{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

nu må det være nok! {{forumTopicSubject}}

Er vi enige om at det kun kan hedde en racehund, hvis det er en REN race?
Altså man kan kun kalde en rottweiler for en rottweiler, hvis den kun har rottweilergener? Altså har stamtavle?

Ellers er det en blandingshund ikke sandt?

grunden til at jeg spørger, er fordi jeg bliver forarget over nogen af de annoncer der er herinde, hvor hvalpene bliver kaldt for en bestemt race, men de ikke har stamtavle, og på den måde kan sælger jo ikke garantere at det er den pågældende race.
Jeg håber det giver mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nu må det være nok!
  • #1   19. jul 2011 den kan vel godt være ren racet selv om den ikke har en tavle

  • #2   19. jul 2011 Popcorn anyone?

  • #4   19. jul 2011 Sælger kan ikke garantere det, men altså... For pokker, behøver man gå så langt ned i detaljer at der SKAL være et stykke papir før man kan kalde hunden raceren??? Den kan vel sagtens være ren selvom den ikke har tavle...

    Min hund har da raceren. Hans far har stamtavle og hans mormor/morfar har, men moren har ikke, hvorfor ved jeg ikke, men han er jo helt ren selvom han ikke hr tavle....


  • #5   19. jul 2011 Hov ER raceren.. ikke har...

  • #6   19. jul 2011 Men ja som Mette jo nok antyder med sine popcorn så er det jo ikke ligefrem første gang dette emne er taget op.... prøv at søg i forum og se hvad folk har sagt alle de andre gange...

  • #7   19. jul 2011 Jeg vil også mene en hund kan være ren racet selvom den ingen tavle har, du har selvfølgelig ingen garanti.

    Men jeg bliver næsten mere irreteret over dem der skriver Mops hvalpe eller lign, og så er det blandings hvalpe af mops og noget andet, eller chihuhua´ hvalpe som salgs annonce og tekst og så et sted til aller sidst imellem linjerne, og nååår ja hannen er bladnings af hul hæk og rundkørsel.


  • #9   19. jul 2011 Maria og balto: Jeg synes nu ikke det er at gå langt ned i detaljer at der er tavle på ens hund. Stamtavle er ikke bare en detalje !

  • #11   19. jul 2011 Hmm ja en af de emner der har været vendt mange gange, men jeg har nu den holdning at en raceren hund er en med tavle. Mine forældre købte for nogle år siden en labbe dreng, MEEEEN ren er han nu ikke, men det er ikke nemt når man ser tæven som ser ud til at være ren og fadren er der "kun" billeder af, vi har så fundet ud af senere hen at der er Broholmer i ham. Det gør han helt sikkert IKKE til en dårligere hund men raceren er han ikke.

    Og tavlen er den eneste måde man kan helgardere sig og sikre sig at den er renracet.


  • #12   19. jul 2011 Send popkornene videre Mette..... det blir' en laaaaang og underholdende aften :o)

  • #13   19. jul 2011 At man har set forældre og ved at far og mor (eller whatever) har tavle, betyder ikke ens hund er ren, for VED man at det nu også ER forældrene man har set? Jeg tvivler.

  • #14   19. jul 2011 Men man kan jo ikke BEVISE det!

    Når, nu kommer mit problem.
    Så lige en annonce på en "japansk spids" hvalp herinde, til 9500. Den var sat til salg, som japansk spids, MEN selv jeg kunne se at den absolut ikke var raceren! Nu er japansk spids en forholdsvis lille race, rent udbredsmæssigt set (der er ikke særlige mange i Danmark) og avlere skal tit til udlandet for at hente en ordentlig han eller hun til parring.

    Man kommer jo aldrig "problemet" til livs med blandingshunde, hvis man ikke kalder dem hvad de er? (læg mærke til at problem er med "", og dermed ikke ment som et rigtigt problem!!)

    faktum er at man kalder en skovl for en skovl og ikke for en spade?


  • #15   19. jul 2011 Det behøver de såmænd ikke, Malinois

    De kan bare kalde hunden det den er!!


  • #16   19. jul 2011 Så hvis 2 hunde med stamtavler får hvalpe, men ikke er avls godkendt, så bliver hvalpene blandinger, fordi de ikke har tavle...???

    Om jeg forstår nogle gider bruge så meget tid på det.
    Hvis ikke man er interesseret i disse hunde, så kan man da bare købe/søge et andet sted.


  • #17   19. jul 2011 Peter F:
    JEG MANGLER EN "SYNES GODT OM" KNAP!!!


    Kan kun give dig ret!


  • #18   19. jul 2011 Man kommer jo aldrig "problemet" til livs med blandingshunde

    øhhhh hvad er det for problemer du gerne vil til livs her ???


  • #19   19. jul 2011 hvis de bliver irriteret, så burde de nok have købt med tavle :oP



  • #20   19. jul 2011 Det kan da være vi skal finde en ny betegnelse på dem, der avler "rene" hunde uden tavle, fordi forældrene ikke kan avlsgodkendes.

    "Racerene, men ligner måske ikke og er måske ikke sunde"


  • #21   19. jul 2011 Tonny Og Maja:
    Faktisk synes jeg slet ikke at de burde have fået hvalpe så.
    Jeg er sådan set ligeglad med hvilket sted stamtavlen er fra, men hunden skal være dokumenteret hvis du vil kalde den for en racehund.

    Jeg vil IKKE avle på min balou, hvis ikke jeg kan få ham avlsgodkendt, det kræver trods alt kun en enkelt udstilling i princippet. Det ville ødelægge en race, som i forvejen er lille, ved at gå ud og avle uhensigtsmæssigt.


  • #22   19. jul 2011 Kender I denne sætning , jeg har ikke tavle på min hund, men dyrlægen siiger den er Raceren!!! BAVL, hvor skulle han vide det fra? han kan sige den ligner, Raceren NEJ, han er jo ikke en, der ser i glaskugle eller va!!!!

  • #24   19. jul 2011 Susanne nila... : Hvis du nu havde læst det færdigt, havde du set at jeg havde skrevet at det ikke var et problem, som det kan læses. Men hvis du kalder en hund for en en bestemt race, skal du kunne bevise at det er den race, og det kan du ikke hvis ikke du har det dokumenteret!

  • #25   19. jul 2011 Så skal man til at lave en annonce som denne:

    Blandings hvalpe sælges.
    1/2 rottweiler og 1/2 rottweiler, moderen er rottweiler og faderen er en blanding af rottweiler og rottweiler. Selvom de er blandinger så ligner de rottweilere. Det har de nok fra moderen.
    ring på xx xx xx xx

    smiley


  • #26   19. jul 2011
    Peter F

    Kalde hunden det den er? Hvad skal hunden så kaldes i de tilfælde, hvor begge forældre har tavle, eksempelvis i forskellige forbund, har udenlandsk tavle der ikke er overført - eller mangler avlsgodkendelse, og hvalpene derfor ikke får en tavle? Skal de så kaldes blandinger, på trods af, at de er ligeså renracede, men blot uden papirer?

