{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

Hund god for? :) {{forumTopicSubject}}

Indspireret af en anden ståd herinde er jeg kommet til at tænke på priser på hunde.
Jeg bed mig specielt fast i en kommentar (jeg hænger ingen ude, men jeg undrer mig bare) hvor der var en der havde betalt 7000 kr for en hund - og der var en der mente at det var meget billigt. Jeg mener at 7000 kr. er rigtig mange penge. Er priserne bare steget spådan fordi dylægeprisen er dyr?
Hvad har i betalt for jeres hund? Og hvad synes i selv om beløbet? Jeg er sikker på at man NU synes at det var pengene værd fordi man har værdens bedste hund. Men hva med dengang i skulle betale?
Personligt har jeg betalt 6000 kr for Selina - Jeg havde blandede føllelser. Delvist fordi det var så hårdtjænte og opsparede penge og det var en hund uden stamtavle. Men jeg var villig til at betale de penge fordi jeg bare elsket hende fra 1 dag af og glædet mig til at få fingerne i hende smiley Men man skal jo også invistere i snore, kurve, legetøj , mm. Så ialt som "startpakke" har jeg brugt 10000 kr. Jeg "mangler" ikke de penge nu for jeg har jo min lille pus som bringer så meget gæde i mit liv og hjælper mig igennem min sygedom også!!
Men i bund og grund synes jeg godt nok det er mange penge. Og jeg kan da os se i at der er hunde m. stamtavle det koster 12000-16000 kr. Og i det tilfælde tænker jeg, hva så hvis hvalpen bliver utrolig syg og dør? (og man ser udover købskontrakt) så er det så mange penge man har mistet udover sin hvalp!! Og hvad er det man betaler for? Opdrætteren skat betale (fodder, chip, oprmekur og vac + måske andre ting) udgifter men det sniger sig vel ikke op over 5000 kr? eller hvad?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund god for? :)
  • #1   25. jan 2012 Jeg har givet 8000,- for hver af mine hunde (med tavle) den ældste har jeg først fået her sidste år. Hendes pris som hvalp var 15.000,-

  • #2   25. jan 2012 Nu er priser på hunde jo styret af udbud og efterspørgsel, så vil man have en race med stor efterspørgsel men lille udbud, så er prisen normalt også derefter.
    Men 7000,- for en hvalp uden tavle mener jeg er helt ude i hampen.

    Jeg har selv givet 7500,- for Cody, og den næste skal jeg give 8500,- for, og det synes jeg er en fin pris for Labrador med stamtavle smiley


  • #3   25. jan 2012 Lanka, uden tavle, var gratis - kostede tranporten hjem, som løb op i 2200 kr.
    Qimmit, uden tavle, kostede 500 kr., og det var inkl. dyrlægecheck, dyrlægeattest, og transport til Danmark.
    Aqui, som er med tavle, kostede 10.000


  • #4   25. jan 2012 Det koster jo penge at få avlsgodkendt sin hund... Træning, prøver og udstillinger. Det er ikke kun (fodder, chip, oprmekur og vac + måske andre ting) som du skriver. Så det kan i løbet af årene godt løbe op i over 5000 kr. vil jeg mene...

    Jeg gav selv 6.000 for Bine hvilket jeg synes var rigtig billigt... Hannerne kostede vist omkring 8.000 mener jeg.


  • #5   25. jan 2012 Jeg betalte 5000,- for min blandrase hvalp i nov 2011, men det var ikke prisen der afgjorde hvilke hund jeg ville have. Jeg mener generelt at prisen for hunden er den billigste del uanset om det er 5 eller 15.000. Det kan lyde som om jeg har et pengetræ men det har jeg ikke smiley det jeg mener er man skal forhåbningsvis have hunden i mange år, så forsikringer, mad, legetøj, træning og evt dyrelæge regninger overstiger købsprisen mange gange i løbet af en hunds levetid. Derfor er prisen på hunden ikke det vigtigste for mig.

  • #6   25. jan 2012 7000 er mange penge for en tavleløs hund

  • #7   25. jan 2012 Aldrig i livet om jeg ville give 7000 for en hund uden tavle smiley :O

  • #8   25. jan 2012 Kan ikke lige huske hvad jeg har givet for Anubis og Isis, men mener at det var 8-9000 kr.
    Igor har jeg fået gratis.
    Vil såment gerne betale hvad en tavlehund koster...........
    Meget af det man betaler for, er al det arbejde der er lagt i forældredyrene- og ofte også i bedste-/oldeforælderedyrene.
    For brugshundene er der masser af træning frem til prøverne.
    Sundhedstjek ned til mindste detalje.
    Udvælgelsen af hvilke dyr der skal parres.
    Avlskåringer.
    osv.
    Jeg betaler også for en for for sikkerhed: Lever hunden ikke op til mine forventninger, kan jeg inde for to år, leverer hunden tilbage til kennelen og enten få en ny hvalp, eller pengene tilbage.


