{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Ændring i adfærd / opførsel {{forumTopicSubject}}

Dana har stille og roligt de sidste 14 dage ændret opførsel.
Jeg vidste at der ville komme et tidspunkt, hvor hun ville mene at gæsten Anton godt kunne smutte hjem igen.

Men det kan Anton jo selv sagt ikke, da hans forrige ejer nu har bopæl på en kirkegård smiley

Hun bliver sur og irretabel på ham mindst 1 gang om dagen.
For det meste har hun lagt sig på et stærkt befærdet dørtrin, og når Anton vil prøve at komme forbi, fare hun op med voldsom lyd på.
Anton bøjer øjebliklig af, så slåskampe har vi kun haft en enkel af.

En enkel gang er hun kommet ind på mit kontor, hvor Anton lå og tyggede på et ben ( de har mindst 6 ben som de frit kan bruge ), hun for over ham med voldsom lyd og Anton blev slynget ind under mit bord.
Ben og mad har aldrig været et problem, de kan stå og spise af samme skål, og der er tyggeben nok rundt omkring som de frit kan ligge og tygge i.

Og så her i går, var Bent nær blevet bidt af hende smiley fordi han kom til at træde på hendes hår. normalt når hun ligger og flyder på gulvet og man kommer til at træde på hendes lange hår, sker der som regel det at hun enten fare op og væk, eller bare bliver liggende.
Men igår for hun op og knurrede voldsomt og snappede i luften efter hans ben smiley
Vi sagde ikke noget til hende, Bent kiggede bare overrasket på hende, hun kiggede lidt på ham, sådan skulende, og så gik hun ind i stuen.

Ud over de små mærkelige ting, opførere hun sig som hun plejer, hun fare rundt og leger med Anton, hopper glad og fro op i vores seng og driller Bent, selv her til morgen blev han mulet med en gummi-kylling da han skulle vækkes. kommer om aften og putter lidt i sofaen.
Vi har været meget obs på at tildele dem lige meget opmærksomhed, og har lagt vægt på at der ikke skulle være noget de kunne blive jalous over, på den anden.

Nu vil vi få en tid hos dyrlægen, *just in case* for at se om hun skulle have ondt et sted.

Men ellers, hvad er den bedste måde at tackle hendes *anfald* over for Anton ?

Den dag hun slyngede ham under kontorbordet, kom jeg med en høj lyd, og hun stoppede og kigger op på mig med ørene nede og logrende hale.
Jeg siger stille til hende : Det må du ikke Dana, du skal opføre dig pænt, hun kravler så helt ind til min stol og vil putte, og det fik hun lov til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring i adfærd / opførsel
  • #2   16. jan 2015 Det ved jeg faktisk ikke, men kan da spørge dyrlægen.

  • #5   16. jan 2015 Efter den episode med tyggebenet er de fjernet, kun de store kalkben med fyld ligger tilbage, dem er de nemlig ligeglade med.

    Problemet er også mest at hun smider sig på dørtrin, især mellem køkken og stue, og så bliver hun tosset hvis han forsøger at komme forbi smiley


  • #6   16. jan 2015 Kællinge fnidder smiley


  • #7   16. jan 2015 Tja... nok fra hendes side af, men Anton er jo en bette knægt, dog sopran men alligevel smiley


    Jeg er dog mest af alt lidt overrasket over at hun ligefrem nærmest truede manden med et haps, dyp vred lyd var der nok af smiley Det har hun dog aldrig gjort før smiley


  • #8   16. jan 2015 Det med at være meget beskyttende overfor revir (den med dørtrinnet),mad og andre resourcer har jeg desværre set før med mange Tervueren- og Groendaltæver smiley så mon ikke nogen 'belgierfolk' kunne komme på banen med et par råd. Jeg kender en der gennem mange år har haft Groendal'er, Hun stopper den slags meget kontant første gang hun ser det. Det virker på hendes men om det er den 'korrekte' metode for racen aner jeg ikke. Jeg har været genbo til en opdrætter af tervueren, hun stoppede ikke den slags ('hundene skal selv finde ud af det' smiley ), hvilket resulterede i at hendes hunde evig og altid stressede rundt og hakkede på hinanden - og på vores andres hvis vi var så uheldige at møde hende med nogle at sine hunde smiley

  • #9   16. jan 2015 Åh hvor det træls
    Jeg skulle også hele tiden passe på alt, da jeg havde Sille ,men det var nok lidt andet ,da det jo var 2 hundhunde ,de kunne tænde af på hinanden på et split sekunt
    Og det var altså alvor
    Kom der folk på gården med hund ,skulle alle ben bare væk ,for ellers kunne Linka også blive lun
    Jeg tror Dana trenger til et frirum /tid en gang imellem ,så de ikke heletiden skal gå op og ned af hinanden For ja hun er nok træt af ham nogen gange Men jeg ville da også lige få hende tjækket hos dr.lægen


