3.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

BARF - fordele/ulemper ?? BARF - fordele/ulemper ??

Jeg overvejer at starte med barf fodring til Saga. Men jeg tænker om der er nogen ulemper ? Jeg har kun læst godt om det.

Jer der fodrer med barf, er I glade for det ? Er det besværligt ? Dyrt ?
Bliver hunden aggresiv når der fodres ? altså tænker på, vil den vogte mere over sin mad ? eller er det noget andet, når de får råt hver dag ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BARF - fordele/ulemper ??
  • #1   30. aug 2011 Jeg fodre med det, og er super glad for at fodre med råt :-9

Mht adfærd, så har jeg kun hørt og set at hunde virker mere i balance med sig selv, hvis du forstår hvad jeg mener... mere rolige.

Selvfølgelig så kan du nogle gange i starten opleve at hunden får sin lækre mad, og siger fis af, det var mig der fik det. hvis jeg fik rugbrød hver dag, og så fik en steg, så ville JEG vogte over den ;-)))

Hvis din hund gør det, så kan du bare gøre det at du giver den lidt i skålen, og har resten på en tallerken, og når skålen er tom, så siger hvad så basse, skal du have mere? og hælder lidt ned i skålen, sådan fortsætter du, fordi så lærer din hund at hver gang du nærmer dig skålen, så er det fordi du vil give den noget lækkert. Det har jeg gjort med min, og hun logre med halen hver gang jeg nærmer mig hendes skål smiley

Syntes at du skulle tage en snak med hunde i hillerød, da jeg har hørt fra en veninde at hun er dygtig.

• #2   30. aug 2011 Jeg synes ikke vores vogter deres mad som sådan - De to ældste vil ikke have andre hunde omkring deres mad - og knurre så. Den yngste er ligeglad. Alle er ligeglad overfor os og andre mennesker. Vi kan sagtens tage ben og kød osv. fra dem.

Jeg har ikke oplevet min hund har fået desideret nyt liv osv. Men hun fungerede også fint på sit tørfoder. Men jeg har oplevet en hund som er langt mere glad for sin mad! Jo hun har fået lidt mere pels og hun har ikke i samme grad øjenklatter. Tilgengæld har hun nu ret rød skæg, da foderet er mere fugtigt.

Det er i mine øjne lige så let at fodre med som tørt. Man tar op om morgenen og det tøer så til der fodres. Og så synes jeg det er sjovere at fodre med! Der går lidt sport i at gøre dieten så divers som muligt, at finde de gode tilbud, se hvad hunden bedst kan lide osv. For mig er det lige så dyrt som at fodre med tørt.. (Jeg kan på det rå få mængderabat jeg ikke kunne få ved køb af tørt - da jeg har en lille hund og ikke ville købe sække med mere end 10 kg.).

Ulemper.. Det tager lidt tid at kører rutinen ind for sig selv, og det tager lidt tid inden hundens mave er klar til at få "hvad som helst". Det er ikke let at tage med på tur, eller ved pasning er der nogen der ikke vil fodre med det.
    Fordele... En super glad hund som indhalere sin mad smiley Og at jeg føler mig gladere for mit valg af hundefoder.

• #3   30. aug 2011 kræver det en meget stor fryser ?
    vi har kun sådan et køle/fryseskab, hvor der er fryser forneden men med 3 skuffer.

Tak for jeres indput smiley jeg har også tænkt mig at tage hen til den i Hillerød og spørge til råds smiley

• Jette E
    Jette E Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 31
    #4   30. aug 2011 Vi fodrer også med råt til vores Bullmastiff - Det kræver måske lidt fryseplads for at kunne varierer bedst muligt. Vi har købt en lille brugt fryser kun til hans mad - og ja det er kun at huske at ta` det op. Der er vist ingen tvivl om at hundene elsker det - úlemper kender jeg ikke til, tværtimod har rigtig mange allergi hunde haft glæde af at skifte til råt, men hunde kan selvfølgelig også være kræsne m.h.t. fisk eller andet.
    Er der nogen der har erfaringer eller har prøvet at købe råt i Tyskland - har hørt at det skulle være en hel del billigere?

• #5   30. aug 2011 Hvor meget fryser plads og om det er dyrt hænger lidt sammen. Jeg har en stor skabsfryser til mine to små hunde, men det gør også, at jeg kun bruger ca. 170,- om måneden på foder. Havde vi mindre fryserplads, skulle der handles oftere ind i mindre potioner, og dermed dyrere.

Vores vogter slet ikke over deres mad - og har aldrig gjort det.
    Jeg kan ikke se nogle ulemper ved at fodre med råt. Derimod har jeg fået to hunde, som er glade for at blive fodret, spiser op, fin pels osv. i forhold til, da de var på tørfoder.

