øjne er der mange racer som kun skulle ejes af ejer som har meget forstand på hvad de har, men i mine øjne så er alle racer gode racer når de er i de rigtige hænder...

    ja der vil nok altid være folk der blander mastiffer og andre ting for at opnå noget forkert, lige som der vil være folk der blander andre racer med andre racer for at opny noget forkert, men det kan vi aldrig gøre noget ved, det eneste man kan gøre er at sprede så meget infomation om de emner man har ud til så mange folk som muligt og så håbe de fleste folk vil tage det rigtige valg...


  • #70   8. jun 2011 Martin:

    Nej vi er enige om alle hunde ikke kan trænes til at vogte smiley Men jeg har nu set nogle skrækkelige rotter, har faktisk aldrig mødt en sød og pivet. Jeg må indrømme jeg er hunderæd for rotter.
    Jeg er til gengæld utrolig imponeret af Presaén, men hvor god en vogter den er, aner jeg ikke.
    Men vil da sige, vi stadig har Cao de Bastar og Cao de Castro Laboreiro, der skulle være ultimative vogtere, og som ikke anbefales til familie hunde. Det samme har vi jo sådan set i Bully kuttaen. Så gode vogtere vil jeg nu stadig mene, man kan få fingrene i smiley


  • #72   8. jun 2011 helt ok ..
    når nu har jeg vist gjord nok skade her inde, så tror jeg smutter ud igen...
    i korte træk ville jeg enlig bare sige en bandog er ikke så slem som mange går og tror, den kan blive det i forkerte hænder, men i de rigtige hænder er den faktisk meget mere trænings villig og nemmer at kontroler ind hvad mange af de hunde som har det samme vogtene temperamang har, og i avlen ligger der jo netop det at de kan trænes og kontroleres, det er jo ikke bare for at få en vild og blodig hund, men det var for at får en hund du ved ville gøre alt hvad den kunne for at beskytte dig, din familie og dens hjem hvis der kommer en trussel, men så samtidig kan trænes og kontroleres ved besøg og går ture nede i byen....
    men ja ved forkert avl eller forkerte hænder er den farlig, men ved rigtig avl og i rigtige hænder kan man få en hund med nogle enskaber som næsten er umuligt at finde andre steder..

    håber i får en god dag


  • #75   8. jun 2011 Ina T

    ja jeg har også mødt rotter som bide som hammer og sejl men har godt nok også set og mødt mange som jeg ikke ville give 5 flade øre for, og toppen af skuffelse var nok at se IPO VM for rotterne sidste år og de skulle være toppe af poppen inde for rotter, selv der var der hunden som bakkede ud af skjulet fordi der stod en figurant og ejer var lidt længe om at komme, det er godt nok en race der er hurtig på vej ned at rangstigen, men ja der findes stadig nogle gode tilbage, men godt nok ikke mange efterhånden..

    og om man vel det eller ej så kan alle hunde ikke lære at beskytte rigtigt, alle kan lære at gø men det har intet med at beskytte, og der kan du jo bare spørger en værd brugs træner om han ikke deler samme mening som mig og det lover jeg dig for han gør...

    de 3 sidste racer du nævner er jo racer der ikke findes i dk og er jo derfor ikke serlig nemme at få fat i ud over det vil det nærmest være umuligt at få en bullykutta ud af pakistan/kasmir pga de import/export regler der er, ved at jamie longe indpoterede 2 fra kasmir men det tog ham 1 år for han købte hundene til han fik dem hjem til sig selv, så hvor stor chance er der for det sker igen ?????

    en rigtig presa som feks hende jeg hade det er en hund som virker, men igen det er en bandog med andet navn og anden stamtavle. dogo canario som er under FCI er så noget helt andet for 10 da de lige kom på prøve var der gode hunde men det er godt nok hurtigt blevet ødelagt, der findes stadig nogle få gode hunde og nogle få gode kenneler men det er heller ikke mange så igen de gode af dem er pæn svære at få fat på...


