4.960 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
131 Svar
Slipper i jeres hund fri på marker ? Slipper i jeres hund fri på marker ?
Og har i styr på indkald, hvis der kommer en hare, mus eller kat derude?
0 synes godt om
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.626
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 881 Svar: 17.880
nov 2006
Følger: 61 Følgere: 52 Hunde: 5 Emner: 102 Svar: 321
Kun ét sted tør jeg slippe Pax, fordi jeg VED at han kan finde på at lukke af og bare løbe.. Som regel kommer han når jeg kalder, også selvom han får øje på en kat eller noget.. Men når jeg ved at jeg ikke har hans fulde respekt, tør jeg ikke på enhver mark.
nov 2006
Følger: 61 Følgere: 52 Hunde: 5 Emner: 102 Svar: 321
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 96
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
Har aldrig oplevet at de ikke kommer når jeg kalder - selv ved møde med harer, kaniner, rådyr.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.626
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Men ja ellers går Kia mest uden snor. Dog er bøden MEGET høj i dag hvis man bliver taget
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Om min hunds indkald er sikkert i en sådan situation - det ved jeg ikke. Indtil videre har han kunnet kaldes tilbage når han er startet med at løbe efter et dyr, men ingen kender fremtiden...
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
feb 2009
Følger: 76 Følgere: 69 Hunde: 6 Emner: 147 Svar: 1.315
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 1.159
Men så snart jagten er slut skynder han sig hjem.
Man kan give ham kommandoen bliv, så blir han, men er han først sat i løb kan man glemme det
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.011
De kan altid (indtil nu) kaldes tilbage. De er vant til katte og ville ikke jagte sådan en. En hare er spændende men de kan ikke løbe den op og kommer når de bliver fløjtet tilbage.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 881 Svar: 17.880
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.535
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.199
Hvis i ikke har tilladelse fra ejeren af marken til at lade jeres hund løbe der, så LAD VÆRE!
Man lader jo heller ikke hunden løbe ind i andre menneskers have.
Og pt. har dyrene unger, og selv den mindste hund kan ødelægge en rede med æg. Og når man som jeg en gang har set et rålam flået af hunde, ja så er man efter de fjolser, der bare lader hunden løbe løs, hvor den ikke må.
Det støder vi desværre ofte på herude på bøhlandet
Mine egne har lært, at de kun må gå på markvejen og i rabatten. Det med en løbetur ind over marken, det foregår kun lige efter høsten og når markerne er bare, så man kan se evt. andre (små)dyr.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
- og han løb ALDRIG efter katte, harrer eller andre dyr.
- gik heller aldrig over vejen (hverken med eller uden snor) uden et "værsgo" fra mig først.
nov 2006
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.424
Sagen er den, at jeg har lært en ny sti at kende, som går forbi en masse marker, rundt om et vandhul og ned forbi en græsmark.
Det kunne jo være fedt, at lade Malou brænde noget energi af der, da jeg ikke er så terrængående,. at jeg kan lade hende hoppe rundt på græsmarken med snor på
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
jan 2010
Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 525
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
gaia er løs næsten overalt hvor det er lovligt. Og ja, hun kan kaldes ind osse når der kommer vildt, fugle osv.
Jagtinstinkt er vidst ikke-eksisterende for hendes vedkommende *G*
Reiki derimod er oftest i snor
På mine forældres marker er han altid løs. Og nej han kan ikke kaldes hjem hvis han ser en hare før jeg gør (ser jeg den først er det ikke et problem at forhindre ham i at jage den), men på mine forældres grund er det altså sådan det er -der går han løs, osse når jeg ikke lige er med.
På andres marker slippes han kun hvis der ikke drives jagt i området, hvis jeg ved at der ikke er meget vildt der og hvis der er tilstrækkeligt godt udsyn til at jeg vil kunne kalde ham hjem inden han optager jagten på et eller andet.
jan 2007
nov 2006
jan 2007
nov 2006
aug 2006
Det er et hyr at skaffe marker at træne spor på fordi landmændene er drøntrætte af, at folk lader deres hunde gå på markerne uden at have fået lov - og så siger de konsekvent nej til alle..
Så hellere lige smutte en tur på kort- og matrikelstyrelsen og se, hvem der ejer marken....
aug 2006
Men ejeren af de marker beklager sig - og har stoppet for vores brug af marker med nysået korn fordi ANDRE ikke kan holde deres hunde af hans ejendom.
Det er dælme surt...
Og her er der ovenikøbet nærmest ingen mennesker - jeg tør slet ikke tænke på mere befolkningsrige områder. Det må være et helvede for landmændene.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.470
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
jan 2007
Er det en brakmark er der jo i reglen intet til hinder for at man kan få lov -men spørg lige først.
Der hvor jeg bor, er bønderne ret ligeglade med om man går henover markerne bare man holder sig til kanten, hvis det er en mark der er "i brug".
Men løse hunde er oftest ikke velkomne, da mange af markerne bruges af jægere osse, og de gør jo en del for vildtet som let kan ødelægges hvis folks hunde får lov at drøne frit rundt som de lyster
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.040
Helt ærligt, dit indlæg lægger kun op til en slags svar ;o)
Tror ikke nogen vil stå frem efter den måde det er formuleret, og sige de slipper dem uden at have styr på dem.
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 1.215
jun 2011
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
Min kæreste's farbror og moster har en mark som de bruger til landingsbane som er en græsmark til deres flyver og de brokker sig tit over at der kommer flere og lufter deres hunde der på deres landingsbane og ikke samler op efter hunden og det har sket 1 gang at de ikke har kunne lande pga en hund og ejer som var på deres grund selvom de har sagt til nogle af ejerne at de ikke må pga privat grund og det er en landingsbane så gør de det alligevel..
Så for en sikkerheds skyld til dem som ikke ved om de må bruge marken så spørg ejeren om tilladelse først
jun 2011
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
Der er masser af jordrugende fugle, harekillinger og rålam, som er lagt af og er nemme ofre for selv den fredeligste hund.
