{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.340 visninger | Oprettet:

Hvor langt må hvalpen gå? {{forumTopicSubject}}

Vi har købt en lille sød hvalp af racen Finsk Lapphund. Jeg har altid hørt at det der med at gå tur med en lille hvalp nærmest er bandlyst, og at de ikke kan holde til det fysisk. Men vores er altså en lille aktiv fætter, og især om morgenen er han meget "krudtet". Jeg tager ham ud på en tur på 15-20 minutter hvor han må gøre det i sit eget tempo og får lov at snuse til alt muligt spændende. Han virker ikke udmattet af det og viser tydeligt at han nyder det og finder det sjovt og interessant. Når vi så kommer hjem er han stadig lidt overgearet og skal lige leges med i et kvarters tid, og så falder han til ro. Spekulerer på om det ikke er ok, så længe vi er opmærksomme på hans signaler? Hvis ikke han får den gåtur finder han på alle mulige unoder og bliver rigtigt hvalpefræk. Jeg er helt på det rene med at hvalpe ER frække og skal lære hvad der er ok og hvad der ikke er ok, men uden sin gåtur bliver han kropumulig. Så er korte gåture i hvalpens eget tempo ok eller hvad er jeres erfaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor langt må hvalpen gå?
  • #2   12. feb 2012 Så længe man stopper, når hvalpen siger fra, og at man lader den sove, når den har lyst, synes jeg man kan gøre som man vil.

    Jeg kender en, som have en lille 11 ugers chihuahua blanding med til hunde-træf, turen tog ca. en time - og den ville IKKE bæres under vejs. Den ville lege med alle de andre hunde, og da den så kom ud i bilen igen sov den som en sten.


  • #3   12. feb 2012 som har en*

  • #5   12. feb 2012 Maj-Britt *DKK snob,
    du skriver "Spørg din opdrætter, Sigyn V"
    er det et flabet svar, eller skal vi tro på at du ikke ved noget om hvalpe?
    et forum som dette er da netop til at spørge i

    Sigyn V
    du må ikke gå for meget med din hvalp det kan ødelægge mere end det gavner, så små korte ture og så masser af dem


  • #6   12. feb 2012 Maj-Britt *DKK snob, *: Det vil jeg også, men nu sad jeg her tidlig søndag morgen og spekulerede over det, og jeg vil ikke lige ringe endnu. Jeg ville bare gerne høre andres erfaringer.

  • #8   12. feb 2012 Jan N: Tak smiley så hellere 4 ture á 10 minutter end 2 á 20 minutter?

  • #9   12. feb 2012 ja det ville jeg gøre når den er så lille, men har tit fået af vide at nye hvalpe slet ikke skal gå tur men bare kort ud, hver anden time for at se om de skal tisse og ellers ud når de har sovet, leget og spist, så for du en hvalp der også bliver hurtig renlig,
    ved min den første blev det til en masse små ture hvor vi langsomt gik et par meter mere hver gang så den fik vendt sig til alle de nye indtryk, og var helt tryg ved det sted vi gik, for så var det nemmere at få den til at tisse og skide, og så husk at rose alt det du kan når den tisser så det bliver en god ting at gøre udenfor


  • #10   12. feb 2012 At den stadig er oppe at køre når I kommer hjem kan også være et tegn på at den er overstimuleret

  • #11   12. feb 2012 Ja der er bestemt forskel på om det er store racer eller små.
    Vi har efter vi fik små racer aldrig tænkt særlige meget over disse ting, de kommer med på de daglige gåture, de sætter sig når de er trætte og kommer så op, men det er vist kun sket en enkelt gang.


  • #12   12. feb 2012 Flint enig , min er 25 uger og vi går ca 2-3 gange 15-20 min og en længere tur på ca 1 time, det har vi gjort de sidste ca 2 mdr og trives fint. Til gengæld går han ikke på trapper, eller hopper op/ ned af sofaen. Har dog hørt at man skal være varsom med de større raser.

  • #13   12. feb 2012 lige for at spørge så ha jeg en golden hvalp på godt 9 uger, han bliver lukket ud i haven og tisse nå det tid, også gå vi med ham ca 2-3 gange om dagen i 10 minutter er det helt forkert eller hvordan?

  • #14   12. feb 2012 skal lige siges nå han er træt ligger hn sig bar også må han bæres resten afvejen:)

  • #15   12. feb 2012 Helle
    Vi har heldigvis ikke trapper og det med sofaen syntes jeg de først selv gør når de er 5 måneder, måske er Shih Tzuen langsom:o))

    Men ja sandt, de store racer er noget anderledes:o))


  • #16   12. feb 2012 Flint, hvis Shih Tzuen er langsom så er Malipooen det også smiley han vil heller ikke hoppe ned af sofaen, moar skal bære smiley

  • #17   12. feb 2012 Han er jo ikke en stor race som sådan. Han hører til mellemstørrelsen og vil som voksen veje omkring 20 kg. Vi er meget opmærksomme på at han bestemt ikke må gå på trapper eller hoppe ned fra sofaen selv. Turene er bestemt ikke lange og halvdelen af tiden går med at snuse til alt muligt spændende.
    Mht til at tisse/lave udenfor så har vi intet problem med det. Han har fattet at det foregår udendørs, og i nat har han holdt sig i 6½ time og da jeg stod op blev han lukket ud i haven som det første, og han tissede læææææænge. Jeg er dybt imponeret over at han allerede kan holde sig så længe, og at han har helt styr på det der. Når han skal tisse vimser han lidt rundt ved terassedøren og småpiver, og så ved vi at det er tid.


  • #18   12. feb 2012 LooL Helle, det lyder nøjagtig som her..O)

Kommentér på:
Hvor langt må hvalpen gå?

Annonce