{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

At blande racer {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg lige sige, jeg intet har imod blandinger smiley

MEN jeg tænker lidt når man ser en annonce hvor der står således:

<i>Border Collie, Dejlige blandingshvalpe,mor en dejlig og familieglad Bordercollie, far stor flot tysk ruhåret hønsehund, to ligner hønsehunde, og to sorte hvide</i>

En hyrdehund, og en jagthund!
Jeg syntes bestemt ikke det lyder som en særlig god blanding!
Prisen er også sølle 1900 kr

Hvad andre skøre blandinger har i hørt om?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blande racer
  • #1   7. nov 2012 Må sige, jeg har SÅ ONDT af beagle/fransk bulldog hvalpene smiley De har så mange problemer smiley

    Har i hvert fald hørt, at en beagle/fransk bulldog er virkeligt kær, men har så mange problemer.


  • #2   7. nov 2012 Border / ruhåret..... Puha...
    Ikke en blanding jeg ville binde an med


  • #3   7. nov 2012 Chihuahau/mops - så en på et tidspunkt, og tænkte da bare nej nej nej smiley

  • #4   7. nov 2012 Alt hvad der indeholder virkelig meget instinkt er en virkelig skidt blanding!
    Det er så svært at styre stærke instinkter i blandingsavl.

    Har haft en border/husky på hold engang - skidt, skidt blanding!


  • #5   7. nov 2012 Kender en der fik nogle ups kuld.. Desværre.

    Men Det var Berner Sennen / Caine Terrier.
    Og så Golden Retriever / Charles King Cavalier Spaniel.

    Sidst nævnte har vist sig at der er stor efterspørgsel på, da de bliver cocker spaniel størrelse, og arver det gode temperament, fra både charles king cavalier spaniel og retrieveren.. De går gerne til en pris af 3.500 kr inkl. alt dyrlæge osv.


  • #6   7. nov 2012 Ej, en BS og en GR er da MEGET større end en CT og en CKCS? Det er da synd.

  • #7   7. nov 2012 Jeg forstår slet ikke hvorfor man bevidst blander nogen racer eller avler på hunde der ikke er tjekkede...

    Ville aldrig turde have en kombi mellem hyrde, slæde eller jagt


  • #8   7. nov 2012 Det skal lige siges, berner sennen og retrieveren var tæver, og de to små var hannerne..

  • #9   7. nov 2012 Hold da op nogle blandinger! ...
    Det er jo sygt, nogle blander vidst også bare for at få nuttede hvalpe!

    Men for hunan!
    Har faktisk også engang set en schæfer husky blanding på et andet hold hos DCH, den hund var også helt umulig!


  • #10   7. nov 2012 Har hørt om en doberman tæve der var parret med en dansk/svensk...


  • #11   7. nov 2012 Ville aldrig blande jagthund, slædehund eller hyrdehund sammen.
    Vaks er hyrde/selskabshund, og det synes jeg egentlig fungerer fint, men man kan også være heldig, så kan ikke sige ud fra én hund, at de to fungerer sammen.

    Jeg kender en lab/gravhund. Den er faktisk meget sød, og ligner faktisk bare en lab med små ben og er black/tan.


  • #12   7. nov 2012 The Fish Nerd

    Nok ikke, den dag idag kan man jo avle på alt der kan gå, også gamle tæver,eller helt unge, uden det for en konsekvens.


  • #13   7. nov 2012 Jeg har på et internat mødt en bl af breton og border.

    Og så har jeg mødt en bl af husky og pit smiley

    Herinde på HG har der været flere kuld med malamute og schæfer, men de har jo udseendet "imod" sig, måske derfor..

    nåh ja, og for nylig snakkede jeg med en hvis veninde netop havde parret sin tavleløse cavalier med en tavleløs mops smiley


  • #14   7. nov 2012 Min svigermor har en hund der er blanding af border collie og en schæfer . Tænker det er sgu da ikke skide smart , hvis schæferen f.eks har haft dårlige hofter ..

  • #15   7. nov 2012 Christina.. Nu med TÆVE !!

    Altså jeg mener ikke man bare skal avle for at avle, og slet ikke for at få nuttede og sælgbare hvalpe fx.
    Men at blande hyrde, slæde og jagt hunde sammen er ikke ret smart, efter min mening.

    Har dog set flere der blander de forskellige racer sammen, altså fx. labben og golden (også jagthunde) eller bordercollie med aussien osv.


  • #16   7. nov 2012 Heidi, enig.
    Dem ser man ofte syntes jeg.