Så om sommeren foregår motionen ved siden af cyklen.
Og mine hunde er 110% indkaldssikre, men jeg ser ikke nødvendigvis at de tramper rundt i reder og unger.
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 81 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.638
Men sådan er der jo mange hundeejere der er - ne, myself, I - og så skidt være med andre mennesker og dyr. Bare <b>jeg</b> og <b>min</b> hund har det godt .. kedelig holdning ...
mar 2008
I øvrigt så kan jeg fortælle, at landmanden/jægeren, der skyder en fritløbende hund kun får en mindre bøde. Han siger selvfølgelig, at hunden jagtede vildt - gjorde den måske også, men hvem ved!!! Måske har han også haft et lille notat i avisen om, at han skyder omstrejfende hunde på sine jorder, så er han i sin ret til at skyde.
Min mand er jæger, og vi har drøftet emnet flere gange i jægersammenkomster. Flere siger, at træffer de hunde løs på/i deres marker/skove uden en ejer lige ved siden af, ja så bliver der skudt først og talt bagefter. De er villige til at tage den bødestraf, der er.....
Vil i udsætte jeres elskede hunde for det???
aug 2006
mar 2008
Jeg kan fortælle, at der her i nærheden(kender bonden/jægeren) en gang er skudt en hund, der løb løs uden ejer i sigtvidde. Bonden havde ikke advaret først, men gjorde gældende overfor myndighederne, at hunden jagtede et dyr. Han fik en bøde på kr. 500 og skulle ikke betale erstatning til hundeejer!
nov 2006
Tråden er formuleret kort og præcist, for det var lige de ting jeg manglede svar på.
Men du har ret, der er ingen der vil skrive at de ikke overholder reglerne med deres hunde.. Det kommer vidst aldrig på skrift herinde
Havde jeg valgt at skrive: "Imorgen tager jeg ud og slipper min hund fri på en ny sti der snor sig mellem et par marker, forbi et vandhul, forbi en lækker græsmark som vuffer ville elske at lege på og så går den op på et skovstykke, hvor jeg igen ville tage snor på hende..
Chancen for, at hun render ud i afgrøderne er minimal, da hun ikke bryder sig om høje, uoverskuelige tætte ting.
Til gengæld, er hun ret interesseret i katte, mus og harer.. Så ser hun sådan en, kan jeg godt liige indstille mig på at skulle hæve stemmen og blive ret skrap og krydse fingre for at hun er opdraget nok til at komme tilbage, da jeg ikke har været i den situation før.."
Så kan jeg garantere dig for, at jeg havde fået råbt hovedet fuld af regler, paragraffer og etik..
Og det var ikke der jeg ville hen..
:o)
mar 2008
citat:
-M Hysted -
VIP
Skrevet: 06-07-2011 16:05:16
Ja det får de lov til.
Så jeg synes egentligt mit indlæg er ganske korrekt formuleret med hensyn til det....
mar 2008
aug 2006
Men hunden får ikke lov til at gå på marken.
mar 2008
Men skal vi ikke lade være med at forlænge tråden med vores "småskænderi", der kommer jo ikke noget brugbart ud af det alligevel.
mar 2008
Og det elsker kvinder!
God tur med dine hunde under alle omstændigheder - jeg vil tage mine med på stranden nu, de trænger til at få brugt lidt kræfter, det kan en svømmetur vist klare!
nov 2006
sep 2006
Sådan er det IKKE!
Der er jo reelt ikke mange jordlodder her i Danmark der ikke er ejet af en eller anden. Og mange af dem er desuden, i dyre domme, udlejet til jægere, der ikke bare sætter sårbare agerhøns ud, men også fodrer året rundt for at beskytte en bestand af ynglende vildt.
En jagtkammerat, der pludselig en dag opdagede en familie på sin ejendom, hvor de havde "slået lejr" med hunde, unger og picnickurv, lige op af hans skov, på en mark beregnet til høslet, spurgte høfligt, hvad de lavede der. Og manden svarede at de lige holdt en lille frokostpause på denne herlige plet. Min kammerat spurgte så, hvor de kom fra. Og manden fortalte beredvilligt at de kom fra Brønshøj, og da min ven foregav at være kendt deromkring, fik han også den nøjagtige adresse.
Han ønskede dem velbekomme og forlod dem.
Weekenden efter pakkede han madkurv, 3 børn og to store ruhårede, hvorefter han kørte til Brønshøj.
Han fandt rækkehuset og i forhaven på ganske få kvm. slog de sig ned med pakkenelliker og hunde.
En meget vred og forurettet mand spurgte indigneret, hvad f..... de foretog sig i hans have. Og min kammerat svarede helt lakonisk; "Ja, nu holdt du jo weekend i min have i sidste uge, så jeg ville da lige gengælde venligheden!"
Tænk! Det kunne han slet ikke se det rimelige i.....
aug 2006
Ja, en mark er en mark og ejes af nogen, ligegyldigt hvad der er på den...
Så dem skal vi holde pusselankerne fra indtil vi har fået lov til at være der.
sep 2006
Og så kan man jo lige med en hurtig opringning til en vildtplejestation eller 2 forhøre sig om, hvor mange skamferede rålam de har fået ind i år bare. Rålam der er blevet skambidt af folks søde og rare Fido´er, der selvfølgelig har ret til at løbe uhæmmet bersærk, mens deres ejere får aflad for deres dårlige samvittighed for ikke at foretage sig noget fornuftigt med dyret...
jan 2006
Jeg har mistet to gode spormarker på den konto - nogle mennesker så at jeg gik spor med min hund på marken, og så var der åbenbart grønt lys for, at de kunne slippe deres hund løs der .. selvom min iøvrigt var i snor og på "job".
Bonden blev vred, og selvom han godt kunne se tingene fra mit synspunkt - for det var jo ikke mig, der havde ladet min hund løbe forvirret rundt - bad han mig alligevel om at lade være med at benytte markerne mere.
