{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.087 visninger | Oprettet:

at blande racer {{forumTopicSubject}}

nu vælger jeg altså at lave en tråd, da jeg synes dette er et emne, som bør snakkes og diskuteres igennem.

Jeg har som sådan ikke noget imod blandinger af racer, da jeg synes mange er rigtig søde og unikke. Men når man vælger at lave hvalpe på 2 forskellige racer, bør man altså sætte sig godt ind i, hvad det er for nogle hvalpe/hunde man sætter i verden.

Er der ikke nogle racer, som man ikke bør blande??? Det mener jeg. Jeg sidder selv som spidshundeejer, og derfor er jeg mest inde i denne type hund. Og derfor er det netop denne race jeg vælger at fremhæve. Men jeg er jo af den holdning, at netop spidshunde bør man ikke blande med hvad som helst, da spidshunde jo er meget selvstændige og ofte har deres egen mening om tingene. Derfor mener jeg at netop denne race ikke bare skal blandes med hvad som helst.

Hvad siger i andre??
Hvilke racer mener i man bør holde sig fra at blande? og hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at blande racer
  • #1   24. jun 2008 Hvorfor tage den diskussion om og om igen ???
    I bliver jo aldrig enige alligevel ..
    Men måske er det mere for selve diskussionens skyld tråden bliver taget op igen ....


  • #2   24. jun 2008 Og jeg er 100% enig med tante...((o;

  • #3   24. jun 2008 jeg tager emnet op igen, fordi jeg igen synes der er brug for, at vi diskutere det. Jeg synes nemlig at havde oplevet nogle tråde, hvor der er blevet snakket om mærkelige blandinger, hvor store hunde er parret med små hunde...
    Hvis jeg ikke lige svare eller lignende, så er det fordi mit internet ikke er helt stabilt


  • #4   24. jun 2008 Jeg har jack russell terrier, og den skal absolut ikke blandes med noget som helst. Det værste jeg har set er jack russell/tysk jagtterrier og jack russell/gravhund.
    Jeg har også haft korthåret hønsehund, og den skal heller ikke blandes med noget, da det kan blive nogle aldeles aggressive hunde


  • #5   24. jun 2008 jeg tænker på, hvad kunne blive en farlig cocktail, som man derfor bør holde fingrene fra at blande??


  • #6   24. jun 2008 tante: sådan nogle parringer synes jeg egentlig burde være forbudt, for det kan da ikke være sundt for tæven, at skulle føde sådanne hvalpe

  • #7   24. jun 2008 Der er jo penge i det

  • #8   24. jun 2008 Farlig cocktail,rotten blandet med terrier sind.. De store molosser,blandet med terrier sind.. De storte vogtende racer,blandet med terrier sind,eller krydset med hyrde..

    Flere ?

    Jeg er ikke til blandinger.. har selv haft 1.. verden skønneste hund,osse den mest syge..

    Samt har passet et utal af mulige og umulige blandinger.. Mange pragtfulde hunde,osse mange knapt så pragtfulde smiley

    Jeg vil kende min hunds ophav og så skal den ligne den race,jeg betaler for..


  • #9   24. jun 2008 Der er bare så mange race hunde, der er så utroligt langt fra deres oprindlige standart. På grund af at mange dommere går lidt for meget op i ekstremerne i de individuelle Racer!

  • #10   24. jun 2008 Ja, og hannerne vil så godt være fædre!!
    Se på markedet med hunde der bliver tibudt til parring, uden stambog og sundheds tjek.
    Arvelige sygdomme? det findes skam ikke, dyrlægen siger god for det


  • #11   24. jun 2008 Hund med paphjerne.. ja det har du ret i.. Men man har som køber lov til at være kritisk og vælge de avlere fra,hvor man syntes de går til ekstremer..
    Men stadig få en hund,der svarer til standard..

    de er ikke så svære at finde,hvis man gider bruge tiden og ikke bare skal ha en hund,nu og her smiley


  • #12   24. jun 2008 Dem der bevist krydser 2 hunde.der er stik modsat avler osse ekstrem.. de avler efter tikkende bomber..

