Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.
  • Rengøring 1.590 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophæng af gardinskinne i soveværelse 800 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og reoler 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder UDEN for meget protein?
  • #1   20. nov 2011 Jeg stødte på en variant af Wolfsblut i går, hvor de skrev, den havde lavt proteinindhold, men jeg kan ikke huske procenterne (er der ikke også to måder at regne det ud på? Jeg synes, det er forvirrende). Jeg mener, det var Cold River, men jeg er ikke 100

• #2   20. nov 2011 http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/orijen/orijen_adult/180860#composition

Ibdholder godt nok meget protien, men det er blandet mellem kød og grønsager så vidt jeg kan læse også er det fri for korn.

• #3   20. nov 2011 Jeg skal til at skifte foder på Kaido. Jeg vil over på et med lavt proteinindhold og lavt fedtindhold.

Hvis du er ligeglad med fedtet og størrelsen på foderet, så kan jeg anbefale Luposan.

Mine tøser får ind imellem deres foder i en Leo Genius når de ikke får det smidt på græsset og her er Luposan for store i stykkerne.

Så jeg er på vej over på Wolfsblut Cold River nu.

• #4   20. nov 2011 Yep, cold river har det laveste proteinindhold. Vi er også på vej derover snart.

• #5   20. nov 2011 Må jeg lige spørge, hvorfor man vil have lavt proteinindhold? Nu har jeg "studeret" hundefoder tre år efterhånden og troede, jeg var kommet frem til, at højt protein var godt. hvornår går man efter lavt protein?

• #6   20. nov 2011 JEG har en teori, helt uden anden henvisning end min egen erfaring gennem 30 år, om at hunde kan få kløe af for meget protein.

Eftersom Kaido klør sig en del og altid har gjort det, er dette mit eget lille "forsøg".

Men jeg har mange teorier. Mine hunde kommer også på en "mindre højt" proteinindhold under opvæksten og de bliver fodret med voksenfoder fra de er 4 måneder.

Min dyrlæge er ikke 100% enig med mig, men respekterer at i de 25 år jeg har fodret på den måde, har jeg udelukkende fået hunde med A-hofter.

• #7   20. nov 2011 Marianne, det spørgsmål spøger også hos mig.

For mig at se er et proteinindhold på omtrent 25 perfekt.

Jeg studser også over fedtprocenten, der i min bog ikke må være under 15.

• #8   20. nov 2011 Jeg tænker at det mere handler om kvaliteten af proteinet end mængden - eller forholdet.

• #9   20. nov 2011 Det med mængden har jo været noget man har sagt i mange år hos dyrlægerne - atopisk eksem blev meget ofte diagnosticeret som proteinforgiftning. Men det har aldrig kunnet dokumenteres.

• #10   20. nov 2011 Jeg er piske nødt til at have et lavt fedtindhold med 2 steriliserede labtæver. Jeg KAN ikke sætte dem længere ned i foder.

Så jeg prøver mig frem lige nu.

• #11   20. nov 2011 Jeg kan, som skrevet, heller ikke dokumentere noget som helst. Jeg går efter min erfaringer:-). Og virker det ene ikke, så prøver vi noget andet.

• #12   20. nov 2011 Mette - Tror jeg vil prøve din teori hvis jeg skal have storhund igen fra hvalp af. Lyder logisk smiley Og kender alt til at foder med lavt fedtindhold på min rotte, en håndfuld for meget også tager hun på.

• #13   20. nov 2011 Ok, så hvis mine hunde ser ud til at trives på alle måder, behøver jeg ikke have det dårligt over at give dem foder med forholdsvis højt protein?

• #14   20. nov 2011 Mette, jeg tror jeg ville sætte ind på kulhydratsiden og ikke på fedt. Dertil er fedt for vigtigt for dem.

Og naturligvis giver et lavt proteinindhold og et højt fiberniveau også vægttab. Og masser af oprydning på græsset ;o)

• #15   20. nov 2011 Marianne - Jeg foder med oijen på mine og der er meget protein i og jeg kan virkelig ikke se noget på mine at de klør sig eller får udslæt selvom jeg foder med det. Men jeg kan ikke sige at det er sundt osv, så meget har jeg ikke studeret det endnu. Men det foder jeg foder med nu virker på mine hunde og når det bliver januar og jeg får min nye fryser slår jeg over på barf med Corgien.

• #16   20. nov 2011 CH - Så hvis man foder med lavt proteinindhold så taber de sig og hvis man foder med det foder jeg foder med så tager de på ..? smiley

• #17   20. nov 2011 Alba fik noget foder hvor hun kløede sig vildt og jeg fik af vide at det kunne være pga. protein. Nu er hun på allergifoder fra specific og der er ikke så meget protein i - men jeg vil gerne finde noget andet da jeg ikke er helt tilfreds og hun gider ikke spise det pt smiley

• #18   20. nov 2011 Vicky, det er desværre ikke så simpelt. Det er jo forholdet mellem protein, kulhydrat, fiber og fedt, der skal kigges på.

Personligt ville jeg ikke skrue ned for fedt - den vil jeg have på mindst 15 %. Har foderet ikke det, så tilsætter jeg det selv, også når hunden ikke må tage på.
    Så skal der til gengæld pilles kulhydrat ud - det er hamrende svært, for det er sjældent særlig nøjagtigt deklareret.
    Protein - jeg vil ikke have de ekstremt høje satser, men vil holde mig til omkring 25 %.
    Det er i bund og grund fiberen der gør forskellen - for med meget fiber, kan hunden få mindre mad, da fiberen fiser ret igennem. Det vil sige, at den får den sammensætning af næringsstoffer den har brug for, men mindre af den samtidig med, at den føler sig mæt...