For, som han sagde, når de ser dig med en hund derinde, så regner de jo tilsyneladende med, at marken er for alle.
SÅ ærgerligt
jan 2006
Nope.
Jeg selvtræner, og er ikke tilknyttet et decideret hold., så jeg skal selv sørge for mine sporarealer
aug 2006
jan 2006
Du er velkommen til at kigge på mine billeder af mine to maller - så kan du se, ikke én, men hele TO hunde, der ikke løber efter en hare !!!!
Men det er da fint, at du på den måde kan afgøre, at harene synes det er helt i orden at din hund løber efter dem - at haren så kan dø af stress af at blive jagtet er jo ikke noget DU behøver at tage dig af. Bare DU og DIN hund har det godt, ikke ??
Kæft, en skod indstilling at have til tingene - og prøv dog at forstå, at når du ikke har styr på din hund uden snor, så skal du ikke slippe den. Hvor svært kan det være ??
dec 2007
Kan ikke forstår hvordan folk tør lade deres hunde rende på private grunde uden tilladelse..
sep 2006
Som jeg kan oplyse om, at ingen af mine hunde jager hårvildt af nogen slags, det kan nemlig trænes væk, selv med passionerede jagthunde.
Og så er det altså heller ikke de harer der er istand til at bringe sig i sikkerhed jeg er bekymret for, men blandt andre, alle de harekillinger der bare ligger og trykker sig.
dec 2007
jun 2011
jun 2011
jan 2006
Hold nu lige styr på hvad du selv skriver "vis mig en hund, der ikke kan nære sig når den ser en hare".
Jeg tillader mig at "oversætte" denne sætning med en hund, der KAN nære sig når den ser en hare .. og dem har jeg to af, så du kunne jo kigge på dem, når du nu mente at det var så interesseret.
Jeg fatter ikke den holdning at fordi at ræven og bilerne udgør større fare for en hare end en hund, så er det OK at hunden også jagter haren.
Hvis folk ikke gider opdrage deres hund, må de lade være med at slippe den løs - denne ligegyldighed overfor dyrene i naturen kan jeg slet ikke følge ?
Plus at det iøvrigt står i loven, at man ikke må slippe sin hund løs, hvis man ikke har kontrol over den .. men det er så heller ikke så vigtigt - igen, bare I og JERES hunde har det godt.
Det har INTET med om hunden er "perfekt" at gøre - det har noget med opdragelse at gøre .. intet andet.
At du skriver, Anne, at din hund "opfører sig som en hund og det er du glad for" .. sådan en gang sludder !
Mine hunde opfører sig bestemt også som hunde - tror du de render rundt og tror de er zebraer eller giraffer, eller hvad ? - men de er så også udstyret med en ejer, der ikke er så helt enormt egoistisk og ligeglad, hverken med naturens dyr eller sine egne hunde, og derfor har valgt at opdrage dem, så de KAN løbe frit og hygge sig UDEN at genere andre, hverken mennesker eller dyr.
At du og andre ikke evner det - trist, men lad da være med de evindelige ævl om at opdragne hunde ikke opfører sig som hunde .. den mest tåbelige undskyldning for egen utilstrækkelighed !
Men igen - kan læse mig frem til, at det hele drejer sig om at bare I og JERES hunde har det godt - så skide være med alt muligt andet.
Det er og bliver imo et udtryk for en inderlig ligegyldighed og foragt for naturen og dens dyr.
Hold jeres hunde i snor - eller træn dem. Sværere er det sq ikke !
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Jeg fatter simpelthen ikke den der holdning med, at det er ok, at hunden jager naturens vilde dyr, så længe bare ikke fanger dem ???????
Hvad bilder man sig ind?
Hvor er respekten for naturen henne?
Vi og vores familiehunde er gæster i naturen, og naturen er de vilde dyrs hjem.
En ting er, at man ikke orker/evner at lære sin hund et ordentligt indkald og/eller et ordentligt stopord, - en anden ting er at skide højt og flot på det, og så bare slippe hunden løs alligevel. Det kan man simpelthen ikke være bekendt.
Og set i et lidt større perspektiv, så ødelægger man hundesagen.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg er blevet spurgt om, hvorvidt jeg har styr på mine løse hunde, og når jeg så svarer "ja", så har jeg tit fået et "ja, ja - det siger de alle sgu, - og der er alligevel ingen som kan, når det kommer til stykket" eller måske bare har fået et meget tviovlende blik retur.
Kun de, som virkelig kender mig ved, at jeg rent faktisk har styr på dem.
Min malle har været en udfordring, så hende blev jeg nødt til at give ekstra undervisning i en kaninindhegning, hvor hun under ordnede forhold har lært at holde sig i skindet.
Og det tilbyder jeg endvidere også mine kursister, så der er ingen undskyldning for ikke at lære sin hund det.
Og hvad jeg så heller ikke forstår, er den totale dis-respekt overfor os, som rent faktisk både orker og evner at lære vres hunde at gå ordentligt frit. Lige pludselig er vores hunde "ikke rigtige hunde" bla. bla. bla.
Det er tydeligvis en form for forsvarsargument, som egentlig bare viser manglende evner og energi til at opdrage sin hund ordentligt.
mar 2008
Dog kan jeg faktisk komme på en strand, hvor det er mig tilladt at slippe hundene takket være en venlig jordbesidder, men det er en ganske anden sag. Det er så ikke en badestrand, men en stenstrand, men hundene er ligeglade.....
Mange nævner, at hunden ikke kan rende en hare op - hvorfor tænker i ikke på de smådyr/unger/fugle, der trykker sig på jorden. Dem kan enhver hund fange. Dem kan vi såmænd selv fange med hånden, når vi går vores markture.
okt 2006
Så kære hundeejere, hold jeres hunde i snor, når i går hvor der kan være vildt, herre gud det er bare til september måned, så kan dyreungerne løbe fra jeres hunde
aug 2006
Og jeg skal lige indskyde, at vores hund SLET ikke er perfekt, og at vi på ingen måde er det heller.