  • #13   24. jun 2008 jeg tænker også (igen den racetype jeg nu engang er inde i) at spidshunde ikke bør blandes med muskelhunde...

    Dette mener jeg fordi at så får du hunde, som er enormt selvstændige og har deres egen holdning til tingene, men som et et muskelbundt der siger spar to. Derfor kan de være svære at træne, hvis de får spidshundesindet, og hvis det så går galt, så tror jeg det kan gå rigtig galt...


  • #14   24. jun 2008 jeg har ikke noget imod blaning hunde. men vil nok indrømme at jeg ikke kunne finde på at probbe evt en pappilon eller lin, hund på mine chier.

    man ved ikke hvad man for ud af dem.
    hehe. men har da selb haft en blanning som var en dejlig hund, men ikke til at opdarge på. :´(


  • #15   24. jun 2008 DENNE TRÅD ER IKKE EN HVOR ALLE BLANDINGER NEDGØRES, MEN EN TRÅD HVOR VI DISKUTERE OG SNAKKER OM, HVILKE BLANDINGER MAN IKKE BØR SAMMENSÆTTE OG AVLE... Hvis nogle skulle komme i tvivl, og har skrevet det med stort, for at folk ikke skulle komme i tvivl...

  • #16   24. jun 2008 Førhen (ja nogen af os husker jo førhen...*SS*) sagde man at man ikke skulle blande en psykisk robust 8stærk psyke) med en psykisk svag (følsom) race... Det ville give en psykisk ustabil race. Om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke....//=;

  • #17   24. jun 2008 Jeg har en blanding af labrador og rottweiler.

    Han er en total kærlig hund, han er god til børn både store og små, har aldrig bidt nogen.Den anden hund vi har kan tillade sig mange gange at nappe ham i kindposen uden nogen former for agrationsudfald mod den lille. Til tider kan han sige fra men det er 1 ud af 100. Jeg har fået at vide at hans sind ligner meget rottweileren. Alle dem jeg træner med er misundelig på min hund, for han er så lærenem og vi har så godt et samarbejde.

    Jeg kender også til hans bror som også er at finde herinde, han ligner til gengæld labradoren, han tillader også ligeså børn kan gøre alt ved ham. De har to små piger.

    Indrømmet når vi ikke har de 2 mere, har vi da også overvejet at få hund igen,men jeg går meget og tænker på om det skal være en tavle hund eller den samme blanding igen. For jeg har kun haft positive oplevelser ved Baloo. Men indræmmet jeg har også hørt at denne type blanding også har haft angrebne lyster til andre dyr/mennesker. Men endnu engang er det hvordan man opdrager hunden.


  • #18   24. jun 2008 Opdragelse alene gør det altså ikke. Det kommer sandelig an på blandingen også
    Jeg kender en blanding af lab/korthår der blev opdraget efter alle kunstens regler og han blev alligevel aggressiv og måtte aflives


  • #19   24. jun 2008 Grete A:

    Det er nu ligeså meget generne, som gør sig gældende. De har nogle latente nedarvede gener som man sjældent kan avle sig helt ud af:-))


  • #20   24. jun 2008 JEG mener generelt ikke at man skal blande racer. Hvorfor ikke bevare de skønne racer, som vi har?? Der er søreme da noget for enhver smag. Udover det går JEG meget efter om mine hundes forfædre er sunde og raske og rimeligt racetypiske. Og at de selvfølgelig har et super temperament. Og kom nu ikke med den om at jeg også har en blanding, for det var min svigermors hund, som vi overtog da hun døde for at han ikke skulle aflives (en HELT igennem pragtfuld hund). JEG mener dog at man spiller russisk roulette, når man blander racer:-). Man ANER ikke fra hvem de arver hvad.

