{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Sele vs. halsbånd {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige læst tråden om hunden der dræbte to kaniner, og der var en masse skriverier omkring det at bruge sele til store hunde. Blandt andet var der en der skrev at man aldrig må bruge sele til en hund på over 15 kg.

Og så vil jeg gerne høre hvad i bruger?

Selv har jeg en stor hund på 40 kg, som kun går med sele. Vi har prøvet det der med halsbånd, men det duer ikke. Hun har lidt for meget hud omkring halsen, så halsbåndet kan ikke være særligt stramt, hvilket betyder at hun faktisk kan bakke direkte ud af halsbåndet.


Bruger i sele eller halsbånd og hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele vs. halsbånd
  • #1   14. dec 2012 min GD dreng på 30 kg indtil videre går i halsbånd, men jeg vil købe en sele til ham i lædder når han bliver voksen smiley - mest fordi jeg gerne vil gå spor med ham.

  • #2   14. dec 2012 Jeg bruger kun sele til spor. Ellers er det kvælerhalsbånd, af somme grund. Et fast halsbånd kan en blodhund bakke ud af

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #3   14. dec 2012 Vi bruger bægge dele, Min hund vejer 20-23kg

  • #4   14. dec 2012 Vi bruger i hvert tilfælde IKKE K9 selen her!!

  • #5   14. dec 2012 Jeg har en hund på 53 kg, og bruger halsbånd, men har også en sele. Jeg valgte at købe selen af samme grund som dig. Min hund bakkede også ud af sit halsbånd. Nu har jeg købt et bredt halsbånd ( 6 cm) og det er super godt. Maggie kan bedst lide at gå med halsbånd, og brød sig ikke om selen.

  • #6   14. dec 2012 Spændende at høre hvad andre bruger smiley

    Er der nogen der kan anbefale seler til store hunde? Jeg vil gerne have sådan en Y-sele, men hverken Petworld eller Maxizoo har nogen Mille-pigen kan passe, da de er for smalle... Man er vel en bred dame :o)


  • #7   14. dec 2012 Da vi havde Loke (45/50kg) brugte vi kun sele til ham. De sidste par måneder med ham brugte vi k9 sele, ellers har vi brugt Kenjan spor/gå sele.

    I dag har vi Kenzo (22 kg) og bruger også kun sele. Vi bruger Trixie sele lige pt, hvis han sener kommer til at passe k9 selen, så skal han til at bruge den.


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #8   14. dec 2012 Vi bruger K9 sele bla, har aldrig haft problem med den.

  • #9   14. dec 2012 Halsbånd, mine hunde har nogle gode brede halvkvæler Halsbånd, sele giver mig en følelse af manglende styr på hunden.

  • #10   14. dec 2012 Når hundene har tøj på har de sele på. Det er nemmest. Når de ikke har tøj på, så har de halsbånd på. Vil ikke have at selerne skal skave dem.

  • #11   14. dec 2012 Kathrine: Jeg prøvede lige at google den og den ligner umiskendeligt én af de seler vi har prøvet til hende. Kan det ikke passe at der er små refleks-markeringer langs kanten hele vejen rundt? Ligesom hvis selen var syet med reflekssnor smiley Hun kunne godt have den på, men da den var spændt maks ud kunne den stadig ikke lukkes.

    Jeg var lidt overrasket, for selvom hun er stor, er hun jo ikke unormalt stor.


  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #12   14. dec 2012 Hvor meget måler hun rundt om maven ( hele omkredsen ) ? Hurrta Pro Y seler sælger min veninde helt op til 120 cm. i omkreds

    (link fjernet)

    Hun er ret flink til at hjælpe med at finde den rette størrelse, hvis du sender målene til hende.


  • #13   14. dec 2012 Ough! Jeg er vist ikke så ferm i sele-typer. Er det sådan en jeg har? Smider lige et billede ind.

    profilbillede
  • #14   14. dec 2012 Trine P: jeg ved det faktisk ikke, men kan da prøve at måle hende og kontakte din veninde. Kan også se at Petworld sælger nogle lidt større modeller på deres hjemmeside (for some reason skal de ikke sælges i butikken?!), men jeg synes normalt at det er rarest at have prøvet den på inden jeg køber.