  • #10   16. jan 2015 Jeg ville nok som du tage dyrlægen først;)
    Giver det ikke noget så kan en d.a.p i stikkontakten være godt, samtidig ville jeg nok stille og rolig flytte hende fra døråbninger m.m ikke ved at tage i hende, men ved at kalde og anvise et andet liggested, fx en pude i et hjørne hvor jeg ville belønne hende for at være.
    Hvis mine hunde knurrer af hinanden stopper jeg dem altid, det er et valg jeg har taget, jeg gider ikke høre på det og mine hunde skal kunne gå sammen uden bøvl;) jeg stopper dem venligt og bestemt, fx bare "stop det" i en rolig bestemt tone, jeg råber ikke og skælder ikke ud, det virker fint her;)


  • #11   16. jan 2015 Min tidl. Boxertæve, og til dels Citta som jeg har nu, kunne/kan ind i mellem være bitchede overfor drengene, især med mad og legetøj. Boxeren gav dem ind i mellem røvfuld, citta nøjes med et arrigt udfald.
    Med boxeren var ben og noget specielt legetøj aldrig fremme til fri afbenyttelse.
    Citta hamstrer bare under sofabordet.


  • #12   16. jan 2015 Tak Bodil smiley

    Ja for en god ordens skyld får vi hende checket hos dyrlægen, mest af alt fordi hun lavede et udfald mod manden, han sværger at han IKKE trådte på hende, kun håret.
    og det er ikke normelt at hun reagere sådan når man får trådt hende på håret.
    Hver gang jeg har taget hende i at knurre af Anton, bliver hun også stoppet, dog har jeg sagt Dana med en lidt hård stemme.
    Nu vil jeg blot sige stop, med en mere normal stemme, og sørge for at flytte hende fra dørtrin, og se om hun ikke kan finde et andet ynglingssted at ligge.

    Lige ledes er hun jo for længst færdig med sin løbetid, så måske hun skulle over og lege med Balou igen, der må Anton ikke komme med, så det kan give hende lidt frirum smiley


  • #13   16. jan 2015 Luna placerer sig også ofte lige midt på dørtrinet - mellem køkken og stue - også det mest befærdede dørtrin. Hun siger ikke en lyd, men Isla ved godt, at hun ikke må passere. Isla bliver dybt frustreret. Jeg stopper det altid og kalder Luna væk.

    Jeg ville også gøre noget i lighed med det, Bodil skriver.

    Og så er det nok en god idé med en lille play-date, så hun får lidt tid uden den lille irriterende smiley

    Jeg tænker, at den lille stresser hende, så lunten har været lidt kort, da Bent kom til at træde på hårene?


  • #14   16. jan 2015 Bente : Det kan godt tænkes at det er derfor hun reagerede sådan.

    En anden ting der har undret mig en del, er at når de leger og slåsser for sjov, er det altid Dana der spiller op, og oftes gør hun det ved at skubbe ham rundt med snuden, så han kommer op og stå, og så forsøger hun ellers at få sat gang i fejemøget ved at humpe ham, efter det går den vilde leg som altid ender i vores seng, hvor hun smider sig på siden, og Anton hopper rundt og angriber hende, som hun reagere sådan lidt på hist og pist, men ellers bare finder sig i ... Mærkeligt eller er der en forklaring på det ?? smiley


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #15   16. jan 2015 Det er ikke et specielt belgierfænomen smiley

    Først tænkte jeg også at der kunne være en overtræthed/smerte forbundet med adfærden, så det er godt du får dette kontrolleret.

    Jeg har også haft en tæve, som ville holde min hanhund ude af soveværelset og derfor lagde sig på dørtærskelen og holde ham ude. Jeg opdagede det ved at jeg vågnede fordi Rasmus peb.

    Selv om jeg opdrager med humane metoder, så er der grænser for hvilken "tone" jeg vil finde mig i, i mit hjem, og ved grove forseelser er jeg ikke bekymret over at give en hurtigt overstået skideballe i en tone, som bliver forstået.
    En skideballe var nok, derefter skulle jeg bare sige til Trille at hun skulle stoppe sit fnidder.

    Jeg ville også som allerede foreslået forhindre Dana i at lægge sig steder som hun bruger til at holde øje med Anton, for mig lyder adfærden som om den vises fordi hun kan.



  • #16   17. jan 2015 Jeg kan ikke lade være med at tænke på om Bent ikke fik "nevet" Dana da han trådte på hendes pels, bare et få par hår gør sgu nas når der bliver "hevet" i dem. Jeg tror simpelt hen at hun har ligget i "sine egne tanker" og da hun så pludseligt mærkede den "smerte" så reagerede hun bare instinktivt, havde hun ville bide så havde hun ikke nøjedes med at bide ud i luften. Ud over det syntes jeg også at det er en god ide lige at få udelukket evt.smerter hos Dr-dyr bare for en sikkerheds skyld.

    For resten ang. det med at ligge på dørtrin, så har de fleste af mine hunde haft deres yndlingsplads der, for der har de tjek på een uanset om man er i stuen eller køkkenet, det kan dog være lidt af et problem når man "pendler med kaffe og mad og skal skræve over vovsen, især jo større hunden er. smiley


Kommentér på:
Ændring i adfærd / opførsel

Annonce