    Jeg er da helt hundrede procent klar over, at det ikke er heldigt, når renracede dyr bliver brugt i avl, da det enten kan være på grund af at de ikke kan avlsgodkendes, fordi avler er udelukket og så videre, og så videre - men det ændrer da ikke på hvalens ægthed.

    Jeg synes det bliver lige lovligt unuanceret.


  • #27   19. jul 2011 GOD UNDERHOLDNING :o)


  • #28   19. jul 2011 jamen hvad er det for et problem du har med blandings hunde det kunne jeg godt tænke mig at vide ???

  • #31   19. jul 2011 Så længe man ikke vildleder købere med at skrive hunden er med papirer, som så viser sig at være sundhedsbog, og køber tror det er tavle, eller påstå at avlshundene er sunde fordi dyrlægen har "tjekket" den.

    Hvis folk sælger en hund som være af en bestemt race, men skriver at det er UDEN TAVLE, så kan jeg ikke se problemet.


  • #32   19. jul 2011 Maria Dilling: Men hvordan vurderer man om de 2 hunde der har lavet et kuld er rene hvis der ingen tavle er?

  • #33   19. jul 2011 Caroline J:
    Det kan faktisk også være et spørgsmål om at elske racen, og man så derfor gerne vil holde den så ren og sund som muligt!

    Danielle:
    Som du selv siger, er du ikke garanteret for at avler faktisk har gjort sit arbejde, og der kan ligge noget "usundt" bag siden avler ikke har gjort sit arbejde, det virker useriøst i mine øjne.


  • #34   19. jul 2011 Skåret helt ud i pap.
    Så er det jo et kvaj, der ikke gider gøre arbejdet ordentligt.
    Og så skulle de måske lade være med at få hvalpe.
    Gad vide om de er lige så "gode" til at starte hvalpenes liv, og hjælpe hvalpekøberne.
    Dette sat helt på spidsen.

    Det er svært at have noget til overs for opdræt, hvor man gerne pynter sig med rene hunde, men ikke gør arbejdet.


  • #36   19. jul 2011
    Maria B

    Jeg er da helt 100% enig i, at det er useriøst - men det gør ikke eventuelle hvalpe til blandinger. Blot til useriøs avl.


  • #37   19. jul 2011 Maria B:

    "Det kan faktisk også være et spørgsmål om at elske racen, og man så derfor gerne vil holde den så ren og sund som muligt!"

    - Præcis !! smiley


  • #38   19. jul 2011 maria b, ejjjjjj come on,,,vil ski da ikke kalde min hund en blanding/gadekrys eller andet for den sags skyld, bare fordi han ikke har tavle,
    han er en pomeranian, hverken mindre eller mere!
    og hvorfor irretere det overhovedet dig?, du kan jo bare holde dig til din papirs hunde!


  • #39   19. jul 2011 Man kan ikke garantere, at hunden er raceren uden en tavle, men derfor kan den jo sagtens være det.

  • #41   19. jul 2011 Susanne Nila...: jeg har et problem når man kalder noget for hvad den ikke er.

    "Blandingshunde" er som sådan ikke problemet, de er først problemet når de bliver kaldt for noget andet end hvad de er.
    Og så er det jo faktisk ikke hunden der er problemet, men derimod avler/kennel/ejer!


  • #42   19. jul 2011 Blandings hvalpe sælges.
    1/2 rottweiler og 1/2 rottweiler, moderen er rottweiler og faderen er en blanding af rottweiler og rottweiler. Selvom de er blandinger så ligner de rottweilere. Det har de nok fra moderen.

    Hahahahahahaha hvor er det lovely!

    Og husk nu købere på at hvis de nogensinde skulle få den tossede ide at ville oprette en profil på Hundegalleri.dk, så går det nok ikke.. for der er ingen dokumentation for at den ikke er blandet med en MEGET ulovlig amstaff i 46 generation smiley


  • #43   19. jul 2011 ZzzZzZzzZZzz Væk mig når i er enige ZzZzzzZzzZzz

  • #45   19. jul 2011 A&D:
    Jeg siger ikke at en tavle er en detalje, jeg siger at der er at GÅ I DETALJER hvis man nægter at kalde en hund raceren bare fordi den ingen tavle har...


  • #47   19. jul 2011 Godt, jeg citerer

    "For pokker, behøver man gå så langt ned i detaljer at der SKAL være et stykke papir før man kan kalde hunden raceren??? "


  • #49   19. jul 2011 "Det kan faktisk også være et spørgsmål om at elske racen, og man så derfor gerne vil holde den så ren og sund som muligt"

    Enig med den del om at avle med tavle for at holde en race ren, men det med at en race blive sund, fordi den avles med tavle er jeg ikke 100 % enig i.
    Der findes flere racer som er meget usunde, og burde uddø eller ihvertfald ændre race standarden, så den ikke er til gene for hunden fysisk/psykisk.



  • #50   19. jul 2011 ***


    Skrevet: 19-07-2011 21:18:37

    meget mulig det ik handler om krælighed , men når jeg ser nogle af dine tråde som det her virker det sku om om folk syntes deres hund er meget meget bedre fordi den er MED TAVLE, alt de går mere op i tavlen end hunden ... og det er sku skræmmende....
    ***

    ja da klart! for det er nemlig helt umuligt at elske en hund uden tavle....!!!! (ironi?)

    måske er det lige netop fordi jeg elsker mine hunde at jeg har valgt at købe med tavle?
    kunne det tænkes at jeg prøver, at sikre mig bedst muligt mod arvelige sygdomme?
    prøver at sikre mig bedst muligt, at jeg har hunden i mange år, NETOP fordi jeg elsker den?

    jo.... jeg går mere op i tavlen end i hunden....!!! når jeg gør forarbejdet, inden jeg får hvalp, er det det eneste jeg kigger på.....

    et par nuttede hvalpeøjne siger intet om, hvad der er indeni hunden!


  • #53   19. jul 2011 Maj-Britt *DKK snob, *

    Hvorfor skal hun dokumentere at den er renracet, hvis den "bare" er hendes hund, og ikke bruges i avl og udstillinger mv?


  • #54   19. jul 2011 Maria Dilling - Det tror jeg også, ligesom med hvad hundemad der er bedst for en hund. Hvor længe en hund må være alene og 1000 andre ting. Så kan jeg sove fra nu af også til år 10.000.