  • #77   8. jun 2011 Udstilling har sjældent gjort noget godt,for nogen brugsracer !

  • #78   8. jun 2011 Jeg prøver rotten en sidste gang nu. Håber stadig på "hunden" Men ellers må du på arbejde kære Martin,med at finde mig en race,der ikke er en malle eller en schæfer,som kan arbejde smiley

  • #79   8. jun 2011 <i>med at finde mig en race,der ikke er en malle eller en schæfer,som kan arbejde ;-)</i>

    Go fornøjelse, Stine :)))))))))



  • #80   8. jun 2011 <i>og om man vel det eller ej så kan alle hunde ikke lære at beskytte rigtigt, alle kan lære at gø men det har intet med at beskytte, og der kan du jo bare spørger en værd brugs træner om han ikke deler samme mening som mig og det lover jeg dig for han gør...</i>

    Nu er jeg godt nok ikke en "han", men jeg deler altså ikke helt din mening dér.

    At en hund kan finde på at bakke ud af et skjul pga belastningen fra figuranten har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om den vil beskytte sin ejer i en presset situation.

    Jeg kender et par, der for mange år siden havde en schæfertæve - udstillingsmodel - det værste skod på en bane.
    Den bed elendigt, den manglede mod, den gik for stokken, den kunne ikke holde sine bevogtninger - kort sagt, en rigtig udstillings-fræser.

    Manden i familien kørte dengang vagt om natten - uden hunden - og en sen aften var damen alene hjemme, da det banker på døren. Udenfor står en ung fyr, og spørger om Peter var hjemme.
    Eftersom der ikke boede nogen Peter i huset, svarer hun, at han må være gået forkert.

    Så vinker den unge fyr ned til sin kammerat, der holder i en bil for enden af indkørslen - og damen blev BANGE !!!!!

    Og SÅ tændte den der ligegyldige, usikre og absolut værdiløse på en brugsbane i C- hund af !!!!!
    Den røg ud efter ham gutten og bed ham hårdt og voldsomt.
    Hun måtte trække den af i halsbåndet og ham gutten hylede og skreg og forsøgte at få den til at slippe.

    Den var VRED !!!!!

    Dér hvor jeg vil hen er, at nogle hunde reagerer på ejerens frygt - adrenalinet, der kører i overdrive - og at de derved tænder og kommer op i gear og går fremad.

    Også selvom de er skod på en brugsbane normaltvis.

    Men ellers interessante indlæg Martin. Efter det du skriver med Filaen, er jeg da kun glad for at den er forbudt herhjemme, og fatter MINUS af, hvad nogle mennesker vil med sådan en hund.
    Er man SÅ bange for at blive overfaldet, var det måske nok noget proffessionelt hjælp man skulle ud i ;))

    Bandog´en lyder derimod ret OK smiley


  • #81   8. jun 2011 ***Krumme***
    jeg har godt nok ikke set nogle af dem i dk, men jeg kan godt tage fejl, men hvis de så er i dk er der godt nok ikke mange af dem og ergo derfor ikke lige så nem at finde frem til, med mindre man virkelig gerne vil...

    Stine haha nej udstilling er noget fanden har skabt smiley
    har du fundet noget nyt eller ????
    hvis det ikke lykkeds for dig så finder vi noget rigtig sjovt til dig, det lover jeg smiley


    - IPO tossen -
    der er nok ikke nogle som er meget i trivl om at hvis men vil op på toppen at IPO skamlen og stå, ja så skal det jo nok vlre en malle eller schæfer, det kommer vi ikke uden om, men nogle kan godt undvære at være helt der oppe på toppen og så have noget andet som mange mener er sjover og mere spændene at have men som stadig godt kan arbejde smiley


  • #82   8. jun 2011 Martine.. Tak.. GG

  • #85   8. jun 2011 Martin.. Har noget i kikkerten smiley Vil prøve at se om ikke jeg for satan,da kan få en der holder,bare sidste gang.. Min evige tro,på racen kan man ikke ta fra mig smiley eller måske min lidt naive tro !