Indtil videre har han vendt om, når der er blevet kaldt, når han har spottet et dyr - hvis det skulle ske, at han vælger at lade være, så må han jo i snor på de steder og de tidspunkter, hvor der er dyr.
Det er ret enkelt.
maj 2008
Du skriver:
<b> Og jeg skal lige indskyde, at vores hund SLET ikke er perfekt, og at vi på ingen måde er det heller. </b>
Fint med indskydelser, men jeg får på fornemmelsen, at det ligefrem er vigtigt at pointere. Hvorfor?
Hvorfor er det tilsyneladende så skide "forargeligt" at man kan stå frem og sige, at man har styr på sine hunde?
Hvorfor SKAL man indskyde, at er ligeså "dårlig" eller ligeså "doven" ( - forstå mig ret) til at træne hund, som flertallet af hundeejere, for at opnå street crediability?
Der har da også været tidspunkter, hvor vi andre endnu ikke er nået i mål og stadig har hund, der er under indlæring.
Du skriver:
<b> Indtil videre har han vendt om, når der er blevet kaldt, når han har spottet et dyr - hvis det skulle ske, at han vælger at lade være, så må han jo i snor på de steder og de tidspunkter, hvor der er dyr.</b>
Se, det er så lige præcist her, at min kæde hopper af.
Hvorfor tester man ikke bare hunden MED SNOR PÅ igen og igen i de situationer, man er usikker på hundens reaktion?
Hvorfor tage linen af hunden og SÅ BAGEFTER finde ud af, at man BURDE have haft den på alligevel?
Det er jo netop én af opskrifterne på, hvordan man bruger en lang line forkert og hvorfor så mange ikke får lært deres hunde et ordentligt og sikkert indkald og/eller stopord og derfor konkluderer, at det ikke nytter noget at bruge lang line.
jan 2006
Fair nok, at du ikke mener at problemet er særligt stort, og at du derfor mener at jeg overreagerer. Det er <i>din</i> holdning og jeg deler den ikke - og mener derfor bestemt ikke jeg overreagerer nogen steder.
Min den ene hund vil højst sandsynligt uden de store problemer kunne løbe en hare op - og han vil helt sikkert også være i stand til at slå den ihjel.
Den anden er gumpetung ved siden af, og ville aldrig komme op i det tempo der kræves for at rende en hare op, og vil som følge heraf heller ikke være i stand til at slå den ihjel.
Så hvis det bare er ham, der render, er det jo så okay ? Det kan vi jo læse at bl. andet Palle mener - og du og Anne er ikke sene til at bakke ham op ..
Undskyld, men jeg forstår ikke den holdning !
Haren er efterhånden truet herhjemme - der er biler, der kører den over, ræve, der tager den, rovfugle, der tager ungerne .. med mindre vi allesammen bliver Amish og begynder at køre i hestevogn, må man desværre påregne et antal trafikdræbte hvert år - ræve og rovfugle skal også leve .. men helt ærligt !
Behøver vores familiehunde <i>også</i> gøre deres for at stresse den yderligere ?
Jeg mener nej. At du er af en anden holdning og ikke mener at problemet er stort nok til at man som en naturlig ting holder sin hund i snor istedet for at lade den jage harerne .. ja, det er jo så bare din mening, som jeg ikke deler, og ser som en ligegyldighed som jeg ikke deler og endnu mindre forstår ...
maj 2008
Du skriver:
<b> Så kære hundeejere, hold jeres hunde i snor, når i går hvor der kan være vildt, herre gud det er bare til september måned, så kan dyreungerne løbe fra jeres hunde </b>
Mener du så, at det er ok at gå med løse hunde, som ikke er indkaldssikre efter september måned?
jan 2006
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.108
indkaldet fungere fint ligemeget hvad vi ser så længe vi hæver stemmen lidt mere end vi plejer så de ved det er alvor at de finder deres plads ved os
okt 2006
Nej kun hvis indkaldet er i orden. Ellers skal ingen hunde være løse, man kan jo møde folk der er bange for hunde, uanset om der er styr på hunden eller ej
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
jan 2006
Du skriver <b>Og for at Palle ikke skal stå helt alene, så vil jeg da også indrømme at Magnus 2 gang, har rendt efter en hare. Det var en smutter – hyrdeinstinkterne vandt. :-)</b>
- og nu kan det være det bare er mig .. men en glad smiley bagefter et udsagn om at din hund "smuttede" indikerer for mig, at du ikke er ret ked af at det er sket - det er sådan lidt morsomt, at du har så lidt styr på din hund at den ikke én men hele to gange "smuttede" for dig ...
Ikke at sætte snor på sin hund når man véd at den <i>kan</i> smutte er ikke at vise ansvar - så du må jo mene, at det at din hund "smutter" efter en hare ikke er det værste, der kan ske .. så jo, jeg ser dine indlæg som udtryk for at sååå alvorligt er det jo heller ikke med de harer - og du mener jo iøvrigt heller ikke, at problemet er særligt stort ?
Selvom jægere kan fortælle anderledes ...
Så nej, det kan godt være at du ville synes det var fint, hvis jeg så dig som en, der tog afstand fra at din hund - eller andres - jagtede harer. Der er desværre bare intet i dine indlæg, der gør andet end bekræfter mig i din ligegyldighed ...
Men jo - jeg læser da bestemt det du skriver .. ikke kun det jeg <i>tror</i> der står ...
maj 2008
<b> Og jeg omgås også jægere og lufter hunde sammen med dem og det er netop derfor jeg siger, at jeg ikke fornemmer problemet er særligt stort – i hvert tilfælde ikke i vores område. </b>
Hm - det må da være noget af nogle bonde-jogger-jægere du tuller rundt med, for nedgangen i harebestanden er da noget, som enhver seriøs jæger ved noget om, og der forskes også i, hvorfor bestanden er på retur.
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1349
Prøv du bare at google "nedgang i harebestand" og se, hvad der VÆLTER op af artikler. Det er ikke småting.