  • #55   19. jul 2011 Kimmie V.
    Det irriterer mig når folk skider på et ærligt og redeligt arbejde der ligger i at avle en race hund!!
    Som det er tilfældet i den annonce jeg har skrevet om længere oppe.

    Caroline J:
    Det her er ikke en debat om hvorvidt man elsker sin hund eller ej, det er en debat vedrørende om man kan tillade sig at kalde en skovl for en spade...


  • #56   19. jul 2011 hold kæft en latterlig tråd,
    hold jer dog til jeres RACERENE hunde, og lad os andre kalde vores hund hvad den er!
    min hunds mor har tavle, mormor har tavle, men far havde ikke af helbredsmessige grunde så vidt jeg har forstået det,,
    er min hund så en blanding? ej pis mig i øret,
    begge mine forældre er danskere, så kan jeg sku da heller ikke bare lige blive sigøjner....


  • #57   19. jul 2011 Hmm.. vil give jer ret at for at kunne kalde hunden raceREN så skal der være en stamtavle der dokumenterer at der KUN er eks. Labrador i linierne...

    Men som TS skriver så forstår jeg det sådan at hun mener at man ikke kan sætte en hund uden tavle under en specifik race? Og ville da mene at min hun eks. er en fransk bulldog, har ikke nogen dokumentation for at hun er raceREN så det kan jeg ikke påstå. men vil da mene at hun hører til racen Fransk Bulldog, eftersom at hun passer på beskrivelsen af en fransk bulldog... Der er jo ikke umiddelbart andre racer i hende...


  • #58   19. jul 2011 "men far havde ikke af helbredsmessige grunde så vidt jeg har forstået det,,"

    Øhmm... Man fjerner ikke hundens tavle fordi den bliver syg?


  • #59   19. jul 2011 hahahahahahahahahhahahah

  • #60   19. jul 2011 Ærlig talt, skal i virkelig til at diskutere sådan nu?
    Nej, uden tavle er der ingen garanti, men synes da stadig, man kan kalde ens hund en bestemt race, men man kan bare ikke være helt sikker.
    Kan vi ikke blive enige om det?


  • #62   19. jul 2011 A&D, OKAY så siger vi det, det er ikke det skal skal diskuteres,
    smutter skal ud og lufte min pomeranian,, nårhhh nej beklager, mener min rundkørelse..


  • #63   19. jul 2011 nu er jeg så en af dem der ikke har tavle på mine hunde da den ene er en intanat hund og jeg ved ikke om han er ren retriver men er sku også lige glad da han er min hund og den anden jeg har er en dansk svensk gårdhund der er ren og har tavle men jeg ville ikke have den med ham da jeg ikke skal bruge den til en pind da de ikke skal avles på

    det pisser mig lidt af at mine hunde ikke er race hunde fordi de ikke har papir på det og jer der skal avle på jeres hunde kan jeg godt se tavlen er vigtig men den er sku da ikke afgørende om man kan lide sin hund eller ej

    ellers gå til dyrelæge og får lavet et race tjek på den

    elsker mine to papir løse hunde

    et surt opstød men pisser mig af at mine hunde ikke er race hunde når de er og de så skal kaldes for en blandingshund når de ikke er


  • #64   19. jul 2011 Caroline J:
    Nu spørger jeg pænt, men hvis du vil blive ved med at diskutere, så gør dit forarbejde og læs HELE tråden inden du kommenterer videre!

    Min hund Balou, er med tavle.
    Hvis du havde læst min profil havde du også set at det var tilfældet.

    Hvis du havde læst hele tråden, ville du have set at jeg omtaler en annonce herinde, som sælger "japanske spids" men de er tydeligvis ikke japanske spidser, hvilket man kan se ud fra deres billeder!


  • #65   19. jul 2011 Hvor er jeg glad for disse tråde......de handler ALTID om det samme..... og det er ALTID de samme mennesker.... der ALTID siger det samme.
    Og man æder PoP-corn ... drikker Cola.... og ryger smøger....
    Og ryster på hovedet...... .he he ..... har vi det ikke dejligt ?...... :o)


  • #68   19. jul 2011 Tonny & Maja .
    Maria Dilling ( Petphoto )
    kimmie V

    Kan kun være enig alle tre !
    og hvis det virkelig var et så stort problem ,
    var det nok ikke ret mange hunde der ville komme ind på HG ?

    OG hvad så med de folk der ikke lige har råd til en papirshund ,
    skal vi så bare have gadekrydser alle sammen ?
    må vi ikke have hund uden tavle?

    så vi må bare have en hund der ligner en racehund ,
    men så er det sikker OGSÅ forkert ?

    og hvis Spidsen skal holdes ren ,
    så må du jo købe dig en tæve med papir og avle dem ?

    ps. god aften underholdning smiley


  • #70   19. jul 2011 En af de ting, som har undretr mig meget er at folk går meget op i at deres hunds forældre har tavle eller bedsteforældrene har. Men at ens egen hund ikke har fordi.......... x antal grunde.

    Der er RIGTIG mange labber uden tavle som er efter DKK hunde. Men hvalpene får ikke for "forældredyrene er ikke avlsgodkendt)Og så tænker jeg: "HVORFOR?? Med mindre sundheden ikke er i orden, så ER det ikke så svært at få sin hund avlsgodkendt". Indtil jeg finder et eller flere af forældredyrene på "Hundeweb". Jow jow. Så har faderen D-hofter og moderen C-hofter og et par arvelige øjensygdomme. Nååååå, så er det DERFOR de ikke er avlsgodkendt. Dåmme jeg som troede at det bare var fordi de ikke gad gå på udstilling med dem. Men man laver stadig hvalpe på dem??


  • #71   19. jul 2011 *NITTIB* *Lasse*&*Nanna *

    Jeg har det hylende morsomt....:)))

    Men jeg synes også alle hunde uden tavle skal under blandinger... Hahahaha åh gud altså... man skal høre meget før ørene falder af.. smiley

    Eller som kimmie så smukt udtrykker det... pis mig i øret ;)))


  • #72   19. jul 2011 Man kan sgu heller ikke være 100% sikker på , hvem der er faderen til ens stamtavle-hunde...... hvis der render tæver rundt i løbetid.... og man har 3-4-5 hanner , der render i Rø*** på dem.....
    Man ved altid hvem moderen er...... og der er sikkert også røget et par .... hovsa...( hvem var det )..... ind på en stamtavle her og der.

