{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.242 visninger | Oprettet:

Sterilisering - har din tæve ændret sig...? {{forumTopicSubject}}

Jeg går i tanker om at sterilisere min ene tæve.
Men tænker meget på om og hvordan hun vil ændre adfærd...

Blev jeres tæve tyk? Ændrede den adfærd i forhold til andre hunde i familien eller vennekredsen? Kan jeg risikere pelsproblemer når hun ikke har underuld? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Fortæl om jeres erfaringer med sterilisation...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisering - har din tæve ændret sig...?
  • #1   11. sep 2011 Nala ændrede sig ikke synderligt.... hun har lidt lettere ved at tage på, men er absolut ikke tyk, og det er ikke noget, der er svært at styre smiley

hun har jo underuld, men har stadig en rigtig fin pels, så den er heller ikke påvirket...

mht andre hunde, skal jeg ikke kunne svare dig... fik hende steriliseret kort efter vi fik hende, og hun har hele tiden haft problemer mht andre hunde....

• #2   11. sep 2011 Den eneste ændrig der er på vores Frida er, at hendes pels er blevet skide irriterende - rigtig, rigtig træls og mat og så filtrer den....den er nærmest bliver fehårsagtig.

Jeg kender flere korthårede hunde der er blevet steriliseret en lab, en rottweiler og et par andre i samme boldgade og der har ikek været probæemer med pelsen ..... og heller ingen problmer med at de tager på..

• #3   11. sep 2011 Kia ændret sig ikke, undtagen første gang hun var alene hjemme efter operationen. Der "spiste" hun lidt da vores gamle lemorons (STAVES) gulv.. men det er den eneste gang hun har gjort noget hun ikke plejer eller har gjort før! smiley
    Og hendes pels og alt det er som den plejer (Dejlig blød!) smiley

Ellers er jeg bare glad for at hun er blevet steriliseret.. (Kia blev steriliseret mellem 1 og 2 løbetid)

• #4   11. sep 2011 Min forhenværende Kiki blev steriliseret og hun ændrede ikke adfærd.

• #5   11. sep 2011 Min tæve blev gladere, ja nærmest lidt hvalpet. Mere underuld ja men da hun var korthåret ikke et problem.
    Tyk, nej, så regulere man foder og motion.

• #6   11. sep 2011 Og ingen har oplevet ændring i adfærd - positiv eller negativ over for andre hunde?

• #7   11. sep 2011 Nej. Hun kunne ikke så godt med andre tæver før og heller ikke efter.

• #8   11. sep 2011 Heller ingen ændrig her i adfærd.

• #9   11. sep 2011 Nej Kiki forblev den same på alle områder hele vejen rundt.

• #10   11. sep 2011 vores nu afdøde blev steriliseret i en alder af 7 år, hun livede nærmest op og blev lidt legesyg igen...

• #11   11. sep 2011 Vi oplevede som eneste at pelsen gik amok. Blev tyk som man ikke kan forestille sig.. Lidt mere mat, men stadig dejlig blød. Og så blev hun meget frisk igen - men hun var også syg i livmoderen - så det er jo klart hun bliver mere frisk efter det syge tages ud smiley

• #12   11. sep 2011 Har fået steriliseret 3 tæver.

1 hund var Mille, labradortæve på 9 år, hun fik livmoderbetændelse og blev hasteopereret, hun blev 12 år gammel. Hun ændrede sig ikke, men hun var jo os en ældre hund. Hun havde ikke så pæn pels i forvejen og vejede et par kg for meget, og sådan blev det ved med at være.

2 hund er Zenta, schæfertæve på 4 år, hun blev steriliseret da hun led af falsk drægtighed, det gik ikke som det skulle under operationen (Hun var bløder), men vi klarede skærene og det er det bedste jeg har gjort for hende.
    Hun er blevet så meget mere glad og hvalpet, hun virker "fri" hvis I forstår hvad jeg mener. Hun har ikke taget på, men derimod tabt sig lidt, hendes pels er som den plejer. Hun er helt korthåret.

Hun havde problemer med andre tæver inden, men den dag i dag (6 måneder efter operationen) er hun bedste venner med Tøsen, en anden schæfertæve.
    Hun har ikke mødt andre tæver end Tøsen, da jeg ikke ønsker at presse citronen.

3 hund er Tøsen, schæfertæve på 1,5 år, hun blev steriliseret da Zenta os gjorde, og da vi har en hanhund i familien de ses med, så det var bare nemmere for alle parter.
    Hun klarede operationen til UG, men røg til vagtdyrlægen da noget i hendes mave gik op og hun var ved at forbløde. (JA jeg var meget uheldig, dyrlægerne har aldrig set noget lignede med to hunde fra samme familie), men hun klarede det os, takket være gode dyrlæger smiley

Hun har taget lidt på, men det er med vilje, da hun var lidt til den tynde side, nu er hun fin og vejer 30 kg. Hendes pels er som den plejer. Hun er blevet en mere selvsikker hund og SÅ glad og hvalpet, men hun er jo heller ikke så gammel endnu.