  • #17   7. nov 2012 Og af de små, er det rigtig ofte chihuahua/papillon

  • #18   7. nov 2012 Nu nævnes der, at det er dårligt at blande hunderacer med forskellige instinkter fx blande en hyrdende med en form for jagthund - burde et "sikkert mix" så ikke være en selskabslignende type med en instinkttype?
    Hvis man absolut skal blande mellem typerne smiley

    Det er et rent hypotetisk spørgsmål. stillet af nysgerrighed og undren, efter at jeg har læst tråden, ikke andet smiley

    Hvad tror I?


  • #19   7. nov 2012 Man skal slet ikke blande racer! Gør man det alligevel, kan man i det mindste vælge racer der passer sammen, dvs at de skal være samme type. Alt andet går galt. Som eksempel kan nævnes slædehunde/hyrdehunde mix. Den ene halvdel af hunden siger løb og træk, den anden siger løb og hyrd. Det kan blive en katastrofe! Der er flere eksempler på brist i hjernen på de blandinger. Flere gang er det endt i voldsomme bidepisoder, fordi noget går galt i hjernen.

  • #20   7. nov 2012 Jeg tror nu heller ikke der er et "perfekt mix", eller "sikkert mix" ..

    Men som jeg har skrevet tidligere, hvis man skal blande, så syntes jeg de skal passe sammen, altså to hyrdehunde, ville jeg mene kunne være et godt mix, eller to jagthunde (hvis de drives af det samme, har ikke meget forstand på jagthunde)

    Jeg mener som sagt ikke man skal lave en hyrde, jagthunde blanding, som min tråd startede op på, det er et sindsygt mix hvis du spørger mig! To drifter i hunden man ikke ved hvor man har, kan være farligt.

    Jeg har selv haft en blandings hund, rottweiler blanding.. Den mest fantastiske hund, men ikke alle er så heldige!


  • #22   7. nov 2012 Mange der avler blandinger ser kun på fordelene, og modstanderne fpkuserer kun på hvad der i værste fald kan ske.
    Jeg mener alt avl skal være med omtanke, men dermed ikke sagt at jeg går 100% ind for tavle avl, selvom jeg mener den har mange fordele.
    Jeg mener også det er dobbeltmoralsk, hvios man avler en fci race med masive helbredsproblemer, og så kalde al blandingsavl usseriøst.
    Jeg mener man skal tænke sig om, inden man blander 2 meget forskellige racer/typer hunde, men mener også at man må kigge på Tavle avl, og se hvad man kan gøre for at forbedre nogle racers sundhed, også selvom det betyder at man må ændre på racestandarden. Flere mollos racer og bulldogs har mange problemer, uanset om de avles med tavle eller ej.
    Og så mener jeg alle har ret til deres mening omkring avl, og det som man selv syntes er rigtig er måske ikke sådan andre ser det, og det syntes jeg man skal respektere. Det eneste jeg syntes man skal blande sig i er, når hundehandlere og hvalpefabrikker narrer dumme købere.


  • #24   7. nov 2012 Den mærkeligste blanding jeg har set var GD og chi. Hvor havde jeg bare ondt af de hvalpe..

  • #25   7. nov 2012 Marianne m. fl: jeg spurgte egentlig ind til den egentlige blanding af en selskabshund og fx en hyrdehund - hunden vil jo ikke få to modstridende instinkter - så burde det jo for så vidt være nogenlunde "sikkert", at blande sådan to typer hunde, i hvert fald i forhold til mentalitet, og som Marianne skriver og som jeg også selv nævner, er det jo "sikrest" at blande to hunde af samme type/instinkt smiley

    Og igen, det er ikke et spørgsmål om hvorvidt det er forkert eller rigtigt at avle blandinger, blot lidt teoretisk tænkning fra min side af smiley


    Mette: jeg håber ikke at du med GD mener grand danois, men det gør du jo nok, og hold da op, du har ret i, at det er et vildt mix... Hvor har du set det henne Mette? smiley

    Tonny oh Maja: thumbs up smiley


  • #28   7. nov 2012 pia h: Man kan også sige, at det allerstørste problem med avl af racehunde er at mange racehunde er dårlige eksemplarer, af deres race, som måske har en masse arvelige sygdomme, og disse eksemplarer bliver der avlet på alligevel...
    Jeg vil da vove at påstå, at der mangler lige så meget gnist af idé i at blande racer, som i at blive ved med at avle på racehunde, som ikke er sunde individer alligevel - det er alt sammen med generel snak det her - men for mig, er det en parallel, som sagtens kan drages.

    Det er da ligeså svær en byrde at få en racehund, som er syg både fysisk/mentalt, som at få en blandingshund, der måske ikke falder ud som man havde håbet på?