  • #15   14. dec 2012 Jeg kan da høre på det hele at der er andre end mig, som foretrækker seler til store hunde. Så er jeg nok ikke helt bims smiley

    Kathrine: hehe godt du lige kan yde support, når min viden svigter smiley Jeg synes T-selen er fin nok, men hvis hun virkelig ville, tror jeg da godt at hun kunne manøvre sig ud af den. Der ligner en Y-sele noget som har bedre fat på hunden smiley


  • #16   14. dec 2012 Bruger kvælerhalsbånd på Miko som vejer 50kg, og Kumi bruger normalt halsbånd til hun bliver lidt ældre. Har prøvet sele, men føler jeg har mere styr på mine hunde når de har halsbånd på smiley

  • #17   14. dec 2012 Min hund går oftest i halsbånd, men hvis jeg ved vi skal ud og gå med andre hunde, så får hun selen på.. Det gør hun fordi hun trækker når hun går med andre hunde.. Jeg har det bedst med at hun har selen på når hun trækker.. Hun trækker aldrig når hun går alene smiley

  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #18   14. dec 2012 Mette jeg kan se du bor i østjylland, min veninde som har butikken bor i Ebeltoft.
    Det kunne da være i kunne finde ud af noget, hun er instuktør i DcH-Grenaa hvis det er tættere på dig.
    Så kan du da prøve selen og se om den passer.
    Ups. kan læse at det er Århus du bor i, der er nok lidt langt at køre.


  • #19   14. dec 2012 Vi bruger halsbånd med halvkvæl, så der ikke kan bakkes ud af det. Nanna har gåsele fra EzyDog. Det er nødvendigt om eftermiddagen for at styre energien.
    Vi bruger x-back seler til når vi trækker.


  • #21   14. dec 2012 De bedste seler får du hos Kenjan.
    De har den bedste pasform, som fordeler og lægger trækket det rigtige sted.
    De er lidt dyre, men til gengæld er de ikke til at slide op.
    http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vareliste&varegrp=1300
    Du skal se efter hetz seler


  • #22   14. dec 2012 Sele til spor, en h-sele som ingen egentlig værdi har for whipperne, de kan vride sig ud af den i løbet af 5 sekunder, hvis de vil.

    På gåture og andet, brede halsbånd med halvkvæl.


  • #23   14. dec 2012 Her bruges der sele til Zippo, som vejer 7 kilo, og kvælerkæde til Musashi der vejer 30.

  • #25   14. dec 2012 Her hjemme er halsbåndet kun til pynt, og er for det meste kun på, når vi skal noget..

    Selen sidder meget bedre. Skulle der ske noget, hvor hunden kommer til at trække, laver selen ikke lige så meget skade som et halsbånd kan gøre. Bare en lille ryk i halsbåndet på min hund, er nok til hun føler hun bliver kvalt, og begynder at hoste af det.

    Jeg har prøvet en del seler, til en start havde vi t- selen fra trixie, men den sad ikke helt godt nok. Hun har nu K9 selen, som sidder meget bedre, og den kan hun heller ikke rigtig bakke ud af, det kunne hun med den anden.
    Jeg kan godt lide en sele, der er nem at give hunden på, så går det hurtigt, og smertefrit smiley Dog har jeg overvejet at prøve y-selen fra hurtta, t-selen kan hun ikke passe, den er alt for løs foran på hende.


  • #26   14. dec 2012 Jeg skifter mellem sele og halsbånd, ville egentlig helst at jeg kunne nøjes med selen, men Silja trives overhovedet ikke med selen, hun gemmer sig under stolene og bordene når hun ser den.. Men kvælerhalsbåndet(som aldrig rigtig kommer i brug, da hun går pænt altid) stikker hun gladeligt hovedet igennem selv.:-)
    Men når hun engang er helt udvokset så vil jeg så gerne have en K9 sele, men vil ikke ud og ofre penge på en nu, når hun alligevel tager en 15-20 kg på endnu:-)


  • #27   14. dec 2012 Til vores Tipsy bruger vi sele når han er med i byen, men til daglig går han altid uden snor..
    Til min Cody bruger jeg halsbånd, men vil dog købe en sele til ham når han er færdig med at vokse smiley


  • #29   14. dec 2012 Jeg bruger retriverline til jagt/prøver, rundsyede læderhalsbånd med halvkvæl til almindelig gåtur, kæde til lydighedstræning, sele eller schweiss halsbånd til sportræning. Alle har de den signalværdi, at hunden ved, hvad der forventes af den, når den iføres "udstyret" smiley

  • #30   14. dec 2012 Du får lige et billede af maggie med sin sele. Det er en k9, og jeg syntes den sad rigtig godt, men som sagt kan hun bedst lide halsbånd smiley

    profilbillede
  • #31   15. dec 2012 K9 bruger jeg, de sidder super på sådan et par to halv brede bulldog damer smiley Har prøvet Hurtta, men synes ikke de sidder så godt på tøserne.

Kommentér på:
Sele vs. halsbånd

Annonce