  • #21   24. jun 2008 Og det må da være ærgerligt for en opdrætter, at se sine hunde blive brugt til blandinger. De har jo lagt et stort arbejde i, at få racetypiske hunde

  • #22   24. jun 2008 Jamen så må du hilse Hr. Jensen igen. Men jeg taler ud fra den erfaring jeg har som hundetræner, og har set på mine hold.
    Og jeg mener stadig det er en blanding man skal holde sig fra


  • #23   24. jun 2008 I første omgang citere jeg bare lige stine:


    "Stine M
    Skrevet: 24-06-2008 18:25:57
    Farlig cocktail,rotten blandet med terrier sind.. De store molosser,blandet med terrier sind.. De storte vogtende racer,blandet med terrier sind,eller krydset med hyrde..
    Flere ?
    Jeg er ikke til blandinger.. har selv haft 1.. verden skønneste hund,osse den mest syge..
    Samt har passet et utal af mulige og umulige blandinger.. Mange pragtfulde hunde,osse mange knapt så pragtfulde smiley
    Jeg vil kende min hunds ophav og så skal den ligne den race,jeg betaler for.. "


    Jeg svarede forleden i en tråd om blandinger - god/dårlige - og som stine skriver om, er der masser hvor sindene simpelthen ikke kan supplere hinanden positivt, i mine øjne.

    Min egen er en ups-hul-i-hækken-mens-vi-flytter hund ½ spids og ½ labrador, naboens labb der benyttede sig af uopmærksomheden og lavede 6 hvalpe med deres slædehund.

    De to typer hunderacer supplere hinanden fint, ellers havde jeg ikke købt en selv og havde det fx. været en Pointer, Rughår eller setter og ikke en labb, havde jeg aldrig købt en hvalp.


  • #24   24. jun 2008 Iben:

    Uha......Heller ikke jeg.....


  • #25   24. jun 2008 ....og jeg høre herude om Rotte/Ambull blandinger......som jeg håber aldrig at støde ind i...ss....elsker begge racer - bare hver for sig.

  • #26   24. jun 2008 Jeg er faldet for, og har mødt den lækreste broweiler, og er ikke i tvivl om at det skal være vores næste hund, hvis vi skal have en ny....

    vores Laika er jo lab-ruhåret høns - og jeg tror det kuld faldt meget forskelligt ud. Indtil videre har vi kun positivt at sige, men jeg ved jo ikke om vi blot har været heldige.
    Hun er vores første hund, og vi har intet fået gnavet i stykker, ingen alene hjemme prob. hun fungerer med børn, gæster, katte og er hamrende dygtig til at lystre (hun er ikke engang et år endnu, så mon ikke der snart viser sig lidt lømmel?)

    en ting er helt sikker - jeg ville aldrig blande på en blanding - og heller ikke avle uden sundhedstjek HD og lign.

    sorry - det blev lidt langt


  • #27   24. jun 2008 Connie - nix det er en broweiler - og vores er en hønsrador ;-D

    rolig det er jo kun et ord - og dette er sagt med et glimt i øjet


  • #28   24. jun 2008 *suk*

  • #29   24. jun 2008 Mette H:
    Dette var heller ikke et planlagt kuld, men tæven havde stukket af over 2 meter højt hegn og havde derved fået sig parret. Så jeg kan jo kun gisne om hvem faren havde været. Der var 11 hvalpe der lignede labradoren, 2 der lignede rottweileren og en der lignede halvt af hver. Men ja jeg vil indrømme jeg har været heldig med hans sind. smiley

    De næste racer som er i søgelyset er Fransk Bulldog, Groenendal og Rottweiler med tavle. Men der går forhåbentlig mange år endnu... smiley


  • #30   25. jun 2008 Jeg synes som ugangspunkt at det er en virkelig dårlig ide at blande racer, med medmindre der er et klart mål med det.