Og jeg læser nu også dine indlæg, hvor du "for at Palle ikke skal stå helt alene" fortæller, at du også har sluppet din hund løs vel vidende at den kan finde på at høvle efter harer + en efterfølgende smiley som noget af en provokation.
Hvorfor denne smiley?
Kan du ikke se, at det virker lidt a la "ha, ha - se hvad jeg og min hund kan finde på" - og-tag-så-den-agtigt?
Jeg finder den smiley ret malplaceret og kan hverken se noget cute eller sjovt i den, og jeg tror heller ike på, at du har sat den der for at være sjov.
Men jeg vil da gerne have en forklaring på, hvorfor du har sat den der?
Jeg er også enig med malle-fan i, at dét at ens hund kan finde på at jerne efter en hare ER en "big deal". Synes du ikke selv det, - for det lyder utroligt meget som om, det i dine øjne er ret ligegyldigt?
Jeg er da også sikker på, at omstrejfende hunde på landet ikke er det største problem harerne har, - men synes du det retfærdiggør, at man lader sin hund løbe efter dem?
Og tror du ikke, at de, der er ligeglade med, at deres hund løber efter harer fordi "de jo alligevel ikke fanger dem" er de samme, som lader deres hunde løbe efter rådyr af samme årsag?
Under alle omstændigheder tror jeg, at har man en hund, som man ikke kan stoppe, når den løber efter harer, så har man højst sandsynligt også en hund, man ikke kan stoppe, når den sætter af efter et rådyr.
Og intet af dette skader hundesagen mere end når folk er ligeglade med, om vildt i naturen bliver jaget af familiehunde.
maj 2008
<b> At der er nedgangen i harebestanden er selv bonde-jogger-jægere bekendte med. Men de mener ikke det skyldes løse hunde og det var netop de løse hund, de ikke så som et stort problem - og ikke nedgangen i harebestanden. :-)</b>
Nå, det var da rart at høre. Så er de måske ikke så bonde-joggede alligevel
Men alfa og omega er jo, at man jo ikke ved, hvorfor harebestanden er i nedgang, men én ting kan vi vel blive enige om, og det er, at det ikke GAVNER harebestanden, at folk er ligeglade med, om Fido jagter dem eller hur?
Men du svarer egentlig ikke på mit spørgsmål:
<b> Jeg er da også sikker på, at omstrejfende hunde på landet ikke er det største problem harerne har, - men synes du det retfærdiggør, at man lader sin hund løbe efter dem? </b>
mar 2008
Min veninde arbejder for kommunen, der har en skov i udkanten af en by, der ligger ca. 10 km fra hvor jeg bor. Hun har fortalt mig, at i løbet af 2009 år blev 5, ja FEM rådyr enten flænset eller jaget til døde af løse hunde i deres skov. Måske endda flere, men det er de gange, hvor de har beviser for, at det er hunde. I 2010 ved jeg, at det også er sket, men ikke hvor mange gange, men efter problemet blev nævnt i vores lokale avis, forhåbentlig færre gange.
Her hos bonden, der ejer den jord, hvor jeg må ride og lufte mine hunde, er det set to gange, at rådyr er blevet angrebet af løse hunde. Den ene gang så jeg det ved selvsyn, et skambidt lam, der måtte skydes - bestemt ikke et rart syn!
Og utallige gange er der sikkert blevet raseret reder på jorden eller jagtet harer, fasaner eller rådyr, hvor vi ikke er vidende om det....
Men jeg kan godt se af alle disse indlæg, at selvom der er mange fornuftige ansvarlige mennesker, så er der også mange, der åbenbart vælger at lade hjernen blive hjemme, når det drejer sig om hundeluftning.
Det er til at brække sig over......
okt 2006
Og stakkels hare siger jeg bare, hundene var lige ved at fange den. Jeg gik selvfølgelig på den gamle strand, så jeg kunne ikke gøre så meget. Men hold k... hvor blev jeg gal, jeg går og rydder op efter strandsvunene for at dyrelivet ikke kommer til skade. Og så skal sådan en tumpe ødelægge det. Jeg har ikke ord for sådan en dumhed, men hjernedød det må hun være. Hun forsøgte ikke engang at kalde de møgkøtere til sig
jan 2007
Så de findes altså -Reiki som tilgengæld let lader sig friste af den slags, får så ikke lov at rende frit omkring på alverdens marker o.l. ligebortset fra vores egne som primært er udlagt som hestefolde.
jan 2006
Uha, det er svært for dig at forstå hvad jeg mener. hva ?
For sidste gang skal jeg forsøge at forklare dig det - du skriver SELV "vis mig en hund, der ikke løber efter en hare hvis den ser en" .. ikke ????
Og jeg skriver at jeg har - ikke én, men TO, der ikke løber efter harer - så dem kan jeg VISE dig. Forstår du det nu, Palle ?
For ellers - så kommer du bare aldrig til det.
Og igen - hvis indkaldet ikke fungerer må du holde din hund i snor. Længere er den ikke. At du ikke gør det, viser jo bare at du er ligeglad med at hun løber efter harerne.
jan 2006
Aha - jeg må så enten springe over dine indlæg, eller acceptere, at eftersom du er en så smilende og venlig person, smider du smiley´er efter de fleste af dine sætninger, men de har egentlig ikke nogen reel betydning for selve indholdet, og er bare med til at understrege <i>hvor</i> venlig og smilende du er .. øhhhh ??????
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 161
Jeg synes jeg har relativt godt styr på min hund. Kaldte ham ind engang da han satte efter en hare på stranden da han var ca. 1 år. I perioden hvor jeg havde meget fokus på at lære ham indkald. Det samme har gjort sig gældende ved et rådyr i hareskoven (den del der er hundeskov). Men efterfølgende er den smuttet en gang med en hare på et græsareal ved stranden :-(. Om det er fordi mit fokus har været på al mulig anden træning eller om alderen har noget at sige ved jeg ikke. Heldigvis kom han relativt hurtigt tilbage uden at have løbet haren op. Men jeg blev selvfølgelig ærgerlig og gal på mig selv over mit utilstrækkelige indkald.