Jeg vil til hver en tid sterilisere, trods forløbet, tænker tilbage på det med skræk og rædsel. Håber ikke jeg har skræmt dig smiley

• #13   11. sep 2011 Baby´s pels er helt ødelagt, har klippet hende helt kort, hun er blevet enorm stor selv om hun er på afmålt kost og hun ser helst de andre lader hende være

• #14   11. sep 2011 Ingen ændringer her - heller ikke pelsmæssigt

• #15   11. sep 2011 Meget rart med sådan en tråd da jeg selv går lidt og overvejer, men tøver fordi jeg ikke vil gøre det hvis der sker for mange ændringer. Men en ting jeg dog også her e vil vide er hvornår i har hørt det er bedst at få det gjordt? Noomi har været i sin første løbetid, og den anden kommer vidst om nogle måneder (nok i december men slet ikke sikker) måske senere eller tidligere
    Men ville hører hvad folks erfaringer var omkring det smiley det virker til at defer lidt forskellig hvornår folk får gjordt det.

• #16   11. sep 2011 Bedst imellem to løbetider, hvis det kan lade sig gøre.

• #17   11. sep 2011 Mange tak for alle jeres erfaringer (flere er skam velkomne smiley )

Nu som medløber: nej, er såmænd ikke nervøs for selve operationen - så vidt jeg har forstået er det ikke en specielt kompliceret sag, og lyder til at du har været rigtig uheldig - dog lyder det til at alt er endt lykkeligt til sidst. Hvordan havde Tøsen og Zenta det sammen inden sterilisering?

Jeg synes, at det med pelsproblemer og vægtøgning er meget forskelligt og individuelt.
    Jeg har læst meget om, at steriliserede tæver kan få problemer med at holde på vandet - specielt når de bliver ældre - er der nogen af jer der har oplevet dette?

Dejligt at høre fra flere af jer, at jeres hund er "frisket op" - før i tiden hørte man ellers tit, at hunden var blevet fed og doven...

Så vidt jeg har forstået, er det en god ide at sterilisere 2-3 mdr efter løbetid.

• #18   11. sep 2011 Lulu havde to-tre episoder lige efter, hvor hun ikke holdt ordentligt på vandet, men det gik over efter en lille uges tid.

Lulu er absolut ikke blevet fed og doven ;O) tvært imod er hun blevet mere hvalpet på den legesyge måde - og så har hun faktisk tabt sig en smule

• #19   11. sep 2011 Du skal heller ikke være nervøs for operationen, dyrlægerne er dygtige og ved hvad de laver, at det gik så galt hos mig var dyrlægerne ikke herre over, men de rettede op på det og begge hunde har det godt i dag og helt uden nogle men smiley

Jeg var rigtig rigtig uheldig, Zenta blev steriliseret i marts og Tøsen i april, så det var inden for en måned, og dyrlægerne siger de aldrig har prøvet noget lignende.

Tøsen og Zenta mødtes ikke inden de blev steriliseret. Zenta kan praktisk talt ikke med nogen tæver og hun bliver tosset når hun ser en og hun mener det virkelig. Hanhunde, hvalpe og gamle hunde, intet problem.
    Så det var helt sikkert et sats at føre dem sammen, og jeg er lige ved at tro det at sterilsere Zenta har hjulpet, jeg ved godt det lyder skørt, men det er da sjovt at en tæve der så godt som æder andre tæver, efter at være blevet steriliseret er bedste bedste ven med en anden tæve smiley Og der var INTET da de mødtes første gang, jeg var rigtig rigtig nervøs, men vi slap dem bare, hvor der var indhegnet og meget plads, og der var lige lidt gæ og knur og brum, og så efter 1 minut legede de bare.

De mødtes for 3-4 måneder siden og er i dag hinandens bedste venner. Jeg føler Zentas lunte er blevet længere.

• #20   11. sep 2011 Begge tæver blev sterilseret mellem 2 løbetider og der har ingen problemer været med at holde på vandet. Tøsen er snart 2 år og Zenta er 4.5 år.

• #21   11. sep 2011 Fraya - min lab/berner bl. blev steriliseret i en alder af 4 år.
    Hun har meget nemt ved at tage på nu men vægten holdes med NØJE afmålt light foder.
    Hendes adfærd har ændret sig til det bedre. Hun var meget påvirket af løbetiderne men hviler nu i sig selv.
    Hun har altid været skarp overfor andre hunde og der har ingen ændring været.
    Hendes pels er fortsat fin.

• #22   11. sep 2011 BM :o)

Kommentér på:
Sterilisering - har din tæve ændret sig...?

Annonce