{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

ændring i adfærd {{forumTopicSubject}}

Ja, vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde denne tråd smiley Jeg blev lidt inspireret af en anden tråd omkring hunde der bider, og om hvad man skal gøre som ejer for at forhindre det.

Jeg har Basco på 6 mdr, og jeg har lagt mærke til en ændring i de hunde vi møder på turs adfærd, nu hvor han er blevet større.
Nogle af hanhundene er begyndt at være efter ham og vil humpe ham, og nogle af tæverne siger kraftigt af over for ham og markerer bare han snuser det mindste.

Basco kan godt være lidt kæk nogen gange, men synes han er ret god til at aflæse de andre og respekterer deres grænser, så nogen gange virker det lidt voldsomt når de andre reagerer sådan på ham.

Hvor meget skal jeg som ejer gøre i de situationer, og hvor meget skal hundene selv klare?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ændring i adfærd
  • #1   20. mar 2012 Alting er jo et temperaments spørgsmål...
    Har jo selv hvalp, dog en tæve, og tænker at når du går tur så er der vel også en ejer til de hunde du møder, så det er sådan lidt et sammenspil, og så er det jo så lige hvad for en type ejere man møder....

    Men i de 2 eks du nævner er der for mig lidt en forskel, ved tæverne er din hund pågående og der siges fra, gør de ikke andet end det og han trækker sig, ja så vil jeg synes de selv skal klare det, men bliver han ved og ved, så ville jeg forsøge at sætte grænse for ham, og så lige læse tævens ejer.... I hundeskoven er der også hanner der gerne vil snuse min ældste hele tiden, hun siger fra, og jo flere gange jo kraftigere hakker hun ud, hun bider ikke.... Men da jeg synes det er synd for hende og ødelægger hendes tur, så vil jeg da bede han hundens ejer om at hjælpe med at stoppe det, hvis det bliver ved og ved og hundens ikke fatter hendes signaler, der er nok andre hunde at lege med der....


    Mht til de andre hanhunde der humper din, jeg vil da håbe at din på et tidspunkt også selv sætter sin grænse, igen det sker men det skal jo ikke ødelægge turen, og det skal ikke være en voldsom undertrykkelse eller dårlig oplevelse for din, så ville jeg stoppe det, og håbe/forvente at den anden ejer ligeledes stepper ind og stopper det...

    Sidste sommer i hundeskoven her kom der en han cavalier hvalp, og der var så mange af de andre hanner der gjorde det der, så den nærmest ikke fik en meter ud af at være der, og den nærmest belv trykket til jorden hele tiden, det er ikke rimeligt.... hun holdte sig så væk et stk tid indtil den fik lidt mere styrke og pondus til at sige fra, men jeg synes der var et par andre hanhunde ejere der sov lidt i timen der....

    Der kommer så også et par mænd der der tilsyneladende synes deres hunde er nogle f..... tyre der da bare skal humpe hvad som helst, det kan man så tygge lidt over hvorfor de har det sådan : )


  • #2   20. mar 2012 Hvordan er din hunds kropssprog når han møder de andre? Hvordan er hans haleføring?

  • #3   20. mar 2012 Hanne M:
    Har haft den samme indstilling som dig til tævernes reaktion, han respekterer også når de siger fra så det er nok i virkeligheden ikke et problem. Mht til de andre hanner, så har er der nogen der har været ok til at irettesætte deres hunde når det bliver for meget, andre er lidt vage... Vi mødte en golden der lagde sig ovenpå Basco flere gange og knurrede dybt, hvor jeg til sidst sagde at hun skulle tage sin hund til sig -der fik jeg svaret at det var naturlig adfærd mellem hundene og hendes ikke gjorde noget. Jeg blev ret vred, men valgte bare at gå...

    Anne K: Da han var mindre satte han sig og ventede på de andre skulle komme hen, nu står han og venter og "læser" deres kropssprog (ligner det), og så løber han hen forbi dem i fuld fart... Det virker som om han opfordrer dem til leg, nogle gange hopper de med på det, andre gange siger de fra... Og nogle ignorerer ham...
    Han har høj hale og ørerne tilbage når han kommer hen til dem og snuser... og så slikker han dem i mundvigene...

    Jeg går altid steder hvor han må rende løs, men måske skulle jeg gøre mere ud af at lære ham at han ikke bare skal brage afsted?


  • #4   20. mar 2012 Synes det lyder ok det du gør, dog ville jeg ikke lade ham brage afsted, for så støder man nok de der ikke gider, eller som ved deres hunde ikke gider, men hans adfærd lyder normal og som du skriver opfordring til gang i gaden....

    Hende med golden var klart forkert på den, og naturlig opførsel eller ej, så må man fatte når andres grænser er overskredne og sætte grænser for sin hunds opførsel, de lever jo ikke længere i den vilde natur, men skal fungere i et samfund med andre dyr og mennesker omkring sig, så hun burde have stoppet sin hund....

    Mine grænser for hvornår jeg stopper egen, eller andres hunde er når jeg kan se at den ene hund ikke længere synes det der sker er ok...

    Min hvalp ligges der også af og til på, og hun tumles omkuld, men hn rejser sig og med høj hale render efter den anden igen, så så er hun jo med på den, piver hun og signalerer stop og den anden hund eller ejer ikke griber ind, ja så gør jeg.... men bor heldigvis et sted hvor de fleste ejere er ret så meget på linie med opfattelsen af hvad der er ok og hvad der ikke er....

    Mottoet må være at hundene skal lære at acceptere hinandens grænser (og den skal jo lære at læse dem først, det lyder det så også til den gør, fx med tæverne), og er der leg mellem hunde skal alle man have en klar fornemmelse af at de vil det og synes det er sjovt at lege, ellers skal der vrydes ind...


  • #5   21. mar 2012 ok, tak for svar smiley Kan mærke jeg egentlig er meget enig med dig smiley
    Vi mødte forresten en rottweiler han på 3 år i går, ejeren var bare super god til at irettesætte den når den var for fremme i skoene -Basco udsendte alle de rigtige signaler, så det var dejligt smiley
    Og så skal jeg nok bare blive bedre til at stole på min egen dømmekraft og gribe ind som du beskriver smiley


Kommentér på:
ændring i adfærd

Annonce