30.747 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

når hunden har noget galt i halsen hvad gør man så når hunden har noget galt i halsen hvad gør man så

Joey spiser RIGTIG meget græs lige i tiden, vi taler om stadiet før koen... Aner ikke hvorfor han gør det, har haft ham til dyrlæge og han sagde han var sund og rask, og kunne heller ikke finde nogen grund andet end at han jo måtte synes det smager godt..
Nå men, det korte af det lange, han går tit sådan et græsstrå galt i halsen, tit sidder det så jeg kan trække det op igen, men igår sad det helt nede i svælget og jeg kunne bare ikke få ved på den ene eller anden måde, han hostede og brækkede sig i et væk i 1 time, hvorefter jeg ringede til dyrlægen som sagde jeg skulle tvinge ham til at drikke, det gjorde jeg, det hjalp ikke.. gav ham så sådan noget tørret kylling så jeg vidste han ville synke mange gange i træk, og det hjalp så sammen med lidt vand bagefter..
Idag har han så igen spist græs, og igen sidder der noget i halsen på ham, nu får han lige lidt tid til at se om han kan klare det selv, for vil ikke pille ham for meget i halsen på den måde.. Pludselig slog det mig så, her kan han jo sagtens trække vejret, men hvad gør man hvis han reelt en dag får noget i den "gale hals" hvis hunde kan det´? kan man give dem en heimlich?
Ja ved gdt det er et sært spørgsmål, men hvis det her fortsætter, så kan det jo være jeg må ty til 112-metoderne... dumme græsædende hund...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  når hunden har noget galt i halsen hvad gør man så
  • #1   12. nov 2011 Synes bestemt ikke det er sært, har selv haft tænkt over det nogle gange.

De gange hundene har fået noget galt i halsen her, har det været ben, som de enten har brækket op, eller vi har kunne få fat i, men hvad nu hvis....

• #2   12. nov 2011 hvad er en heimlich

• #3   12. nov 2011 Husk at ved hunde skal Heimlich foretages hvor hunden har hovedet nedad :o)

• #4   12. nov 2011 min dyrlæge har lært mig, at hvis en hund virkelig er ved at blive kvalt og det der sidder fast ikke kan komme op, jamen så må man prøve at få det ned! det gør man ved at stikke 1-2 fingre i halsen på hunden, så man fremprovokerer synkerefleks... min hunde spiser også ofte græs, og det er sket en del gange efterhånden, at jeg har været bange for at de var ved at blive kvalt af det.. hver gang har jeg brugt "fingeren i halsen-metoden", og det har virket med det samme hver gang..

• #5   12. nov 2011 Rotterne; Og hvis du ikke gør det så dør hunden da den blive kvalt ...

I en nødsituation hvor alternativet er døden er det eneste rigtige handling da alt andet vil betyde døden ..

Men det er selvf. altid det bedste scenarie hvis man rent faktisk ved hvad man laver :o)

Godt råd at låse op om førstehjælp generelt og evt. tage et kursus. Både for ens egen skyld og andres ...

• #6   12. nov 2011 I dag skal alle der tager kørekort gennemføre et 1. hjælpskursus og jeg synes det er såå godt et initiativ :o)

• #7   12. nov 2011 Prinsesse: Og når så genstanden sidder i luftrøret? Så er det i hvert tilfælde det helt helt helt forkerte at gøre at forsøge at skubbe det ned ...

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 76
    #8   12. nov 2011 vi har boksere og vores opdrætter sagde at hvis de fik foreks foderet i gal hals. det gør boksere tit hvis man ikke tager sine forholdsordre da de slugere deres mad..

der var rådet og stille sig bag ved dem og så klappe dem "hårdt i begge side med flad hånd og få dem til og give et ordentlig grynt.

har desværre prøvet det en enkelt gang med lennox og det virkede selvom det virker voldsomt

• #9   12. nov 2011 Jo der findes Heimlich til hund, men man skal vende bunden i vejret på den. Har set den udført i Cell dogs på Animal planet smiley

• #10   12. nov 2011 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley ) - nu er det jo et græsstrå som har sat sig fast i spiserøret, der bliver talt om.. der er kun en meget lille risiko for, at noget der bliver spist kan ende i luftrøret, så skal det altså igennem næsen.. når en hund spiser, lukker den for adgangen der er mellem luftvejene og munden/spiserøret..