Jeg har hyrdet med min hund siden han var unghund så jeg ved at han ikke er ude på at bide større dyr. Men jeg er helt enig i at det er uacceptabelt at hunden stresser de vilde dyr.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
jan 2006
Jeg kender ikke så meget til steder hvor der trænes andet end IPO - udover hos Lise, der også er i tråden, og jeg ved at hun er dygtig til at lære folk at få "indkalds-sikre" hunde.
Du kan måske ringe og få en snak med hende ?
jan 2006
Om du er venlig og smilende eller uvenlig og surmulende interesserer mig ikke så voldsomt. Jeg befinder mig i en debat hvor du også deltager, så for mig er det <i>meningsudvekslingen</i> om emnet, der interesserer mig. Ikke om jeg ville bryde mig om dig eller det modsatte, hvis vi mødtes irl.
maj 2008
Jeg underviser i at få helt sikre indkald, og jeg har flere "hare-marker" samt mulighed for at træne i en indhegning med kaniner.
De løbske tæver kommer du lige en omgang for sent med, da begge mine tæver lige har været i løb *s*, - men ellers handler det jo om at finde nogen, man kan træne i forholdet til ligesom med harerne.
Når jeg hjælper folk med harepiskere, så er det altid enetimer, da man ikke kan forvente at finde harer, hvis man tropper op med 10 hunde. Der er kun harer til én ad gangen. De har det jo med at løbe, det skidt *s*
jan 2006
Det er jo lige netop heller ikke det, det drejer sig om her - om vi kan lide hinanden. Men hvorfor dette behov fra din side om at smide smiley´s efter alle dine sætninger, når det iflg dig selv kun tjener det formål at du vil vise at du er en venlig og smilende person ?
Når du nu kan læse dig frem til at to i debatten misforstår din brug af de smiley´s .. kunne man så frestille sig, at du måske skulle tage op til revision om du skulle bruge dem anderledes ?
Hvordan du gør når du sidder face-to-face med et andet menneske, kan jo på ingen sidestilles med en skriftlig "samtale", så igen - hvordan du er irl er i denne sammenhæng fuldstændigt irrellevant.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 597
Tilbage til emnet: Jeg slipper aldrig mine hunde på andres ejendom. Bruger hundeskoven eller kommunens arealer, men så er det også kun den ene hund, som bliver sluppet fri, for hun bevæger sig aldrig længere en 5 meter væk.
nov 2005
Bruger du positiv forstærkning, negativ straf eller positiv straf som konsekvens for ønsket/uønsket adfærd?
Ja Palle det er jo nogenlunde nemt at planlægge træning af indkald mht andre hund og ved mødet med folk der går, løber og cykler. Men de andre ting synes jeg er lidt mere omstændigt at få arrangeret så træningen lykkes.
maj 2008
Jeg bruger positiv forstærkning og straf i den forbindelse. Jeg bruger ikke negativ straf.
jan 2006
Så at dine hunde Malle-fan kan alt mulig smart siger ikke mig noget om de løber efter en hare eller ej.</i>
Puha .. du er sq bare ikke smart nok til at forstå hvad det er du læser ...
Men gider du ikke lige forklare den der "fungerer på en bane <b>hvor som bekendt alt lykkes</b>.
Hvad er det som lykkedes på en bane, Palle ? For dig, mener jeg ?
Min den unge malle har ikke én eneste prøve - hvilket du, hvis du kunne læse OG forstå det du læser, også ville kunne finde ud af ..
MEN ! Den har lært IKKE at løbe efter en hare - det var dét du efterlyste - en hund, der kunne nære sig når den så en hare.
Men kom frisk Palle - dit meget interessante udsagn om at "alt jo som bekendt lykkes på en bane" .. kan du ikke lige forklare det lidt nærmere ?
jan 2006
Ja, jeg har endnu ikke opnået at få 300 points i mine prøver - så det der med at "alt jo <b>som bekendt</b> lykkes .. tja ...
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
jan 2006
Jamen det tager jo også noget tid at lære de små bæster ikke at løbe efter harer på marken jo ;))
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
sep 2006
jan 2006
Tja, <b>hvis</b> du havde læst hvad jeg skrev i mit allerførste indlæg i denne tråd til dig, så havde du ikke behøvet at "regne noget ud!" - blot læst dig frem til hvad der stod :
<i>Du er velkommen til at kigge på mine billeder af mine to maller - så kan du se, ikke én, men hele TO hunde, der ikke løber efter en hare !!!!</i>
Men over ´n out herfra - og go dag til dig, Palle
maj 2008
HVIS du ikke kan regne det ud, så skriver du jo selv:
<b> Hvis mig en hund der ikke kan nære sig, når den ser en hare. </b>
Selvom du skriver "hvis", så mener du jo "vis".....dvs. du beder os om at VISE dig en hund, som kan nære sig, når den ser en hare, og Malle-fan siger så, at du kan se på hendes to.
Og du er da for den sags skyld også velkommen til at se på mine tre *s*
Og nej - selvfølgelig hjælper det dig ikke, at vi viser dig vores hunde, men de findes altså..........fordi de har LÆRT det.
maj 2008
Jeg kan ikke se noget galt i at slippe hundene på stranden, hvis man tager hensyn til folk.
Igen er den lovgivning jo kommet, fordi folk netop ikke tager hensyn til hinanden. De lader lort ligge på stranden og de lader deres uregerlige hunde drøne over i hovedet på badegæster.
Jeg tror langt de fleste nyder synet af en velopdragen hund.
nov 2005
maj 2008
Netop *s*
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
Marietta F
Lolland Falster er på omkring 180000 hektar;o) Men ja, vi har gode forhold at træne på, jeg arbejder ved landbrug og har en del landmandsvenner..
maj 2008
Ok - jeg prøver igen.
Du skriver selv, at vi skal VISE DIG EN HUND; SOM KAN NÆRE SIG; NÅR DEN SER EN HARE.