  • #9   25. jan 2012 Jeg gav 4000.
    Hul i hækken hund, 1 ormekur. Ingen chip, ingen sundhedsbog eller andet.

    Det er dyrt for en hund, der er blandet med 4 racer, og specielt når chippen ikke var med.
    Vi endte med at betale over 1000 kr. for første dyrlægebesøg.



  • #10   25. jan 2012 Det var vidst en Mops u. tavle der var til 7000 hvor den havde fået orm, øremidder og et eller andet mere hvor regningen ydiligere steg et par tusind.
    Jeg har jo også givet 5000 (skrev forkert i indlæg 1) for min tavleløse men stadigvæk Japanske spids, men der var heldigvis styr på det hele, og forældre var scannet og ormekur osv.

    Charlotte: 23000?? waw det synes jeg er mange penge. Hvordan har du det med det? Fortryder du eller synes du det er helt fint?


  • #11   25. jan 2012 Syntes også at 7000 for en tavleløs, hvis forældre ikke er tjekket for sygdomme er mange penge..

    Har selv givet 11.000 for min mastiff og dertil 3-4000 kr. i transport (hentede hende i Holland), overførsel til DKK mm. ..


  • #12   25. jan 2012 Jeg gav 6000 - for en dejlig hund med tavle og en helt igennem fantastisk opdrætter! smiley

  • #13   25. jan 2012 for en tavle hund ville jeg uden at blinke med øjene betale de 10-15.000

    uden tavle, hmmm tror jeg gav 3500 for den gamle herhjemme og syns jeg er ok, det skal jo helst ikke være så billigt at det bliver noget "man bare lige køber) men et velovervejet køb

    og det er da dyrt, men det har jeg bestemt ikke noget problem med det er


  • #14   25. jan 2012 Watson kostede 8000

  • #15   25. jan 2012 ville gerne gi 30.000 for den rette hund, det skal nemlig ikke være prisen det kommer an på

    ved jo selv hvor mange penge jeg bruger på mine med udstilling, sundhedstjek mm. (HD, AD, Patella mm.) og dette er jo ud over de normale udgifter der er ved en hund

    dette er ved en tavle hund...


  • #16   25. jan 2012 mener jeg ga omkring 2500 for Hope (uden tavle)

    og kan ikke lige huske prisen på Tito.. men mener det var lidt mere.. også uden tavle.


  • #18   25. jan 2012 Jeg er også helt enig i at en hvalp uden tavle ikke bør koste mere end det der er blevet brugt eller måske max 500-1000 kr over.
    For det med hunde med stamtavle kan jeg godt se at seriøse opdrættere der har brugt mange år, på at avle, træne, udstille, godkendelser osv osv, + de almene udgifter på hvalpene (og en tryghed mht.. arv sygdomme) at det sniger sig derop.
    Synes bestemt ikke folk der laver hvalpe uden tavle, og den seriøsitet kan være bekendt at sælge til en pris på 7000 kr. Og især hvis der er tale om "små" løgne mht ormekure, loppe kure osv.
    Jeg selv, fik Selina næsten til den pris hun var værd. Og vi har været meget heldige med opdrætter som var ok seriøs. Der har fået skannet forældre, givet hvalpe det lovpligtige, 3 ormekurre og vaccine nr 1 og 2. Og så er det super dejligt at hun er stadig int i at se billeder og spørger til hvordan det går med hende.


  • #19   25. jan 2012 Jeg undres over de opdrættere der siger at de ikke tjener penge på deres opdræt:-/

    Den hund jeg har i kikkerten koster 13000 kr. med tavle. Hvis en der så kommer ti hvalpe, så er det altså lige 130000 kr. Det koster det i hvert fald ikke at få sine avlsdyr testet for de ting, "min" hund bliver testet for. Og ehller ikke hvis man regner kurve/senge, forderskåle, snore og halsbånd osv. med.

    Jeg kan ikke forstå at man som opdrætter ikke står ved at man tjener penge på at opdrætte hunde. Det er der jo ikke noget forkert i:-/

    I øvrigt så syntes jeg ikke at en tavleløs hund skal koste mere end 2500 kr. Jeg ville i hvert fald ikke give mere end det.