    Jeg siger ikke det er generelt....... meeen.... bare sån' måske


  • #74   19. jul 2011 maj-britt

    læs hvad du selv skriver længer oppe der er du meget negativ over for ikke race hunde eks kl 21,25 og kl 21,20


  • #75   19. jul 2011 jeg syntes at dette er set før...med og uden tavle tråde og vi bliver ALDRIG enige men lige meget hvad så ELSKER VI ALLE VORES HUNDE UBETINGET...hav en god aften alle sammen fra mig og mine 3 renlige hunde;)

  • #76   19. jul 2011 Det er meget forskeligt hvordan folk opfatter renracet kontra blanding.
    Hvis jeg har en eeeess tæve og lader hende parre med en ess han så er hvalpene rene, der er bare ikke tavle på.
    Det er for mig en renracet hund

    En hund med tavle er en sikkerhed for racen samt sygdomme og levetid

    En blandin er en blanding, mens en rundkørsel er flere racer sammenblandet.

    Sådan er det i min termologi


  • #77   19. jul 2011 Kan godt være at jeg har misforstået tråden, men jeg forstår det som at TS ærgrer sig over at nogle avlere laver et rigtig godt forarbejde med linier og matching af hunde og så ser det skudt i sænk, af at nogen der sælger hunde de påstår er "racerene" som ikke kan dokumenteres?

    Der vil jeg give TS helt ret, man må stå ved det man avler og ikke sætte alle mulige "mærkater" på som ikke er reelle. Det er jo i reglen falsk markedsføring (Hunde bliver jo betragtet som en handelsvare) - hvilket er ulovligt.

    Jeg ville aldrig påstå at min hund er raceren da jeg ikke kan dokumentere det - men hvis jeg møder nogen på gaden der spørger hvad det er for en race jeg har, så siger jeg da, at jeg har en fransk bulldog, for jeg kan ikke rigtig forklare mig ud af at hun skulle være en blanding for ved ikke hvad der ellers skulle være i hende....

    Så synes lidt at diskussionen tager to drejninger...


  • #78   19. jul 2011 Pia E: Du kan ikke fravælge tavlen, ligesom du ikke kan tilvælge den på forskellige hvalpe i samme kuld.
    Du kan måske lade papiret ligge ved avler, men derfor er han jo stadig en tavlehund. Men det var slet ikke det jeg ville ind på...

    Faktum er:
    (nu bliver jeg slået ihjel her, og kaldt poptøs osv)
    Du kalder jo heller ikke en taske som ligner en louis vuitton for Louis Vuitton hvis ikke du kan bevise at det er en, i dette tilfælde med reg. nummer, det er faktisk falsk markedsføring og er ULOVLIGT!!!

    Jeg siger ikke at man så skal kalde det for en blandingstaske, (det lyder mærkeligt) men tasken ligger stadig under kategorien tasker, og måske som håndtaske, sportstaske whatever. Derfor skulle man måske bare kalde det for en håndtaske.

    Og i hundenes tilfælde har vi jo overordnede kategorier, som spidshunde, selskabshunde, jagthunde osv osv. Herskulle vi måske bare vælge at kalde det for en spidshund, og i mit "problems" tilfælde, for en hvid spidshund.


  • #79   19. jul 2011 så burde folk sku da heller ikke få børn hvis den ene har arvelige sygdomme eller skavanker, kan i også hidse jer op over det? er det bare totalt uansvarlig?

  • #80   19. jul 2011 Skrevet: 19-07-2011 21:29:31 Slet indlæg

    Maj-Britt *DKK snob, *

    Hvorfor skal hun dokumentere at den er renracet, hvis den "bare" er hendes hund, og ikke bruges i avl og udstillinger mv?


  • #81   19. jul 2011 alser jeg har en ren labadore, hun er ikke blandet med noget, er så trær af og høre om de tavler.. det gør sku ikke hunden til en beder hund..

  • #82   19. jul 2011 maj britt

    ´jeg har ikke skrevet nogen steder han er købt ved en opdratter har jeg

    læs før du skriver


  • #84   19. jul 2011 *så burde folk sku da heller ikke få børn hvis den ene har arvelige sygdomme eller skavanker*

    Så DU mener, i ramme alvor, at det er helt ok at folk avler på hunde med HD??????


  • #85   19. jul 2011 maria b- hvorfor ikke bruge din tid på at få indrammet din tavle i guld, og hænge den op udenfor din dør, istedet for at nedgøre vores hunde uden tavle!

  • #86   19. jul 2011 Maj-britt:
    Faren har stamtavle. Mormoren og morfaren har tavle, det vil sige at moren også er ren. Derfor kan min jo også kun være ren...

    A&D:
    Du læser hvad jeg skriver, men forstår det ikke... Jeg gider ikke bruge tid på at forklare det.... Gider ikke diskutere det, jeg mener bare ikke at man kan tillade sig at sige at en hund ikke er ren fordi der mangler en tavle... Min mening, sådan er det. Jeg vil smutte hen i sofaen til kæresten og min raceren hund uden tavle smiley og nyde det sidste af min aften smiley
    God aften alle sammen..


  • #87   19. jul 2011 maria b

    han har ingen tavle den er ikke lavet på ham da han ikke må avles på da han kun har en sten


  • #88   19. jul 2011 Så hunde uden tavle er ulovlig markedføring?

    Eller en lab må ikke sælges som lab, men istedet jagt hund?

    Forstår ikke helt?


  • #90   19. jul 2011 mette, siger blot, at så kan man jo blive ved og ved!


  • #91   19. jul 2011 Caroline J:
    du skriver:
    "maria ....det er sjovt der bliver skrevet det sted her i tråden at en dyrlæge kan sige at det er en bestemt race, men det er en gang lort for det kan han i virkeligheden ikke vide det, og det er sikkret rigtig nok (og det er jeg sådan set også mega ligeglad med) men du kan se det ud fra billder eller hvad er det du skriver maria at det ik er en renrace eller hvad?"

    ja, jeg kan se at det ikke er en ren japansk spids, der er til salgt, fordi snotten på hunden er flad, og en japansk spids, har (sjovt nok) en spids næse!
    Eftersom jeg har en hvalp rendene på 4 måneder er det ganske nemt at se forskellen!!


  • #94   19. jul 2011 he he fatter slet ikke folk hidser sig sådan op, jeg er da skide ligeglad med om der er nogle der kalder deres tavleløse hunde for whippet (hvis forældre er med tavle er det vel en blanding af .......whippet ) ville jeg ha en ..nej kan de bruge betegnelsen til noget .nej
    kan heller ikke se det skader de seriøse opdrættere ...der er jo himmel til forskel på en hund med tavle og en uden


  • #95   19. jul 2011 Kimmie V:
    Er der noget du virkelig ikke forstå, eller læser du bare hvad du selv synes?

    jeg har INTET imod blandingshunde, jeg har noget imod når man kalder en skovl for en spade når man prøver at sælge det. Det er ULOVLIGT da det er falsk markedsføring!


  • #96   19. jul 2011 - Maria -
    Nej i princippet må du ikke kalde en hund for en labrador hvis den er til salg, og du ikke kan bevise det. Det er falsk markedsføring.