    Kan bare ikke se mig selv,med malle eller schæfer og så må vi finde på noget andet smiley

    Kommer ind og siger Hej inden så længe..


  • #86   8. jun 2011 - IPO tossen - som ikke er en han smiley

    det vil altid være untagelser til en regl, og som jeg også skriver der kan også godt findes hunde som kan begge dele og alt dt der, det jeg mener er at der kommer længer og længer i mellem de gode hunde og hvis man laver alv uden at teste for de enskaber man søger så går der ikke mange gennerationer før de enskaber er væk.
    men ja selvfølig vil man kunne finde en hund som er usikker på en trænings bane men som ville reager rigtigt ved et hjemme røveri men er du ikke enige i at det nok ikke er mange af dem som gør det ???


  • #87   8. jun 2011 Jurgen jeg krydser både finger og ben for du finder det rigtige den her gang, du har ikke altid være lige heldig ..
    lyder godt der er godt nok sket noget med den lille 8som ikke er så lille mere) her hjemme den sidste tid, det er godt nok begyndt at gå frem af med hende...


  • #88   8. jun 2011 Tak Martin.. smiley Er spændt på at se hende,den lækre dame i aktion.. Vi tales smiley


  • #89   8. jun 2011 Krumme:

    Nej Bully kuttaen tror jeg ikke man får held til at få ud af pakistan eller Indien, og hvis man endelig kontakt til en opdrætter, ville det koste kassen at få den ud af landet. Det er en race, der har meget værdi for indbyggererne, og faktisk kun de mest ekstremme og rige kamphunde folk holder den. Heldigvis smiley

    De to andre racer, er til at få fingre i. Dog er det ikke bare lige til, og heller ikke anbefalet, da det ikke er hunde du kan stole på, og hunde der er svære at træne.

    Mit eget helt store ønske, er en Dober når sønnen er større. Synes det virker som en god brugshund, uden at ramme ekstremmer :-))

    Martin:

    Du skriver du har set rotter der trækker sig, når figuranten står der, og ejer er for længe om at komme. Jamen er det ikke iorden rotten trækker sig, hvis ejer ikke er der og bliver truet, og dermed ikke giver kommandoen?
    Bare nysgerrig, kender ikke så meget til C-arbejde smiley



  • #91   8. jun 2011 Ina T
    nej en rotte eller anden hund må ikke trække sig i gruppe c og slet slet slet ikke til et VM som skal være toppe af poppen, det var MEGET MEGET skuffende at se, i mine øjne et tegn på usikkerhed og det er ikke en god kompo hvis du vil have en sikker beskyttende hund.


  • #92   8. jun 2011 der er godt nok ikke meget ved at se en hund blive sendt rundt om et skjul og så opdager figuranten og wupti så er hunde lige trukket 10-15 skridt ud af skjulet eller mere ...


  • #93   8. jun 2011 Ina.. En rotte skal ikke trække sig,den skal blive inde og udstråle,at hvis du rører dig,så ber du selv om tingene.. I gr c,vil den ta ærmet og skulle gerne sætte ind med et hårdt fast greb og holde fast,til den får besked på andet eller figuranten går i passiv..

    Jeg var til WM og skal vi sige,jeg kørte ikke kun skuffet hjem,men faktisk osse en smule ked.. Racen er ved at blive til en udstillingshund og intet andet ! Dette har været undervejs længe,men havde et håb om at der i det mindste fra racens hjemland kom hunde,der rykkede røv..


  • #94   8. jun 2011 Martin -

    Jeg aner ikke om der er mange eller få, der vil reagere i en overfaldssituation selvom de er nogle skrog på en brugsbane ? Min teori er bare, at en hund, der kører løst i sit nervesystem, også vil reagere langt tidligere end en hund, der har en bred nerve og virkelig skal skubbes for at komme i affekt.