  • #20   25. jan 2012 vores første hund Jowina som vi købte for 11 år siden kostede 5000 kr, det synes vi var rigtig mange penge dengang.

    den sidste hund vi købte kostede 9000 kr + rejsen til Sverige og vi har aldrig spekuleret i om det var dyrt, det var bare hunden som vi ville have



  • #21   25. jan 2012 Beauceron> Det koster i hvert fald ikke 130000 kr. Så meget ved jeg:o)

  • #22   25. jan 2012 @ Anja... hvis det er en opdrætter / kennel, så er det jo en samlet forretning, så skal det jo ikke kun løbe rundt med det aktuelle kuld, det koster jo hver dag året rundt... altså det de tjener på hvalpene skal bære hele forretningen, og evt udstillinger, rejsen rundt for de rigtige parringer osv.... Hvad kan man sammenligne med, at Zoo skal fodre dyrene året rundt, men skal tjene langt de fleste penge om sommeren fx....

    mine har med tavle og ansvarligt opdræt kostet mlm 10-12.000 kunne få en uden for mlm 5-7000 vil jeg tro...


  • #23   25. jan 2012 Anja

    jeg giver dig ret i at kuldt måske ikke kommer op på den pris, men tror lidt du glemmer alt det forgående før selv parringen

    bare til en lille sammenligning, har jeg planlagt udstillinger for 14.000,- i år alene og det er kun for de udstillinger jeg "skal" med til - så er der ogsså en masse jeg måske tager til og igen så dem jeg gerne vil med til hvis pengene er der
    så er der selve parringen, udgifter for transport til hanhunden - dette kan komme godt op i pris da denne måske ikke lige findes i DK
    så der betalingen til hanhunden
    så der udgifterne til dyrelægen, kennelklubben mm.
    det løber altså ret hurtigt op

    husk også på at opdrætter jo skal have en go sjat penge stående til HVIS nu noget går galt ved fødslen


  • #24   25. jan 2012 Jeg føler mig absolut ikke snyt, min maltipoo har renraset forældre, og det var ikke en ups parring, Det er da klart at både DKK opdrættere og andre vil have betalt for sit arbejde, du arbejder vel heller ikke gratis.
    Min havde fået pas, chip, vacc, ormekur, loppekur og jeg fik både mad, guffer, og diverse andre ting med til ham. Men det må jo være op til køber hvad man vil betale for en hund. - udbud og efterspørelsen sætte prisen.


  • #25   25. jan 2012 Jeg gav 3500 for Chick - blanding - Har aldrig haft nogle problemer af den ene eller anden art. Han er den bedste hund jeg noglesinde har haft.

    &

    Så gav jeg 5500 for Aya - blanding - har kun haft hende en lille uge, men virker som en glad og kærlig lille hund. smiley


  • #26   25. jan 2012 Jeg syntes ikke prisen på hunden betyder så meget, hvis det er den rette hund! Det er et spørgsmål om prioritering, jeg kan sagtens leve af leverpostejmadder i en uendelighed :o) En ordentlig opdrætter lægger en masse arbejde og penge i et kuld, det vil jeg gerne betale for - jeg fatter så til gengæld ikke at folk betaler i dyre domme for "designeravl" eller hund uden tavle og oftest uden sundhedsundersøgelser.

  • #27   25. jan 2012 man skal jo også regne lidt i købt ferie, de fleste af os må jo tage ekstra ferie, som man selv skal betale

  • #28   25. jan 2012 Stine: Betyder prisen ikke ret meget? Det var meget sødt sagt :). Men hvis du har det sådan er det ok.
    Men med (efter min mening) mindre man er milionær eller har en rig far, vil jeg mene at prisen på en hund betyder noget. For vi alle er forskellige - nogle studerer, nogle arbejder (husk forskelligt løn) nogle er på pension/andet. Men det er nettop et spørgesmål om prioritering - for jeg vil ikke leve af leverpostegs madder eller knækbrød for at give XXXXX for en hund. smiley


  • #29   25. jan 2012 Marina

    Jeg er sosu, så det er skam ikke fordi jeg sejler i penge, men jeg har ikke bil, tager ikke på ferier fordi jeg hellere vil have de hunde jeg har.

    Forresten, min far er pædagog og min mor sygeplejerske.