  • #97   19. jul 2011 Tror der er nogen der misforstår noget. Fordelen med en tavle er at man kan bruge den som et værktøj, hvis man forstår at læse den rigtigt.

    Dermed kan man undgå mange arvelige lidelser som man ellers kunne være stødt på. DERFOR er det en god idé med tavle. Hunden er ikke sødere, mere elskelig eller noget lignende fordi den har tavle. Det handler om hundens sundhedstilstand. (Hvis jeg da har forstået det helt rigtigt- Majbritt?)


  • #98   19. jul 2011 "En hund med tavle er en sikkerhed for racen samt sygdomme og levetid"


    Ikke enig.
    En tavle er et oprindelses bevis, og til dels et værktøj.
    En tavle giver ingen garanti mod sygdomme og leve alder.
    Vores tavlehunde er lige så syge som vores tavleløse hund.



  • #99   19. jul 2011 Maria og balto: Problemet er bare at du ikke ved om de hunde du har fået at vide er forældrene, rent faktisk er det. Hverken mor eller far.

  • #101   19. jul 2011 det vil jeg da lige sige videre til det kriminelle ægtepar der solgte mig min hund,,,


  • #102   19. jul 2011 Pia E.
    Okay, du skriver bare længere oppe at du fravalgte tavlen, men fred være med et.

    Kathrine J:
    Det er også fair nok at man gør det privat, men når man prøver at gøre det når man vil sælge hunden, må du ikke kalde den det, medmindre du kan bevise det smiley

    Jeg kaldte da også min gamle hund for en chihuahua, når folk spurgte ind til ham, men hvis vi så snakkede videre, fortalte jeg at han var en blanding, men jeg prøvede som sagt heller ikke at sælge ham smiley


  • #103   19. jul 2011 Caroline - I teorien, ja.

    Skift "hunden" ud med en "Louis Vuitton taske" og så kan du se at det ville være falsk markedsføring hvis du skrev at det var en ægte Louis Vuitton taske uden at kunne dokumentere det...


  • #104   19. jul 2011 Jeg har faktisk tit tænkt på, og været lidt irriteret over at f.eks. på DBA så står hundene som er uden tavle under racehunde, og ikke ovre under hunde, for det ville i min verden være mere korrekt.
    Jeg har selv 2 Griffoner som er uden tavle, og lægger ikke skjul på det hvis folk spørg til dem, pointere nærmest at de ikke er racetypiske. For hvis nu folk skulle gå og drømme om at få Griffoner fordi de ser mine, så ville de da blive snydt ved at købe dem med tavle:)


  • #105   19. jul 2011 Caroline J:

    "Skrevet: 19-07-2011 21:55:03

    jamen så er du dygtig maria..:)"

    Hvor vil du hen med det?


  • #106   19. jul 2011 Bettina M - Jeg gør det præcis samme. Siger at Trunte er en fransk bulldog med er meget lille for en fransk.

  • #107   19. jul 2011 aiiiiiiii det er sku for langt ude at sammenligne dyr med tasker

  • #108   19. jul 2011 Maria Dilling:
    Når det kommer til at bevise hvad det er for en race/taske så ja, så er det faktisk det samme. Principielt!


    Kimmie V:
    Læs markedsføringsloven før du prøver at gøre grin med noget du tydeligvis ikke forstår dig på.


  • #109   19. jul 2011 Hvor mange generationer skal man kan gå tilbage med tavle, for at man kan kalde en hund renracet..?

    Hvad med feks Broholmeren, som blev genskabt af "blandinger", men bliver så lige pludselig en ren race på få generationer, også selvom de kommer fra blandinger og kan få hvlape der ikke ligner racestandarden.
    Skulle man overhovedet have lavet racen, da det jo var blandings avl..?

    Skal man lade være med at lave flere racer, og sige at der ikke må komme flere..? Skal det være forbudt at lave blandinger for at fremavle bestemte egenskaber...?


  • #110   19. jul 2011 altså når der står i annoncen at de er uden tavle så får man jo den vare man har betalt for ..ingen problemer der

  • #111   19. jul 2011 Susanne nila & messi N - Ifølge købeloven er der jo ingen forskel på at købe hund og dyr designer taske? Vi snakker jo ikke om selve forholdet til hunden/tasken - her snakkes om selve salget og markedsføringen.

  • #113   19. jul 2011 Tonny...: Ingen siger man skal lade være med at lave flere racer, men det er jo ikke fru nielsen med sin DSG og hr. jensen med sin Rotte der skal gå igang med at lave en ny race...

  • #114   19. jul 2011 hvem har så egentlig patent på hunde race navnene tænker jeg ...som loui vitton har på sit navn og design

  • #115   19. jul 2011 trunte det kan da ikke sammenlignes hvem har patent på alle hunde racerne så ???

  • #116   19. jul 2011 jeg må lige komme med en bemærkning...jeg solgte min louis vuitton taske for at få koda min chihuahua...hele en hund end en taske:)

  • #117   19. jul 2011 Susanne nila & messi N - Dem der avler på en avlsgodkendt hund der er accepteret inden for racestandarden smiley

  • #118   19. jul 2011 Susanne nila:
    La nu vær med at tage det bogstaveligt.
    Hvis sælger har kaldt en skovl for en spade, er det også ulovlig markedsføring.

    Du skal sige hvad hunden er, og i dette tilfælde er det ikke en racehund, og du kan derfor ikke kalde den en japansk spids.

    Jeg forstår ikke at det er så svært at forstå, at man ikke må kalde hunden noget den ikke er!?


  • #120   19. jul 2011 Michaelle - God prioritering... så længe det ikke går den anden vej! smiley

  • #121   19. jul 2011 michelle N



    Skrevet: 19-07-2011 21:47:01

    alser jeg har en ren labadore, hun er ikke blandet med noget, er så trær af og høre om de tavler.. det gør sku ikke hunden til en beder hund..


    I dette statement kan ens ord blive gjort til skamme som med min Simmer.
    Han var ren , begge forældre dyr så jeg og sælger fortalte om at de også havde haft farfaren , men ingen tavle ........

    Bum bum bum.......

    Simmer startede med al hans sygdom som 12 mdr. og det fortsatte til han blev aflivet som 2½ år.
    Så jo , en tavle garantere at forældredyrene ikke bærer nogen sygdomme der er relateret til racen.

    Men nu går jeg ikke meget op i tavle og derfor har jeg heller aldrig været sikker på hvilke gener mine hunde har haft.
    Det har intet med min kærlighed til hundene at gøre.


  • #122   19. jul 2011 jeg forstår godt hvad du mener maria men henhold til den annonce du taler om ved dog ik hvad det er for en.