    Og du skal regne med at langt størsteparten på en IPO bane kører i deres bytte- ikke i forsvarsdriften - så at de sparker røv herinde, er ikke nødvendigvis lig med, at de også vil forsvare ejeren med fuld styrke.

    Så ville man jo iøvrigt ikke kunne finde én eneste moloss, der ville være bedre end selv den mest middelgode malinois, når det kom til beskyttelse - og det tror jeg bestemt ikke er korrekt smiley

    Iøvrigt - når du skriver at andre racer også kan arbejde dog uden at komme til tops .. hvem tænker du på her ? Og i hvilke sportsgrene ?
    Ina T -

    Bevogtning og halsgivning af figurant er en øvelse i IPO programmet, hvor hunden, hvis den skal opnå topprædikat, skal sidde og bevogte figuranten med en vedvarende halsgivning (ikke med pauser), og en tæt pågående bevogtning. Den må ikke belaste figuranten (hoppe op, skubbe eller sidde alt for tæt), og den må naturligvis heller ikke bide i det ærme han står med på.
    Imens øvelsen pågår, vil dommeren gå tæt ind på hunden for at se om den også kan klare denne form for belastning.
    Kun den hund, der 100% ignorerer dommeren, vil kunne tildeles max points for øvelsen.
    På tegn fra dommeren kaldes føreren frem, stiller sig bagved hunden med et par meters afstand - hunden SKAL fastholde sin bevogtning af figuranten, den må ikke kigge efter føreren, gå i stå i halsgivningen, eller forlade figuranten.
    Igen på tegn fra dommeren, kommanderes HER-PLADS - og hunden skal herefter slippe figurant-bevogtningen og komme ud og sætte sig på plads ved førerens venstre side.
    Først her er øvelsen slut smiley

    Krumme -

    Er det ikke en blandingshund du har ? Jeg mener, så kan du vel ikke rigtigt regne med hans sind ? Og efter hvad Martin skriver, så er det jo ikke en hund man kan komme til, med mindre man har den selv. Så har lidt svært ved at se, hvordan du er faldet for den, som du siger ?






  • #96   8. jun 2011 Krumme -

    Vil det sige, at det Martin skriver med at <i>en rigtig Fila er meget farliger for et dansk samfund ind hvad en Bandog er..</i> og at den vil tage over og ikke vil stoppe bare fordi ejeren siger det .. og Stine kan fortælle at hun synes racen er ekstrem - er det så ikke rigtigt ?

    For jeg har ærligt talt svært ved at sammenkoble "lækre hunde" på den slags, som Martin og Stine beskriver.

    Hvad er det lækre ved dem for dig ? Hvis de altså rent faktisk <b>er</b> som beskrevet af Martin og Stine ?


  • #97   8. jun 2011 Kigger ind lidt senere - skal lige en tur på stranden med mine to knap så ekstreme smiley

  • #100   8. jun 2011 Krumme.. Skrevet på en anden måde,en fila lukker man væk,når andre end den tætte familie er til stede og en dommer rører ikke en Fila,da den i hvert fald i gammel standard,ikke må lade sig berøre..

    Ved ikke om den er ændret,så de skal kunne se tænder ?

    En fila er her i landet,i min verden for meget få mennesker og der skal tages højde for dens naturlige del,det eksteme vogten som man ønsker,de besidder mere end andre racer ?


  • #102   9. jun 2011 - IPO tossen -

    der er vi så ikke helt enige, i min verden der vil en hunde med svage nerver i byttedrift også have svage nerver i forsvar, ja en hund med svage nerver vil nemmer kunne bide i angst men en hund der bider i angst er meget hurtig at jage af banen og har den fået lidt for hård modstand så bider den ikke igen, det syntes jeg godt nok jeg efterhånden har set rigtig mange gange.
    jeg mener er en hund skal have hårde nerver for også at ville kunne klare et hårdt pras for enten en figurant eller en rigtig trussel,

    man ja jeg giver dig 100% ret i at fordi en hund har en flot ipo prøve så betyder det slet ikke at den vil klare forsvaret i den virkelige verden, det mener jeg faktisk at der er mange der ikke vil, men jeg mener hvis det ikke en gang kan klare den lille smule pras som figuranten køre på den i et ipo program, vil den slet ikke kunne klare prasset i feks PSA og slet ikke et rigtigt pres fra en virkelig trussel som virkelig vil gøre dig ondt...