Det kan vi vel godt blive enige om, at du skriver ikke?
Og så VISER vi dig ikke bare én, men 5 hunde på nogle billeder.
Man kan med andre ord sige, at vi bare tager dit ord bogstaveligt. Forstår du ikke det?
For selvfølgelig lærer du intet af at se på billeder af hunde, som vi andre ved, er lydige og kan stoppes i en harejagt. Men du bliver her taget på dit ord.
Ps. Jeg underviser selv i sikre indkald.
mar 2008
De havde efterhånden lært, at hun ikke var nogen fare, og gik og pikkede frø op, herligt!
Det samme har vi set med Baloo og duerne - begge hundene har fra start af fået at vide, at de ikke måtte rende efter fugle. De har heldigvis meget lidt jagtinstinkt, så det har været ultralet at lære dem det. Iøvrigt også supervigtigt, da de skulle fungere omkring hestene. Begge har været vant til at være med på rideture langs markerne, ingen problemer der.
Iøvrigt lærte min daværende schæfer det samme, det var dog et noget større arbejde, da hun havde et fandens jagtinstinkt. Og selvom hun havde lært det, så fik instinktet alligevel overhånd, da en agerhøne, der trykkede sig i græsset midt på markvejen lettede bogstaveligt talt mellem hendes forben. Den overlevede ikke, men led en meget hurtig død. Derfor er jeg idag så fandens påpasselig.......
maj 2008
<b> Vil tro Palle måske mener at han godt kunne tænke sig at se en hund irl som ikke render efter en hare når den ser en.
Der er sgu da ingen harer med på jeres billeder :))) </b>
Ja,- det er muligvis dét, Palle gerne vil se, - men kan vi blive enige om, at det ikke er det han skriver? *s*
Han er jo bare blevet taget fuldstændig bogstaveligt på sit ord.
Nå - nu tror jeg vist ikke, at vi behøver koge mere suppe på det ben *s* For mit vedkommende var det såmænd bare ment som en lille morsomhed, - ikke andet.
Havde mine 3 vovser løse i går ude på en brak/bygge-mark og en hare letter. Selvfølgelig blev de da opmærksomme, men alle "nærede sig" *s*
jan 2006
Ikke overraskende ... har den race i det hele taget noget der bare minder om jagtdrift ??
<i>....og hvis nogen var i tvivl, så var det naturligvis ment .. helt bogstaveligt ;)</i>
jan 2006
jan 2006
- for uanset hvordan, hvorlænge, hvor ihærdigt, hvor stædigt, hvor pædagoisk, hvor malende ... så findes der folk, der bare ikke <i>forstår</i> noget som helst af det man siger til dem.
Og denne situation, lille Jens, den befinder jeg mig i - lige midt i denne tråd om dette emne.
Så hvis du tror at jeg "lige kan smide et par tips" .. så tror jeg du skyder endda rigtigt meget over målet
jan 2006
Ja gør du bare det, Palle - jeg har efterhånden indset, at du ikke forstår noget af det jeg skriver til dig, så hvorfor skulle det være anderledes denne gang
Iøvrigt - så har Lise L jo skrevet at hun både <i>kan</i> og <i>vil</i> hjælpe dig med nogen "træningsfif" som I kalder det .. så du behøver ikke at lede videre
sep 2006
Og alle hunde kan faktisk blive både indkalds- og stoplydige!
Folk ser det som en formildende omstændighed, at den er ulydig når den jager vildt? Og det finder jeg personligt temmelig forargeligt.
Og jeg vil påstå, at så er den simpelthen overhovedet ikke lydig!!
Og nogle vil så simpelthen ikke erkende, at de ikke har formået at træne deres hunde godt nok, og de bør derfor aldrig slippe dem løs nogen steder.
Vi har alle set "træningspladshunde", der gør som de bliver bedt om, de samme øvelser igen og igen, mest fordi de ikke udsættes for de stimuli og provokationer, som der uværgerligt vil være ude i naturen.
Så trækkes; "Det gør alle andre hunde også!" kortet, men nej, det gør alle andre hunde IKKE. Vi er faktisk en del der kan stoppe vore hunde, også passionerede jagthunde fordi vi har formået at indlære dem en række signaler der betyder "KOM, BLIV, BLIV HVOR DU ER, VENT og STOP"!
Og os der er istand til det, finder det tåbeligt, at andre stadig hensynsløst lader deres hunde løbe amok, hvor som helst og hvornår som helst!
En adfærd der har konsekvenser for alle andre hundeejere, idet der bliver indført flere og flere begrænsninger for vore udfoldelsesmuligheder.
aug 2008
Og der er helt ufattelig mange mennesker, der IKKE har styr på deres hunde - dette konstaterer jeg også meget ofte, når jeg går tur med min. Disse hunde, der kommer spurtende helt op i hovedet på min - som regel akkompagneret med et: "Den gør ikke noget". Men løse, det skal de sgu være
jan 2006
Jeg ved sq ikke - men jeg forestiller mig at jeg på den måde lettere ville kunne operere under cover ;))
nov 2005
Marietta - der er jo mellemtingen mellem kun at træne på træningsplads og så til at den er trænet i alle tænklige situationer. Hvordan træner man på vildt, når man mest går, hvor det er tilladt at have hunden løs og her forekommer vildt yderst sjældent? Fugle forekommer ofte og dem kan min hund passerer uden problemer.
sep 2006
En såre simpel metode er at kaste dummier, bolde eller andet fristende og øve hunden i, at den først må hente på kommando.
Ved den, at den ikke må eftersætte noget som helst uden ordre, virker det såmænd også på katte og harer.
nov 2005
Jeg hyrder og har styr på min hund på får og løbeænder. Kan gå ved søer og strand med alt slags fugl. Men de få gange en hare eller et egern har vist sig de sidste par år er hørelsen slået fra på det første stykke af jagten.
jan 2006
Hvis du læser hvad jeg skrev var det " er det så ikke pænt dumt" .. ikke "er <b>jeg</b> så ikke pænt dum ..."
