{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Indkald - Bliver så småt tosset (unghund, langt) {{forumTopicSubject}}

Som mange andre, synes jeg det er ENORMT vigtigt at hunden kan få lov at løbe frit og lege osv, gerne hver dag. Dette forudsætter jo at hunden kommer hver gang man kalder. Jo mere tillid man har til hunden omkring indkald, jamen jo mere frihed kan man vel give den.
Jeg har så en unghund (lige fyldt 1 år), som jeg bruger meget tid på at lære indkald. Han har gode og dårlige periode med hensyn til at lystre, som jeg tænker mange unghunde har. Men den dårlige periode vi er inde i nu, har bare varet utrolig længe.

Han får lov til at løbe uden snor i en nærliggende park, sammen med andre hunde. Grunden til at han får lov til det, er at hans indkald var blevet så godt, at han kom stort set hver gang jeg kaldte. Udover det, så løber han aldrig mere end ca. 15-20 meter væk fra mig. MEN på trods af han ikke gør det, er han holdt HELT op med at komme når jeg kalder. De fleste gange vender han ikke engang hovedt når jeg kalder hans navn. Når jeg så går hen imod ham, løber han væk, sådan lidt i leg. Skynder sig gerne at finde en pind inden jeg når hen til ham, så han kan løbe med den. Hvis jeg er så heldig at få hans opmærksomhed når jeg kalder, samler han en pind op, inden han løber hen imod mig og holder så en afstand der gør at jeg ikke kan nå ham eller pinden. Jeg prøver så at løbe den modsatte vej, han løber efter, igen hvis han har en pind i munden, holder han lige præcis en afstand der gør at jeg ikke kan nå ham. Jeg har ikke mulighed for at slippe ham fri et sted helt uden pinde. Og vi er stoppet HELT med at lege "løb efter hunden leg" for længe siden, netop for at prøve at stoppe denne adfærd. Jeg kalder tit på ham op til 5 gange før han får luntet sig hen til mig, også giver jeg ham en godbbid. Jeg ved jo godt at han ikke burde belønnes for at komme efter 5 kald, men når det nu er så galt med indkaldet, er jeg vel nødt til at belønne ham når han ENDELIG kommer, eller hvad? Jeg er ved at blive tosset, og overvejer jo om han overhoved skal have lov til at løbe fri mere, indtil vi får indkaldet under kontrol igen, selvom jeg vil føle det er at tage noget fra ham, og dermed også få en hund der er svær at gøre træt.
Nogen idéer til hvad jeg kan gøre, eller hvad jeg eventuelt gør forkert?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af otte hylder på hyldeknægte på vægskinner 1.000 kr.
  • vaskemaskine tilstoppet efter pudevask 1.200 kr.
  • Montering af skrivebord 3.355 kr.
  • Opsætning af 4 emner mv. 500 kr.
  • Spartle vægge 7.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed 450 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indkald - Bliver så småt tosset (unghund, langt)
  • #1   27. feb 2012 tag en frikadelle med,så skal han nok komme

• #4   27. feb 2012 hehe hvor er jeg glad for at hører at jeg ikke er den eneste! Og tak for de gode råd. Vi har jo så yderligere det problem at han er på allergi "kur" i øjeblikket, for at finde ud af hvad han er allergisk overfor, så han må KUN få sin vådkost som jeg har tørret i ovnen, og det er altså ikke det mest spændende, så der er jo endnu en grund til ikke at komme med det samme hehe.
    Allergisk overfor - Når du siger farlig situation, så mener du farligt for ham ikke? Altså f.eks. at han ikke kommer og dermed kan løbe ud ved vejen, eller mener du indlæringsmæssigt farligt hehe?

Det frustrerende er jo bare, at man føler man fejler hehe. Jeg tænker konstant, om jeg er for hård, er jeg for blid, det virkede jo tidligere, hvad har jeg ændret osv. Men tror aldrig man kan tænke sådan når man har med en unghund at gører hehe. Også har vi jo det kæmpe problem at alle pinde er roden til ulydighed hehe.

• #6   27. feb 2012 Har 2 skotter en på 2½ år og en på næsten 9 måneder... Den yngste går iøjeblikket altid i snor, pånær i hundeskov, samt når min mand er med, så vi er 2 til evt at løbe hende op...

Når folk jeg møder spørger hvorfor den ene er i snor, så må jeg svare at hun blev angrebet at en virus for en måneds tids siden der har givet akut høretab, samt tilbagevenden til opførsel der ellers har været væk 3-4 måneder, fx bide efter fødder ....

Så ja det er alderen, vi træner indkaldet i hundeskoven, og uanset hvor mange gange jeg har kladt, så får hun godbidder og rosen når hun kommer, ellers bliver det jo aldrig dejligt at komme....

• #7   27. feb 2012 og jo så gør jeg det mens jeg går med hende i snor (flex-line), at når hun er lidt væk, så kalder jeg, giver et lille ryk samtidigt så hun bliver opmærksom, og de gange hun så kommer hen til mig der så får hun selvfølgelig også godbid... Er begyndt at bruge fløjte istedet for råb, da jeg bliver træt af at råbe, samt ikke gider brøle så højt fx i hundeskoven...

der er den en stor fordel, for så går jeg lidt langt væk, et sted hvor jeg kan se dem, men de ikke lige kan se mig og så øver indkaldet er...

Det er lidt min erfaring at de begge, også hvalpen reagerer lidt hurtigere når de fornemmer jeg er langt væk...

• #8   27. feb 2012 Jeg bruger en tøjsnor på 25 meter. På gode dage slipper jeg tøjsnoren, kan jo altid få fat på den, men på de dårlige dage holder jeg lige ved i enden. smiley

Kommentér på:
Indkald - Bliver så småt tosset (unghund, langt)

Annonce