    en molos vil aldrig kunne køre lige så flot lydighed heller ikke lydigheden i gruppe c, det er er ikke der de har deres stærke sider, men ja på det rene beskyttelse messige er der masser der vil kunne følge medog kunne overgå.

    jeg kan finde hunde som sagtens kan arbejde godt i faktisk alle sportsgrene du kan komme i tanke om, men hvad jeg lige tænkte på her var IPO da dit navn jo er IPO tossen, og bare for at tage lidt af det som jeg syntes er sjovt at arbejde med, så starter vi i de mindre med Renascence Bulldogge, cao de fila de sao miguel , donovan pincher, lidt større lockette ali dog, MFB (manson family bandog) presa, og der er mange flere, men igen alt sammen kommer jo an på hvad for avl hundene kommer ud af ...
    men jeg ved godt de aldrig kommer til at blande sig oppe i toppen med 3 prøver på over 290, men det er hunde man sagtens kan får tage 3 prøver med, og flere af dem kan også komme op og får ok point ..


  • #103   9. jun 2011 Krumme -

    Din opfattelse af racen kontra Martin og Stines er ikke helt den samme, så hvis du sidestiller Filaen med en "hvilken som helst moloss", så kan jeg såmænd godt følge dig i, at du ville kunne leve med sådan en. Ellers har jeg svært ved at forstå behovet for en hund, der er så ekstrem ...



  • #104   9. jun 2011 <i>der er vi så ikke helt enige, i min verden der vil en hunde med svage nerver i byttedrift også have svage nerver i forsvar,</i>

    Øh ... en hund kan ikke have "svage nerver" i byttedriften .. den kan have en høj, moderat eller lille byttedrift, men det har intet med dens nervesystem at gøre.
    Bytte og forsvarsdrift er to forskellige ting, og en hund, der kører tårnhøjt i sin byttedrift, vil ikke nødvendigvis have en ret stor forsvarsdrift - og omvendt.

    Så jeg er helt uenig i det du skriver lige netop dér.

    Jeg kender ikke PSA som du omtaler ?
    Men at du omtaler det pres som IPO-figuranten lægger på en hund i en IPO-prøve som "lille" er jeg på ingen måde enig med dig i.
    Jo, til en lille prøve i den lokale forening måske - men i de store konkurrencer .. nej, det er ikke blot et lille pres hundene udsættes for.

    Iøvrigt findes der jo flere forskellige måder at belaste en hund på - det skal man bestemt ikke underkende.

    Jeg har seriøst aldrig hørt om nogle af de racer du skriver kan få OK points i IPO prøverne .. har du nogle links, evt til videoer, hvor de aflægger IPO prøver ?
    Jeg har tit hørt udtalelser som dine - at de "sagtens" kan bestå IPO3 prøver - men jeg har endnu til gode at opleve en, som <i>jeg</i> mener vil bestå en prøve til betegnelsen "sagtens" smiley

    Så et link til en af de hunde i en video i en IPO3 prøve, ville jeg vældig gerne se smiley


  • #105   9. jun 2011 <i>en molos vil aldrig kunne køre lige så flot lydighed heller ikke lydigheden i gruppe c, det er er ikke der de har deres stærke sider, men ja på det rene beskyttelse messige er der masser der vil kunne følge medog kunne overgå.</i>

    Jeg villle ønske at du ville lade være med at sidestille Gr C med "beskyttelse" - de to ting har INTET med hinanden at gøre.

    En moloss vil imo aldrig kunne følge med en sch og malle i Gr C - den bider ikke godt nok, den er ikke effektiv nok i dens kamphandlinger, den er ikke pågående nok, den er ikke lydig nok, den er ikke hurtig nok.