  • #30   25. jan 2012 Ja man kan hvad man vil. Men jeg synes stadig ikke, at prisen ikke betyder noget.. For den betyder at der er mange andre ting man ikke har råd til hvis man vil spare så mange penge op og bruge så mange. Jeg havde sparet 15 tusind op for at være godt rustet til at få hund. Jeg kunne også godt tænke mig en hund med tavle, men det bliver først når jeg er færdig udd. og har et job. Det eneste jeg er uenig i et udsagn om at det ikke betyder noget smiley

  • #31   25. jan 2012 Maiken T: Tror jeg har det lidt ligesom dig. Hvis det er den rigtige hund og den har noget helt specifikt, som man går efter - så betaler jeg gerne prisen.
    Tænker tit på hvordan det er i hesteverdenen, når jeg hører folk sige, at 9000 for en hvalp med stamtavle er dyrt!


  • #32   25. jan 2012 Min race ligger ca. på 8000-8500 med DKK tavle

  • #33   25. jan 2012 Stine D jeg fatter så til gengæld ikke at folk betaler i dyre domme for "designeravl" eller hund uden tavle og oftest uden sundhedsundersøgelser.
    Nej og det behøver du heller ikke, fordi folk er forkellige, dog er jeg enig med dig i at jeg aldrig ville købe en hund uden sundhedsattest.


  • #34   25. jan 2012 jeg synes nu heller ikke prisen betyder så meget....ej ok hvis den lå mange tusind over hvad racen ellers koster, jo der må være rimelighed til
    men hundens pris er jo kun en lille del af det det koster at have hund.

    og jeg har ikke en rig far eller mange penge på kistebunden, men spare i reglen op til at kunne købe den hund jeg vil have

    den sidste ventede jeg på i 4 år


  • #35   25. jan 2012 Jeg gav 15000 for min hund og havde da også nogle ekstra 1000 kr. til dyrlæge, forsikring osv i starten - det sparede jeg op til på SU.. Så køber man måske ikke hund igen det næste år eller to.. Men det er nok også meget godt..

  • #36   25. jan 2012 Når man sammenligner med andre forbrugsgoder som f.eks. telefoner, PC, bil og møbler..
    Jeg synes det er utroligt man vil give 4-5000 for den nye Iphone, som man skifter ud om 1½ år alligevel fordi der kommer en ny, 10.000 for en ny computer, med en forventet levetid på 3 år. Og man vil sætte sig i dyre afdragsordninger på elektronik, fladskærme og møbler... Men at spare op til den hund man ønsker sig, og som skal være ens bedste ven forhåbentlig 10+ år frem.. Det er dyrt..
    Så skulle man prøve at gå til dyrlægen med en skåret pote søndag aften...



  • #37   25. jan 2012 Tjah.. Jeg planlægger da at slippe 13-15.000 for min næste hund. Jeg synes ikke det er dyrt i forhold til mængden af glæde..

  • #38   25. jan 2012 Jeg ved godt at det koster at fodre en hund og rejse efter parringer osv. Men det er jo langt fra ale der rejser til andre lande for at få deres hunde parret.

    Og hvis man får f.eks. to kuld på et år á f.eks. 10 hvalpe til den før nævnte pris, så er vi oppe på 260.000 kr.! Og om du så fodrer med caviar, så koster det ikke så mange penge. Det er jo en hel årsløn for nogle.


  • #39   25. jan 2012 Anja> Er det normalt den pågældende race får 10 hvalpe pr. kuld?

  • #40   25. jan 2012 har selv givet 800 kr for min store blandingshund,
    og 7000,- og 8000,- for det to små.. og jeg elsker helt
    klart den store ligeså meget som den lille.. synes prisen
    er noget bæ, og synes helt klart at blandingshunde er ligeså
    meget værd som racerene? og hvis jeg stod og skulle vælge
    2 hunde som var helt ens, og kostede det samme, men den
    ene var raceren m tavle og den anden måske var et kryds, så ville
    jeg aldrig udelukke blandingen bare fordi det er en blandingshund..


  • #41   25. jan 2012 den til 7000 var i øvrigt uden tavle hvor den til 8000 var med tavle..

  • #42   25. jan 2012 mh.. det ved jeg nu ikke beauceron..
    Hende uden tavle er blue/tan, hvilket ikke er SÅ ofte for chihuahua'er, så jeg synes faktisk godt at de kunne tillade sig at tage den pris.. og desuden var det et heeelt fantastisk sted med massere opdragelse og kærlighed, de var i forhold til min hanhund som bestemt ikke har levet et luksus liv. /:

    og DÉT sætter sine spor.. ski være med pengene.. det er miljøet de kommer fra, og kærligheden osv..
    har aldrig aldrig fortrudt købet af cocio og elsker ham over alt på jorden, men jeg vil ALDRIG i mit liv købe en hund fra sådan et sted igen.. ALDRIG!..


