{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
634 visninger | Oprettet:

Hvilken hunderace? Råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg søger råd til hvilken hund passer til mig og min livsstil. Har altid haft et kæmpe ønske om en hund, men det har aldrig lige passet ind hvis man kan sige det sådan.
Jeg bor pt i en lejlighed hvor man ikke må have dyr, men flytter sammen med min kæreste inden for den nærmeste fremtid, ud i hans lejlighed hvor man gerne må have hund. Det er en to-værelses (men forhåbenligt finde vi noget større sammen inden for et år eller to) .

Han ville egentlig gerne selv have hund nu, men vi er blevet enige om at vente til vi bor sammen, så vi er sikker på at der altid er nogen til at tage sig af hunden. Det bliver vel primært min hund, men han vil også meget gerne tage sig af den.

Jeg/ vi søger en hund som:
- Kan bo i en lejlighed
- Er mellem størrelse
- Ikke har det for svært med at være alene hjemme i dagtimerne, da vi begge arbejder, dog er mine dage forholdsvis korte
- Kan holde til nogen gode lange gå ture (jeg går tit en tur på 1-2 timer)
- Kan dyrke agility

Vi har selv kigget på Islandsk fårehund, som vi er meget hooked på. Derudover har jeg også en finsk lapphund i kikkerten. Men jeg kunne godt tænke mig at høre hundefolkets mening?! smiley

Mvh Katrine

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken hunderace? Råd søges
  • #1   19. nov 2011 Jeg tror du gør klogst i at læse om de forskellige hunderacer, deres aktivitesniveau, deres størrelse, vægt. Og hvis i bor i lejlighed, med mange trapper have en hund du i det første år tit skal bærer op af trapperne. Det er bare at starte fra en ende af.. en god hundebog og så skriv dem ned det måske kunne være. Så kunne I tage ud og besøge "opdrættere-familier" med lige netop den hund.. og så tage udgangspunkt i det smiley

• #2   19. nov 2011 Nu ved jeg godt det er lidt en helt anden boldgade ... Meeeeeen vover mig nu alligevel ud i at sige en Fransk smiley God kompakt hund med en fornuftig størrelse som snildt kan bo i en 2'er ... smiley

Max har som det højeste været alene 10 timer .. Helt uden problemer ... Derudover kan han sagtens gå 1-2 timer ... Går jævnligt 10-11 km med ham ...

Ved så ikke lige med agility ...

• #3   19. nov 2011 jeg må anbefale en Engels toy terrier, selv det er en lille hund. Det er en lille hund, med et stort sind. den trives fint i en lejlighed og går nemt en tur på et pat timer. Den er super adræt og der er flere i finland og norge som dyrker agility på topplan. den er nem at opdrage og en virkelig vidundelig race

• #4   19. nov 2011 og et godt råd er, at selvom i køber hunden "sammen", så er det en god ide at have en klar aftale om, hvem som ejer hunden i tilfælde af, at i går fra hinanden... og være sikker på, at i kan beholde hunden selvom i ikke er sammen.

Ved godt, at man er sammen for evigt... men godt at have det aftalt alligevel smiley

• #5   19. nov 2011 Det er en rigtig god idé at læse om hundene og gerne besøge kenneler.
    De ting I nu kan tilbyde og gerne selv vil have af en hund, så lyder en sheltie som en god hund til jer, dog er de jo kun omkring de 40 cm i skulederhøjden, men de er "ekstrem" lærenemme og er rigtig gode for første gangs hunde ejer, hvis det er hvad I er?
    Det kunne være et alternativ til de to andre forslag som I selv er kommet med?

• #6   19. nov 2011 en mops?
    de er super til at være alene, og er er en rigtig krudtugle smiley

• #8   19. nov 2011 Enig i hvad Louise siger smiley
    Da vi købte uffe, gav vi 50/50 for ham.. Men det er mig der står på ale parpierne, og mig der betaler forsikring og de andre ting smiley

• #9   19. nov 2011 Hvor mange timer skal hunden være alene hver dag? - Er det mange timer vil jeg anbefalde jer en kat smiley

• #10   19. nov 2011 hvad med temperament? smiley

• #11   19. nov 2011 Jeg vil sige, at næsten alle hunde kan være alene en arbejdsdag på 8 timer... plus lidt tid til transport.... så det bør ikke være grunden til ikke at få hund... eller købe en kat, når man nu engang vil have en hund.

Tjek nettet for de forskellige racer.. prøv at søg i forum på racer, da der er mange tråde om netop dette emne, og ja tag til nogle udstillinger... agility stævner... der kan i møde en masse mennesker og hunde, som kan hjælpe jer.

• #12   19. nov 2011 Rigtig gode forslag *Christina* og Karin. Var ikke klar over IF gik under de store hunde. Jeg har også kigget meget på Buhunden, japansk spids og shetlandsk sheepdog. smiley Jeg er dybt forelsket i spidshundene.

ER også helt pjattet med fransk bulldog, og mops. Har i lang tid gerne ville havde haft en fransk, men efter at være i gået i tænkeboks over hvad jeg præcis ønsker af en hund (deriblandt agility) har jeg droppet det ønske igen.

JEg/vi har helt sikkert også tænkt os at besøge nogle forskellige steder, og læser en maaaasse - jeg er allerede godt igang.
    Og selvf, bliver vi sammen for altid smiley MEN bliver det mig der køber hunden, sørger for forsikring, står på papir osv.