    Men når man taler beskyttelse, er det jo noget helt andet man taler .. og dér er de nok fine nok smiley



  • #107   9. jun 2011 Krumme -

    Ja, det er vi ihvertfald.

    Som sagt har jeg bare endnu til gode at <i>forstå</i> folks behov for en hund, der, hvis uheldet er ude, æder hovede og r.. af andre mennesker.

    Jeg forstår det ikke - og jeg har endnu ikke fået en forklaring af nogen af dem, der er fortaler for den slags hunde, som jeg kunne forstå smiley

    Men skidt nu med det - det er ikke alt, der kan forklares.


  • #108   9. jun 2011 "Som sagt har jeg bare endnu til gode at forstå folks behov for en hund, der, hvis uheldet er ude, æder hovede og r.. af andre mennesker."

    Jeg tror nu sagtens man kan finde folk, der mener de har de behov. Der vil selvfølgelig være nogen der gør det fordi det er "sejt", men det kan også bare være nogen som er blevet trætte af indbrud.
    Det kan være en som har en stalker/syg i bøtten ekskæreste, som bliver ved med at dukke op på ens bopæl.
    En som måske er blevet truet og er meget angst for at være alene osv.
    Man kan så altid diskutere, om det er gode nok grunde til at vælge sådan en hund.

    Nok er en fila en ekstrem race med hensyn til at vogte, men det er stadig en hund, og jeg ser ikke noget problem i, at man holder den i Danmark. Dog bør det kun være en niche race for kendere, og kun af folk der ved 100% hvad det indebærer at have sådan en hund.



  • #110   9. jun 2011 Ja dem jeg har mødt har også været omgænglige "NÅR" ejeren var der.
    Jeg har handlet med en nede i Tyskland, som havde slanger (krybdyr) for mange millioner. Hele området var hegnet inde med 3 meter højt hegn, og der var en ringklokke på ydersiden. Samt skilte over det hele, at man ikke skulle gå ind pga hundene.Han lukkede hans 3 filaer væk da vi kom, men hentede dem senere, da de var ved at splitte alt af. De kom blæsende imod os, men var egentlig meget omgænglige, omend meget vågen på hvad vi gik rundt og lavede.
    Jeg er i hvertfald ikke i tvivl om, at det ikke var der jeg skulle bryde ind smiley
    Et sted som der, kan jeg sagtens forstå, at man vælger sådan en race.

    Jeg mener nu også, at man godt kan holde den, uden man har helt så store behov, det kræver som sagt så, at man virkelig ved hvad man går ind til, samt tager de forholds regler der er nødvendige. Vigtigst af alt er, at ingen nogensinde ved et uheld kan komme til at gå ind til sådan en hund på ens grund. Om det så er posten, naboens barn eller måske jehovas vidner :-), så skal det ikke være muligt at komme i nærheden af sådan en hund ved et uheld. Så masser af skilte og en god indhegning, med en lås børn ikke kan nå.

    Jeg har selv krybdyr for rigtig mange penge, samt har noget nystartet firma, som også er ved at gribe om sig. Vi er begyndt at lede efter noget mere plads, og flytter måske ud på landet. Hvis vi gør det, så vil vi også gerne have en hund som kan sige VOV og måske holde lidt af pilfingerne væk. Dog tror jeg ikke en Fila ville være noget for os, da jeg syntes der er lidt for mange forholds regler omkring den, samt det nok ikke er den nemmeste hund at få passet, hvis man skal noget, eller bare have den med rundt.


  • #111   9. jun 2011 <i>Jeg tror nu sagtens man kan finde folk, der mener de har de behov. Der vil selvfølgelig være nogen der gør det fordi det er "sejt", men det kan også bare være nogen som er blevet trætte af indbrud.
    Det kan være en som har en stalker/syg i bøtten ekskæreste, som bliver ved med at dukke op på ens bopæl.
    En som måske er blevet truet og er meget angst for at være alene osv.
    Man kan så altid diskutere, om det er gode nok grunde til at vælge sådan en hund.</i>

    Jeg er ikke i tvivl om at man kan finde folk, der mener deres behov for en sådan hund er tilstede .. det har jeg ikke betvivlet.

