8.242 visninger
|
Oprettet:
Sterilisering - har din tæve ændret sig...? {{forumTopicSubject}}
Jeg går i tanker om at sterilisere min ene tæve.
Men tænker meget på om og hvordan hun vil ændre adfærd...
Blev jeres tæve tyk? Ændrede den adfærd i forhold til andre hunde i familien eller vennekredsen? Kan jeg risikere pelsproblemer når hun ikke har underuld? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Fortæl om jeres erfaringer med sterilisation...
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
hun har jo underuld, men har stadig en rigtig fin pels, så den er heller ikke påvirket...
mht andre hunde, skal jeg ikke kunne svare dig... fik hende steriliseret kort efter vi fik hende, og hun har hele tiden haft problemer mht andre hunde....
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Jeg kender flere korthårede hunde der er blevet steriliseret en lab, en rottweiler og et par andre i samme boldgade og der har ikek været probæemer med pelsen ..... og heller ingen problmer med at de tager på..
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 203
Og hendes pels og alt det er som den plejer (Dejlig blød!)
Ellers er jeg bare glad for at hun er blevet steriliseret.. (Kia blev steriliseret mellem 1 og 2 løbetid)
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
Tyk, nej, så regulere man foder og motion.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 1.995
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
apr 2011
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.291
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
1 hund var Mille, labradortæve på 9 år, hun fik livmoderbetændelse og blev hasteopereret, hun blev 12 år gammel. Hun ændrede sig ikke, men hun var jo os en ældre hund. Hun havde ikke så pæn pels i forvejen og vejede et par kg for meget, og sådan blev det ved med at være.
2 hund er Zenta, schæfertæve på 4 år, hun blev steriliseret da hun led af falsk drægtighed, det gik ikke som det skulle under operationen (Hun var bløder), men vi klarede skærene og det er det bedste jeg har gjort for hende.
Hun er blevet så meget mere glad og hvalpet, hun virker "fri" hvis I forstår hvad jeg mener. Hun har ikke taget på, men derimod tabt sig lidt, hendes pels er som den plejer. Hun er helt korthåret.
Hun havde problemer med andre tæver inden, men den dag i dag (6 måneder efter operationen) er hun bedste venner med Tøsen, en anden schæfertæve.
Hun har ikke mødt andre tæver end Tøsen, da jeg ikke ønsker at presse citronen.
3 hund er Tøsen, schæfertæve på 1,5 år, hun blev steriliseret da Zenta os gjorde, og da vi har en hanhund i familien de ses med, så det var bare nemmere for alle parter.
Hun klarede operationen til UG, men røg til vagtdyrlægen da noget i hendes mave gik op og hun var ved at forbløde. (JA jeg var meget uheldig, dyrlægerne har aldrig set noget lignede med to hunde fra samme familie), men hun klarede det os, takket være gode dyrlæger
Hun har taget lidt på, men det er med vilje, da hun var lidt til den tynde side, nu er hun fin og vejer 30 kg. Hendes pels er som den plejer. Hun er blevet en mere selvsikker hund og SÅ glad og hvalpet, men hun er jo heller ikke så gammel endnu.
Jeg vil til hver en tid sterilisere, trods forløbet, tænker tilbage på det med skræk og rædsel. Håber ikke jeg har skræmt dig
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 45
Men ville hører hvad folks erfaringer var omkring det
apr 2011
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 1.995
Nu som medløber: nej, er såmænd ikke nervøs for selve operationen - så vidt jeg har forstået er det ikke en specielt kompliceret sag, og lyder til at du har været rigtig uheldig - dog lyder det til at alt er endt lykkeligt til sidst. Hvordan havde Tøsen og Zenta det sammen inden sterilisering?
Jeg synes, at det med pelsproblemer og vægtøgning er meget forskelligt og individuelt.
Jeg har læst meget om, at steriliserede tæver kan få problemer med at holde på vandet - specielt når de bliver ældre - er der nogen af jer der har oplevet dette?
Dejligt at høre fra flere af jer, at jeres hund er "frisket op" - før i tiden hørte man ellers tit, at hunden var blevet fed og doven...
Så vidt jeg har forstået, er det en god ide at sterilisere 2-3 mdr efter løbetid.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Lulu er absolut ikke blevet fed og doven ;O) tvært imod er hun blevet mere hvalpet på den legesyge måde - og så har hun faktisk tabt sig en smule
aug 2008
Jeg var rigtig rigtig uheldig, Zenta blev steriliseret i marts og Tøsen i april, så det var inden for en måned, og dyrlægerne siger de aldrig har prøvet noget lignende.
Tøsen og Zenta mødtes ikke inden de blev steriliseret. Zenta kan praktisk talt ikke med nogen tæver og hun bliver tosset når hun ser en og hun mener det virkelig. Hanhunde, hvalpe og gamle hunde, intet problem.
Så det var helt sikkert et sats at føre dem sammen, og jeg er lige ved at tro det at sterilsere Zenta har hjulpet, jeg ved godt det lyder skørt, men det er da sjovt at en tæve der så godt som æder andre tæver, efter at være blevet steriliseret er bedste bedste ven med en anden tæve
De mødtes for 3-4 måneder siden og er i dag hinandens bedste venner. Jeg føler Zentas lunte er blevet længere.
aug 2008
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Hun har meget nemt ved at tage på nu men vægten holdes med NØJE afmålt light foder.
Hendes adfærd har ændret sig til det bedre. Hun var meget påvirket af løbetiderne men hviler nu i sig selv.
Hun har altid været skarp overfor andre hunde og der har ingen ændring været.
Hendes pels er fortsat fin.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
Sterilisering - har din tæve ændret sig...?