Beklager at det forvirrede dig så meget
jan 2006
Det fungerer jo tilsyneladende på den måde at enhver er sig selv nærmest.
At du ikke er interesseret i at få andre hunde op i hovedet på din egen er jo <b>dit</b> problem ! De råber jo tl dig, at den ikke gør noget, så hvad er det lige du brokker dig over ??
Og vi kan jo så i denne tråd læse, at det jo åbenbart ikke gør noget at hunden sætter efter en hare, <i>fordi den ikke kan fange den</i>
Det er me-myself-I - som jeg også tidligere skrev - at tage hensyn til andre vil folk nok gerne, sålænge det bare ikke "koster" noget.
Det er trist for de få af os, som rent faktisk magter at holde styr på vores hunde <i>også</i> når der er vildt der kommer løbende, at de andre egoistiske tomhjerner ikke som det mindste kan holde deres hunde i snor.
Som Marietta skriver :
<b>En adfærd der har konsekvenser for alle andre hundeejere, idet der bliver indført flere og flere begrænsninger for vore udfoldelsesmuligheder.</b>
Og som <i>du</i> skriver "er der ikke styr på Fido, så er snoren opfundet" !!!
aug 2008
Jeg må sige, at jeg ikke forstår denne "man-er-sig-selv-nærmest-kultur" og har også svært ved at se, at det kan retfærdiggøres, at vildt bliver hetzet og stresset, fordi nogle hunde skal have lov til "at strække ud". Desuden er der jo killinger og lam, der ikke flytter sig
Og det har netop konsekvenser i form af, at vi andre hundeejere begrænses, vildt bliver stresset og i værste fald skambidt, og jeg får forhøjet blodtryk ind imellem og brænder en sikring ;o)
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.585
Min tæve der imod er ALDRIG løs. Hun render efter alt hvad hun kan komme til, fanger det ikke men det at løbe der er sjovt. Så det siger sig selv at det er no go.
sep 2006
For en stopkommando skal simpelthen fungere lige meget hvad!
Og man kan jo også forestille sig, at alle disse hunde der kun lystrer når de ikke har bedre for, pludselig en dag forfølger noget ind over en vej og bliver dræbt af en bil!!! Hvem har så skylden for det, haren eller en inkompetent ejer?
maj 2008
<b> En såre simpel metode er at kaste dummier, bolde eller andet fristende og øve hunden i, at den først må hente på kommando.
Ved den, at den ikke må eftersætte noget som helst uden ordre, virker det såmænd også på katte og harer.</b>
Ja, når vi har med de helt driftstærke hunde at gøre for hvem det er ligegyldigt, om det er et fake eller et rigtigt byttedyr.
De hunde, som kun er i besiddelse af en middelmådig driftstyrke hvad jagt/byttedrift angår, de tænder lige så voldsomt på et rigtigt byttedyr, som den driftstærke, - men slet ikke tilnærmelsesvis så stærkt, når det er fake-byttedyr så som dummy/bold el. lign.
Derfor er de hunde med middelmådig driftstyrke en hel del sværere at arbejde med, og de er ligeledes ofte nemmere at "trykke", fordi deres drifter ikke "retter dem op igen".
Den slags hunde SKAL ud de VIRKELIGE situationer og lære det derude, desværre.
nov 2005
Øhhh nej ikke i de situationer. Det er netop det jeg pensler ud....og er sikker på at slæbe et kaninskind ikke ændre på noget som helst.
"Derfor er de hunde med middelmådig driftstyrke en hel del sværere at arbejde med, og de er ligeledes ofte nemmere at "trykke", fordi deres drifter ikke "retter dem op igen".
Den slags hunde SKAL ud de VIRKELIGE situationer og lære det derude, desværre."
Lige nøjagtigt Lise!
aug 2008
maj 2008
Hvad med "Nej, men det gør JEG!"
mar 2008
Og hvis så bare folk ville være realistiske omkring deres evne til at kalde deres hunde til sig, og også fatte at en flexline eller en slæbeline altså ikke er nogen dum ting at anvende, når det halter lidt med evnerne.
Jeg fatter iøvrigt ikke, hvorfor det øjensynligt er så modbydeligt at lægge en flexline på hunden, når man går i skov eller anden natur, hvor løse hunde ikke er velkomne. Får desværre tit at vide, "at det vil jeg ikke byde min hund" eller "det er kun dårligt dresserede hunde, man bruger flexline til".
Jeg bruger med glæde min flexline, hvad pokker er der galt idet - hunden får en vis frihed, og jeg overholder derved loven. Alle er glade!!!
aug 2008
maj 2008
Jeg synes da, det er fint, at du har valgt at bruge flexline. "Modbydeligt" er slet ikke et ord, jeg ville kunne finde på at bruge i forbindelse hermed.
Men man kan snakke om, hvad der er hensigtsmæssigt, og her siger jeg så også, at flexlinen som regel for dem, som enten HAR lært deres hunde et sikkert indkald eller for dem, som har opgivet at få det helt sikre indkald.
Og så synes jeg i øvrigt, at en flexline skal bruges sammen med en sele og ikke sammen med et halsbånd.
jan 2006
<i>Fordi man har råbt at min hund gør ikke noget,er det da ikke ok.</i>
Nej for fanden da er det da ikke iorden! Det var ironisk ment fra min side - men kan godt se at jeg glemte en smiley bagefter, sorry ;))
Bente -
<i>Og det har netop konsekvenser i form af, at vi andre hundeejere begrænses, vildt bliver stresset og i værste fald skambidt, og jeg får forhøjet blodtryk ind imellem og brænder en sikring ;o)</i>
Uha ja - det er godt nok noget, der sætter gang i blodomløbet ;)))
jan 2006
jan 2006
<i>Skrevet: 12-07-2011 11:11:53
Palle
Ps. Jeg underviser selv i sikre indkald.</i>
jan 2006
Slipper i jeres hund fri på marker ?