Jeg synes ikke det er besværligt. Jeg har lavet en månedsplan, som jeg genbruger igen og igen - med små justeringer ind imellem.
    Hver søndag går jeg over i den store fryser (står i udhuset) og potionsanretter til hele ugen i små bøtter. Dem tager jeg ind i vores lille fryser i køkkenet. Også kan jeg tage bøtterne op, til den dag de nu høre til - super enkelt.

Så alt i alt er vi fuld ud tilfredse. Vi har fodret med Barf siden nytår.

• #8   30. aug 2011 tak for links.
    Den side kendte jeg ikke, kendte kun til den anden som er i Hillerød.

• #10   30. aug 2011 Læste at de skulle faste en dag, så hvis man fx gav hunde barf 4 dage i streg holdte en dags afste og så gav dem tør fodder 2 dage og så om igen, ville maven ikke have nemmere ved at vænne sig til det på denne måde?

• #12   30. aug 2011 Vi overvejer BARF, men vi havde tanke på at give tørfoder om morgenen og BARF til aften... nogen erfaringer med det ??

• #13   30. aug 2011 Kan den uden problemer klare 7 dage barf i streg?

• #15   30. aug 2011 Fordele:
    Prisen
    Mindre affald i den anden ende
    Flottere pels

Ulemper:
    Kallun lugter IKKE godt
    Besværligt når man er på ferie med kun en lille fryser. Jo jo, der findes noget tørret mad af en art, men det koster for os omkring 3 gange så meget :s

• #17   30. aug 2011 kan man godt strø maden/kødet ud på græsset ligesom vi gør med foder nu ? og hvad laver i stedet for at putte maden i aktiverings legetøj, som jeg går ud fra man ikke kan med kødet ?

• #19   30. aug 2011 Vi har også tre skuffer i fryseren - den ene bruger vi til hundene. Der kan være ca. 10 kg i fint hakkede pakker i den - dem fra RigtigHundemad. Køber vi løsfrossent fylder det noget mere - men er lettere at dosere fra og billigere i længden.
    Ingen tvivl om en fryser hurtigt tjener sig ind hvis man har en større hund! Ellers kan man måske få en forhandler til at opbevare det for en - mod man betaler et lille gebyr.. Det kan man selvfølgelig ikke med tilbudskød og ben fra andre steder...

• #20   30. aug 2011 Daisi: tak altid godt med input omkring nye ting man skal prøve. Vi overvejede et tørfoder der er produceret af nogen BARF folk.kan desværre ikke huske navnet.
    Og på tirsdag har vi et foredrag i sakskøbing omkring BARF som vi nok skal til.
    Det er super med det foredrag for folk som os der nysgerrige men ikke ander en skid smiley

• #22   30. aug 2011 nej mener ikke det hedder det... det er desuden en lille landforhandler der også har kattehjem gennem dyrenes beskyttelse der har anbefalet dette...og ham stoler jeg lidt på da han er anbefalet af en adfærdsbehandler/hundetræner vi bruger smiley og så fik vi bare en hel bærepose med hjem sidst med vare orøåver til hund og kat og et kødben smiley og vi købte intet... det er sgu service ...
    Men tjekker helt sikkert deklarationen før vi køber smiley

Og foredraget vi skal til holdes af rigtighundemad.dk...forhandleren i nr.alslev så vil høre dem hvad de synes ...

• #23   30. aug 2011 "Wolfsblut Barf tørfoder " 6 smagsvarianter 15 kg. kr. 649,-

• #24   30. aug 2011 fandt denne beskrivelse af det på nettet
    (link fjernet)

ser det ikke meget fornuftigt ud ?

• #27   30. aug 2011 tænkte vi også smiley og så er det nemmere for os at hun kan få det om morgenen og så noget råt om eftermiddagen... så det glæder vi os til at prøve at komme i gang med...

• #28   30. aug 2011 Hvis du fodre med råt, så behøver du kun give mad en gang om dagen smiley

• #29   30. aug 2011 Ja det ved vi egentlig godt :-).... men vi synes hun skal have mad to gange om dagen, det er hun vant til og da hun er madglad vil vi gerne bibeholde det... lyder faktisk som en sjov undskyldning nu man skriver det ned ... he he...

• #30   30. aug 2011 det gør det.. griner... men jeg giver så lidt tørret kød som slik i løbet af dagen, eller hvis vi træner noget

• #31   30. aug 2011 egentlig nogen der har prøvet at bruge rent kød som godbidder når man træner... ved slet ikke om det er godt eller skidt... men vores hund er meget int i legetøj og knap så meget godbidder og vi snakkede lidt om at når hun skulle have rent kød så tage et par plastik handsker på og bruge køddet som godbid...

synes i det er en god/dårlig ide ?