    Så måske skulle man lade være med at "pudse glorien" for meget, i snakken om tavlehunde smiley
    For mig er der ligeså mange ulemper ved racehunde, som der er ved blandinger - Det er såmænd bare det jeg gerne vil frem til smiley

    Når det er sagt, vil jeg også gerne lige have med, at mange racehunde er raske individer og mange blandingshunde er raske individer - hvilket er super dejligt smiley - så er det op til familien danmark at bestemme om det er vigtigt for dem, at deres hund er en bestemt race, eller om den skal være alt muligt andet smiley

    Jeg ser ikke noget problem i at blande hunde, så længe det gøres med omtanke - og pia h: du har helt sikkert ret i, at mange af de blandinger, som "produceres" i dag, virkelig er helt hen i vejret..

    marianne: "sikrest" er også bare et anderledes ordvalg, end du selv har valgt, jeg tror givetvis, at vi er enige - bare i forskellige sætninger smiley


  • #29   7. nov 2012 Personligt ville jeg tusind gange hellere have en blanding af Malinois og Hollandsk Hyrdehund end en Engelsk Bulldog, Mastino Napoletano, Dogue de Bordeaux, Basset Hound osv i den kaliber.

    Hellere en blanding af to sunde racer, end et eksemplar af en syg race.

    iøvrigt .- så blander man i Holland hunde af racen schæferhund med henh malinois og hollandsk hyrdehund, til brug som politihunde i KNPV regi.

    Så at sige at man ikke skal lave blandinger jeg jeg på ingen måde enig i - bare der er en mening med galskaben.


  • #30   7. nov 2012 Hvis man evner at mixe racer, der passer sammen, så for min skyld ingen alarm..
    Vælg hunde med nogenlunde samme egenskaber.

    Feks schæfer / malinois
    labrador / golden retriever

    Lad være med at blande husky og cane corso !
    Drop schæfer / labrador.

    det er MIN mening.,..


  • #31   7. nov 2012 <i>Der hvor jeg synes det bliver "farligt" er, når der avles i blinde uden hensyntagen til mentalitet og sundhed.</i>

    Som man jo bestemt også ser talrige eksempler på i DKK regi smiley


  • #32   7. nov 2012 Sære, og uetiske, blandinger jeg er stødt på
    Schæfer/gravhund
    Shih Tzu/ Amerikansk Bulldog (blev ikke engang 2 år.)


  • #33   7. nov 2012 Synes min veninde sagde at hendes tidligere hund var en blanding af en dansk/svensk gårdhund og en formel 1? s:

  • #35   7. nov 2012 Erklærer mig enig med Tonny og Maja, Martine og mange andre, blandinger er helt ok så længe det er racer der "passer" sammen og ikke mindst sundheden er tjekket.
    min egen blanding af 2 selskabsracer fungerer fint, han har ingen modstridende drifter.


  • #36   7. nov 2012 Stort set alle vores nuværende hunderacer er opstået fordi nogen har blandet 2 eller flere racer sammen med det formål at skabe en ny race til at dække et specifikt behov, disse blandingshunde er så med tiden blevet mere og mere homogene og til sidst en race, vi har en labrador border collie blanding, altså jagt/retriver og hyrde hund, det er nummer 2 vi har af denne blanding og vi gik specifikt efter den kombination,
    hvis mange nok ønsker og laver denne hund, bliver det vel en race en dag


  • #37   7. nov 2012 Malene, ja det var det jeg mente med GD. smiley Det var et fuldstændig hul-i-hovedet mix, og så vidt jeg ved lever ingen af hvalpene i dag. Men det var nok også det bedste for dem i den sidste ende.

  • #39   8. nov 2012 Jeg tror at det har noget at gøre med hvordan man ser på en hund, pia h.

    Jeg er græsk-katolsk med hvordan den ser ud - den skal bare være SUND (fysisk og psykisk) og den skal være ANVENDELIG .. udover det, så er jeg faktisk ligeglad.

    Hvis man i Holland mener, at den ultimative politihund til visse opgaver bedst fås ved at blande schæferhund med noget andet (malle eller hollænder), så gør det dog !

    Ville jeg selv have en blandingshund ? Tja, hvis den havde det jeg eftersøger i en hund OG reglerne for deltagelse i DM og VM blev lavet om, så ja.

    Jeg er som sagt ligeglad med om den er "ren" .. bare den virker, er sund og har det jeg vil have.

    Reglerne for deltagelse i konkurrencer gør dog, at jeg er nødt til at vælge FCI stamtavle. Ikke at det generer mig at skulle gøre det - men blot for at forklare hvorfor jeg gør det.

    Men altså - går man efter udseende og bruger oceaner af tid på at avle sig frem til netop dette, så kan jeg godt forstå at det er svært at se ideen i at blande racerne.


Kommentér på:
At blande racer

Annonce