• #11   12. nov 2011 Prinsesse: Spørgsmålet: "men hvad gør man hvis han reelt en dag får noget i den "gale hals" hvis hunde kan det´?"

• #12   12. nov 2011 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley ) - i "den gale hals" er jo for det meste at noget sidder fast i spiserøret, ik? smiley
    hvis noget sidder fast i spiserøret og det blokere halsen, så kan luftvejene blive klemte og luften ikke kan passere.. det er yderst sjældent at noget sidder fast i luftvejene, eller jo, støv eller lignende kan irritere, men der kan ikke komme noget igennem næseborene som er så stort, at det blokere HELT for vejrtrækning. så skal det igennem svælget og ende i luftvejene på den måde, og det er der sådan en minimal risiko for at der sker ved en sund hund, med normal muskelfunktion i halsen og svælget.. det kan ske ved en svækket og syg hund, men det er jo ikke det diskussionen handler om smiley

• #13   12. nov 2011 Jg ved intet om hvordan du får det op eller ned på den "rigtige" måde, men hvis vores får noget galt i halsen plejer vi at vide hende drikke af vand handen udenfor. Det har ind til vidre altid hjulpet. og hun elsker at drikke at den så vi skal verken tvinge hende til at drikke eller stikke fingre i halsen. smiley

Men jeg har hørt at gunden til at de spiser græs kan være at de trænger til at få renset ud i maven, og at græs får maven igang som så fremprovkere at de brækker sig, og så er maven i orden igen. Jeg ved ikke om det passer men det er hvad jeg har hør. smiley

• #14   12. nov 2011 Rotterne - Jeg svarede på det her :
    Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley
    Prinsesse: Og når så genstanden sidder i luftrøret? Så er det i hvert tilfælde det helt helt helt forkerte at gøre at forsøge at skubbe det ned ...
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    jeg har aldrig sagt at man skal tage det roligt!!! det har jeg bestemt ikke selv gjort de gange hvor det har været galt med mine hunde..
    det jeg siger er, at hvis det sidder i spiserøret og det IKKE kan komme op, så bliver man nød til at prøve at få hunden til at synke det!

• #15   12. nov 2011 Lige en sidebemærkning..

I følge Kbh dyrehospital æder hunde græs fordi de ikke får nok kulhydrater..
    http://www.hundeleksikon.dk/

• #16   12. nov 2011 (under fodring punktet står det...)

• #17   13. nov 2011 Faktisk så burde alle med hund læse denne her "førstehjælp" fra royal canin.

(link fjernet)

Hvis man ikke forstår svensk kan man bare få det oversat på google translate

• gullan D
    gullan D Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #18   7. nov 2013 Hej
    jeg har også idag været så uheldig at min lille hun på knap 10 uger fik et lille stykke kogt kylling som hun elsker. Desværre bed hun lige et alt for stort stykke af og fik faktisk svært ved at synke det og kunne ikke trække vejret. Jeg blev meget forskrækket og vendte helt impulsivt hendes hoved nedad og ud røg det efter ca 1/2 min. Puha det var en meget væmmelig fornemmelse.
    Men jeg ville også gerne vide præcis hvad an gør i sådanne situationer. Har aldrig hafr hund før, så det kom som et chok for både jeg og mine børn. Snøft :((

• Bjørg P
    Bjørg P Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #19   15. jun 2014 Hunde laver selv kulhydrater ud af protein.

Kommentér på:
når hunden har noget galt i halsen hvad gør man så

Annonce