  • #124   19. jul 2011 Tonny og Maja:
    Det er slet ikke det jeg vil ind på.

    Dan.
    Det stod ikke i annoncen, men derimod stod der japansk spids, og når det bare står, forventer man jo at det er en japansk spids, og derfra skal det kunne bevises at det er en japansk spids, og det kan avler ikke = falsk markedsføring.

    Susanne og Nila:
    Patent er noget HELT andet!!
    Desuden har Louis Vuitton heller ikke patent på deres navn, men rettigheden/copyrighten...



  • #125   19. jul 2011 Maria Dilling:
    Men hvis vi så siger at du bare skriver japansk spids til salg
    eller for at køre videre i taskesporet. Louis Vuitton taske til salg.
    Vil du så ikke være enig med mig i at man så regner med at det er en "rigtigt" race/taske?



  • #126   19. jul 2011 maria ok så rettighed / colyright ,,,hvem har dem så ???

  • #127   19. jul 2011 KIMMIE
    #### du skriver : men far havde ikke(tavle) af helbredsmessige grunde så vidt jeg har forstået det,,####


    Ja det er jo lige det af helbredsmæssig grunde!!!
    Hvorfor så avle? og helt godnat at købe!!



  • #128   19. jul 2011 der stod heller ikke med tavle dermed er du ikke blevet vildledt eller snydt

  • #129   19. jul 2011 Dan.
    Så bytter vi lige ud med tasken igen.
    Jeg ser en annonce for en louis vuitton taske hvor der står:

    "Louis Vuitton taske til salg"
    jeg vælger at kigge på den fordi jeg er ude efter en louis vuitton tasie, men kan faktisk se at den ikke er ægte, ergo er det falsk markedsføring, fordi jeg valgte at klikke ind på tasken grundet louis vuitton navnet.
    Ergo er det ulovligt. Det samme gælder faktisk for hunde, medmindre der står

    "japansk spids uden tavle til salg"
    Hvilket der ikke gør, og der ingen steder i annoncen bliver nævnt at det er uden tavle.

    Forstår du?


  • #130   19. jul 2011 Man skal ikke kalde en skovl for en spade.
    Men hvad kalder man så noget der ligener en skovl eller ligner en spade, er det blandings spader og blandings skovle så..?


  • #131   19. jul 2011 ligner

  • #132   19. jul 2011 ej nu tror jeg at jeg skal se scary movie 2 på zulu...

  • #133   19. jul 2011 Tonny og maja:
    en uægte skovl, eller en uægte spade.
    Nu er det ikke så nemt at bruge overordnede betegnelser, men hvis du nu sagde en fiskars skovl, men faktisk var en discount skovl, ville det være nemmere. Giver det mening?


  • #136   19. jul 2011 Maria Dilling:
    Ja okay, men jeg regner også med at når man vil diskutere med i en tråd, læser man hvad der allerede er blevet skrevet, og følger udviklingen smiley

    Jeg forstår godt hvad du mener, og det var formuleret forkert af mig fra start af.

    Jeg mener stadig at i det man skriver at det er japanske spidser der er til salg, så forventer man at de er "ægte", men da de ikke er det, burde det være oplyst at de er uden tavle..


    Det undrer mig faktisk at der ikke er nogen der har fundet annoncen endnu og sat det op.
    Jeg ved ikke om jeg må linke direkte til annoncen?


  • #137   19. jul 2011 Sælger har vel ikke påstået at det var en tavle hund personen solgte..?
    Fordi du mener at en hund kun kan være af en pågælende race, hvis den er med stamtavle, så gør det vel ikke annoncen ulovlig, og hvis du mener det er ulovligt, så må du da kontakte politiet, så de kan få stoppet denne voldsomme forbrydelse.


  • #138   19. jul 2011 Maria Dilling:
    I købeloven gør det ingen forskel om det er registreret eller ej. Du er bare sikret når det kommer til ting/genstande/dyr, som kan betegnes med et direkte navn/varemærke/race.

    Hvis du vælger at sælge noget, og kalde den for noget, vil det være din opgave som sælger at kunne bevise at det er rigtigt det du kalder den.


  • #140   19. jul 2011 Skrevet: 19-07-2011 21:21:39

    Blandings hvalpe sælges.
    1/2 rottweiler og 1/2 rottweiler, moderen er rottweiler og faderen er en blanding af rottweiler og rottweiler. Selvom de er blandinger så ligner de rottweilere. Det har de nok fra moderen.


    ^^
    Hahaha, det er alt for godt skrevet, tak for et godt grin (:


  • #141   19. jul 2011 maria:
    "Louis Vuitton taske til salg"
    jeg vælger at kigge på den fordi jeg er ude efter en louis vuitton tasie, men kan faktisk se at den ikke er ægte, ergo er det falsk markedsføring, fordi jeg valgte at klikke ind på tasken grundet louis vuitton navnet.
    Ergo er det ulovligt. Det samme gælder faktisk for hunde, medmindre der står

    "japansk spids uden tavle til salg"
    Hvilket der ikke gør, og der ingen steder i annoncen bliver nævnt at det er uden tavle.

    Forstår du?

    nej det gør jeg ikke LV er et registreret varemærke det er labrador ikke det er dig der mener den skal have en tavle


  • #142   19. jul 2011 En blandingshund er en hund der er en blanding af 2 eller flere racer. Jeg kalder Tyson min Boxer en Boxer da han ER en boxer, selvom han er uden tavle, og jeg kalder Troya en blanding da hun rent faktisk ER en blanding af 2 racer: Dværg Pinscher og Chihuahua. Vil ikke kalde Tyson en blanding bare fordi nogle mener man KUN er raceren hvis man har tavle på hunden!

  • #143   19. jul 2011 Tonny og Maja:
    Se hvad jeg har skrevet til Dan

    Skrevet: 19-07-2011 22:23:39

    Dan.
    Så bytter vi lige ud med tasken igen.
    Jeg ser en annonce for en louis vuitton taske hvor der står:

    "Louis Vuitton taske til salg"
    jeg vælger at kigge på den fordi jeg er ude efter en louis vuitton tasie, men kan faktisk se at den ikke er ægte, ergo er det falsk markedsføring, fordi jeg valgte at klikke ind på tasken grundet louis vuitton navnet.
    Ergo er det ulovligt. Det samme gælder faktisk for hunde, medmindre der står

    "japansk spids uden tavle til salg"
    Hvilket der ikke gør, og der ingen steder i annoncen bliver nævnt at det er uden tavle.

    Forstår du?


    De skal altså gøre opmærksom på at den er uden tavle, da man (burde) gå ud fra at det var en "ægte" hund.