Matilde - Jeg arbejder kun 5-7 timer om dagen. Og min kæreste kan ikke lide katte smiley

Vi er begge første gangs hunde ejere (dog er min kæreste vokset op med hund)

• #13   19. nov 2011 Jeg synes det lyder, som om i har tænkt godt over, hvad i ønsker... så i burde tage ud og møde hundene i virkeligheden (udstilling el. agility)

og ja ingen grund til at købe en kat, når man vil have en hund.

• #14   19. nov 2011 De islandske fårehunde der er på mit træningshold er meget gøende og to af dem må tit gå væk fordi de kører meget op. Til gengæld er der en finsk laphund der er rolig og gerne vil træne.

Fransk bulldog der anbefales her i tråden ser jeg ikke som egnet, ihvertilfælde ikke hvis I vil dyrke agility sådan rigtigt.

Den japanske spids er rigtig god til agility men den gøer meget.

Sheltien som der også anbefales synes jeg kunne være et godt bud, ligesom en collie kan, men den er lidt stor at have i en toværelses, der synes jeg i skal have lidt mere plads. Til gengæld er begge disse racer fortrindelige til førstegangskøbere.

• #16   19. nov 2011 Ja jeg har godt læst at spidshundene er vældig snaksaglige - men kan man ikke træne til ned til et "rimelig" niveau? smiley

Den shetlandske er helt klart et godt bud, min ven har også en, som jeg er helt pjatte med. Jeg synes bare de har så frygtelig meget pels!

Men mange tak for de gode råd indtil videre! smiley

• #17   19. nov 2011 Her kommer min profession ind smiley

En sheltie er ikke svær at holde, for det er en nem pels, og hvis du ikke vælger en hanhund så har de faktisk ikke så meget pels.
    Jeg børster kun mine når de skal i bad, som er ca hver 1½ månede, og da er det ikke livsnødvendigt, så hvis man bare børster dem ordentlig igennem en gang om måneden så er nok.

• #19   19. nov 2011 Uh, lyder godt Christina smiley Det jo overhovedet ikke slemt.

Men hvad er bedst og vælge, han eller hun hund? Hørte lidt om at hun hunde har mens, og det skulle være et værre svineri!

• #20   19. nov 2011 Så prøver jeg lige at foreslå nogle helt andre racer... som nok heller ikke er dem man ser mest.. men men men..

hvad med

Kerry Blue Terrier http://www.dansk-terrier-klub.dk/Default.asp?PageID=73&Lang=Dk

Irsk Terrier http://www.dansk-terrier-klub.dk/Default.asp?PageID=70&Lang=Dk

Soft Coated Weaten Terrier http://www.dansk-terrier-klub.dk/Default.asp?PageID=69&Lang=Dk

Jeg har haft to soft coated fra jeg var 13 år og så har mine forældre beholdt den sidste, som blev aflivet som 12 årig i maj.

Ja de er terrier, så kræver lidt arbejde.. men fælder ikke.. har ikke så voldsom pels som Sheepdog... de skal dog klippes. Det er meget sunde racer.

• #21   19. nov 2011 Hejsa.

Hvor lyder det bare som om I selv er godt inde i sagerne og held og lykke med den første hund!
    Jeg tænker lige, hvad med en springer spaniel? Den har brug for motion og er dygtig til agility. Mellemstørrelse og som regel meget sunde i bolden smiley

Selvfølgelig skal I da ikke have en kat når I ønsker en hund. Efter min mening skal alle hunde kunne være alene hjemme. I virkeligheden tror jeg også de behøver det!! Det er bare et spørgsmål om at kende racens behov for aktivering når man er hjemme.

Pøj pøj med det smiley

• #22   19. nov 2011 er en dansk/svensk ikke også god til agility ?

• #24   19. nov 2011 Det er absolut ikke et svineri med løbetiderne! Haha.. Jeg ser højt 4-5 dråber i løbet af en løbetid som varer 3 uger.

Min den første var god til at holde sig ren. Den anden skulle vi lige lære det, det vil sige at vi roste den når den gjorde sig ren og så var det ikke noget problem.

• #25   19. nov 2011 har også hørt nogen steder - belgisk hyrdehund eller border terrier? ret mig hvis det er forkert smiley

Bertha var nødt til at have bind på da hun blødte.. hun blødte meget.. det var et helvede !!!!! heldigvis er hun stereliseret nu..

• #26   19. nov 2011 Terrien er ikke lige noget for mig, men tak for buddet! smiley

Og godt at høre det ikke er så slemt igen. Det var ellers noget der kunne skræmme mig væk fra hun hunden!

• #27   19. nov 2011 Katrine..

Det er jo forskelligt fra hund til hund hvor meget de bløder.. ligesom hos kvinder..

• #28   19. nov 2011 Den norske buhund passer fint til 4 ud af 5 ønsker, men det vil kræve en enorm indsats at lære dem ikke at gø, og derfor anbefaler jeg dem aldrig til nogen, der bor i lejlighed. De er avlet til at advare, når der kommer nogen og det ligger lige så dybt i dem, som det ligger til retrievere at tage noget i munden.
    Jeg vil også mene at Shetland Sheepdog er et godt bud på en race, der passer til alle 5 ønsker.

• #29   20. nov 2011 hvad med en lab.? smiley

Kommentér på:
Hvilken hunderace? Råd søges

Annonce