  • #43   25. jan 2012 altså enten er alle hvalpe fra et kuld stambogsført eller også er ingen, jeg vil nok synes du er blevet snydt

    til Anja.....du regner i 10 hvalpe.....min race får i gennemsnit 3


  • #44   25. jan 2012 charlotte, er det mig du snakker til ??..
    Faren som var blå, var tjekket for det med farven.. og jeg har fået det dejligste hund i hele verden.. slut smiley


  • #45   25. jan 2012 Ang. at man sparer op til at få hund er jeg også enig i. Jeg har også selv sparet op. dels fra Su og sommerferie job. Har heller ikke de penge liggende normalt,

    Men den her tråd handler ikke helt om tavlehunde vs. tavleløse. nej smiley
    Det handler egentlig bare om priser på hunde hvor nogle synes det er dyrt og andre er ligeglade med hvor dyrt det er. Men vi er jo alle glade for den hund vi har nu tavle eller ej. smiley


  • #46   25. jan 2012 Beauceron: Det var ikke på den måde jeg mente det.. Men synes at debatten fik en "mærkelig" undertone (kan godt være det bare er mig) smiley

  • #47   25. jan 2012 Beauceron: Ja, helt enig. det er generelt bare dyrt fordi den ingen stamtavle har. Fejlfarvet eller ej smiley

  • #48   25. jan 2012 Mh. den er snart anskaffet kan du tro smiley og jo her har jeg researchet ordenligt . og har haft skrevet med opdrætter i over 1 år, så der er ikke noget at komme efter smiley den eneste gang der har været en "fejl" har været med cocio smiley

  • #49   25. jan 2012 jeg havde længe ønsket mig en blå chihuahua.. så kan den hvad du vil, hun er mit et og alt smiley Fejlfarvet eller ej.. finder man hunden man længe har ledt efter er det prisen værd smiley

  • #51   25. jan 2012 for så at svare helt tydeligt på dit spørgsmål

    så synes jeg en japansk spids uden tavle til 7000 kr er alt alt for dyrt.....


  • #52   25. jan 2012 Anja J
    Du skriver 2 kuld af 10 hvalpe på 1 år. Hvem pokker laver 2 kuld om året på en tæve? Og det er altså ikke alle hunde som får 10 hvalpe. smiley

    Om priserne er realistiske er vel i grunden køberne som bestemmer det. Kan de få solgt dem til den pris de byder hvalpene ud, så må der jo være købere til det.
    Noget jeg så ikke forstår er, at man som køber til så dyre hvalpe ikke forlanger at forældrene skal være undersøgt for racerelaterede ting. Man kan sagtens tjekke sine hunde, inden de får hvalpe, også selvom man avler uden tavler. Jeg selv vil ikke give7-8000 kr for en hvalp, hvor forældrene KUN har en sundhedsbog. Der skal være tjekket op på de ting / sygdomme som ligger til den race man har valgt.


  • #53   25. jan 2012 Ginne :Når man sammenligner med andre forbrugsgoder som f.eks. telefoner, PC, bil og møbler, jeg er helt enig med dig.'
    Anja Nu er det vist langfra alle der får 10 hvalpe hver gang og hvis de gjorde ja så kan de måske sælges for 260.000, så tjener opdrætter måske 200.000. Hvad tror du avancen er på det tøj du køber ? ( eks indkøb 100,- moms 25.- salgspris 350,-, det er ca avancer på tøj og sko) så opdrætter tjener ikke mere end andre" forretninger"


  • #54   25. jan 2012 Connie: Okay. Men Det er godt nok ikke det jeg har givet for min hund. De 7000 der er tale om, er der en anden der har givet for en MOPS uden tavle. smiley

  • #55   25. jan 2012 Ups, glemte lige- jeg er ikke og her heller ikke planer om at blive opdrætter. jeg syntes bare at det er helt ok at tjene penge også for opdrættere, men der skal selvfølgelig være seriøst , altså inge hundefabrikker.

  • #56   25. jan 2012 Hvordan har i det så med hvis nogle "prutter" om prisen? Er det bare no go? Eller må man gerne?

  • #57   25. jan 2012 Helle W> Nu skriver jeg jo netop, hvorfor folk ikke bare indrømmer at de tjener penge på deres opdræt. Jeg kan ikke se noget galt i at de tjener penge på deres hunde, men jeg syntes at det er latterligt at de fleste opdrættere nægter det.
    Jeg er udlært i butik og ved alt om avancer, og i mit fag er bruttoavancen helt oppe på 96% på nogle af vores varer:-O

    Mht. sammenligninger med Chi'er og andre racer, så aner jeg ikke hvor mange hvalpe de får, men jeg ved at 10 ikke er unormalt for "min" race. Og nu var det også et eksempel.