    Der er bare ikke belæg for at sige at blandinger skulle være sundere end tavlehunde. "sygdomsgener" forsvinder jo ikke på mirakuløs vis bare fordi man blander racer.


  • #31   25. jun 2008 Jeg er som regel enig i alt fra ** TANTE BRAHE** * og det er også gældende idag :o)


  • #32   25. jun 2008 Der er ikke mange grunde til at lave blandinger, eller tavleløse hunde som jeg kan få øje på.

    Der er....

    - de 'hurtige' penge - ups kan en hanhund parre en løbsk tæve, det vidste jeg ikke - det kunne være hyggeligt - moderglæden skal bare opleves...

    Og så kan ikke ikke finde på flere.

    Jeg har selv 2 blandinger, har intet imod blandinger... vil bare ikke avle på dem og forstår ikke hvorfor andre gør det.

    man bør som udgangspunkt ikke blande forskellige kategorier (vogter, jagt, hyrde osv osv)

    man bør ej heller blande hunde der ikke ikke er fundet fri for de mest gængse arvelige sygdomme

    og i en drømme verden var alle hundeejere lige moralske, ansvarlige, fornuftige osv så der slet ikke var alle de hunde der bliver aflivet pga dårlig avl og dårlig prægning (fra både opdrætter og ejer) ikke overfyldte internater, ikke bugnende annoncer med mere eller mindre umulige blandinger osv.

    men vi lever i den virkelige verden, og der må man gøre op med sig selv hvad der er sandheden smiley


  • #33   25. jun 2008 Jeg mener ikke at man skal avle på blaninger med blandinger, de er nok hyggelige at have, og dejlige familiehunde også, men hvorfor avle? Vi har haft den lækreste boxer hul i hækken ting. Den havde boxerens legesind og var smuk som bare fanden (Der var vist også labrador i den., men den blev steriliseret.)

    Når det så er sagt, så kan det vel blive nødvendigt at blande rene racehunde med racehunde? Evt for at lave nye racer som senere kan blive registreret som ny, eller for at få friske gener? -dette er ligesåmeget et spørgsmål, som et svar...
    Altså selvstændige hunde for sig, arbejdende hunde for sig osv?


  • #34   25. jun 2008 Hvis ingen mennesker nogensinde havde blandet racer ville vi slet ikke have alle de racer vi har, idag

  • #35   25. jun 2008 jeg synes virkelig at det okay at blande! forstår bare ikke hvad problemet er medmindre de viderefører en sygdom eller "dårlige" gener. hvorfor skal folk overhovedet blande sig i om det er ok at blande osv. synes den her slags indlæg er dumme og der er manger ejere af blandinger rund omkring og deres hunde er mindst lige så gode og raske og søde som en dyr race hund. ku også starte de første 20 indlæg om diverse race hunde som har den ene og den anden mærkelige race typiske sygdomme og det synes jeg ærlig talt er værre end at have en landing. så er jeg klar til at få høvl ;O)

  • #36   25. jun 2008 landing= blanding hehe

  • #37   25. jun 2008 altså alle som avler (håber jeg da) får da vel undersøgt hunden for div ting og sager og ryntgen fotograferet dem. så kan man jo se hvis der skulle være noget galt med moderen eller faderen. nej de er skam ikke fritaget men der er nu nogle racer som er meget mere diponeret for den ene eller anden sygdom end en blanding som jo er en god blanding af forskellige gener smiley

  • #38   26. jun 2008 Hvorfor skulle blandingshunde fritages for de sygdomme der nu engang ligger til de racer de er blandet med? Hvis en hund er blandet med 4 forskellige racer er de vel i princippet disponeret for 4 forskellige (eller flere) sygdomme. HD er jo en sygdom som langt de fleste racer er disponeret for så mon ikke at frekvensen af HD er lige stor hos blandinger som hos racehunde?