    Det er mere "hvorfor" jeg ikke forstår - men med de ting du remser op, kan jeg godt se at man måske mener det nødvendigt med en hund, der er så lidt egnet til at være i et samfund som det danske.

    Men - som jeg også skrev tidligere - er man SÅ bange for overfald, er det nok en anden slags hjælp man skal ud i .. som jeg ser det.

    Det seje aspekt .. tja, det skal man nok ikke underkende smiley



  • #112   9. jun 2011 Iøvrigt - det der med at sætte sin lid til en vogterhund ville jeg nok være lidt forsigtig med.

    Hvis en tyvebande VIL ind i et hjem så kommer de det også. Står der 3 filaer i vejen, kan ejeren finde de selv samme filaer skudt når vedkommende vender hjem engang.

    Tiderne har jo trods alt ændret sig .. og også "moralen" hos dem, der laver indbruddene.


  • #113   9. jun 2011 - IPO tossen -

    jeg syntes nu slet ikke jeg side stiller Gruppe c med ren foresvar, og kan ikke forstå hvordan du kan få det til det, i det jeg jo netop skriver at de ikke kan følge med i gruppe c men at der er mange der ville kunne følge med i rene beskyttelse messige, det er da som jeg ser det at skille tingene helt fra hinanden...


    jeg tror intlig vi mener det samme i den her del tror bare vi måske er gået forkert af hinandens forklaringer du skriver
    "Øh ... en hund kan ikke have "svage nerver" i byttedriften .. den kan have en høj, moderat eller lille byttedrift, men det har intet med dens nervesystem at gøre.
    Bytte og forsvarsdrift er to forskellige ting, og en hund, der kører tårnhøjt i sin byttedrift, vil ikke nødvendigvis have en ret stor forsvarsdrift - og omvendt."

    det jeg mener med det jeg skrev er at hvis en hund har dårlige nerver så er det lige meget hvad drive den køre i højt eller lavt, bytte eller foresvar, så vil den altid have dårlige nerver, er vi ikke enige i det ??? eller hvordan skal jeg forstå det du mener ????

    det jeg mener som lille pres fra figurantensside af i ipo, er ikke ment som et lille pres i forehold til intet pres, men i forehold til feks det pres en hund er udsat for i andre sports grene som feks PSA,APPDA, PP osv så er det ikke meget mod en hund i IPO skal vise...
    så det jeg nok enlig mener er at der er flere sports grene ude rundt i verden hvor der er hunde som skal kunne modstå en del højer pras fra figuranter, ind hvad de skal i ipo..


    men ja vi er da 100% enige i at der findes flere forskellige måder at belaste en hund på, men det mener jeg da heller ikke jeg nogle sinde har givet udtryk for der ikke er ???


    ja ok der skulle ikke ha stået at man SAGTENS kunne tage 3 prøver, for en 3 prøve er ikke noget man sagtens kan tage lige meget hvad race det er, det kræver meget af hund og føre, det jeg mener er at hvis men få den rigtige hund og man er villig til at lægge det rigtige arbejde i det, så vil det være racer som man ville kunne tage 3 prøver med, men det er jo ikke noget som ville komme flyvende af sig selv, slet ikke..
    jeg har ikke videoer af det, da det jo ikke er mine hunde eller mig der har taget prøverne, men for at nævne lidt så ved jeg at Paul Cipparone (FR og SchH træner) har putte SchH III på at par af hans Cao de Fila de Sao Miguel, jeg ved at jay Raw (PSA træner/figurant) har putte PSA på hans ene Cao de Fila de Sao Miguel, Dom Donovan har taget SchH 3 på flere af hans Pincher, Torsten sonn (hovede træner i SchH klubben limbach tyskland) har SchH 2 på 2 Renascence Bulldogge, Antoine Austin har lige tagt sin PSA 2 med hans MFB's Kimbo Slice, Ron Marshall har en SchH 3 på hans MFB's King Leonitus, det er lige hvad jeg kan huske PT oppe i hovede, jeg kan huske at nogle af deres prøver da er blvet filmet og lagt på youtube men kan ikke huske hvor mange og hvad for nogle, men prøv at google/youtube deres navne så kommer der nok noget frem...


