1.942 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Sele vs halsbånd Sele vs halsbånd

Hvorfor bruge sele i stedet for halsbånd?

Jeg havde en idé om at selen ville fordele trykket bedre og derfor ikke lægge tryk på hundens lille hals, Men min dyrlæge Sagde da jeg spurgte hvad han ville anbefale at hunde ofte trækker mere med sele da det netop er "rarere" for den at have trykket fra selen fremfor halsen...
Han sagde at hvis hunden gik pænt så skulle man beholde den i halsbånd...
Tænker at hans mening bygger på en viden om anatomi og erfaring?

Men hvad mener i? Jeg kender ikke fordele ved selen så derfor har jeg valgt at lytte til dyrlægen smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sele vs halsbånd
  • #1   28. jan 2012 Jeg synes man har bedre "kontakt" til hunden i et halsbånd.
    Tayson går heldigvis pænt men hvis han pludselig skulle rykke frem ad ville jeg ha meget sværere ved at holde ham i en sele da han jo er langt stærkere i brystet end i halsen.

• #4   28. jan 2012 Jeg foretrækker at bruge sele da jeg syntes at det fordeler trykket bedre over et støre område. Jeg bryder mig ikke om at have snor i halsbåndet da jeg syntes at der er for meget tryk og kan komme ryk i deres nakke.

Der har været en heftig debat om der her inde ofr ikke så lange siden, måske du kan få lidt ideer derfra også.
    http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=498106

• #5   28. jan 2012 der er sjovt efter holger begyndte at gå med sele træk han mindre

• #6   28. jan 2012 Er helt enig med Linda.
    Ved også at fx min Nanna trækker rigtig meget og går hun i halsbånd hiver hun efter vejret og trækker til tider også mere end hun gør i selen

• #7   28. jan 2012 Begge mine trækker som en gal i halsbånd, det skal så lige siges at de ikke er trænet ret meget i det, men med selen trækker de ikke ret meget, kun hvis der er noget spændende i nærheden

• #9   28. jan 2012 Jeg foretrækker halsbånd og så selvfølgelig at lære hunden ikke og trække.

Jeg har en hund, der har lidt løse albueled og min dyrlæge siger, at hun aldrig har set så mange hunde med løse albuer og skulderled, som de seneste 5-6 år, hvor selen for alvor har vundet indpas, det samme har jeg hørt et par udstillingsdommere sige.

Den ene er dyrlæge og i gang med en undersøgelse af fænomenet i sit hjemland.

Hos min tæve er de løse albuer så arveligt betinget, men at tro en sele ikke kan lave skader, mener jeg er naivt.

• #10   28. jan 2012 Bruger sele , også pag min nakke og rygg ikke klarer hvis hundene trækker... selen på mine hunder er sådan at man fester snoren ved brystet og hvis hundene trekker så svinger de tilbage til mig smiley

mærker forskjell hvis jeg tar på halsbånd , da kan jeg mærke hvor stærk hundene er...

• #12   28. jan 2012 Vi bruger sele, men vores hund 'hænger' sig også i sit halsbånd, hvis vi går med det på..
    Der er vel både fordele og ulemper ved begge muligheder. Og det er vel også individuelt fra hund til hund, og ejer til ejer.. En smags sag, og hvad der passer netop til dig og din hund.
    Hver bruger af begge dele, vil jo mene at deres metode er den bedste.
    Men som sagt, brug hvad du mener er bedst for din hund og dig..
    Du kan jo eventuelt prøve begge ting af?

• #13   28. jan 2012 Jeg har hele tiden gerne ville bruge sele på begge mine ..
    Taiko bruger sele, men Mika kan ikke lide sele, så han får selvfølgelig halsbånd på ..
    Så det kommer også an på hunden :o)

• #15   29. jan 2012 Det kommer an på hunden.
    Vi har erfaring med vores små hunde. at vi kun bruger line. De trækker sjældent, og kan let lære at gå med line.
    Og så føler de sig mere "fri" end i sele.
    Så vi anbefaler kun line.

• #16   29. jan 2012 Jeg har begge dele til mine hunde
    Link bryder sig ikke om sele og jeg bruger den derfor aldrig, han kryber når jeg tager den frem
    Med magoo afhænger det af hvad min datter har lyst til at gå med ham i, det er nemlig hendes hund.
    Ingen af dem trækker

• #17   29. jan 2012 Meget individuelt.

Kommentér på:
Sele vs halsbånd

Annonce