{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.233 visninger | Oprettet:

Det der med at blande racer... {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige - mere eller mindre for sjov - siddet og kigget mig lidt omkring i de forskellige markedsannoncer herinde, og jeg må indrømme, at jeg ind imellem undres over, hvilke fantasifulde blandinger, der findes.

Når jeg ser blandinger mellem 4-5 vidt forskellige hunderacer/-grupper, kan jeg godt tænke: Hvad er det egentlig, man har villet med denne her blanding??

Altså, nu ved jeg godt, at der kan ske "ups'ere", hvor to meget forskellige hunde ved et uheld får hvalpe med hinanden, og det er jo, hvad der kan ske... men hvad er det, der gør, at man f.eks. får lyst til at lave en blanding (fiktiv - jeg har ikke set lige netop den nævnte blanding, men mange andre spændende) mellem schæfer, dansk-svensk gårdhund, ruhåret hønsehund, cockerspaniel og jack russel terrier, for eksempel?? Hvilke tanker gør folk sig, når de laver sådanne tilsyneladende tilfældige "rundkørsler" ud af racer med vidt forskellige egenskaber?

Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ikke har oprettet denne tråd for at hakke på nogen eller træde nogen over tærene, men af oprigtig nysgerrighed og undren. Så jeg håber, det kan lade sig gøre at få en sober debat. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at blande racer...
  • #1   21. apr 2012 Det er også noet der undre mig. En ting er en blanding mellem 2 racer. Men en blanding mellem 3-5 stk, I don't get it...

  • #2   21. apr 2012 tror mange tænker mere at de vil have hvalpe, så kender de måske en der har en sød hund, måske er den ene blanding, måske dem begge, men mange tænker ikke nøjere over det.... tror såmænd desværre også mange ikke kender de enkelte racers særpræg, og dermed heller ikke ved og tænker over hvad der mon videreføres..

  • #3   22. apr 2012 de mest vanvittige blandinger jeg er støt på i min tid som hundetræner har været Rottweiler/Gravhund. (et uheld. alle hvalpene gik på samme hvalpehold. De lignede en Gravhund på steroider stort set)
    Og så en bevidst blanding af Malamut og Amstaff. Fuldstændig vanvittigt mix i mit hoved. Mødte pigen i bymidten med både den kommende mor og far.


  • #5   22. apr 2012 Blanding mellem bull terrier og Shih Tzu ??
    Spøg til side, så er blanding af to meget forskellige racer potentiale for en problemhund og i værste fald en farlig hund.


  • #6   22. apr 2012 Jeg må indrømme at jeg synes det er helt tåbeligt, og jeg har ikke engang forståelse for sådanne ups kuld
    Man holder øje med sin tæve når den er i løbetid og smutter det får den en abortsprøjte


  • #7   22. apr 2012 Tror at mange har set en sød blandingshund og vil have en magen til, det får de desværre ikke nogen garanti for at få. Og så er der de blandinger som jeg syntes er ok at blande, hunde som er "lette" hunde så længe man tjekker sundheden hos forældre og gerne flere generationer tilbage.
    Domino, vedr Maltipoos så er det ikke sådan de seriøse avler idag , man parrer en pudel med en malteser ( F1) netop for at få den type som Maltipoos som man har idag .Derfor vil det tage mange år ,( måske aldrig )før man får en race der hedder Maltipoo . Jeg har kun hørt om en herhjemme der nu skal have hvalpe hvor begge forældre er Maltipoos (F2) og de er ikke født endnu. De største opdrættere i USA avler også kun F1 så det stemmer ikke det du skriver.


  • #8   22. apr 2012 Domino, se denne. Jeg har aldrig hørt om F3 Maltipoos
    1st Generation = A purebred maltese to a purebred poodle.
    No other breed can enter the process.

    2nd Generation = A 1st gen. maltipoo to a 1st gen maltipoo or ...........
    A maltese to maltipoo
    A poodle to a maltipoo
    No other breed or cross can enter the process.

    3rd Generation = 2nd gen. maltipoo to another 2nd gen. maltipoo, both bred only from 1st generation (Maltese to Poodle).
    No other breed can enter the process .


