{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Sterilisering {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Vi har Emma, som bliver 3 i april. Hun er ikke steriliseret og hun kommer i løbetid igen inden for de næste uger. Vi har også Fighter på 16 uger, og han er jo ganske ung, så der skulle ikke gerne kunne ske noget denne her gang.

Vi har snakket om, at Emma skulle steriliseres efter denne løbetid, så vi ikke er nødt til at skille dem ad når hun er i løbetid - men hvad er egentlig bedst for Emma? Hun er glad og frisk imens, lidt mere sur end normalt, men ellers er der ingenting.
Er det godt eller skidt for hende at blive steriliseret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering
  • #1   14. jan 2018 Hvis I vil sterilisere, så har flere sagt, at det skal gøres imellem løbetider.
    Tævens psyke og hormoner ændrer sig under løbetiden, og den tilstand hun er i dér, ville jeg selv ikke have min tæve var i hele året rundt.


  • #2   14. jan 2018 Vi vil netop også gøre det midt mellem denne og den næste, hvis hun skal steriliseres smiley

  • #3   14. jan 2018 Jeg kan umiddelbart ikke se, hvorfor I ikke kan sterilisere, når hun er færdig. Sterilisering i den alder er blot en fordel. Havde hun været unghund, havde jeg ventet. Men hun er både udvokset og mentalt blevet, som hun skal være.
    Sterilisering er klart en fordel, hvis tæven ikke skal bruges i avl, især undgår man eventuelle falske drægtigheder senere i hendes liv og faren for livmoderbetændelse forsvinder.


  • #4   14. jan 2018 Det er præcis også den tankegang jeg har. Hun er en blandingshund og kommer ikke til at blive brugt i avl, så det bedste for os og hende er nok at hun bliver steriliseret. Også når det nedsætter risikoen for div. sygdomme.

  • #5   14. jan 2018 Det er altså en skrøne at tæver kan blive hængende i en hormontilstand for evigt. Skulle kroppen gå helt i baglås, og producere præcis dén mængde hormon, som tæven har ved operationen? Eller er det mon mere logisk at produktionen helt ophører, og at tæven ændrer sig fordi hormonerne forsvinder?

    Væs opmærksom på at pelsen kan blive forandret, endda temmelig meget. Særligt er der risiko for silkepels og voldsom underuld. Stofskiftet kan også ændre sig, så hunden får tendens til overvægt.

    Når det er sagt, er begge mine steriliserede, og det er fantastisk! De er ikke forstyrrede at hormoner flere gange om året, og har ikke hanhunde rendende i tide og utide. Den lille havde det svært med at få hanhunde væk, og det var en stor lettelse for hende at slippe for de situationer.


  • #6   14. jan 2018 Hov, jeg glemte lige, grunden til at operationen skal foretages uden for løbetid er, at der er mindre risiko for blødning. En tæve kan sagtens steriliseres under løbetiden, men da der er stor risiko for blødning, vil dyrlægerne kun når det er akut.

  • #7   14. jan 2018 I tillæg til det A med... skriver, så blev Mille rent faktisk steriliseret, mens hun var falsk drægtig. Inden den beslutning blev taget, undersøgte jeg alt viden der var på området. Og kan da oplyse at jeg de sidste 11 år har haft en helt normal tæve, bare uden hormonpåvirkningen i forbindelse med løbetid og efterfølgende.

  • #8   14. jan 2018 AboutMy, min schæfer var tilsyneladende også falsk drægtig, eller ihvertfald havde hun et "kuld" da hun vågnede. Det passede med at det var 2 mdr. efter endt løbetid.

    Hun har ingen problemer haft siden. I øvrigt heller ikke med hverken pels eller vægt.

    Jeg kender en som fik sin tæve steriliseret i løbetiden, fordi den havde livmoderbetændelse. Den er bare blevet normal smiley


  • #9   14. jan 2018 Enig med A og About.
    Tæven bliver ikke "hængende" i den hormontilstand hun er i når hunden bliver steriliseret.



  • #12   14. jan 2018 Jeg kommer nok i modvind nu. Men jeg er klart for at sterilisere en tæve imens den er ung og frisk, hvis man VED at den ikke skal have hvalpe...... Jeg har oplevet tæver, som ikke har klaret en operation p.gr.a. livmoderbetændelse. Jeg har også oplevet tæver med uopdagede livmoderbetændelser (ingen symptomer, men det er opdaget i anden anledning). Jeg er hundeangst for livmoderbetændelse.

  • #13   14. jan 2018 uanset Fighter er ung, så lad dem ikke være alene under Emma´s løbetid ... det kan være stressende for dem begge, og selv hvis det bare er leg fra ham, kan hun være mere spids og det kan give unødige konfrontationer ...

    derudover er det fornuftigt at sterilisere hende, og tage de helbredsmæssige gevinster med... får jeg flere tæver så bliver de steriliserede senest efter 2. løbetid for at få bare lidt af den præventive virkning mod brystkræften med...


Kommentér på:
Sterilisering

Annonce