  • #114   9. jun 2011 <i>jeg syntes nu slet ikke jeg side stiller Gruppe c med ren foresvar, og kan ikke forstå hvordan du kan få det til det, i det jeg jo netop skriver at de ikke kan følge med i gruppe c men at der er mange der ville kunne følge med i rene beskyttelse messige, det er da som jeg ser det at skille tingene helt fra hinanden...</i>

    Så må jeg ha misforstået .. sorry ..

    <i>det jeg mener med det jeg skrev er at hvis en hund har dårlige nerver så er det lige meget hvad drive den køre i højt eller lavt, bytte eller foresvar, så vil den altid have dårlige nerver, er vi ikke enige i det ??? eller hvordan skal jeg forstå det du mener ????</i>

    Når du skriver det på den måde, er jeg helt enig.

    <i>det jeg mener som lille pres fra figurantensside af i ipo, er ikke ment som et lille pres i forehold til intet pres, men i forehold til feks det pres en hund er udsat for i andre sports grene som feks PSA,APPDA, PP osv så er det ikke meget mod en hund i IPO skal vise...
    så det jeg nok enlig mener er at der er flere sports grene ude rundt i verden hvor der er hunde som skal kunne modstå en del højer pras fra figuranter, ind hvad de skal i ipo..</i>

    Jeg kender ikke noget til PSA, APPDA, PP så det er lidt svært for mig at argumentere imod din påstand ....

    <i>men ja vi er da 100% enige i at der findes flere forskellige måder at belaste en hund på, men det mener jeg da heller ikke jeg nogle sinde har givet udtryk for der ikke er ???</i>

    Ikke direkte - men når du taler om belastning, taler du udelukkende om forsvars - beskyttelses arbejde, og som jeg skrev før - der findes bestemt andre måder at belaste en hund på. Måske derfor at det kun er malle og schæfer, der topper i IPO - de andre har sværere ved at klare belastningen tror jeg.

    <i>ja ok der skulle ikke ha stået at man SAGTENS kunne tage 3 prøver, for en 3 prøve er ikke noget man sagtens kan tage lige meget hvad race det er, det kræver meget af hund og føre, det jeg mener er at hvis men få den rigtige hund og man er villig til at lægge det rigtige arbejde i det, så vil det være racer som man ville kunne tage 3 prøver med, men det er jo ikke noget som ville komme flyvende af sig selv, slet ikke..</i>

    Okay, så er jeg mere rolig ;))
    Det andet lød liiige nemt nok smiley

    Tak for link´s .. jeg vil kigge lidt nærmere på dem.
    Kunne du smide nogen til de sportsgrene du omtaler også ?


  • #115   9. jun 2011 ja så er vi jo faktisk rimlig enige i de fleste ting når vi lige får kørt os ind på hinanden og hvad vi enlig mener.

    grunden til jeg hele tiden nævnte forsvar-beskyttelses arbejde ang belasting var pga det var forsvar-beskyttels ting diskutionen udviklede sig ud fra længer oppe ikke andet, prøvede at holde mig en lille smule til det første emne i starten.

    nej det var ikke ment som det ville være nemt at tage en 3 prøve med så nogle hunde, men kunne godt se det nemt kunne forståes sådan da jeg læste mit indlæg igen. mente bare at det kunne lade sig gøre med andre hunde racer ind de mere almendelige,

    www.psak9.org
    www.theappda.com







  • #116   9. jun 2011 Takker endnu engang for links smiley

Kommentér på:
At blande racer - BANDOG

Annonce