  • #39   26. jun 2008 "Ikke dem alle. Men enkelte racer har nu ikke været blandet ;)"

    Hov måske mig der udtrykte mig forkert. Jeg mener alle hunde nedstammer fra ulven, right? - altså er alle racer på et eller andet tidspunkt blevet blandet. Regner ikke med at der kom 2 cairn terriere ud af et kuld ulve og så var det en ren race.

    Men jeg syntes nogengange at mennesket kan gå for langt i sin "rene" avl. Fx kan den engelske bulldog praktisk talt ikke føde selv. Det er nærmest kun ejeren/opdrætteren der holder den race i live ved at få kejsersnit.
    Eller mopsen der har så kort en snude at den snorker frygteligt (hehe nej ikke livsfarligt, men vil tro der også er andre skavanker ved at have så kort en snude)


  • #40   26. jun 2008 Nu har jeg ikke læst hvad alle andre skriver, vil vælge at sige min mening først..

    jeg ejer selv en muskelhunde blanding - amstaff og bullterrier. han er en dejlig lille engel af en hund, og jeg kunne ikke forestille mig jeg kunne få en bedre hund..

    jeg synes at man ska holde amstaff, staff, bullterrier i blandinger for dem selv da de er terrier
    Bulldogs for dem selv
    osv osv

    man skal aldrig blande på krysning af racetyper som vogtere, hyrdere osv.. OG ALDRIG BLANDE MUSKELHUNDE MED ANDRE HUNDE. jeg tror man ka skabe nogle store problemer ved at fx at blande en hyrde med en muskelhund osv.



  • #41   26. jun 2008 nej lige præcis med muskelhunde mener jeg så heller ikke man skal blande. og så har jeg skam heller ikke sagt at blandinger er fritaget fra sygdomme!?!? men jeg har den mening jeg har og kan stadig slet ikke se hvad det storde problem er ved at blande og hvorfor folk skal blande sig i om andre folk blander hunderacerne? det er da nok (ja undskyld mig) meget småligt at gå op i sådan en lille ting. der er jo ikke nogen der tvinger folk til at have en blanding. folk er vel voksne nok til selv at tage sine egne beslutninger om avl. og det kommer vel ingen andre ved? hver sin smag. det er jo klart at man ikke køber en blanding hvis man er til boxer. siger bare at der ikke er større farer ved sygdomme hos en blanding end der er ved alle andre racer. og jo ansvarlige ejere får da forhåbentlig tjekket deres hund renracet som blanding om den fejler noget. kommer aldrig til at forstå denne diskution. smiley

  • #42   26. jun 2008 okay iben! jeg har hørt fra mange bls dyrelægen at de tit er meget sundere blandingerne. men gider ikke diskutere for jeg synes det er fuldstændig lige meget om de er blandet eller ej tror ikke de bliver mere syge af den grund. bliver ærligt talt en smule irriteret over det her indlæg. hav en fortsat godt dag smiley

  • #43   26. jun 2008 bls = bl.a

  • #44   26. jun 2008 Jeg har intet i mod blandinger. Der findes så mange fantastiske blandingshunde. Har selv haft 2 stk som barn/teenager og boede hjemme. Hvis man bevidst laver en blandingshund har jeg heller ikke noget i mod det så længe begge forældre er tjekket for div. sygdomme og sundhedsproblemer og så skal racen den bliver blandet med være af samme type. så man stadig har en ide om hvad det er for en hund man vil få.

  • #45   26. jun 2008 hold da op!! ja jeg synes stadig det er småligt at gå op i om andre folk kan lide blandinger og avler på dem! nej jeg har ikke dokumentation for jeg er ærlig talt ligeglad . og er ligeglad om du har dokumentation for det du siger.. gå lige lidt mere op i det :D!!

  • #46   26. jun 2008 Iben O: tak! lige præcis det som jeg prøver at sige hehe smiley

  • #47   26. jun 2008 iben R: jo hun tog bare noget fra en sætning jeg har skrevet!

Kommentér på:
at blande racer

Annonce