  • #144   19. jul 2011 Min race Glathåret foxterrier er en lidt lille race herinde.
    Jeg kan hellerikke forstå, hvorfor skrive ægte foxterrier, når de ikke er det!!!! Det er at snyde hvalpekøber, de kan jo ikke se, på en hvalp at den ikke er ægte.
    Jeg har kikket på alle Glathåret foxterrier herinde og OVER!! jeg skriver halvdelen-- har ikke haft Glathåret foxterrier som forældre!!! TANKEVÆKKRNDE
    12 har måske, men ikke på begge sider!!
    Resten altså under HALVDELEN er ægte med tavle.
    Det kan da sætte tanker igang. hvorfor er nogle så glade for, at lyve om deres race? hvis de er glad for deres hund, skulle det jo ikke være nødvendigt!!
    Jeg har haft opdræt i over 30 år af racen og i over halvdelen være racerepræsentant for racen herhjemme. En af de store grunde til, at jeg går i harnisk over forkert racebenævnelse er
    1. Jeg og andre har lagt så meget arbejde og sjæl i arbejdet med vores race, at det er ærgeligt, at andre ødelægger omdømmet.
    2. Det er rigtig mange besøg og opringninger, jeg har fra hvalpekøbere, som har købt uden tavle, de skulle jo ikke brugen den til noget!! og mange får at vide, at den kan de altid få senere BAVL. DE er bare ked af, at de er taget ved næsen.
    3. I tavleløse hvalpe fabrikanter, vil i ikke være søde at kalde jeres hunde, det de er f.eks en blanding, der ligner en foxterrier eller en blanding, der ligner en puddel ect.ect.
    Dette er ikke noget med tavle eller ej, MEN ærlighed og jeres hunde er da også søde.
    Skåret ud i pap og et eks. Jeg har en bil tilsalg det er en Fiat, men har sat den under Obel sådan noget fis ik``````


  • #145   19. jul 2011 hvor ser du at en race kun må bære betegnelsen labrador hvis den har en tavle og dermed en dkk tavle og ikke en tavle fra en eller anden userios klub

  • #146   19. jul 2011 Dan. Det er jo fordi det er en virksomhed.
    Og faktisk så anses en kennel også som en virksomhed, det er fuldstændig samme købelov, som når du køber en hund som hvis du køber en taske i en butik.

    Det skal kunne bevises at det er den race hvis du annoncerer med den pågældende race. Ellers skal du gøre opmærksom på at det ikke kan bevises i dette tilfælde japanske spidser, uden tavle.


  • #147   19. jul 2011 maria.
    min nelli er ægte pomeranian, har set begge hendes forældre, og de er ægte hun er uden tavle, hvorfor skulle jeg dog kalde hende for en blandings hund? og nu hun engang får hvalpe, hvilket jeg skal have på hende om det passer dig eller ej, ja så har jeg også tænkt mig og kalde dem for pomeranian hvalpe, håber det irritere dig.


  • #149   19. jul 2011 Dan.
    Jeg nævner INGEN steder at det skal være DKK, tværtimod nævner jeg at det kan være alle mulige andre klubber lige så.


  • #152   19. jul 2011 Frederikke H:
    Hvorfor har din hund så ikke tavle hvis forældrene har?


  • #153   19. jul 2011 Maria DIlling:
    Ikke fra ende til anden, men lur mig om jeg ikke lige har studeret det smiley
    Vi snakker stadig ulovlig markedsføring når du kalder en ting noget den ikke er.


  • #154   19. jul 2011 fordi forældrene ikke har.

  • #155   19. jul 2011 Frederikke H Ja det ireterer ihvertfald mig. Du gør INTET for at din hunds race, lever på andres opdrættere arbejde, og kan ikke give garanti, på at der ikke er en anden race i forældredyerne er racerene. og hvorfor vil du dog have hvalpe på din lille guldklump? er det pengene? der er jo ikke udgifter på at højne racen!!

  • #157   19. jul 2011 Frederikke H:
    Hvordan ved du så at de er ægte?


  • #158   19. jul 2011 nej har skam penge nok, det rager ikke dig hvad min grund er.

  • #159   19. jul 2011 Frederikke H:
    Nu spørger jeg pænt, men vil du ikke skrive navnet på den person du svarer?
    Så gør det lidt nemmeret at følge med, mine øjne er efterhånden ved at blive godt trætte..


  • #160   19. jul 2011 fordi at så længe jeg ikke kan se forskel på en med tavle og nellis forældre ja så er den ægte i mine øjne.

  • #161   19. jul 2011 Jeg er principielt enig med dig i at tavlen er "beviset" for renhed, men jeg synes ikke at det er så vigtigt igen. Hvis man vil have garantier for indhold skal man købe med tavle, ikke efter hvad der står i annonceoverskrifterne.

  • #163   19. jul 2011 Dan.
    Jeg nævner INGEN steder at det skal være DKK, tværtimod nævner jeg at det kan være alle mulige andre klubber lige så.
    jamen så beviser tavlen jo netop ikke en skid
    du har helt ret i at du ikke må skrive eks et kennelnavn men man må gerne skrive race og så oplyse at der ikke er tavle


  • #165   19. jul 2011 Orker ikke at læse hele tråden, men vil gerne svare på TS spørgsmål:

    <b> Er vi enige om at det kun kan hedde en racehund, hvis det er en REN race?
    Altså man kan kun kalde en rottweiler for en rottweiler, hvis den kun har rottweilergener? Altså har stamtavle?

    Ellers er det en blandingshund ikke sandt? </b>

    Nej, det kan jeg ikke være enig med dig i, for jeg synes, der bestemt er en gråzone, nemlig lige præcist de hunde, som HAR stamtavle og er af samme race, som parres men hvor hvalpene ikke får en stamtavle.

    Disse hvalpe er ikke blandinger, - det er ganske smpelthen misvisende at kalde dem det.

    Og da der ikke er andre racer i dem, så er de stadig "ren-racet" imø.

    Men de er- kort og godt - "ren-racede" uden stambog.


  • #167   19. jul 2011 Kathrine J:
    Jeg er ikke hundred procent sikker, men der gælder andre regler når du laver handel mellem forbrugere, men når kenneler sælger, bliver de anset som et firma, og skal derfor leve op til disse regler. ..

    Frederikke H:
    Undskyld mig, men det siger mere om dig end det gør om mig..
    Nu har jeg ikke forstand på at være opdrætter (derfor har jeg købt mig en han!) men jeg ved da at man skal have sundshedtjekket for alt muligt, har du tænkt dig at gøre det? Har du tænkt dig at finde en han der er tjekket ordentligt, så du ikke sælger sygdomsbefængte hvalpe? Ved DU overhovedet hvad det kræver at opdrætte hvalpe?
    For jeg tror faktisk ikke at det er så nemt, som det ser ud til!!