  • #10   22. apr 2012 pia, jeg ville også bare rette Domino, for man får ikke den blanding man ønsker ved F2 eller F3 blandinger, derfor foretrækkes F1.
    Hvad man vil, den diskussion har vi vist haft før :-))
    Nu er der mange blandinger jeg syntes er ok men lige så mange der er tåbelige. Hvorfor f.eks blande en mops med en FB nå de begge har problemer med at trække vejret ?
    Jeg ser intet forkert i at blande hvis blandinger stemmer på sind, fysik m.m og hvor sundheden er første prioitet, Omvendt så har jeg indtrykket af at for mange blander uden nogen bagtanke.
    Læste på en hundeside en dyrlæge svare på at falsk drægtighed ville afhjælpes hvis tæven fik hvalpe da det var naturligt for tæver at få hvalpe og hvis det er rådene ejere får så er det ikke underligt at markedet er overfyldt med hvalpe af alle mulige blandinger.


  • #11   22. apr 2012 Åh ja der er mange hvalpe lige nu, specielt de ægte uden tavler, jeg har intet imod blandinger, men seriøst, marked er bare overfyldt.
    Dog syntes jeg heldigvis for racen chihuahua at det går ned af bakke med at avle dem, tilgengæld går det op af bakke for min race uden tavle, og det er skidt, de tjekkes ikke for patella eller andet, det gjore folk heller ikke med chien, og så er det racen pludselig får et dårligt ry.

    jeg talte med en kvinde i går, hendes hund blev kun et år, en shih tzu uden tavle, den havde store lugtende sår over alt pga kæmpe allergi og stafilikokker den havde med fra hjemmet den kom fra, hun var grædefærdig, hvor er det trist der avles på den måde


  • #12   22. apr 2012 Hvad er Boomer for en ?

    Blandinger er jo sundere end de der indavlede renracede hunde.. det ved alle da.. (ironisk)
    Måske tænker man bare at man har en rigtig sød hund og det kunne være hyggeligt med et kuld hvalpe.. Og vennerne har en rigtig sød hanhund som Lillevovsen tit leger med, så de er jo kærester i forvejen...


  • #13   22. apr 2012 Historien bag boomeren:

    For mange år siden var der i hollandsk tv en serie hvor en lille hund var hovedpersonen (lidt ligesom Lassie i Lassie filmene), denne hund hed BOOMER og var en blanding af en Shih Tzu og en Malteser. Da serien var færdig havde hele holland forelsket sig i Boomer, og alle ville have en hvalp præcis magen til - så Malteser og Shih Tzu avlerne var ikke længe om at finde ud af, at samarbejde og nu avles der en del fine Boomer'er i både Holland og det store udland.


  • #14   22. apr 2012 *Ib*

    Fundet på denne side...

    (link fjernet)



  • #15   22. apr 2012 Nårehh.. Okay.
    Tak Charlotte.

    jeg troede det var én bestemt hund der kom i salonen, som hed Boomer ( flove smiley)


  • #16   22. apr 2012 Tak for jeres mange svar - kan fornemme, at de fleste af jer er på bølgelængde med mig, hvad angår holdningen til det der med blandinger. smiley

    Jeg ser heller ikke problemet i, at man blander racer, som ligner hinanden meget, forudsat man husker at sørge for, man arbejder med sunde forældredyr, men til gengæld synes jeg også, man bevæger sig ud i noget potentielt farligt, når man begynder at rode alt mulig mærkeligt sammen. F.eks. kan jeg ikke se det heldige at blande en jagthund med en hyrdehund, eller at blande en jagthund med en muskelhund, blot for at nævne et par eksempler.


  • #18   23. apr 2012 Palle, jeg er for så vidt ganske enig med dig, og af samme årsag går jeg personligt primært ind for, at man avler på godkendte hunde med stamtavle, så man kender de linjer/gener, der ligger bagved de avlsdyr, man udvælger sig.

    Men HVIS man vil lave blandingshvalpe, mener jeg, man som minimum bør sikre sig, at forældredyrene er sunde, og at man udelukkende blander racer, der ligger relativt tæt op ad hinanden.


Kommentér på:
Det der med at blande racer...

Annonce