• #32   30. aug 2011 jeg bruger både råt og tørret, syntes dog at det tørrede er nemmere at bruge, især bruger jeg helt små soltørret fisk, de er i en super størrelse = mange godbidder gør ikke min hund mæt smiley og så lugter de næsten ikke, og der er mega mange i en pose, fordi de næsten ikke vejer noget, men syntes at du skal forsøge dig frem, og se hvad der passer til jer smiley

• #33   30. aug 2011 god ide med de fisk... er det de samme som man evt kan købe til katte i de der store poser ?....

• #34   30. aug 2011 nej det er det ikke, de her spiser folk f.eks. i Grækenland når de er på bar. Jeg har smagt, og man skal altså være rimelig stiv for at de smager godt. he he

• #35   30. aug 2011 nåh okay.. he he.... så vil jeg holde mig fra at smage smiley hvor filen køber man sådan nogen henne ???

• #37   30. aug 2011 Dengang vi havde to unge hanhunde i huset var det faktisk et mindre problem med madvogtning. Dog skal jeg skynde mig at skrive at herrerne ikke var vokset op sammen.

Det blev løst ved at de spiste hver for sig - det går alligevel stærkt med det rå. smiley

Af ulemper vil jeg sige at det er lidt besværligt at pakke dagsrationerne (hvis man gør det), og det er lidt af en hovedpine hvis man ikke har så meget fryserplads (jeg har kun 1 hylde, og den fyldes godt op når jeg køber 10 kg ad gangen). Man skal også lige vænne sig til at tage maden ud af fryseren hver dag, men det synes jeg til gengæld at man hurtigt finder ud af.

Ud over det har jeg kun positivt at sige om det. Jeg har fodret sådan i knap 5 år nu, og jeg vil umiddelbart ikke væk fra det igen.

• #38   31. aug 2011 Gitte B, jeg køber dem hos : http://www.allergifoder.dk/ men jeg tror at de også har dem andre steder. Tror de hedder victoria fisk. Sidst købte jeg 4 kg som jeg bruger bl.a. til spor øvelse smiley

• #42   31. aug 2011 Hvis man har en hund med fordøjelsesproblemer skal man holde sig langt væk fra BARF. Det fremstår desværre ikke nogen steder hos diverse forhandlere,.

• #44   31. aug 2011 Hvis hunden f.eks døjer med forstoppelse eller andre tarmproblemer kan råfoderet ikke passere ordentligt... det kan danne en masse "gasser/gæring i forhold til f.eks tørfoder, hvilket i værste tilfælde kan ende ud i en mavedrejning.

Var selv igennem et sådan forløb sidste år - og hunden er nu himmelhund.
    Dyrlægen pillede mere end 600 gr halvt fordærvet råfoder ud af maven på hende til trods for at hun dagen forinden havde haft sin ugentlige fastedag.

Vores råfoder blev indkøbt hos en BARF forhandler. Og hunden blev fodret i det mængder vi blev anvist.

• #46   31. aug 2011 Det siger da næsten sig selv... tag 500 gr råt kød i en frysepose - og 500 gr tørfoder i en frysepose og læg den ud i solen en dags tid.

Hvilken pose vil du helst spise af smiley

Og ja det var dyrlægens konklusion.

• #51   31. aug 2011 Som sagt - fordøjelsesproblemer..... og det rå foder har bestemt ikke været en fordel. Fordøjelsesproblemer kan være mange ting.

• #52   31. aug 2011 jeg synes det er ret svært at finde ud af hvad det koster ??
    nu har jeg hørt forskellige priser forskellige steder, fra 400 kr. til 1300 kr. om måneden ??! for vores hund der vejer 40 kg.

Jeg regner med at tage ud til Rigtig hundemad i Hillerød, når de er tilbage fra ferie, og håber de kan svare på mit spørgsmål og få lavet en foderplan smiley

• #53   1. sep 2011 Marie, jeg tror at du vil kunne lide det barfcenter der ligger på københavnsvej 2 i Hillerød, tror jeg det er. Hun er både dygtig og billig har jeg hørt.

• Jannie C
    Jannie C Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #54   28. jan 2013 Hvis man foder med råt ? Kan der så evt blandes med tørt , og hvor meget ville i give en ren rotte på 5 knap 6 mdr ?? Er helt ny ang barf - så gode råd og Info modtages med glæde smiley har hørt det mindsker fældning som er et STOOORT problem med min prinsesse . Men synes jeg høre rigtig meget for at barf er god og knap så meget dårligt . Så er ret interesseret :))

• #55   28. jan 2013 DigOgMig: Kan se at du også er fra Falster. Har du været forbi Lotte i Nørre Alslev. Hun har et enormt udvalg at BARF men også Wolfblut. Det ligger på Nykøbingvej og er Rigtig Hundemad/De sunde Dyr Nørre Alslev (du kan også finde dem på facebook). Lotte er rigtig godt til at vejlede.
    Hvad er det for et foredrag i Sakskøbing?

Kommentér på:
BARF - fordele/ulemper ??

Annonce