    Man kan jo aldrig vide om man skal ud i et kejsersnit eller om alt går efter planen.

    Maiken T> Jeg har ikke ondt i enden, så den behøver du ikke at bekymre dig om:-)
    Men nu regner jeg ikke en timeløn med, og ser opdræt som en hobby, da de fleste opdrættere har arbejde ved siden af eller er førtidspensionister, og altså har en indtægt ved siden af opdrættet.
    Jeg "regner" ikke den tid med, som en opdrætter bruger på at plænlægge parringer, fødsler, udstillinger osv. Da det jo ikke er en udgift opdrætter skal have dækket.



  • #58   25. jan 2012 Charlotte> Ja, men selvom man betaler skat, så tjener man jo stadig penge:o) Jeg betaler også skat, men jeg tjener da stadig penge.

    At du ikke arbejder, ændrer jo ikke på at du så på en eller anden måde bliver forsørget. Du kan jo ikke leve af ingenting:o)


  • #59   25. jan 2012 Charlotte> Du havde ikke lige skrevet at det var til mig:o)

    Ja, selvfølgelig må du da tage flere penge for dine hvalpe, hvis de har kostet dig dét mere at få til verden... Men ville du kunne sælge dem?? Det skal jeg ikke kunne sige


  • #60   25. jan 2012 Charlotte> Ja, nogle gange;-)

    Andre gange har man måske et stort overskud:-)


  • #61   25. jan 2012 Hvad jeg har givet for mine 2 kan egentligt være lige meget, Jeg gav hvad avler forlangte og sådanne er det, hvis jeg havde syntes at det var for dyrt havde jeg fundet et andet sted at købe hund. Bailey var dyrere end Aktia da de ikke var så mange i kuldet, men jeg betalte gerne da jeg vidste at jeg fik en hund efter fantastiske forældre.

    Hvad man skal betale for en hund uden tavle afhænger jo også af hvilken race det er. Udbud og efterspørgelse.


  • #63   26. jan 2012 prutte om prisen....det er bestemt no go

  • #64   26. jan 2012 Anja J , sorry jeg misforstod dig, men så er vi jo enige smiley

  • #65   26. jan 2012 Anja -> Husk nu at opdrætteren også skal betale skat af et evt. overskud smiley

  • #66   26. jan 2012 Helle W> Det er vi nemlig:o) Jeg ville bare ønske at der var flere der var ærlige og indrømmede at man godt kan tjene penge på opdræt:o)


    Line> Hvis du læser hvad jeg skriver, så ville du ikke skrive sådan;o)

    Jeg betaler også skat, men jeg tjener stadig penge


  • #67   26. jan 2012 Ha ha.. Det bliver vi ikke enige om, så det er der vist ingen grund til at blive ved med at tærske i;-)

  • #68   26. jan 2012 At opdrætte hvalpe, er lidt som en opsparing. Man lægger pengene gennem året, og får dem udbetalt når hvalpene sælges. Man skal regne hele årets udgifter ud med den hund som skal have hvalpe. Der har man udgifter hver mdr. og det regner mange ikke for så meget ( dette er så udgifter som både dem med og dem uden tavler har) Når så hvalpene kommer, er der også en del udgidter, og de skal selvfølgelig også med, samt evt slid på de ting som bruges til fødsel, hvalpekurv/kasse osv. Så skal de sælges og der bliver et enrrmt stort overskud, ( mener en masse), men det er der jo så ikke alligevel, når man regner de udgifter, som har været et år trækkes fra.
    Så kommer skattefar og tager sin del, ja, så kan man være heldig der er et overskud, hvis der vel og mærke ikke har været dyre dyrlægeregninger (kejsersnit- syge hvalpe- indlæggelse osv)
    Der er jo i de fleste tilfælde et overskud. Men det er er altså ikke 6-8-10000 kr. overskud, man putter direkte i lommen.
    Og igen er jeg ligeglad om der er tavle eller ej på den hund jeg skal købe. Bare jeg ved forældre er sundhedstjekket, for relavante sygdomme for den hund jeg vil bruge pengene på. (Dette er også en udgift, både for dem med tavler og dem uden, hvis jeg skal købe hvalp der ihvertfald)


  • #70   26. jan 2012 De kan jo heller ikke bare bruge pengene, hvis en af deres hvalpe bliver syge senere kan ejer jo noglegange kræve en reduktion i pris.

  • #72   26. jan 2012 Palle> Og hvad er det? Altså at lægge liv og sjæl i det.