Og vi andre må så samle op :o)

• #20   20. nov 2011 Det er lidt en myte, at den ikke optager kulhydrat. Det gør den helt fint - den optager det bare ikke i samme omfang som vi gør, som jo egentlig også er lidt ekstremt.

• #21   20. nov 2011 Vicky
    Det er også det, jeg primært bruger

• #22   20. nov 2011 Kan da ikk se det negative i For meget protein. Men nok nærmere hvilken type protein :S

• #23   20. nov 2011 Ej en medlober. Protein feder da bestemt ikk :S

Det er da kulhydraterne der feder hvis de kommer fra den forkerte type fx sukker eller usundt fedt

• #24   20. nov 2011 Ej en medløber - det er jo netop argumentet for, at det ikke er MÆNGDEN, men TYPEN af protein, der er synderen.

• #25   20. nov 2011 Det er sådan, at proten er den næringsdel, der mætter mest og feder mindst når vi ser på fedt, protein og kulhydrat.
    Så i den optik betaler det sig ikke at skrue ned for protein.

For at opnå vægttab hos en hund er den bedste strategi IMO, at have et godt afbalanceret foder, og så give hunden mindre af det. Dette er ikke muligt i den virkelige verden, da hunden jo også skal have mæthedsfølelse for ikke at der opstår adfærdsproblemer.
    Her kommer fiber ind i billedet. Fiber optages ikke, men fylder. Dermed er hunden mæt, har reelt fået mindre mad, men har fået det i et forhold, der er sundt og godt for den med det rette næringsindhold.

Det du satte ind har ikke noget med vægttab at gøre. Det handler om allergi.

• #26   20. nov 2011 Jeg er ikke så teoretisk funderet. Jeg er ikke bange for at "prøve mig frem" til jeg finder det foder, som mine hunde trives bedst på.

• #27   20. nov 2011 Enig ved kun om menneskes fordojelse. Kost tilskud osv smiley

Aner intet om hendes fordojelse system Haha smiley

• #28   20. nov 2011 Hunde kan godt omsætte raffinerede kulhydrater til brugbare sukkerstoffer. Det er en myte, at de ikke kan.

Alle proteiner, der bliver optaget skal igennem tarmvæggen. Det er ikke passagen, der er problemet, men den genkendelse immunsystemet står for, hvis det har tendens til overreaktion. Det vil derfor overreagere på enkelte typer protein - desværre nogle gange mange forskellige - og der vil komme en allergisk reaktion.

Man kan komme ligeså meget protein i hunden som man har lyst til, hvis bare det ikke er en type, som immunsystemet har reaktion overfor.
    Og det er om det er forarbejdet eller ej.

Hvad der er allergen er ikke så meget noget der står i forhold til fordøjelighed, men mere hvad individet er blevet udsat for tidligere. Kylling er ikke svært fordøjeligt, men er en af de værste allergener for hunde. Og det bliver lam og fisk også i fremtiden.

• #29   20. nov 2011 Igen - en myte. Det er en BARF-center-ting den der med, at hunde ikke fordøjer kulhydrat. Det er et salgsargument, og det bunder ikke i fakta.

• #30   20. nov 2011 Så er der en anden detalje omkring protein. Nogle studier har vist en sammenhæng mellem aggression og for store mængder protein.

• #31   20. nov 2011 Jeg har ikke nævnt noget om at nogen barfer - det er jo ikke særlig relevant.

Jeg skriver, at argumentet om, at hunden ikke kan optage raffinerede kulhydrater er en myte, som er skabt af BARF-centrene og at det er et salgsargument, der ikke bunder i fakta.

Det er så grelt, at hunde ovenikøbet også i temmelig over overraskende høj grad kan optage komplekse kulhydrater.

Desværre er det blevet en almindelig opfattelse hos hundefolket - men den er desværre forkert.

• #32   20. nov 2011 (link fjernet)

• #33   20. nov 2011 Jeg må jo erkende, at jeg vurderer oplysningerne ud fra de kilder, der følger dem.
    Og lige denne her mener jeg har kilderne og dokumentationen i orden.

Hvad vi selv går og brygger sammen af sammenhænge, det mener jeg er et noget løst grundlag at konstatere noget ud fra - specielt når det nu ER undersøgt på en fornuftig facon og med resultater, der faktisk kan bruges til noget.

Hunde overlever på meget. Der er en grund til at man ikke definerer dem som værende 100% carnivore.

• #34   20. nov 2011 Ja da! Sammenhænge brygger vi allesammen. Om de er der eller ej. Sådan er vi skabt.

Men de sammehænge vi ser, behøver ikke at være i overenstemmelse med fakta.

Hvis ikke du brygger som alle os andre, så ville det være meget sært.

• #35   20. nov 2011 min skotte begyndte også at klø mere da hun udelukkende fik foder med megen protein i, desuden er der nogle hunde (bla. nogle terrier) der siges hen af vejen at få nyresten/blæresten af foder med højt protein indhold....

synes det er svært for hun er kræsen og for tynd, men vil helst spise BARF, men der får hun klør, formegen protein og kan slet ikke holde vægten.... så jeg kombinerer det også tørkost med mindre protein og flere kalorier og så af og til rugbrød højt belagt med leverpostej...

• #36   20. nov 2011 Hvad med Royal Canin German Shepard? Mener det ligger på 24 eller 25 eller husker jeg helt forkert?

• #37   20. nov 2011 Jeg står helt af når i snakker molekyler osv? wow.. Men tak for jeres mange svar. læser dem grundigere igennem når jeg kommer hjem smiley
    Nu er det protein der er mistænkt her. så det er det der skal ungåes smiley

Kommentér på:
Foder UDEN for meget protein?

Annonce