  • #168   19. jul 2011 maria : hu er det heller ikke kenneler der sælger hunde uden tavle ....for så er de ikke kennel mere.
    giver maria D helt ret


  • #169   19. jul 2011 årh tror du jeg er dum, self ved jeg da man ikke avler på syge hunde!

  • #170   19. jul 2011 Maria D:
    Ja okay, det kan jeg godt se, men eftersom der rent faktisk er noget der er falsk og ægte indenfor racehunde nu om dage, vil jeg mene at du skal skal fortælle hvad pokker din hund egentlig er..


    Men nu tror jeg at jeg vil finde noget andet at kaste mig over, for min øjne kan squ snart ikke mere smiley


  • #172   19. jul 2011 Frederikke H:
    Arvelige sygdomme bliver registreret sammen med en tavle, du aner ikke om forældrene har haft det eller bedsteforældre for den sags skyld.
    Men nok om det, det er en diskussion der er mange andre end mig der kan føre, og som er langt bedre til det end jeg.


  • #175   19. jul 2011 Selv tak Maria D smiley

  • #176   19. jul 2011 maria d : det er self rigtigt tænker bare automatisk DKK smiley
    maria b: hvor finder du betegnelsen for falsk eller ægte ifgl loven ?


  • #177   19. jul 2011
    Maj-Britt *DKK snob, *

    Hvorfor give flere tusinde kroner ekstra for en hund med tavle, når man ikke skal bruge den til udstilling? Bare fordi man har pengene til det, er det jo ikke ensbetydende med at man skal bruge dem på at købe en hund med tavle..


  • #178   19. jul 2011 og ja altid dejligt og høre andres meninger på en god og ordenlig måde smiley
    tak for det


  • #184   19. jul 2011 Tak Hanne P
    Dejligt indlæg.


  • #185   19. jul 2011 he he ja Anne er vist ved og komme ud i noget snavs...duracell er jo et registreret varemærke smiley

  • #186   19. jul 2011 Det ville være rart hvis vi kunne lade være med at snakke om specifikke personer, og i stedet forholde os mere generelt til emnet. Det er et interessant emne, og jeg ville blive ked af at skulle slette den pga mudderkastning/udhængning/personfnidder.

  • #187   19. jul 2011 Kan man ikke bare sige "med eller uden tavle"? den tilslutter jeg mig fuldt ud

  • #188   19. jul 2011 Søster - sorry...
    er bare indebrændt i dag ;o)
    ALLE andre tager ned i varmen, mens jeg er henvist til regnvejr og HG ;o)


  • #192   19. jul 2011 Inge J. Hvordan er dit liv efet du har læst tråden?

  • #194   20. jul 2011 Kai

    Det virker noget mere omstændigt og besværligt end bare at købe en hund med tavle, men den procedure kan nok godt godkendes som racerenhedsgaranti... *GG*


  • #196   20. jul 2011 Inge J Måske ikke, det vil ikke undre mig, men hvordan kan du så dømme andre og deres liv, det er det jeg kalder Kloge Åge

  • #198   20. jul 2011 Nittib: kl. 21.43
    Hehe den tanke, har jeg også tænkt smiley


  • #199   20. jul 2011 en hund kan godt være renracet uden tavle bum bum bum:O))

  • #201   20. jul 2011 Som jeg ser på det kan en hund godt være raceren uden en tavle. Problemet er at sælger ofte ikke er til at stole på.
    Personligt kender jeg to som glade og stolte fortalte mig at de havde gjort en god handel. de havde købt en billig raceren hund af given race uden tavle.
    Da jeg så så hvalpene kunne jeg med et blik skuffe dem med at de ikke havde købt en billig raceren hvalp men en dyr blanding.
    Da hvalpene voksede til blev det tydeligt for enhver at jeg havde ret.
    I begge tilfælde havde sælger fremvist begge "forældre"
    Til gengæld er der ingen tvivl om at min venindes Golden vitterlig er en Golden.

    Derudover ved man jo aldrig hvorfor en eller flere af forældre/forfædre ikke fik tavle. Var det kun fordi det var en DKK hund og avler ikke kunne overkomme at gå til udstilling? eller lå der andet bag? Arvelige sygdomme for eksempel.


  • doris r
    doris r Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
    #203   20. jul 2011 stald abli smiley

    Egentlig lidt sjovt hvor skide dobbeltmoralsk jeg er... jeg er fuldstændig ligeglad med stamtavle på hunde, men er lidt "tavlesnob" med hestene... xD
    Enig smiley


  • #204   20. jul 2011 Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af de "labrador" der er oprettet herinde, der reelt er labradors?

    Mange af dem er "blandet labrador og formel1". Men de er skam "rene labradors"!! En del af dem er også en blanding mellem en labrador og en retriever..... ?? Øøøh en labrador ER en retriever.

    Nu er både labrador og F1`eren labradors.

    Og nej, man kan ikke se om en labrador er en F1 med mindre man ser tavlen.

    En F1 er nemlig en hund efter engelske og irske jagtlinier. Uanset hvordan den måtte se ud. Den kan være lille og spinkel eller den kan være stor og kraftig, nøjagtig som labberne af danske linier.

    Og hvor mange giver penge for at købe en F1 (sælges oftest kun til jagtfolk) med tavle for at bruge den i blandingsavl/ude tavle?

    Så et vildt skud i tågen vil være at mindst 50% af de labber der er oprettet herinde er blandinger. Og de er uden tvivl skønne skønne hunde. Men rene labber er de næppe.


  • #206   20. jul 2011 Renee V

    Du rammer lige sømmet på hovedet.
    Det er jo her problemet er. Der sælges racerene hunde ofte fordi de ligner eller fordi det lyder bedre.
    Det ødelægger billedet for dem der faktisk er racerene.

    Derudover er det respektløst over for det arbejde, der er lagt i stamtavlerne. Hvis man har en raceren hund uden stamtavle, så er det jo fordi man ved at anerne bagved har stamtavle. Og hvad skete der så lige:
    Gad man ikke fre arbejdet videre - er man ligeglad med type og sundhed (kunne hundene ikke godkendes til avl), eller hvad?
    Og når man så er ligeglad med det. Gider man så være seriøs med opvækst m.m.


  • #207   20. jul 2011 Renee

    En af Watsons bedste veninder da han voksede op var også købt som raceren cockerspaniel. Problemet er at den er på størrelse med en retriever, er spættet og korthåret Den ligner egentligt lidt en korthåren/cocker blanding.

    Hunden er virkeligt dejlig, men køber har altså ikke fået hvad sælger har lovet.


    Man kan sikkert også komme galt afsted med en tavlehund, men i de tilfælde har sælgeren sværere ved at slippe udenom en evt erstatningssag.


Kommentér på:
nu må det være nok!

Annonce