    Jeg kender en opdrætter der opdrætter Franske bulldogs. Hun har selv både en tæve og en han, som hun skal bruge til avl. Tæven har kostet 15000 kr. (hentet hjem fra udlandet) og hannen har kostet 14000 kr. (også hentet hjem fra udlandet). Grunden til at jeg ikke skriver hvor hundene er købt er at opdrætter selv er herinde og jeg vil ikke hænge nogen ud.

    Der er, så vidt jeg kan læse mig til ikke nogle krav til f.eks. HD og AD fotografering og i det hele taget ingen andre avlskriterier end at hundene selvfølgelig skal avlskåres.

    Priserne på forældrene er jo en engangs-investering. men så kommer priserne på foder, vacciner og andre dyrlægeposter på både forældredyr og hvalpe, tæpper/senge til hundene og måske noget udstillingsgrej, som bure telt osv.

    Sidst hun fik hvalpe (hende jeg kender) fik de altså 7 hvalpe. De tager 13500 kr. på hvalp. Så det er 94500 kr. for det ene kuld. De kom til verden ved en normal fødsel uden nogen form for komplikationer.
    Hvis man så trækker de 29000 kr. fra som avlparret tilsammen har kostet så er der 65500 kr. tilbage. Det koster ikke 65500 kr. at chippe, vaccinere og ormebehandle 7 hvalpe.

    Så jo, nogle opdrættere tjener penge på opdræt.


  • #74   26. jan 2012 Palle> Nu har jeg aldrig sagt at opdrætter ekan leve af det.. Hele snakken går jo på at man godt kan tjene penge på det... Ingen har sagt at man kan leve af det.

  • #77   26. jan 2012 Anja

    Hvor er det synd at din veninde ikke mener at hendes FB'er skal tjekkes for noget inden avl :o(


  • #78   26. jan 2012 Anja
    De mennesker som avler FB og ikke tjekker op på alle de ting en FB kan have med i bagagen, burde have et los i deres R*V
    Netop FB er nogle af de hunde, med flest racerelaterede sygdomme. At klubberne ikke forlanger det, så bør man som menneske, selv være så klar i sit hoved, at man sørge for at tjekke sine hunde for de sygdomme som ligger til racen. først og fremmest fordi man ikke vil opdrætte hunde, som måske tidligt skal aflives pga sygdom. og for det andet, så har man lov at have hjertet med, når man opdrætter. At klubberne ikke forlanger det, gør ikke man bare lukker sine øjne og siger at så er det okay.

    Sådan en opdrætter kunne jeg måske være lidt olm på, og ønske for dem, at alle hvalpe har racerelaterede sygdomme, så de kommer til at betale hver en kr. tilbage. Ikke at jeg ønsker det for hvalpene, ej hellere for køberne, men hvor bliver jeg ked af det, hver gang jeg læser opdrættere af FB er ligeglæde. ØV.


  • #79   27. jan 2012 Stine D> Nu har jeg ikke ligefrem kaldt hende en veninde:-/ Og har heller ikke sagt at hun ikke tjekker sine hunde. Men det er ikke et KRAV, så derfor er der jo nogle der ikke tjekker. Læs nu hvad jeg skriver i stedet for at bekylde mig for ting jeg aldrig har skrevet.

    Chiko> Som jeg også skriver til Stine, så læser du det også som at den opdrætter jeg kender ikke tester eller undersøger hendes hunde for noget. Det skriver jeg ingen steder at hun ikke gør.

    I øvrigt har jeg lidt svært ved at tage din moralprædiken seriøst. Du har selv en tavleløs FB, og kan derfor ikke kende noget til hundens baggrund.
    Den med at forældredyrene begge har stamtavler, men at man valgte ikke at lave det på hvalpene, eller som du skriver at faren ikke er avlskåret osv. er i mine øjne det første tegn på at der er en grund til det. De har måske ikke været egnet til avl, netop pga. helbredsproblemer.

    Så fej lige for egen dør.


  • #80   27. jan 2012 Anja
    Jamen så kan du jo heller ikke sætte regnskab op over hvad hun har fået hjem, uden du ved om hun så også har haft udgifter på at få tjekket op på sygdomme. Ryg, hofter, luftveje røngen og allergi test er ikke billige ting at få undersøgt. SÅ regnskabet du viser er jo hen i vejret, når du nu skriver hun "måske" har undersøgt sine avlshunde. smiley


  • #81   27. jan 2012 Anja
    Nu ved du jo så ikke om forældre dyrene på mine hunde er tjekket for relavante sygdomme. smiley Nu har jeg ikke haft hvalpe, så der kan du heller ikke pege finger. Skulle jeg have hvalpe på dem, så ville de blive tjekket for sygdomme der ligger til racen.
    Den jeg har med tavleforældre er hundene i hver deres klub, og da de kun kunne lave tavle i den klub de ikke var tilhænger af, på hvalpene, valgte de at lade være. De er ikke til den klub. Begge forældre har været udstillet i hver deres klub.
    Forældrene til hende, er tjekket op på sygdomme. smiley


  • #82   27. jan 2012 Chiko> Jaaa jaaa, selvfølgelig er de da det:-D Og dine hunde er tjekket for alt mellem himmel og jord. Og opdrætteren var meget meget dygtig og seriøs. Det er derfor man parrer to hunde, fra hver sin klub... Come on..

    Det regnsakb jeg stiller på, viser bare at der er 65500 kr. tilbage, når forældredyrene er betalt.
    Men du mener så at det koster mere end 65500 kr. at teste for divers sygdomme, chippe, vac. og ormebehandle et kuld på 7 hvalpe??? Troede selv at du kunne regne den ud:-/ Sorry..



  • #83   27. jan 2012 Anja
    Lad venligst være at tale dårligt om min veninde ikke.. smiley Hvordan parringen er sket, kommer ikke lige denne sag her ved. Nu er det priser og overskud der tales om, og ikke min hund og hvordan hun er kommet til.
    Og regnskabet giver altså ikke overskud i den mængde der, skat og moms og så lige udgifterne til de undersøgelser som måske er fortaget, skal trækkes fra.


  • #84   27. jan 2012 Chiko> Nej, men du taler som om at du er ekspert på området, og ved man en god opdrætter bør gøre, men din egen er ikke lige købt sådan et sted.
    Det er i mine øjne useriøst.

    Nu er der efterhånden mange der skriver at skatten skal trækkes fra og det har jeg svaret på rigtig mange gange. Jeg kan ikke stille et 100% nøjagtigt regnskab op, da der er stor forskel på hvad man betaler i skat. Nu er det egentlig heller ikke dét det handler om.

    Jeg holder på at man som opdrætter tjener penge, færdig slut.

    Sjovt nok er de opdrættere der har været indenom denne diskution også forduftet herfra... Spøjst:-/


  • #85   27. jan 2012 Anja J
    Fordi man har hunde uden tavler kan man godt være seriøs. Hvad er det for en gang pladder at kome med.

    Jeg har selv været selvstændig, og ved at af alt salg skal der betales skat, og over et vist beløb også moms. Så ang regnskaber kan jeg da tale med.
    jeg og har aldrig prøvet agere at være ekspert. Men jeg ved udmærket at alle de penge som kommer ind, ikke går i ens egen lomme.
    Og til sidst fra mig, har jeg på ingen tidspunkt skrevet der IKKE er overskud. Kun at overskudet ikke er det som hvalpene lige nu og her indbringer.
    Slut herfra ! ! ! !


  • #86   27. jan 2012 Chiko> *Fordi man har hunde uden tavler kan man godt være seriøs. Hvad er det for en gang pladder at kome med. *

    Det syntes jeg så ikke at man er. Hvis man har to hunde med tavle og vælger ikke at få dem i samme klub og få den avlskåret, så hvalpene også får stamtavle, så er man i mine øjne IKKE seriøs opdrætter.


  • #87   27. jan 2012 Hvis man nu står i DKK og den ene hund er fre DRU kan den KUN flyttes til DRU. Mange vil ikke står i dru.

    Seriøsitet er i min verden man tjekker op på de hunde man avler med, som har racerelaterede sygdomme. Det gør måske 10-20 % ikke flere. Se det kalder jeg useriøst, ihvertfald i min race, som netop har så mange ting med i deres bagage.
    Mange mener en DKK tavle er nok, og så vil de ikke ofre de penge undersøgelserne koster, fordi det IKKE er et krav. Det er i MIN verden useriøst. Og folk som KUN tænker penge.

    Vi har åbenbart forskellige syn på det, så lad det nu ligge. For mig er en tavle ikke nok, i min race.


  • #88   27. jan 2012 Chiko> Hvis man er opdrætter og køber en hund der hund med DRU tavle og man ellers har DKK tavlehunde, så er det da meget uovervejet at købe en DRU-hund. Ja, jeg syntes at det er at være useriøs.

    Men hvilken garanti har du for at dine hunde er testet for de ting, du mener de skal være testet for???


Kommentér på:
Hund god for? :)

Annonce